1

Temat: Prawdziwy trojwymiar w Atari

Witam wszystkich po 2 tygodniowej przerwie.
Niestety, nie moglem przybyc do Glucholaz. Dwa dni przed party zmarl niespodziewanie ktos bradzo bliski z mojej rodziny i ostatnia rzecza o jakiej myslalem byla zabawa i komputery.
Bardzo sie cieszylem na ten wyjazd i spotkanie z Wami ale sa rzeczy na ktore nie mamy wplywu i pozostaje sie tylko z nimi pogodzic i zyc dalej...
Dosc o tym. Za ewentualne kondolencje od razu dziekuje - wole rozmawiac o tym co przygotowalem. Spotkamy sie na nastepnym party.

Przygotowalem do Glucholaz maly gadzet, jakiego jeszcze na Atari nie widzialem i chcialem Wam go pokazac w dzialaniu, bo inaczej trudno przekazac o co chodzi.
No ale nie mam innego wyjscia - sprobuje opisac.

Wpadly mi w rece na Allegro za 20 zlociszy takie oto okulary 3D Asusa:
http://tiny.pl/7hp5

Byly one dodawane do lepszych kart graficznych Asus do pieca.
Zasada dzialania jest nastepujaca:
Jak wiadomo (?) widzenie przestrzene bierze sie stad, ze kazde oko oglada troche inny obraz - ten sam obiekt jest obserwowany z 2 roznych punktow a mozg sklada z tego wrazenie glebi.

Szkla LCD, ktore sa wbudowane w okulary nie wyswietlaja obrazow jak w VR. Sluza one jedynie jako sterowane z komputera przeslony.
Patrzycie przez takie szkla na zwykly monitor CRT. Komputer generuje na przemian obraz dla oka lewego i prawego (po jednej ramce). Jednoczesnie steruje okularami powodujac zasloniecie drugiego okaz (zaciemnienie szkla LCD).
Przy czestotliwosci odswiezania w piecu 100Hz daje to podobno stabilny obraz.

Ja mialem w reku dzialajace identycznie okulary do 8-bitowej konsoli Segi z bodajze 1988 roku. Gralem w gre o nazwie chyba Missile Defence 3D - strzelanie pistoletem w wylatujace "z ekranu" rakiety. Przy czestotliwosci TV 50Hz mrugalo az mozg bolal ale efek 3D byl zaj...ty!!
http://www.severedbbs.u-net.com/fletcher/3D.html

Postanowilem zrobic cos takiego do Atari i chyba sie udalo!
Okazalo sie, ze okularami Asusa steruje sie banalnie latwo: jak jest generowany obraz dla prawego oka to na lewe LCD trzeba dac 9V a na prawe 0V. Jak jest generowany obraz dla lewego oka to odwrotnie (9V na prawe szklo - zaciemnienie).
Zrobilem wiec prosty wzmacniacz pracujacy jako komparator. Wejscie podlaczylem pod port joya. Bezwstydnie wykorzystalem schemat i opis:
http://www.roosmcd.dds.nl/index.htm
tylko zmienilem rezystory komparatora (bo na wyjsciu joya mamy 5V an nie 2 jak w powyzszym opisie). Czyli oprocz pomyslu moja zasluga w tym zadna.

Poczatkowo chcialem namowic kogos na napisanie aplikacji 3D na Atari do testow.

Ale jakos nie wyszlo, ciezko tak na sucho przez siec wytlumaczyc o co chodzi, wiec sam sie wzialem za kodowanie, tyle ze prosciej.
Sciagnalem z netu przykladowe zdjecia 3D dla lewego i prawego oka.
Przekonwertowalem je do trybu 9 os (16 odcieni szarosci 80x192 punkty).
Napisalem prosta aplikacje w asm, ktora w przerwaniach ramki zmienia w DL dwa ekrany (dla lewego i prawego oka) i jednoczesnie steruje okularami przez port joya.

I efekt na Atari jest zaj...ty! Mimo ze sa to tylko statyczne obrazki.
Zalaczylbym do postu ATR'y (tylko nie wiem jak) - ale zobaczylibyscie tylko nieznosnie mrugajacy rozmyty obraz. Po zalozeniu okularow obraz nagle robi sie stabilny, wyrazny i "wyrasta" przed ekranem lub ucieka w glab (zaleznie od przygotowanych obrazow). Mozna ruszac glowa, nie trzeba robic zeza jak przy stereogramach. Po prostu mozg daje sie oszukac.
Choc niestety przy 50Hz (25Hz na oko) mruganie otoczenia widac.

Co moge powiedziec wiecej...
Rozgladam sie na Allegro/Ebay za mozliwoscia kupna tanio wiekszej ilosci takich okularow. Mysle ze okulary innych producentow (np Segi) mozna by sterowac rownie latwo.

Skoro na 8-bitowa Sege byly gry 3D to na Atari tez moga byc!
Ja na razie nie umiem ich napisac, pracuje nad prosta animacja 3D.
Ale gdyby jakis koder chcial sprobowac to moge wypozyczyc prototyp.

Chcialbym tez stworzyc strone z opisaem projektu.
Ktos uzyczy domeny i troche miejsca?

2

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

super sprawa, na amstrada cpc sa gierki 3d, wystarczy wlozyc okulary z czerwonym i niebieskim filtrem (chyba) takie od popcornu ;-) tylko ze grafika w gierce jest wireframe :(

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

3

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

Zagadnij Vaska. :)
W którejś gierce (Problem Jasia?) była chyba czołówka w 3D, tyle że na zwykłe okularki, z kolorowymi szybkami. Niestety, nie miałem okazji zobaczyć. Domyślam się, że twój wynalazek generuje dużo ładniejszy obraz.

4

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

hie hie.

Pomysł prosty i fajny.
Trzeba by to jeszcze do duzego ataraka i Jagulara dorobic. Wow! Gdyby byl TEMPEST 2000 3D, albo AvsP to by byla masakrrrra!


Czy to sa takie binokle jak w systemie IMAX ? Czy to sie czyms rozni od tych niebiesko czerownych papierowych ?

Ostatnio edytowany przez vulgar (2006-08-08 12:25:41)

Don't take it too seriously my love.

/// more for your atari ///

5

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

Czytać ze zrozumieniem. Przecież jest napisane, jak działa, i z tego wynika, że się różni.

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

6

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

NO mnie sie wydaje tak wlasnie z tresci, ale xxl wtradcil motyw popcornu wiec pytam, czyli ze to jest cos na ksztalt IMAXa, a wiec to sa dwa rozne swiaty. Bo te papierowe okularki to szmira totalna, a "dwa rozne obrazy" daja rzeczywiscie OSTRE wrazenie 3D.

Don't take it too seriously my love.

/// more for your atari ///

7

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

W IMAX o ile wiem okulary maja polaryzatory a dwa projektory generuja jednoczesnie obrazy dla obu oczu (odpowiednio spolaryzowane).
Bylem ostatnio pierwszy raz na filmie w IMAX i wgniotlo mnie w fotel.

Powiem tak: efektowi, ktory osiagnalem _zdecydowanie_ blizej do IMAXa niz do czerwono-niebieskich szybek.
Obraz moze byc w pelni kolorowy, mozna uzyc do zrobienia gierki dowlnego trybu graficznego. Mozna ruszac glowa (byle oczy byly mniej wiecej w poziomie), mrugac itd.
Efekt jest stabilny.
Jedyny denerwujacy feler to to uporczywe mruganie (nie ekranu tylko wszystkie wokol niego). Z tym sie chyba nic nie da zrobic - najwygodniej jest ogladac w ciemnym pomieszczeniu.

Ja myslalem o grze Block Out  w 3D :)

PS. Z tego co pamietam to do Jaga byl prototyp pelnego helmu VR...

8

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

Jurgi: widzialem kiedys Problem Jasia w 'popcornowych' okularach, w tamtych czasach podobalo mie sie szalenie choc byl to strasznie prosty efekt. Podczas gry wydawalo mi sie, ze scroll w ramce takze byl 3d. Nie pamietam juz :)

9

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

nosty: helm byl*/jest wlasciwie skonczony, tylko nie wyrelisowany :( A jedyna gra ktora miala zdaje si obsluge to MISSILE COMMAND. Tylko zastawanwiam sie czy w przypadku VR to tez byl efekt 3D...

Don't take it too seriously my love.

/// more for your atari ///

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

mam takie okulary do master system , ciekawy bajer ale bardzo meczy wzrok

http://tiny.pl/7qww

World f**k Olympique Marseille & Legia Warszawa i Sochi 2014

11

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

mazi napisał/a:

Podczas gry wydawalo mi sie, ze scroll w ramce takze byl 3d.

Masz bujną wyobraźnię. :)

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

12

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

Za szczeniaka kazdy ma :P

13

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

http://home.iprimus.com.au/crbean/scrshots.html no i co z okularkami, bedzie jakies tech info ?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

14

Odp: Prawdziwy trojwymiar w Atari

Ano bedzie w tym tygodniu. Domenke i miejsce juz dostalem tylko czasu braklo.
Ale w miedzyczsie zdolalem kupic na Allegro 3 kolejne egzemplarze okularkow asusa. Zaczne skladac kolejne egzemplarze. Na poczatek bede chcial pozyczyc/sprezentowac/sprzedac po kosztach (niepotzrebne skreslic) jakims zainteresowanym koderom.