1

Temat: True Interlaced Mode Graphics

W związku z poszukiwaniem rozwiązania problemu Pinokia urodziło się nowe urządzenie, umożliwiające wytworzenie prawdziwego, zgodnego ze standardem PAL, trybu interlaced. Pozwoliłoby ono na proste generowanie stabilnego obrazu z podwójną rozdzielczością pionową. Od strony programistycznej wymaga tylko włączenia trybu przez jednorazowy zapis bitu w przestrzeni adresowej GTIA i przełączania w każdym przerwaniu VBLK adresu pamięci obrazu - na przemian linii parzystych i nieparzystych. W trybie tekstowym powinno dac się wyświetlić znaki w matrycy 8x16. Trzeba tylko stworzyć dwa generatory znaków i przełączać je naprzemiennie w CHBASE. Informacja o aktualnej parzystości/nieparzystości dostępna byłaby także w rejestrze GTIA.
Czy byłby ktoś zainteresowany takim urządzeniem, przy założeniu, że miałoby postać płytki 50x20mm z podstawką, wkładanej między GTIA a płytę głowną i kosztowało w granicach 80-100zł?

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

2

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Czyli po wymiarach wnioskuję, że powinno się to zmieścić obok VBXE 2.1?

a jak tam, masz pomysł na docelowe urządzenie "na zewnątrz" pomiędzy Atari a ten videomixer? smile
... priv.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Chwilowo kontakt wyłącznie gołębiem pocztowym, oraz snailem. STAMPS BACK!!11 Mail przez forum nie działa, bo nie idzie tego zmienić w profilu.

3

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Urządzenie dołączane z zewnątrz musiałoby być dużo bardziej skomplikowane, droższe i przydatne w zasadzie tylko dla jednej osoby. Wewnętrzne powinno rozwiązać Twój problem i - kto wie - może znaleźć także inne zastosowania? W XL i XEGS powinno zmieścić się obok VBXE. W XE jest nieco trudniej, bo musiałoby się zmieścić pod. Ale sądzę, że to możliwe.

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

4

Odp: True Interlaced Mode Graphics

"obok VBXE", czyli na tym samym rdzeniu, czy jako fizyczna przystawka?

.: miejsce na twoją reklamę :.

5

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Ja również reflektowałbym na takie urządzenie montowane do środka komputera. A gdzie jest ten magiczny reyestr?

hex, code and ror'n'rol!
"mężczyzna wydoił wielbłąda żoną"
"wcześniej miał na imię Heidi i był niemiecką kulomiotką"

6

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Fizyczna przystawka. Planowane rejestry:
1. Aktualna parzystość/nieparzystość pólobrazu - bit0 $D01E (tylko odczyt)
2. Tryb interlaced - prawdopodobnie bit7 CONSOL albo PMCTL (tylko zapis) - do ustalenia.

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

7

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Chyba mniej kolizyjny byłby CONSOL. A czy nie można by umieścić obydwu bitów w CONSOL.7?

hex, code and ror'n'rol!
"mężczyzna wydoił wielbłąda żoną"
"wcześniej miał na imię Heidi i był niemiecką kulomiotką"

8

Odp: True Interlaced Mode Graphics

CONSOL jest kolizyjny poniewaz system co ramke tam cos zapisuje nie badajac co bylo wczesniej.

ja natomiast zapytam dlaczego nie czytac z rejestru PAL najstarszy bit? byloby latwo sprawdzac stan (1 rozkaz) - bezpieczne dla systemu bo (zdaje sie) system wczesniej robi AND i nie bierze pod uwage 7 bitu

Ostatnio edytowany przez xxl (2015-09-25 19:51:38)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

9

Odp: True Interlaced Mode Graphics

CONSOL byłby bardziej problematyczny, bo jest używany przez system do generowania dźwięku klawiszy i "trąbki" magnetofonu. Rejestru do odczytu w CONSOL umieścić się nie da.

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

10

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Rejestr PAL może być używany przez różne programy i wcale niekoniecznie nieużywane bity muszą być maskowane. Rejestr do odczytu pod adresem $D01E jest w ogóle nieużywany, więc powinien być zupełnie bezpieczny. Chyba, że o czymś nie wiem.

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

11

Odp: True Interlaced Mode Graphics

> Rejestr PAL może być używany przez różne programy

z ciekawosci pytam, mozesz podac jakis przyklad?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

12

Odp: True Interlaced Mode Graphics

A żeby sprawdzić, czy maszyna to PAL czy nie.

13

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Ja się chętnie zapiszę na takie urządzonko.

KMK
? HEX$(6670358)

14

Odp: True Interlaced Mode Graphics

xxl napisał/a:

> Rejestr PAL może być używany przez różne programy

z ciekawosci pytam, mozesz podac jakis przyklad?

Joust.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

15

Odp: True Interlaced Mode Graphics

dziek.

bit odczytu daje 0/1 niezaleznie od tego czy mamy zezwolenie na uruchomiony interlance?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

16

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Do ustalenia. Można tak, można tak.

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

17

Odp: True Interlaced Mode Graphics

A jak współpraca i zajmowane miejsce z GTIA Fixerem?
Zwłaszcza w XE.

Ostatnio edytowany przez lemiel (2015-09-25 22:19:07)

18

Odp: True Interlaced Mode Graphics

PMCNTL/GRACTL ($D01D) jest o tyle niefajny, że steruje włączeniem sprajtów a on nie ma cienia.
Z CONSOL'em faktycznie jest problem wskazany przez XXLa.
HITCLR ($D10E) służy do kasowania kolizji sprajtów.
Może GTIACTL/GPRIOR ($D01B)? Ten ma z kolei cień przepisywany na VBLK więc można by zapisać cień w dowolnej chwili, a i tak uaktualniony byłby na VBLK.
A może wykorzystać jakiś rejestr na $D0xx ale poza standardowym obszarem GTIA (jak to robi np. VBXE)?

Ostatnio edytowany przez mono (2015-09-25 22:19:02)

hex, code and ror'n'rol!
"mężczyzna wydoił wielbłąda żoną"
"wcześniej miał na imię Heidi i był niemiecką kulomiotką"

19

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Simius napisał/a:

Urządzenie dołączane z zewnątrz musiałoby być dużo bardziej skomplikowane, droższe i przydatne w zasadzie tylko dla jednej osoby.

mi głównie właśnie chodzi mi o coś takiego. I chodzi o wiadome ustrojstwo. Zamysł jest taki, by używając dowolnie podłączone dwa egz. Atari mieć możliwość dowolnego mixowania obrazu.

Premiera by była na Wapniaku wink Czyli system prezentacji prac i obraz mixowany realtime z dwóch Atarek np.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Chwilowo kontakt wyłącznie gołębiem pocztowym, oraz snailem. STAMPS BACK!!11 Mail przez forum nie działa, bo nie idzie tego zmienić w profilu.

20

Odp: True Interlaced Mode Graphics

PMCTL nie ma cienia, ale może mieć. Program, który miałby wykorzystywać sprajty i grafikę w trybie interlaced, musiałby taki cień sam sobie zrobić. HITCLR służy do kasowania kolizji, ale poprzez zapis do rejestru. Odczyt jest wolny. Wykorzystywanie adresów powyżej $D01F jest niby wykonalne, ale niechętnie.
Co z GTIA Fixerem - jeszcze nie rozważałem.

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

21

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Ten zamysł jest przecież do zrealizowania. Wystarczy w obu tych Atarkach wstawić tę płytkę. Oczywiście przy założeniu, że rzeczywiście stanowi rozwiązanie problemu miksera.
Na czym polega trudność z urządzeniem zewnętrznym? Na tym, że trzeba by najpierw wydzielić sygnał synchronizacji. Potem odseparować zeń synchronizację pionową. Potem dołożyć zewnętrzny generator 3.54MHz i najlepiej jeszcze jakoś zsynchronizować go z wydzielonymi impulsami synchronizacji. Potem z samego sygnału wideo usunąć impulsy synchronizacji i zastąpić je nowo wytworzonymi. Wszystko to oczywiście da się zrobić, ale trzeba się babrać z sygnałem analogowym, zatem także liczyć się z pogorszeniem jakości, no i zapomnieć o rozszerzeniu możliwości graficznych.
Nie prościej jednak otworzyć Atarkę?

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

22

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Tzn - oczywiście. Być może nie zrozumiałem do końca tego rozwiązania, ale jeśli dołożenie owej "płytki" spowoduje, że po włączeniu uzyskam obraz z przeplotem, to kupuję dwie płytki na dzień dobry wink

Bo zrozumiałem to tak, że do tego by uzyskać obraz z przeplotem trzeba programowo przełączyć to rozszerzenie:

Simius napisał/a:

Pozwoliłoby ono na proste generowanie stabilnego obrazu z podwójną rozdzielczością pionową. Od strony programistycznej wymaga tylko włączenia trybu przez jednorazowy zapis bitu w przestrzeni adresowej GTIA i przełączania w każdym przerwaniu VBLK adresu pamięci obrazu - na przemian linii parzystych i nieparzystych.

Więc dlatego pytam, bo na podstawie j.w. domniemam, obraz będzie poprawnie generowany wyłącznie w określonych warunkach

Ostatnio edytowany przez Pin (2015-09-26 09:29:24)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Chwilowo kontakt wyłącznie gołębiem pocztowym, oraz snailem. STAMPS BACK!!11 Mail przez forum nie działa, bo nie idzie tego zmienić w profilu.

23

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Żebyśmy się dobrze zrozumieli - włączenie przeplotu (ustawienie bitu w rejestrze) to jedna sprawa, a przełączanie obrazu co przerwanie - druga. Pierwsze wystarcza, żeby normalny obraz był generowany z przeplotem, a drugiego potrzeba do zwiększenia rozdzielczości pionowej. Teoretycznie w ogóle można byłoby zrezygnować z pierwszego (tzn. ustawić przeplot na stałe), bo wspólczesne monitory i telewizory LCD nie migoczą i tak czy owak uzupełniają brakujące linie, więc nie powinno być widać różnicy. W praktyce niewielkie pogorszenie jakości w kiepskich monitorach może się zdarzyć, więc możliwość wyłączenia przeplotu jest przydatna.

Ostatnio edytowany przez Simius (2015-09-26 09:25:24)

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

24

Odp: True Interlaced Mode Graphics

aaaa - no to rozumiem. No to inaczej - można do tego rozszerzenia dodać taką funkcjonalność, że oprócz rejestru przełączającego dać niezależnie słicz, by móc heblem włączyć / wyłączyć przeplot?

Zamawiam co najmniej dwie sztuki wink Podejrzewam, że rozwiązanie to zakończy też sporadycznie występujące problemy z kolorem i niektórymi projektorami wink

Ostatnio edytowany przez Pin (2015-09-26 09:33:56)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Chwilowo kontakt wyłącznie gołębiem pocztowym, oraz snailem. STAMPS BACK!!11 Mail przez forum nie działa, bo nie idzie tego zmienić w profilu.

25

Odp: True Interlaced Mode Graphics

Ja zgłaszam akces na jedną, mam XE stąd pytanie o Fixer. Można go "dodać" na pokład tego układu?