Temat: Problem z Blizzard BIG 2.0

Koledzy mam problem. Nie wiem już jak mam się do niego zabrać. Udało mi dorwać i się uruchomić cart Blizzard BIG 2.0 by KNS Corporation. Na pokładzie jest:
- Blizzard cartridge 4.0,
- Blizzard cartridge 2.8,
- Turbo dos 2.5,
- River Raid (test Joystick ) smile.

Cart się zgłasza bez problemu. Nie mogę jednak nic wgrać. Zassałem z linku zamieszczonego przez sebana (wielkie dzięki!) gierki, nagrałem na kasetę i próbowałem odpalić. I lipa... Po kilkudziesięciu próbach ustawiania poziomu dźwięku przy nagrywaniu udało mi się w końcu doprowadzić do tego, że wczytuje się nazwa gry i miga kursor Y/N. Oczywiście wybieram "Y", magnetofon ładuje max. 2 bloki i się wysypuje z informacją "load error"...  Gry w normalu ładuje bez problemu. O co biega? Spotkał się ktoś z takim tematem? Jak załadować grę z sukcesem?

Atari 800 XL *2, Atari 65 XE, Atari 2600, Timex 2048, ZX Spectrum, ZX Spectrum+ *2, Amiga 500, Amiga 600, C64C *2.

2

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Cześć!

No bo jest niestety lipa. Jak się okazało cartridge miał zabezpieczenie "anty pirackie", polegało ono na tym że wykorzystało mechanizm z zerowaniem bitu D6 w chwili odczytu dowolnej komórki z przestrzeni $D500-$D5FF. Wyrażałem swoje wąpliwości w wątku o tym carcie, o tutaj. Miałem się nawet zabrać za analizę i poprawę tego kodu, ale na atarionline.pl ktoś napotkał ten sam problem co Ty i i kolega FUJI postanowił go rozwiązać własnoręnie, cały wątek do poczytania tu.

FUJI udostępnił "crackowaną" wersję pliku XEX oraz poprawiony ROM (posty #24 i #25 w wątku na AtariOnline).

Muszę zrobić porządek w wątku na AtariArea i uaktualnić linki, aby nikt już nie wpadał w pułapkę związaną z obrazami bez "poprawek". ROM z wątku na AtariArea będzie działał poprawnie jedynie realnym hardware zbudowanym w/g schematu który tam udostępniłem. Plik poprawiony przez FUJI-ego będzie działał już wszędzie.

life is complex, it has both real and imaginary components.

3

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Dzięki za odpowiedź.

Swojego Carta pozyskałem lekko zdemolowanego - bez obu przełączników, mikrostyku (resetu) i przewodów (wszystko było pourywane). Po ich właściwym zamontowaniu, sprzęcik odżył i mam dostęp do wszystkich 4 obrazów. Nie popełniłem "spiraconego" ROM-u, (nic nie ruszałem prze EPROM-ie), więc mój jest raczej na "legalu" big_smile, chyba że poprzedni właściciel coś kombinował (ale śmiem wątpić). W magnetofonie mam przeróbkę już zrobioną, więc w teorii wszystko powinno śmigać jak ta lala.. A nie chce...

Atari 800 XL *2, Atari 65 XE, Atari 2600, Timex 2048, ZX Spectrum, ZX Spectrum+ *2, Amiga 500, Amiga 600, C64C *2.

4

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

To jeżeli masz realny hardware wyglądający podobnie jak ten na zdjęciach w wątku o KNS BIG 2.0, i zapewniający zgodność z zerowaniem bitu D6 przy odczycie z obszaru $D500-$D5FF wszystko zatem powinno działać jak należy.

W wolnej chwili przygotuję jakieś oprogramowanie testujące które sprawdzi czy na pewno wszystko ze sprzętem OK, to sobie sprawdzisz czy aby hardware carta na pewno pracuje poprawnie.

life is complex, it has both real and imaginary components.

5

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

seban napisał/a:

W wolnej chwili przygotuję jakieś oprogramowanie testujące które sprawdzi czy na pewno wszystko ze sprzętem OK, to sobie sprawdzisz czy aby hardware carta na pewno pracuje poprawnie.

... to bym był bardzo wdzięczny ...

Atari 800 XL *2, Atari 65 XE, Atari 2600, Timex 2048, ZX Spectrum, ZX Spectrum+ *2, Amiga 500, Amiga 600, C64C *2.

6

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Hej!

Proszę, oto bardzo na szybko sklecony program analizujący zachowanie magistrali danych w obszarze $D500-$D5FF: DATA BUS Analyzer. Nie jest to jakieś super specjalizowane narzędzie, jednak spełnia swoje zadanie.

Po jego uruchomieniu gdy tylko cartridge blizzard będzie umieszczony w gnieździe, powinieneś zobaczyć coś takiego:

http://seban.pigwa.net/atari/bus_test/bus_analyzer.jpg

W linii "bit patterns" na pozycji #6 powinno widnieć "0", a poniżej pod nim litera "s", oznaczająca iż bit jest stabilny, tzn. każdy odczyt daje stan określony wyżej, czyli w tym wypadku "zero". Po wyjęciu z portu cartridge-a zobaczysz tam w zależności od modelu komputera albo "R" i "u" (seria XE) albo "1" i "s", (seria XL). Różnice pomiędzy serią XE a XL wynikają z obecności tzw. pull-up na magistrali danych, czyli rezystorów podciągających magistralę to +5V.

Dla prawidłowego działania cartridge blizzard wymagane jest "0" i "s" na bicie #6.

Ostatnio edytowany przez seban (2018-12-07 11:59:39)

life is complex, it has both real and imaginary components.

7

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Jesteś Wielki, Seban! I mega szybki big_smile.

Karrrafka, wyjeżdżam na weekend i nie będę miał kiedy sprawdzić... Chyba mnie rozerwie z ciekawości przez ten czas. Sprawdzę zaraz po powrocie i dam cynki.

Póki co serdeczne dzięki.

Atari 800 XL *2, Atari 65 XE, Atari 2600, Timex 2048, ZX Spectrum, ZX Spectrum+ *2, Amiga 500, Amiga 600, C64C *2.

8

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

spoko! mam nadzieję że się przyda i pomoże w rozwiązaniu problemu, albo chociaż w stwierdzeniu że nie tu leży problem  smile

life is complex, it has both real and imaginary components.

9

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Zrobiłem próby na 800XL i 65XE. Uzyskałem:

- na 800 - 6,R,s,

- na 65 - 6,0,u.

Dobrze rozumiem, że wychodzi z tego że cart jest jednak "lewy"?

Ostatnio edytowany przez Yoo_Gas (2018-12-09 21:00:08)

Post's attachments

IMG_20181209_154904_Easy-Resize.com.jpg 93.95 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

IMG_20181209_155440_Easy-Resize.com.jpg 95.84 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Atari 800 XL *2, Atari 65 XE, Atari 2600, Timex 2048, ZX Spectrum, ZX Spectrum+ *2, Amiga 500, Amiga 600, C64C *2.

10

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Hej!

Powiem Ci że to są bardzo ciekawe wyniki smile Najbardziej mnie zastanawia "6,R,s"... coś zdrowo musiałem w kodzie spierniczyć bo ten zapis sam sobie przeczy smile "bit Schrödingera" cholerka... stabilnie losowy tongue Aż sprawdzę na swojej 800XL.

Natomiast twój wynik z 65XE też jest dziwny, niby widać że twierdzi że na bicie #6 jest "0", jednak na dole stwierdził "u", co wypisuje wtedy kiedy wyniki kolejnych serii odczytów różnią się.

Czy przy innych trybach odczytu (nie tylko double ex-or) wyniki są podobne?

U mnie z 65XE jest jak widzisz "6,0,s". I sądziłem że tak będzie u Ciebie, martwią mnie te dziwne wyniki... pytanie czy ja coś spierniczyłem w kodzie testera, czy faktycznie masz jakieś dziwne zachowanie swojego egzemplarza carta. Jednak składając to w całość z Twoimi problemami z odczytem danych, coś może być na rzeczy... czyli pewnie coś z tym D6 nie do końca dobrze... a i pewnie jakiś babol się znajdzie w kodzie testera.

Dziwią mnie Twoje wyniki z 800XL... szczególnie to że w oknie "preview" widać praktycznie wartości różne od $FF, a powinno być $FF jak drut wszędzie, a to chyba pojawia się sporadycznie.

Możesz wrzucić zdjęcia PCB (góra, dół) może uda się coś wypatrzyć.

EDIT:. Jak będziesz miał chwilę uruchom proszę ten program u siebie (oczywiście gdy cart będzie obecny w slocie): fast_d6.xex. Jak będzie Ci się chciało to zrób test na XE i XL.

Ostatnio edytowany przez seban (2018-12-10 15:36:16)

life is complex, it has both real and imaginary components.

11

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Witaj.
To mnie teraz zaskoczyłeś bo myślałem że już musztarda po obiedzie...:). A tak jest jeszcze szansa big_smile

Rozkręciłem carta i w środku wygląda tak:

http://zmniejszacz.pl/galeria/5c0e8ac6f00e8/bez-nazwy

Nie mogę pobrać tego pliku który umieściłeś w ostatnim poście. Wyskakuje mi, że dostęp zabroniony...

Atari 800 XL *2, Atari 65 XE, Atari 2600, Timex 2048, ZX Spectrum, ZX Spectrum+ *2, Amiga 500, Amiga 600, C64C *2.

12

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

@link... cholerne prawa dostepu sad moja wina, już poprawiłem. Powinno się dać pobrać już.

@foty: no cart jest innej konstrukcji... już chyba widzę co jest grane, nie masz w swoim carcie bramek Open-Collector, tylko zwykłe 7400. Widzę również dwa kondensatory SMD -> to na pewno jest jakaś późniejsza modyfikacja (tzn. ktoś w tym grzebał i robił jakieś zmiany). Jak uruchomisz drugi test, to wszystko będzie wiadomo... pewnie wyjdzie że w tej wersji carta nie ma tego zerowania D6 przy odczycie $d500-$d5ff, wnioskuję to ze zwykłych bramek.... ale to w wolnej chwili dokładniej przeanalizuję, bo być może ktoś zrobił "zasymulował" wyjście typu open-collector diodą którą widzą na zdjęciach... ale możliwe też jest to że dioda to kawałek układu resetu smile

life is complex, it has both real and imaginary components.

13

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Teraz zassałem i testy przeprowadzone.

Proszę o diagnozę...  smile

XL - http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/12/1 … 202527.jpg
XE - http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/12/1 … 202732.jpg

Oprócz tego zrobiłem wszystkie możliwości w Data BUS analizerze:

XL - http://zmniejszacz.pl/galeria/5c0ec150391aa/bez-nazwy
XE - http://zmniejszacz.pl/galeria/5c0ec20fea60d/bez-nazwy

A jest możliwość że gdzieś przy lutowaniu coś pokićkałem? Nie wiem... Wydaje mi się że chyba raczej nie, bo by nie działały programy zgodnie z listą naklejoną na carcie...

Atari 800 XL *2, Atari 65 XE, Atari 2600, Timex 2048, ZX Spectrum, ZX Spectrum+ *2, Amiga 500, Amiga 600, C64C *2.

14

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

hej!

No to wygląda na to że D6 w tej konstrukcji carta nie zawsze się odczytuje jako "zero".

Widać to pięknie na screen-ie z 800XL, D6 losowo przyjmuje wartość "1". Na podglądzie tam gdzie są ciemne paski na D6 pojawiają się również zapewne losowe kropki.

W przypadku XE robi się jeszcze ciekawiej smile Błędne odczyty na D6 pojawiają się tylko przy czytaniu adresów $d500 oraz $d501 dla innych adresów, wychodzi na to że zachowanie układu jest prawidłowe dla pozostałych adresów. Pozostałe bity (poza D6) są losowe w przypadku XE, ale tak ma być. Jakieś ciekawe zależności czasowe jakieś tam zachodzą.

Ta dioda która robi za "emulator" wyjścia open-collector to pamiętasz jakiego typu jest? No i pytanie jakiej pojemności są te kondensatory SMD (szczególnie ten dołożony pomiędzy CCTL a GND)?

Piszę "kondensatory" bo widzę tam jeszcze jakieś dwa kondensatory SMD dołożone, nie bardzo widzę na zdjęciach gdzie są podłączone dokładnie.

Można spróbować zmienić diodę na szybszą i koniecznie sprawdzić trzeba ten kondensator pomiędzy CCTL a GND, powinien mieć pewnie ponad 500pF.

u mnie to wygląda tak (płyta 130XE, pamięci 1bit)

http://seban.pigwa.net/atari/bus_test/fast_d6.png

no i tak to powinno wyglądać.

Ostatnio edytowany przez seban (2018-12-10 23:20:06)

life is complex, it has both real and imaginary components.

15

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Hejka,

Wszystkie elementy tam już były. Dołożyłem tylko reset, oba suwaki i uzupełniłem carta przewodami, żeby zadziałał.

Dioda nie wiem co to za cudo... Nie mam też odpowiedniego przyrządu żeby sprawdzić pojemność kądziorków i sprawdziłem je tylko na zwarcie (po wylutowaniu). Wiem że to lipny pomysł, ale zawsze coś. Niby jest OK. Po świętach pojadę do kolegi który ma odpowiedni miernik i będę mógł zmierzyć pojemność.

Zastanawiałem się żeby podłożyć wszystkie elementy i zrobić ułożenie dokładnie tak jak w Twoim działającym carcie. Zastanawia mnie też ten Miflex... U Ciebie jest a u mnie go nie ma (urwany...?). Myślałem też o wymianie regulatora na taki który jest u Ciebie - 7438 (ja mam UCY7400), ale to bez sensu, bo rozkład bramek mają identyczne.

I bądź tu mądry teraz... Jeszcze będę kombinował, bo łatwo się nie poddaję ale widzę to raczej w czarnych barwach... Może ponowne zaprogramowanie Eproma by coś pomogło, ale nie mam znowu maszynki... (... i kolega - po świętach). Echhhhh...

Ostatnio edytowany przez Yoo_Gas (2018-12-11 20:54:58)

Atari 800 XL *2, Atari 65 XE, Atari 2600, Timex 2048, ZX Spectrum, ZX Spectrum+ *2, Amiga 500, Amiga 600, C64C *2.

16

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Jakbyś wrzucił gdzieś trochę jaśniejsze zdjęcia PCB i trochę większej rozdzielczości to bym zobaczył dokładnie gdzie ten kondensatory idą, nie wiem kto je dołożył, ale części być raczej nie powinno, chyba że ktoś coś wymyślił ... tyle że nie jestem pewny z tych zdjęć które podesłałeś układu połączeń.

Jeżeli chodzi o różnicę 7400 vs 7438 to układ wyprowadzeń jest ten sam, jednak rodzaj bramek inny. W przypadku 7438 bramki mają wyjścia typu Open-Collector, układ 7400 ma wyjście typu push-pull. Zobacz:

UCY7400 wygląda w środku tak: (z lewej strony rozrysowano jedną bramkę układu)

http://seban.pigwa.net/aa/UCY7400.jpg

^^^ jak widzisz wyjściowy stopień bramki może zarówno wysterować jej wyjście przywierając ją do masy (aktywny dolny tranzystor) lub też przyłączyć ją do Vcc (napięcie zasilania) gdy wysterowany jest górny tranzystor.

UCY7438 wygląda nieco inaczej, zobacz że stopień wyjściowy zawiera tylko dolny tranzystor:

http://seban.pigwa.net/aa/UCY7438.jpg

^^^ to powoduje że taka bramka nie potrafi na wyjściu wystawić napięcia zasilania (a wiec logicznej "1") ... może za to wystawić na swym wyjściu masę, czyli logiczne "0", gdy włączy się dolny tranzystor w stopniu wyjściowym.

Jedne i drugie bramki mają swoje zastosowania (czasami wyjście typu open-collector/otwarty kolektor jest konieczne)... np. wszystkie urządzenia SIO współpracujące z ATARI mają wyjścia typu open-collector. Jest to niezbędne ponieważ współdzielą one linie DATA_IN... i gdyby jedno urządzenie wystawiło stan "1", a drugie stan "0" na linię "DATA IN" skończyło by to się zwarciem pomiędzy masą a zasilaniem i upaleniem którejś bramki wyjścia.

Ten "myk" z linią D6 wymaga zastosowania wyjścia typu open-collector... i w przypadku mojej wersji carta tak właśnie jest (mam 7438)... jednak w Twojej wersji carta ktoś zastosował 7400, ale wiedział ze potrzeba wyjścia typu open-collector, albo chociaż jego ekwiwalentu, więc zastosował taki układ:

http://seban.pigwa.net/aa/ast%20interface%20(preview).png

posłużę się schematem innego urządzenia (to akurat interface do turbo AST), ale istotna w tym przykładzie jest tylko bramka U1C oraz dioda D1, to taki "symulator" wyjścia typu open-collector, takie coś zastosowano w Twojej wersji carta. Teraz układ 7400 mimo że nie ma wyjść typu Open-Collector, nie może wystawić już "1" logicznej, będzie potrafil wystawić tylko "0". Ta "1" logiczna będzie blokowana w teorii przez diodę... jednak w Twoim wypadku wygląda na to że ta dioda jest za wolna, i przy szybko zmiennych sygnałach na magistrali nie zawsze udaje się temu układowi złożonemu z 1 bramki i diody na wyjściu wymusić "0" na magistrali, a konkretnie na bicie D6 magistrali adresowej.

Pytałem o ten kondensatory bo być może one są jakoś dziwnie włączone w układ i być może coś psują, dlatego w chwili gdy podeślesz jaśniejsze zdjęcia o większej rozdzielczości, to może uda mi się zobaczy jak są dokładnie podłączone... jeden widzę (ten ciemniejszy) jest podpięty pomiędzy CCTL a masę, więc jest OK... pytanie tylko jakiej on jest pojemności (wygląda że dość małej... ale to tylko zgaduję po kolorze dielektryka ... i to może być błędny wniosek). Pozostałe dwa nie wiem po co są dodane.

Jeszcze jedna uwaga... w przypadku mojej wersji carta... i bramek z otwartym kolektorem ... ponieważ nie potrafią one wystawić stanu "1", należy zadbać aby dane wyjście miało rezystor podciągający (tzn. pull-up) to wyjście to napięcia zasilania (Vcc/Ucc) lub zaprojektować układ tak aby stan "1" był wymuszany przez konstrukcję układu, spójrz na schemat mojej wersji carta:

http://seban.slight.pl/atari/kns_big2/kns%20big2%20blizzard%20cartridge.png

... a i jeszcze jedno... oczywiście jest jakaś szansa że soft do blizzarda nie czyta lokacji $d5xx jakoś specjalnie dynamicznie czy szybko i cartridge działa poprawnie na tyle że nie ma to wpływu na procedury odczytu ... wtedy oznaczałoby to że masz problemu z samym interface w magnetofonie... myślę jednak że warto doprowadzić cart do porządku i działania zgodnego z zamierzonym przez autora tegoż zabezpieczenia sprzętowego smile

Ostatnio edytowany przez seban (2018-12-11 23:47:22)

life is complex, it has both real and imaginary components.

17

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

@Seban,

Czy w temacie spotkałeś się z modułem turbo obsługującym jednocześnie Blizzard i T2k/T3k? Pamiętam, że moduł zbudowany był z uA741 + 7400 i parę biernych elementów + dioda we wtyczce SIO z dodatkowym kabelkiem. Niestety, od przeprowadzki nie mogę namierzyć schematu... Czy mógłbyś wystawić gdzieś schemat i/lub PCB turbo wraz z cartem?

pozdrawiam,
pancio

18

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Seban,

szczerze zazdroszczę i podziwiam wiedzę którą posiadasz (i chyba nie tylko ja)... big_smile

Faktycznie, bramki są inne...

Lepsze foty zapodam wieczorkiem.

Jak myślisz? Jest sens brnąć w kierunku "skopiowania" elementów i ich ułożenia tak jak na Twoim carcie ?

Atari 800 XL *2, Atari 65 XE, Atari 2600, Timex 2048, ZX Spectrum, ZX Spectrum+ *2, Amiga 500, Amiga 600, C64C *2.

19

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

@Yoo_Gas: Myślę że nie ma co kopiować tego co jest w mojej wersji carta. Należy doprowadzić do działania to co masz u siebie. Tzn jak zrobisz wieczorem zdjęcia to postaram się przyjrzeć po co te dodatkowe kondensatory zostały dołożone. Sądzę że da się doprowadzić do działania to co masz aktualnie. Zawsze jak już  nic nie pomoże, to możesz podesłać cart do mnie to go uruchomię.

@pancio.net

pancio.net napisał/a:

Czy w temacie spotkałeś się z modułem turbo obsługującym jednocześnie Blizzard i T2k/T3k? Pamiętam, że moduł zbudowany był z uA741 + 7400 i parę biernych elementów + dioda we wtyczce SIO z dodatkowym kabelkiem. Niestety, od przeprowadzki nie mogę namierzyć schematu... Czy mógłbyś wystawić gdzieś schemat i/lub PCB turbo wraz z cartem?

Niestety osobiście się nie spotkałem, ale w kolega robecc, dokonał dumpa carta "universal turbo", który zawiera sobie soft to blizzarda oraz soft Turbo2000 (ale czechosłowackiego chyba). To co pokazał robecc jest o tu: Universtal Turbo cart/screens i tutaj: Universal Turbo Dump

Co do Universal Turbo to jeszcze chwilę potrzebuje, ale postaram się rozrysować schemat carta i przeanalizować jego "bankowanie", bo jest  odmienne niż dotychczas. Do tej pory zakładałem że to po prostu będzie działać bez problemu na natywnym interface od Blizzarda i tyle wink Ale zajrzę przy okazji do kodu gdzie i jak to Turbo2000 by M.Dadok próbuje pisać i czytać dane.

Już kiedyś wklejałem ten link, ale jakieś screeny cartów do czechosłowackich turbo 2000/3000 są tutaj. Jak klikniesz zakładkę "Cart 32KB" to będzie tam masa screenów z cartami do czechosłowackich systemów Turbo2000/3000. Z tym że wydaje mi się że one tak jak Blizzard nie potrzebowały chyba dodatkowego kabla do wtyczki SIO.

Ale skoro wspominasz o dodatkowym kablu to może to było coś bardziej jak AST/ATT? (wątek o ATT). Również Turbo AST miało dodatkowy kabel... ale oba te systemy nie działały z interface/oprogramowaniem od Blizzarda.

EDIT: @Yoo_Gas: popatrzyłem na te dodatkowe dwa kondensatory, jeden chyba pomiędzy GND a VCC, drugi jeżeli dobrze widze pomiędzy linią adresową A13 EPROMu i przełącznikiem dokonującym wyboru banku, nie powinny przeszkadzać. Nie wiadomo jakiej pojemności jest ta 3-cia sztuka pomiędzy CCTL a GND. Ale też nie podoba mi się ta dioda, powinno być to coś szybkiego np. 1N4148, a nie wygląda mi na 1N4148 może podmień ją na taką 1N4148 i zapuść ten program testujący "fast_d6" zobacz czy to cokolwiek coś zmieni.

Ostatnio edytowany przez seban (2018-12-12 17:11:13)

life is complex, it has both real and imaginary components.

20

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Turbo 3000 to było programowe rozwiązanie autorstwa Tomka Rolewskiego, gdy odkrył, że transmisję można nieco przyspieszyć, korzystając z niezmienionej elektroniki. smile

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

21

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Hej Seban,

wrzucam fotki w większej rozdzielczości. Zerknij proszę - może coś się wyjaśni.

https://zapodaj.net/5c347562c7041.jpg.html
https://zapodaj.net/cf04cd1f2cdba.jpg.html


Posłucham Twojej rady i spróbuję uruchomić to co mam. Jutro postaram się podjechać do sklepu po tę diodę. Jak myślisz, spróbować podmienić też 7438 jak będzie dostępny w sklepie?

Atari 800 XL *2, Atari 65 XE, Atari 2600, Timex 2048, ZX Spectrum, ZX Spectrum+ *2, Amiga 500, Amiga 600, C64C *2.

22

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

Hej!

Dobra... teraz widzę więcej...

Istotny jest kondensator który oznaczyłem "1"... powinien mieć ponad coś pomiędzy 470-1000pF.

Kondensatory "2" i "3" są właściwie nieistotne, to pewnie jakieś 100nF włączone pomiędzy masę a +5V. Ktoś dołożył takie filtrowanie zasilania.

Jak kondensator "1" jest OK, to należy spróbować wymienić diodę "4" na 1N4148... nie wiem co ktoś tam włożył oryginalnie... ale jeżeli to dioda z czasów tych samych z których jest UCY7400 i jest to dioda produkcji CEMI to może to oznaczać iż jest to BAYP95, bo o ile dobrze widzę to ma pomarańczowy pasek. Wtedy dioda jest OK bo ona ma czas przełączenia rzędu 2-4ns, ale pewności nie mam, być może to dioda innego producenta.

Reasumując... wymieniłbym profilaktycznie kondensator "1", na 560pF... nawet bym nie mierzył tego co tam jest włożone tylko to wyjął. Jak to nie pomoże to podmieniłbym diodę "4" na np. 1N4148.

http://seban.pigwa.net/aa/big_yoo_gas.jpg

life is complex, it has both real and imaginary components.

23

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

voy napisał/a:

Turbo 3000 to było programowe rozwiązanie autorstwa Tomka Rolewskiego, gdy odkrył, że transmisję można nieco przyspieszyć, korzystając z niezmienionej elektroniki. smile

Oczywiście masz rację, ktoś (może to nawet byłeś Ty? ;] a jednak to był tEDDYbOAR) gdzieś wrzucał (albo tu albo na na AoL) całą paczkę softu Tomka Rolewskiego. No i jeszcze jest cart Bartka Selingera z wątku o cartach turbo, przy okazji carta Atari System Turbo 2000, który dumpował pancio.net. Jest w nim speed 7.5 autorstwa Tomka Rolewskiego.

Problemem w tym wszystkim jest że co kraj to obyczaj smile W tamtych czasach Czechosłowacy też mieli swoje Trubo2000 i Turbo3000, z NRD przywędrowało Turbo6000 smile Także odpowiedzi na pytanie o Turbo3000 może być kilka big_smile

EDIT1: Na AoL jest wywiad z T.Rolewskim.

EDIT2: link do softu T.Rolewskiego, który zapodał na AoL "tEDDYbOAR" o którym wspominałem jest w tym poście.

Ostatnio edytowany przez seban (2018-12-12 22:47:41)

life is complex, it has both real and imaginary components.

24

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

seban napisał/a:

Reasumując... wymieniłbym profilaktycznie kondensator "1", na 560pF... nawet bym nie mierzył tego co tam jest włożone tylko to wyjął. Jak to nie pomoże to podmieniłbym diodę "4" na np. 1N4148.

Będę chciał podjechać dziś do sklepu kupić te elementy, wymienić i przeprowadzić testy. Odezwę się jak coś będę widział.

Atari 800 XL *2, Atari 65 XE, Atari 2600, Timex 2048, ZX Spectrum, ZX Spectrum+ *2, Amiga 500, Amiga 600, C64C *2.

25

Odp: Problem z Blizzard BIG 2.0

To jak będziesz już w sklepie to może kup na wszelaki wypadek jeszcze jakieś "74LS00", będzie kosztował grosze a może się okazać że wiekowe UCY7400 jakoś już nie domaga wink

life is complex, it has both real and imaginary components.