Temat: Quick Assembler

nie wiem czy nie zostanie skasowany, ale poszukuję Quick Assemblera w wersji ATR (dodam dla formalności, że mam dwie oryginalne dyskietki które już niestety nie działają)... nie mogę nigdzie znaleźć, na atarionline jest jakaś wersja xfd, ale ona nie chodzi w APE i SIO2PC

2

Odp: Quick Assembler

http://seban.slight.pl/aa/xfd2atr.png

Ostatnio edytowany przez seban (2010-01-17 19:52:46)

3

Odp: Quick Assembler

dzięki! a widziałeś może wersję pakietu działającą pod SpartaDOS X 4.42? chodzi o BH...

czy mógłbyś mi powiedzieć jak kompiluje się programy do EXEka? już wszystko zapomniałem ;)... ok coś znalazłem w manualu...

i może Ktoś podpowie mi która to komórka zmienia się z częstotliwością ramki obrazu?
no i od jakiego adresu zaczyna się pamięć obrazu w trybie tekstowym w którym pracuje Sparta?
a żeby nie robić tego od d... strony to może istnieje jakaś procedurka wyświetlająca mi na eklanie tekst którą wystarczy wyołać, a która zadba o przewijanie ekranu?

Ostatnio edytowany przez bezrobotny (2010-01-17 20:37:51)

4

Odp: Quick Assembler

wejdź do monitora F8, wpisz DLIST i zobaczysz program ANTIC-a, będziesz wiedział od jakiego adresu jest pamięć obrazu

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

5

Odp: Quick Assembler

co do SDX i BH... nie pomogę niestety. W czasach kiedy ja tworzyłem z użyciem QA to używałem najczęściej BiboDOS 7.0, ew. MyDOS-a lub DOS II+. Z SDX nie miałem okazji korzystać w tamtych czasach. Ale jeżeli dobrze pamiętam to ktoś z tego forum chyba wspominał iż QA bez problemu chodzi pod SDX, a Bug Huntera nigdy nie używałem, także nawet nie wiem jakie mogą być problemy z korzystaniem z niego gdy używamy SDX.

co do komórki która zmienia się co ramkę, to systemowy VBL zmienia zawartość komórki $14 w każdej ramce.

co do QA i pisania w nim programu i kompilacji go bezpośrednio do pamięci i uruchomienie z poziomu QA, wystarczy wiedzieć dwie rzeczy:

1) opt %00010101 - asemblacja do pamięci
2) w oknie Setup, należy ustawić MemHi oraz Run np. na $a000 i od tego adresu ustawić asemblację dyrektywą org

http://seban.slight.pl/aa/qa1.png

tu masz prockę co pisze w hex na ekranie zawartość komórki $14. Kompiluje się w QA do RAM od aresu $a000, może być bezpośrednio z QA uruchomione, ustaw tylko MemHi oraz Run na $a000. W komórkach $58 masz zawsze adres początku pamięci ekranu jeżeli ekran był otwarty przez OS Atari.

   opt   %00010101

   org   $a000

l0 lda   $14
   ldy   #$00
   jsr   hx
   jmp   l0


hx pha
   lsr   @
   lsr   @
   lsr   @
   lsr   @
   jsr   h0
   pla
   and   #$0f
h0 cmp   #$0a
   sed
   adc   #'0'-32
   cld
   sta   ($58),y
   iny
   rts

co do pisania tekstu na ekranie z użyciem edytora, polecam atariki: http://atariki.krap.pl/index.php/Zapis_ … 28PRINT%29

tam masz sporo przykładów w sekcji Niezbędnik kodera, tylko poszukać wystarczy... http://atariki.krap.pl/index.php/Katego … nik_kodera

Ostatnio edytowany przez seban (2010-01-17 21:08:29)

6

Odp: Quick Assembler

dzięki, powalczę...

a może wiecie jak z BASICa wywołać jakiś prosty kod na stronie 6 tak, żeby po wykonaniu zwrócił sterowanie do BASICa?

7

Odp: Quick Assembler

bezrobotny napisał/a:

dzięki! a widziałeś może wersję pakietu działającą pod SpartaDOS X 4.42? chodzi o BH...

Bug Hunter chodzi pod SDX, tylko że COMMAND.COM w SDX nie jest rezydentny, natomiast BH.COM jest to rezydent, który po załadowaniu się do pamięci najwyraźniej nie podnosi MEMLO. Trzeba pomyśleć i poczytać manuala :)

KMK
? HEX$(6670358)

8

Odp: Quick Assembler

no z myśleniem to u mnie krucho...

9

Odp: Quick Assembler

co do wyswietlania tekstu pod sparta: w tym http://trub.atari8.info/sdx_files/4.41/ … amming.pdf poszukaj informacji na temat PRINTF.
sa nawet przyklady.

10

Odp: Quick Assembler

Odkopuje tego dinozaura aby nie zakładac podobnego wątku.
Potrzebuje pomocy .
Mając SIDE ze spartą będe w stanie nagrac jakos na którąś z załozonych partycji pod spartą Quick Assemblera?
QA posiadam oryginalnał wraz z książką ale to jest na kasecie.
nie chce programowac na pececie, a po drugie to nie mam windowsa jak coś :)

dziękuje z góry

Ostatnio edytowany przez secon (2012-10-05 12:34:45)

11

Odp: Quick Assembler

do programowanie na pececie nie potrzebujesz windowsa - polecam http://atariarea.krap.pl/x-asm/ zgodny z qa, lub http://mads.atari8.info/ ktory da sie przekompilowac na nie-windowsa z uzyciem freepascala (czy linuksy czy bsd - maja go w paczkach/portach).
w ten sposob przygotowujesz blyskawicznie xexa, ale potrzebujesz sio2pc by przetestowac go na real sprzecie.

qa ztcp zapisuje "w biezacym katalogu" tak wiec pod sparta, uruchomiony z side - raczej nie powinien sprawiac problemow. spokojnie powinien dac sie przerzucic z peceta po sio2pc do side.

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

12

Odp: Quick Assembler

Jeśli nie chcesz programować na pececie to obczaj MAE.

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

13

Odp: Quick Assembler

rozumiem ze za pomoca SIO2PC nagrywam na partycję sparty np. QA.XEX i będe go mgł tam uruchomić. Ciekawi mnie ile zostanie ramu na program.

14

Odp: Quick Assembler

Secon - o ile dobrze zrozumiałem to w FDISKu SIDE możesz normalnie montować ATRy (ktoś potwierdzi?) ATRa z QA znajdziesz bez problemu.

grzybson/SSG^NG

15

Odp: Quick Assembler

w side do atrów trza jeszcze ultimate....

"wszystko się kiedyś kończy......."

16

Odp: Quick Assembler

Aaaaa, to tego może nie zrozumiałem z dokumentacji :)
Myslałem że samo podmontowanie (of coz nie boot) jest możliwe.

W takim razie rzeczywiście pozostaje kopiowanie po SIO, albo można spróbować poeksperymentować z emulacją SIDE w Altirrze.

Ostatnio edytowany przez grzybson (2012-10-05 16:57:40)

grzybson/SSG^NG

17

Odp: Quick Assembler

secon napisał/a:

Ciekawi mnie ile zostanie ramu na program.

QA nie korzysta z rozszerzeń pamięci, MAE wręcz przeciwnie.

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

18

Odp: Quick Assembler

To chyba największy ból w QA - wielkość bufora edytora ;) Mega Player 2.0 składał się z 4 modułów, osobno kompilowanych (pomijając moduły do odtwarzania konkretnych formatów muzycznych), żeby ominąć problem małego bufora edytora i zminimalizować czas kompilacji ;)

Ostatnio edytowany przez macgyver (2012-10-05 19:13:17)

19

Odp: Quick Assembler

Secon - obczaj MAE. Ja się właśnie zabawiam od dwóch dni i jest to dość ciekawa pozycja w temacie. Dodając do tego fakt, że program korzysta z rozszerzonej pamięci na edytor ;)

Secon - jak masz jakieś problemy z konfigiem SDX wal na priv ;)-

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

20

Odp: Quick Assembler

ok, dzieki PIN napiszę bo mam parę pytań.

21

Odp: Quick Assembler

... polecam MAE pod Sparta DOS X i VBXE w trybie 80-znaków. Bajka ;) Edytor ekstremalnie szybki, wygodny, czytelny font, komfort. Przyznam, kodowanie na Atari nie musi być koszerne ;)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

22

Odp: Quick Assembler

drac030 napisał/a:

BH.COM jest to rezydent, który po załadowaniu się do pamięci najwyraźniej nie podnosi MEMLO

U mnie podnosił.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

23

Odp: Quick Assembler

Nie chciałem zakładać nowego tematu dlatego zapytam tutaj:
Czy Quick Assembler  pod Altirrą nie działa?
Po uruchomieniu z pliku atr najpierw uruchamia się DOS.
Jeszcze wszystko działa normalnie, można pisać komendy.
Po wpisaniu QA uruchamia się program, okno edytora.I tu zaczyna sie problem bo albo wogóle
nic nie można pisać albo jak można pisać to jakieś dziwne znaki wyskakują. Np. po wciśnięciu A wyskakuje T,
po wciśnięciu S wyskakuje e. Na innych klawiszach to już wogóle jakieś dziwne znaki.
Sprawdałem na dwóch różnych komputerach z różnymi wersjami Altirry i pod różnym konfiguracjami emulatora..
Pod Atari800Win działa normalnie.

Ostatnio edytowany przez Pawex (2018-06-04 14:48:46)

24

Odp: Quick Assembler

Jaki ROM masz ustawiony w Altirra dla emulowanej maszyny?

Pytam bo o ile dobrze pamiętam* to QA używał bezpośredniego odwołania do tablicy klawiszy w ROM komputera (co właśnie pokazuje że nie było to dobrą praktyką**), co sprawiało problemy w przypadku innych ROM-ów (takich w których tablica definicji klawiszy leżała w innym miejscu). Być może masz włączony Altirra OS?

*) ponieważ pamięć jest zawodna to może się okazać ze bredzę błądząc w odmętach niepamięci
**) niestety znam to z autopsji, w swoich programach również kilka razy zrobiłem taki numer chcąc zaoszczędzić parę bajtów RAM, niestety mściło się to na mnie za każdym razem :P

Ostatnio edytowany przez seban (2018-06-04 14:57:03)

25

Odp: Quick Assembler

Tak, domyślny Altirra OS.
Czyli rozumiem, że trzeba mieć ten z pakietu xf25?