Temat: Liczby ujemne w asseblerze
Czy ktoś z szanownych forumowiczów, może mi w ładny i przejrzysty sposób wyjaśnić przeliczanie liczb ujemnych na szesnastkowe (interesują mnie zagadnienie dla liczb maksymalnie 16bitowych).
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Grawitacja 2024 Czas na kolejną edycję 8 bitowego GameJamu.
Tenebra na Atari ST/STE Wersja gry na duże atari.
Wyniki FujiCup 2023 Wyniki konkursu FujiCup na najlepszą grę dla 8-bit Atari w 2023 roku zostały ogłoszone!
TONY na małe Atari Nowa gra na małe Atari, w Hiresie, produkcja Rafała Dudka (brat XXL-a), Popmilo i Caruso.
Cosmic Hero 2 Bohater ratujący Ziemię w kryzysowej sytuacji powraca po 30 latach.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Czy ktoś z szanownych forumowiczów, może mi w ładny i przejrzysty sposób wyjaśnić przeliczanie liczb ujemnych na szesnastkowe (interesują mnie zagadnienie dla liczb maksymalnie 16bitowych).
Hej!
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_uzupe% … dw%C3%B3ch
czy to wystarczy... czy wiedza zbyt encyklopedyczna?
pozdrawiam
Seban
OMFG! Połowy tej wiedzy (mnożenie i dzielenie) to nawet bym nie pomyślał, że może istnieć!
Jeśli chodzi o samo zrozumienie idei U2, to wydaje mi się, że zamiast myśleć o b7 jako mającym wagę -128 wygodniej myśleć, że wielokrotności 256 nie występują w obrębie bajtu. W związku z tym bajt $FF to młodszy bajt liczby 255, 511, 767, ale równie dobrze -1 (255-256). Dopóki wykonujesz + i - na bajtach, wielokrotności 256 nie mają znaczenia, np. 3+255=258=256+2 ale też 3+(-1)=2.
0xf - pewnie na trzezwo bym tego co napisales tez nie zrozumial :)
kod uzupelnieniowy do 2 to podstawa, ktora mi sie zdawalo juz w technikum uczyli (przynajmniej na kierunkach elektronicznych ;) )
fajna zaleta kodu uzupelnieniowego do 2 jest to ze dodanie liczby ujemnej zapisanej w tym kodzie do liczby dodatniej - przy uzyciu zwyklej arytmetyki - daje poprawny wynik w tymze kodzie (glupie add wystarcza ;) )
edited:
ogolnie (przy liczbach 8mio bitowych), to warto zapamietac ze zmiana znaku to inwersja bitow + inc
dla wiekszej ilosci bitow jeno nalezy pamietac o przeniesieniu...
tak wiec odejmowanie - to czyste dodawanie + (inwersja bitow + inc) drugiego czynnika
Ostatnio edytowany przez jellonek (2006-09-12 21:06:31)
kod uzupelnieniowy do 2 to podstawa, ktora mi sie zdawalo juz w technikum uczyli (przynajmniej na kierunkach elektronicznych ;) )
No, w moim HUMANISTYCZNYM liceum, w mojej BIOL-CHEM klasie, tez uczyli. Ba, nawet algebre Boole'a.
Wtedy kląłem na to straszliwie, a teraz moge jelonkowi odbic piłeczke jak mi mówi TY HUMANISTO ;) :P
Swoja droga Pigula, no-offence, ale ty juz prawie inzynier jestes, albo nawet inzynier..... dobrzy inzynierowie wiedza takie rzeczy, a jak nie wiedza to wiedza gdzie szukac.
mikey - no przyznaje - szczena przywarla mi do gleby... btw. ktore liceum? zamoy?
Kopernik
czy to wystarczy... czy wiedza zbyt encyklopedyczna?
pozdrawiam
Seban
Dzięki Seban o to właśnie mi chodziło!
Mikey - owszem miałem parę systemów liczbowych w szkole średniej, ale to stare czasy - a jak wiesz programowaniem się nie zajmuję!!! O ile hexa i binarny jeszcze pamiętam i przeliczać umiem to zapomniałem jak przewala się liczby ujemne...
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
[ Wygenerowano w 0.087 sekund, wykonano 12 zapytań ]