Temat: Atari 65 XE i Atari 130XE - problemy

Witam

Płyta numer 1
Atari 65XE - nie wstaje, wymieniłem na razie 4 RAMY bo się mocno grzały, uwalony Freddie oraz MMU.
sprawdzony dodatkowo ROM bo siedzi w podstawce. Po włączeniu czerwony ekran chociaż czasem dostaje biały ekran.
Sprawdzę jeszcze te 4 pozostałe kostki, ale pierwszy raz trafiłem żeby było takie spustoszenie.
RAM nr5 równiez spalony
Ktoś podłączył zasilacz od C64 ?

Płyta numer 2
Ktoś chyba ja chciał kanibalizować bo wypruł modulator (uszkodził pady ) i wywalił małe MMU.
Małe MMU zastapiłem GAL'em i LS95 oraz wymieniłem jedną kostkę RAM i o dziwo płyta wstała - obraz przez Luminacje
Działa SIO2SD nie mam klawiatury więc znalazłem gdzieś Draconusa IV , który nie wymaga trzymania Option
Gra się załadowała, ale latające napisy Draconus są jakies dziwne jakby brakowało im grafiki. Zauważyłem ze po włączeniu napis READY nie jest biały tylko jakis niebieski.

Czy mogło by to być GTIA ? Podstawka wygląda na oryginalną, lutowaną fabrycznie,  ale układ jest na bank z wylutu.

Podmieniłem GTIA - to nie to

Ostatnio edytowany przez nekroskop (2019-05-25 17:25:40)

2

Odp: Atari 65 XE i Atari 130XE - problemy

A propos 2: probowales poruszyc potencjometrem od kolorow?

naj***ny, ale zawsze elegancki.

3

Odp: Atari 65 XE i Atari 130XE - problemy

Tak nie wiele to zmienia, bardziej ma to wpływ na tło.

ad1: wszystkie RAM'y uwalone po wymianie pokazuje się kursor, niebieskie ekran i słychać Beep
cartridge z Laura sie nie uruchamia , sio2sd się nie uruchamia

4

Odp: Atari 65 XE i Atari 130XE - problemy

gwoli ścisłości... w trybie Hi-Res w przypadku 8-bit Atari litery zawsze mają kolor tła na którym się znajdują... w standardowych warunkach nie uzyskasz białych, czerwonych czy innych liter w kolorze odmiennym niż ma tło... masz wpływ tylko i wyłącznie na ich jasność. A że domyślnie tło masz "niebieskie" to i litery będą miały ten odcień jak zmienisz na zielone to i litery staną się zielone, tak ma być.

Jak już będziesz miał klawiaturę to spróbuj sobie napisać z poziomu BASIC-a np:

POKE 710,196

albo

SETCOLOR 2,12,4

standardowe "niebieskie" tło i litery z o jasności 10, przyjmują odcień tła (0x94):

http://seban.pigwa.net/aa/atari_0x94.png

po zmianie tła na odcień "zieleni" (0xC4) litetry o jasności 10, przyjmują również jego odcień:

http://seban.pigwa.net/aa/atari_0xC4.png

life is complex, it has both real and imaginary components.

5

Odp: Atari 65 XE i Atari 130XE - problemy

Ja mam coś takiego po uruchomieniu
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/eaf72ad89d55.jpg

Nie mam klawiatury pod ręką, ale na tej wersji Draconusa wygląda to tak

Źle
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/b3cd30068fcb.jpg

Dobrze
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/86cf2d2a758b.jpg


65XE chyba wróciło do żywych.

6

Odp: Atari 65 XE i Atari 130XE - problemy

Hmm, GTIA?

Sikor umarł...

7

Odp: Atari 65 XE i Atari 130XE - problemy

Właśnie nie , przekładałem do i  z innego .

8

Odp: Atari 65 XE i Atari 130XE - problemy

a sprawdzałeś/wymieniałeś bufor 4050 na którym zrobiony jest DAC dla luminancji? ew. również jego okolice, wygląda tak jak by brakowało Ci najstarszego bitu luminancji.

http://seban.pigwa.net/aa/130xe_03.gif

Ostatnio edytowany przez seban (2019-05-31 08:31:03)

life is complex, it has both real and imaginary components.

9

Odp: Atari 65 XE i Atari 130XE - problemy

seban - trafna diagnoza uszkodzony 4050 podmieniłem i płyta ożyła. Dziękuję.

Płyty uratowane :-)

ad.1 Atari 65XE - 8x RAM, MMU, FREDDIE, zimne luty w okolicach POKEY'a po przelutowaniu płyta wstaje za każdym razem

ad.2 Atari 130XE - 1x RAM, małe MMU użyto zamiennika GAL + 74LS95, 4050.