Temat: Startrack VME

Na forum naszych zachodnich sąsiadów jest informacja o możliwości pobrania oprogramowania do karty Startrack:
https://forum.atari-home.de/index.php/t … 756.0.html
są też materiały video z edycji na Hadesie 060. Ciekawe, powiedziałbym nawet bardzo.
Wrzucam do działu sprzęt, gdyż sporo tam ciekawego sprzętu :)

Było miło :) Do widzenia.

2

Odp: Startrack VME

w latach '90 miałem fajną kolorową ulotkę karty dźwiękowej do Atari, chyba właśnie StarTrack (a a może Deesee) z DSP56002


StarTrack wygląda mocarnie: DSP56002 66MHz i 128k słowa SRAM.

Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

3

Odp: Startrack VME

Przeczytałem całą historią postania tej karty, która jak to pisze autor była dla niego "katastrofą finansową". Polecam, fajnie się czyta i jest to przebieżka po sprzęcie Atari (Medusa, Hades, Falcon itp) i nie tylko.
https://web.archive.org/web/20040827001 … e=history1

Było miło :) Do widzenia.

4

Odp: Startrack VME

@artik-wroc, rzeczywiscie super sie czyta, sam program wersja demo do tej karty mam od wielu lat i robił niesamowite wrazenie jak uruchomilem go na Falconie, zeby poogladać :). W chwili obecnej o takiej karcie do Hades-a mozna tylko pomarzyć :)

Falcon CT63, CTPCI + Radeon 9250, napęd MO Fujitsu 230 MB oraz naped Syquest 230 MB, Nagrywarka Yamaha CDRW 2100, Napęd DVD-ROM, Netusbee, Skaner EPSON GT8000/Falcon 030, Ram 14 MB, karta CF 16 GB/Hades 060, CD-ROM, Nagrywarka Yamaha CDR, karta sieciowa, napęd Syquest 44 MB/Atari TT 030; 10 MB ST-Ramu, 64 MB TT-Ramu, Zewnętrzny naped CD-ROM, napęd MO Fujitsu 230 MB, karta graficzna MEGA Vision 300 Netusbee/Atari Jaguar + Skunkboard, Atari 65 XE + SIDE

5

Odp: Startrack VME

Wszystko rozbija się o brak software-u.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

6

Odp: Startrack VME

sqward napisał/a:

Wszystko rozbija się o brak software-u.

jeśli oprogramowanie Audio korzysta z funkcji systemu operacyjnego a nie z rejestrów sprzętowych to powinno zadziałać zarówno na Falconie jak i na Startracku. Oba mają zgodne ze sobą DSP.
Właśnie rzuciłem okiem na LODy Startracka (kod efektów dla DSP), no i kod (instrukcje assemblera) wygląda tak jak na Falconie, używa tych samych przerwań, w taki sam sposób wysyła i odbiera dane.

Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

7

Odp: Startrack VME

Tak, ale Startrack nie ma ma SDMA Falconowego. Pozatym zrobienie czegokolwiek wyrafinowanego/szybkiego na DSP wymaga jechania po rejestrach. Proste efekty, gdzie DSP zarówno próbkuje i wysyła odrazu na przetwornik to jest najbardziej trywialne zastosowanie niestety.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

8

Odp: Startrack VME

sqward napisał/a:

Tak, ale Startrack nie ma ma SDMA Falconowego.

Startrack ma API XBIOS w części AUDIO/DSP zgodny z Falconem (sprzętowo ma też SDMA), więc z punktu widzenia aplikacji która używa systemu operacyjnego bez dotykania sprzętu nie powinno mieć znaczenia co jest pod spodem API.

sqward napisał/a:

Pozatym zrobienie czegokolwiek wyrafinowanego/szybkiego na DSP wymaga jechania po rejestrach. Proste efekty, gdzie DSP zarówno próbkuje i wysyła odrazu na przetwornik to jest najbardziej trywialne zastosowanie niestety.

Do obróbki dźwięku wystarczy jedynie szybki kanał DMA z RAM do DSP oraz dostęp do HostPortu DSP.
Ale rozumiem że chodzi o inne zastosowanie niż obróbka audio, np efekty graficzne. No to masz rację, w tym przypadku demo/gra by dotykać bezpośrednio sprzętu musiała by znać architekturę Startrack.

Ostatnio edytowany przez Cyprian (2021-12-15 15:54:39)

Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

9

Odp: Startrack VME

To wymień mi jakoś program na Falcona, którzy używa tylko API XBIOS? :)

Skąd masz informację, że Startrack miał SDMA? Masz jakiegoś linka?

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

10

Odp: Startrack VME

sqward napisał/a:

To wymień mi jakoś program na Falcona, którzy używa tylko API XBIOS? :)

Dobre pytanie, mentalnie żyję w świecie gdzie programy (nie gry czy dema) używają API a nie rejestrów sprzętowych.
Dla mnie to była zaleta TOS, dzięki której aplikacje niezależnie co jest pod spodem działają na ST / TT/ Falcon / Hades/ Medusa czy Vampire.

API Falcona zostało przeniesione na inne platformy (Aranym, Milan, MagiCMac/PC czy niebawem również Vampire):
https://mikrosk.github.io/xbios/

sqward napisał/a:

Skąd masz informację, że Startrack miał SDMA? Masz jakiegoś linka?

Gwoli ścisłości, SDMA czyli DMA dla audio. Jest też Falconowy Matrix (pewnie by zapewnić zgodność) no i wygląda na to że działają Falconowe urządzenia podłączane do portu DSP.

1) https://web.archive.org/web/20040831024 … =history12

Die Audiokarte hat bereits alle endgültigen Funktionen enthalten. Sie ist jetzt kompatibel zur Falcon-DMA Matrix und der DSP ist ebenso Falcon-kompatibel in das System integriert. Um alle Möglichkeiten der Hardware nutzen zu können, hat die Audiokarte einen ganzen Haufen unterschiedlicher Betriebsmodi. Da wäre der normale Steromodus bei dem lediglich 2 Kanäle (links/recht) verarbeitet werden, dafür aber bis zu 96kHz und 16 bzw. 24Bit. Man kann wahlweise die analogen und digitalen Anschlüsse parallel betreiben und kommt so auf vier gleichzeitig nutzbare Kanäle. Und natürlich gibt es den Falconmodus für bis zu 8 nutzbare Audiokanäle, die man mit externen Falcon-Audiointerfaces (Analog8 oder JamIn/JamOut) physikalisch über den DSP-Port ausbauen kann.

2) API:
http://toshyp.atari.org/en/004012.html

3) Tak jak wspomniałem LOD StarTraka ma taki sam kod jak ten z Falcona, czyli dane audio odbierane/wysyłane są przy pomocy SSI które w Falconie jest podpięte do DMA (poprzez Matrix).
Oczywiście można założyć że w StarTrak jest inaczej i nie ma DMA. W tym przypadku, każdy sampel musiałby być przekazany do DSP przez procesor co wiązało by się z dużym obciążeniem CPU.

Ostatnio edytowany przez Cyprian (2021-12-15 17:03:19)

Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

11

Odp: Startrack VME

Pojawiły się nowe archiwa. Można sobie zrobić PCB :) Są pliki źródłowe.

Było miło :) Do widzenia.

12

Odp: Startrack VME

artik-wroc napisał/a:

Pojawiły się nowe archiwa. Można sobie zrobić PCB :) Są pliki źródłowe.

Arturex, liczymy na Ciebie!

1. Cyprian ;)

Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

13

Odp: Startrack VME

1. Cyprian ;)
2. Kroll :) Jak nic do Hades-a sie przyda

Ostatnio edytowany przez Kroll (2021-12-20 01:56:25)

Falcon CT63, CTPCI + Radeon 9250, napęd MO Fujitsu 230 MB oraz naped Syquest 230 MB, Nagrywarka Yamaha CDRW 2100, Napęd DVD-ROM, Netusbee, Skaner EPSON GT8000/Falcon 030, Ram 14 MB, karta CF 16 GB/Hades 060, CD-ROM, Nagrywarka Yamaha CDR, karta sieciowa, napęd Syquest 44 MB/Atari TT 030; 10 MB ST-Ramu, 64 MB TT-Ramu, Zewnętrzny naped CD-ROM, napęd MO Fujitsu 230 MB, karta graficzna MEGA Vision 300 Netusbee/Atari Jaguar + Skunkboard, Atari 65 XE + SIDE

14

Odp: Startrack VME

Rozumiem, że o żart :)

To tylko płytka z DSP:
http://artik-wroc.pl/pliki/sttr.png

EDIT: Dobrze że w moim ST siedzi 030 inaczej otwierałoby się ciut długo :)

http://artik-wroc.pl/pliki/str1.jpg

http://artik-wroc.pl/pliki/str2.jpg

Ostatnio edytowany przez artik-wroc (2021-12-20 12:16:55)

Było miło :) Do widzenia.