Hmm, mam nadzieję, że moja wpłata dotarła?
jako pierwsza :)
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Tenebra na Atari ST/STE Wersja gry na duże atari.
Wyniki FujiCup 2023 Wyniki konkursu FujiCup na najlepszą grę dla 8-bit Atari w 2023 roku zostały ogłoszone!
TONY na małe Atari Nowa gra na małe Atari, w Hiresie, produkcja Rafała Dudka (brat XXL-a), Popmilo i Caruso.
Cosmic Hero 2 Bohater ratujący Ziemię w kryzysowej sytuacji powraca po 30 latach.
VI. Basque Tournament of Atari 2600 Kolejna relacja, wśród otrzymywanych od naszego przyjaciela Egoitza z Kraju Basków.
atari.area forum » Posty przez madness77
Hmm, mam nadzieję, że moja wpłata dotarła?
jako pierwsza :)
ps. doszły dziś do mnie pico z CH, czekam tylko na płytki :-)
Płytki już wyruszyły do prawie wszystkich, za wyjątkiem jednej osoby.
Hej
zrobiłem labelkę w stylu 400/800
co sądzicie?
@madness77
Jakby zostało Ci jakieś PCB to z chęcią bym przygarnął 2-4 PCB.
Jasne. 2 zostały. Odbierz PW.
->madness77 - bez problemów powiadasz? "Ważne, żeby odbyło to się w miarę szybko i nie przegrzać chipa." No i właśnie tego trzeba się nauczyć i złapać doświadczenie. Nie masz podgrzewacza, więc improwizujesz. Gratulacje - tak też się da :) ale nie jest to droga godna polecenia. Niestety - obudowy QFP są niezbyt odporne na błędy i bardzo łatwo jest je przegrzać :/
tOri
Prawda, można też profesjonalnie, z odpowiednią stacją grzewczą jak do BGA i td. ale sprzęt kosztuje i chyba przy jednostkowym amatorskim składaniu nie bardzo się to spina.
Z drugiej strony autor carta proponuje robić reflow w piekarniczku:
https://github.com/robinhedwards/UltimateCart
"
You will need:
Solder paste (I used standard chipquik unleaded) syringe
Some way of reflowing the board (e.g. cheap toaster oven)
[...]
"
:D
Zgadzam się z Tobą, pewne doświadczenie jest potrzebne i na pewno początkującym adeptom lutownicy nie polecałbym brać się za EQFP-144 ;-)
Jednak tak jak pisałem, najpierw zrobiłem testy "na sucho" i z termoparą, żeby zobaczyć, jak ten proces będzie przebiegać przy dobranej temperaturze.
Dziękuję za informację, hot air co prawda mam, ale to troche za mało.
Zrobiłem kilka tych cartów, bez problemu można hotairem:
Daję trochę pasty lutowniczej na to pole, ustawiam prosto chip, i przylutowuję normalnie dwa przeciwległe narożniki, tak, żeby się trzymał prosto i się nie przesuwał.
Ustawiam sobie idealnie nóżki żeby pasowały na padach. Ja mam do tego prosty mikroskop USB.
Potem ustawiam hotaira na 270-300 stopni i grzeję od spodu lekko dociskając chip pęsetą (palcem nie polecam, próbowałem ;)).
Wcześniej na gołej płytce sprawdziłem ile trzeba grzać żeby pasta ładnie się rozpuściła i "zamieniła" w cynę. Wyszło mi kilkanaście sekund. No i tyle samo + parę sekund więcej (bo pad na chipie też zabiera ciepło) podgrzewałem już płytkę z chipem. Ważne, żeby odbyło to się w miarę szybko i nie przegrzać chipa.
Na koniec lutuję chip normalnie, ściętym na płasko grotem (np. "2C") metodą na "ciągnięcie" kropli cyny. Trzeba przy tym uważać, żeby grotem nie pogiąć delikatnych nóżek. Na koniec sprawdzam jeszcze mikroskopem, czy się nie pomostkowało gdzieś i fluxem plus czystym grotem poprawiam. Porządnie przeczyszczam IPA.
Tyle.
Cart jest super, ale troszkę się zestarzał bo autor zaprzestał rozwoju wsadu. Wydaje się, że AVG/SUB kontynuuje identyczną ideę, ale za to jest wciąż intensywnie rozwijany (np. dodanie kabla SIO czy 1MB przez ECI).
FPGA MAX10 Altery jest naprawdę mocarnym chipem i przez to cart ma spory potencjał rozwojowy. Przez parę lat Altera była niestety unobtanium ;)
Niewątpliwie zaletą jest open sourcowy wsad, dzięki czemu społeczność dostarczyła kilka poprawek, mimo zaprzestania rozwoju przez autora.
Puk, Puk... @Madnes77, możesz odebrać PW?
Hej, ogarniam logistykę ;) Poodpisywałem.
Proszę wszystkich o wiadomości na PW z danymi i td.
Ile finalnie wyszło za sztukę ?
11,- PLN
Płytki dziś przyszły. Wszystko pięknie pasuje.
Reset można sobie zrobić do góry albo do przodu, jak kto lubi.
... Nawet pod lupą nieraz wygląda że jest dobrze, bo się światło odbija i błyszczy, a tymczasem noga nie jest dolutowana...
Sprawdzaj dalej.
Sprawdzam, sprawdzam, miałem kiedyś też tak, że jak leciutko dociskałem sondę do nóżki, to wszystko OK, jest sygnał bo stykało, a jak puszczałem, to przestawało kontaktować ;-)
Zdalnie byśmy nie znaleźli, ale objawy były oczywiste i mówiliśmy że na 90% jest jakieś zwarcie, albo niedolutowanie:-)
toteż poszedłem tą drogą :)
Brawo, fajnie że się udało:-) Sprawdzaj jeszcze co z tymi pamięciami, też je po kolei sprawdź na zwarcia miernikiem każda noga z każdą nogą, może znowu coś podobnego znajdziesz.
posprawdzałem, zwarć nie ma, wyczyściłem jeszcze zalegający flux pomiędzy nóżkami :/
Chociaż napisz dokładniej jakie teraz masz objawy.
- Gdy zworka na 512k/1MB - to test jak widać:
"Return" na kropce pokazuje "e". Gdy test "ALL" - wiesza się na pierwszej kropce.
Bity wybierające powinny być 1,2,3,5,6,7 - prawda?
- Gdy zrobię zwykłe 130XE:
wszystko działa, więc wydaje się, że samą płytę główną doprowadziłem do porządku.
Kabelek pod spodem OK.
No ale dobra, ZNALAZŁEM.
Wyjąłem z podstawek PIA i MMU (U3) tak że linia PB4 z obu stron wisiała w powietrzu. Tylko przez rezystor do 5V.
I teraz zdziwienie, bo po włączeniu nadal pojawia się tam ten sygnał. No to musi gdzieś coś stykać.
Szukam oscyloskopem po wszystkich pinach i przelotkach w pobliżu. I nagle widzę identyczny sygnał na 16 pinie U3.
No to teraz gdzie te ścieżki są blisko siebie? Sygnał CASINH idzie do Freddiego pin 4 przechodząc pod podstawką U34.
Tam jest z pół milimetra do nóżki nr 5 tej podstawki.
I faktycznie, patrzę pod lupą, a tam mikroskopijny paproch z cyny styka z miejscem, gdzie ścieżka wystaje spod soldermaski. Cała naprawa to wydłubanie paprocha cienkim drucikiem :)
Wsadziłem wszystko na miejsce, no i coś ruszyło. SELF TEST już nie skacze, PB4 na "1", niektóre banki widoczne. No to teraz "tylko" doprowadzić moduł z pamięciami do porządku. Albo ten stary SIMM był walnięty. No nic... powalczę jeszcze z tym.
Z ciekawości wsadziłem zwykłe RAMy w podstawki i zamiennik MMMU do U34. Pięknie wykryło 128kB. Odpaliło Prince of Persia :)
Dla potomności, ku przestrodze i pamięci:
Czy mógłbyś zgodnie z prośbą Lopeza z jednego z wcześniejszych wpisów pokazać dobrej jakości fotkę spodu płyty z uwzględnieniem linii łączącej PIA z gniazdem MMMU? A jeśli pociągnąłeś to górą, to pokaż jak to zrobiłeś.
jasne, sory, jakoś mi umknęło
Możesz podmienić PIA? A może masz jakieś zwarcie z BO2 albo O2? Okolice 74LS08?
Wymieniłem na PIA z innej płyty. To samo. Zobaczymy, co wymyślą na AtariAge ;-)
Przepatrzyłem okolice, nic nie znajduję oprócz podejrzanych lutów które już poprawiłem (na rezystorach na liniach PA[0..7]).
UPDATE:
- wylutowałem GALA, wstawiłem podstawkę, sprawdziłem GALa, zaprogramowałem i wstawiłem innego GALa - bez zmian
(GAL był OK)
- przelutowałem RAMki, sprawdziłem wszystkie połączenia, nie widzę zwarć ani braku połączeń
- no wiec czas przywrócić stan początkowy (downgrade do base 64kB) i polatać na oscyloskopie:
Znalazłem jedną anomalię, a mianowicie sygnał na PB4 którego nie widzę na innej gołej 130XE oraz 800XL z U1MB. Tam ten bit jest na 1 (Atari odpalona do BASICA).
Ta linia łączy tylko pin 14 PIA z 5 pinem w podstawce U34, po drodze z rezystorem podciągającym R24. I tyle.
Co to za bit?
"bit 4: w obszarze $4000-$7FFF CPU widzi pamięć główną (1) lub dodatkową (0)"
http://atariki.krap.pl/index.php/Rejestry_PIA
No to czego on się przełącza w takt zegara? Na gołej płycie?
Dzięki za rady. Zamierzam wylutować GALa, sprawdzić i osadzić na podstawce.
Przelutuję też RAMy.
eXtended RAM test - pokazuje NO XRAM detected! (odpalam XEX z A8Pico albo Ultimate Carta, bez różnicy).
Za to SELF TEST przy zworce na 512kb lub 1MB teraz wariuje.
(przy OFF - wszystko jest OK po staremu)
Na pierwszy rzut oka wygląda poprawnie...
GAL na pewno dobrze zaprogramowany?
Raczej tak, programowałem identyczne kismetowi75 i nie narzekał ;)
Kurcze, coś mnie podkusiło żeby go wlutować bez podstawki, chyba go wyciągnę i sprawdzę.
Kości RAM sprawne?
Dobre pytanie, ale wg Mq, to nawet jeśli kości są walnięte, pokaże dobrą ilość RAMu tylko będą błędne banki:
Jak nie widzi w ogóle poprawnej ilości pamięci, to nie jest wina samych pamięci, tylko sygnałów z portu B albo samego GAL-a, albo połączeń przy logice. Gdyby pamięci były uszkodzone, albo źle przylutowane, to ilość rozszerzonego RAM pokazywała by się poprawnie, tylko by były błędne banki.
A między 7 a 8 nóżką IC4 przypadkiem nie ma zwarcia, bo wygląda, jakby była odrobina cyny między nóżkami?
nie, jakies resztki fluxa, wyczyściłem, zwarcia nie ma
A możesz pokazać jak polutowałeś? Nie założyłeś zworki wyłączającej przypadkiem?
No nie, jest na 1MB, zresztą, nieważne jak ustawię, efekt ten sam.
No to polutowałem i u mnie nie działa :)
Atari się uruchamia, test 64k RAM OK ale XRT pokazuje zero banków (NO XRAM detected!).
Posprawdzałem połączenia od PIA do MMU i GAL - wydaje się, że wszystko OK. Kabelek do pin16 PIA jest.
Natomiast stany logiczne na PIA (PB0-PB7), piny 10-17: (przy zworce na 1MB):
H H H H P H H H
więc zastanawia ten puls na PB4... (3,46V) (to samo od strony GALa) :-/
Przy wyjętej płytce, wszystko jest na H (Atari, co oczywiste, czarny ekran), za wyjątkiem PB6 które w takim stanie oczywiście wisi w powietrzu.
A kiedy można spodziewać się gotowych płytek kartridża?
Płytki zamówione, ale niestety wstrzeliliśmy się w chiński Nowy Rok i ich przerwę świąteczną. Mają wstrzymaną część produkcji
oraz nie działają firmy kurierskie:
https://jlcpcb.com/blog/542-Keep-Produc … liday-2024
PCB powinny być po 17.02.
Jedyne co mogę zrobić w tej chwili to apelować o cierpliwość ;-)
Normalnie nie czeka się dłużej na dostawę niż 7-10 dni, więc w normalnych okolicznościach już by pewnie by były...
OK. Jest chętnych na 16szt. i nie przybywa. Zamawiam 20, w razie czego będzie u mnie 3 szt. jakby ktoś się obudził np. za parę miesięcy ;-)
Hej a pamiętałeś o mnie :)
to do mnie, pamiętam, pamiętam... ;-)
Z góry dziękuję za pomoc.
taka tradycja, skopiuj listę i dopisz się na końcu ;-)
a wyciąć trzeba tylko środkowy bolec i to tylko w zasadzie w jednej połówce obudowy, tak?
no trzeba jeszcze uciąć kawałek tego grubego bolca w pokrywce, bo teraz pico jest wyżej
sprawdź w którym miejscu na obudowie wypada ten przycisk
właśnie skłaniam się ku pomysłowi, żeby użyć tacswitcha kątowego i wyprowadzić reset klasycznie na górę, pytałem o to jak wolicie:
tylko jeszcze dopytam, wolicie przycisk do przodu, czy kątowy - do góry (patrząc na cart jak wsadzony w 800XL) ?
@lopez OK. Jak się uzbiera chętnych na 10szt. to zamówię (od biedy na 5 ale wyjdzie drożej...).
Gołe PCB, purple/ENIG (pozłacane), wersja "pionowa":
- lopez - 1szt.
- uicr0Bee - 1szt.
Mam jeszcze 2szt. wersji "poziomej" z pierwszego postu, dla niecierpliwych :)
ordered :)
I'm not sure, do you want to wait for 'vertical' version, or get 'horizontal' version now?
atari.area forum » Posty przez madness77
[ Wygenerowano w 0.071 sekund, wykonano 5 zapytań ]