51

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Grafika jest OK. Dynamika przeważnie słaba ;) Ale taka charakterystyka sprzętu.

52

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

No właśnie jedyne co bym "zarzucił" grom na Amstrada to dynamika. Nigdy tego nie widziałem w "realu", więc dotychczas myślałem że to wina emulatorów/youtub'a ... No ale rozumiem że to jednak taka charakterystyka sprzętu :) czyżby w projektowaniu Amstrada maczali palce projektanci ST :D

Ostatnio edytowany przez jury (2011-09-29 12:42:43)

53

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

jury napisał/a:

No ale to znajdziesz, jeden, dwa, pięć, dwadzieścia przypadków że jest słabo. Nie znam platformy na którą nie wychodzą "smrody". Ale wg mnie ogólnie jeśli chodzi o grafikę w 8-bit to Amstrad wypada najładniej :P


Chodzilo mi o porownanie chocby z a8. Sa tylko 4 kolory a wyglada mistrzowo. W przypadku amstarda masz 16. Przeciez moglo to wygladac jak na c64. Brakuje tez dolnego planu. Dodatkowo dochodzi jeszcze sama przyjemnosc zorgrywki a ta na amstradzie ssie (scrolling, poruszanie sie postaci, zwalnianie gry jak w poblizu pokaze sie przeciwnik). Zreszta tego typu mankamenty dotycza wiekszosci gier. Wiec nie podniecaj sie samymi screenami :P
Pogralem dzis takze w polecany Prince of Persja. Wyglada fajnie owszem, ale juz same ruchy bohatera mnie dobily. A w szczegolnosci dalekie skoki :)

Edit:
o, dopiero zobaczylem, ze jednak masz znajomosc amstardowej dynamiki :) wiec nie ma sie czym podniecac :)

Ostatnio edytowany przez mazi (2011-09-29 13:00:57)

54

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

"With a possible total amount of 832 x 288 pixel (576 interlaced) the CPC was the 8 bit homecomputer with the highest screen resolution ever. " & "32KB video memory" z cpcwiki

Nie wiem na ile to pierwsze prawdziwe, ale wychodzi z tego, że ST < CPC6128... aż boli...
Widziałem na CPC demko "crysis.bin" - taki troche photochrome z ST :) tyle ze 576 linii interlace.
Swoją drogą czemu na ST zrobili mono a nie choćby "duo chrome" jak później w TT?

Ostatnio edytowany przez dynamike2010 (2011-09-29 15:41:11)

/l\tari

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

dynamike: 832 x 288? Nie są to standardowe tryby, tylko zapewne sztuczki - nie chcę być malkontentem ale wątpię aby CPC w takim trybie było zdolne wiele zdziałać. Na ST też tyle się pewnie da (z tym 832 nie jestem pewien, ale overscan w trybie 640x200 pewenie dałby tyle), no i jeszcze cosik da się w takim trybie zrobić. Z tym że taka rozdzielczość to sztuka dla sztuki, bo i tak 99% monitorów/tv utnie marginesy.

Duo chrome w ST masz, bo możesz sobie podpiąć np. monitor bursztynowy ;) Pewnie nikt wtedy o tym nie pomyślał, bo sprzętowo to chyba 0 wysiłku.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

56

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Fakt, że 832 brzmi nieprawdopodobnie no i sztuka dla sztuki, ale jednak nie do osiągnięcia na ST. Overscan w ST to maks... no ile? Słyszałem o ok. 700 w poziomie na dobrych SM146. W kolorze wg Alive maks == 416*276.
Tyle, że ten ich "videl" :) CRTC obsługuje overscan bez sztuczek - po prostu sobie jest taki ficzer jak w amidze. Gydyby go nie było pewnie 16KB by stykło, a jest 32.
Z duochrome w kolorze bursztynu mnie rozwaliłeś :D

Ostatnio edytowany przez dynamike2010 (2011-10-19 16:55:58)

/l\tari

57

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

CPC ma kilka cech wspólnych z ST.

1. Trzy tryby graficzne:
CPC: 160x200x16, 320x200x4, 640x200x2, paleta 27 kolorów,
ST: 320x200x16, 640x200x4, 640x400x2, paleta 512 kolorów.

2. Dźwięk (prawie taki sam):
CPC: AY,
ST: YM

3. Brak układów wspomagających grafikę (skrzaty, blitter itp.).
Dlatego gry na CPC i ST są takie, że tak powiem, mało miodne. :)

"Pamiętaj, że być dobrym obywatelem to znaczy nie mieć kłopotów, a nie będziesz ich miał jeżeli nie będziesz kłopotem dla innych."

58

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Osobiście zawsze chciałem mieć Amstrada CPC-6128. Nie żadne Spectrum (to znałem, zaczynałem od Timexa 2048), nie żadne C-64. Chorowałem na 80 kolumn tekstu, na grafikę 320x200 w kolorze oraz na grafikę 640x200 - mogło być bez koloru. Niestety (?) Amstrady były drogie jak fiks i nie było mnie stać.

Chorowałbym trochę do tej pory, gdyby nie Electron i jego VBXE. Atari z VBXE zjada Amstrada CPC-6128 na drugie śniadanie zagryzając Spektrumem z jednej, a Commodorem z drugiej ręki. Mnie osobiście <subiektywna opinia> wiele więcej nie potrzeba </subiektywna opinia>.

KMK
? HEX$(6670358)

59

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

drac030 napisał/a:

Chorowałbym trochę do tej pory, gdyby nie Electron i jego VBXE. Atari z VBXE zjada Amstrada CPC-6128 na drugie śniadanie zagryzając Spektrumem z jednej, a Commodorem z drugiej ręki. Mnie osobiście <subiektywna opinia> wiele więcej nie potrzeba </subiektywna opinia>.

Ale to jednak sztuczny byt. Jak 256-kolorowy tryb na ZX Spectrum.

Atari 8-bit: 2600, 2600Jr, 7800, 400, 600XL, 800XL, 65XE, 130XE, 800XE, XEGS
Atari 16-bit: 260ST, 512ST, 512ST+, 512STE, 1040STE, 1040STF, 1040STFM, MEGA1

60

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Ano sztuczny... Pozostałe na łące wyrosły dyć... :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

dynamike2010: na cpcwiki jest napisane o 'fullscreen trick'. To sugeruje jakąś sztuczkę, które zazwyczaj są dość kosztowne - niestety nie znalazłem nigdzie na czym to polega, więc nie jestem w stanie się tu autorytatywnie wypowiedzieć.

Overscan ST o którym mówisz, to overscan w najniższej rozdzielczości. Przejdź na średnią i masz 2 razy więcej horyzontalnie.

O, jednak się udało znaleźć: http://cpcwiki.eu/index.php/Programming:Overscan Wygląda prosto, i przede wszystkim nie obciąża specjalnie procesora w trakcie działania. Tyle że CPC ma 4MHz a 'ekran' spowalnia procesor. Więc jak sobie ustawisz taki wielki ekran, to procesor nie dość że mocno zwolni, to jeszcze będzie dużo więcej ekranu do rysowania. Czyli prawdopodobnie mało użyteczne.

Ostatnio edytowany przez Adam Klobukowski (2011-09-30 08:05:45)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

62

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Oglądając te dema/gry z Amstrada to aż mnie coś nakręciło aby sprawić sobie ten sprzęt.
Widzę jednak, że to tak naprawdę jest tylko kilka produkcji wartych uwagi.

Za czasów gdy byłem młody, miałem (i do tej pory go mam) Atari 800XL + 1010 (cały czas mam swoje oryginalne kartony i takie tam) była jedna osoba co miała Amstrada - nie pamiętam jakiego - i podobał mi się wtedy ten sprzęt jednak prawie nie było nic na niego dostępne. Pewnie ta dostępność rzeczy na niego uśmierciła ten sprzęt.
Może zdecydowanie lepiej sprawował się w zastosowaniach biurowych?

63

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

@pawel: W zastosowaniach biurowych owszem Amstrad ale PCW. CPC nie były tak popularne z uwagi na dystrybucję. Nie można ich było kupić prosto z półki tak jak Commodore czy Atari. Dodatkowo gwóźdź do trumny dobijał flop 3 calowy.

Ostatnio edytowany przez grzeniu (2011-09-30 09:34:40)

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

64

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

No tak, ale to piszecie o jego (nie)popularności w Polsce ;) Bo w UK czy DE było odrobinę inaczej ;)
Sam fakt, że wychodziły na niego takie gry jak Prince of Persia, Prehistorik (1 i 2) świadczy o tym, że długo miał wsparcie jak na 8-bitowca.

Ostatnio edytowany przez Jacques (2011-09-30 09:58:15)

65

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Za granicą może i był popularny - u nas mniej - dodatkowo ustrój polityczny też swoje robił przez jakiś czas.
Co do gier - to jak patrzę na gry z CPC to graficznie jak na 8bitowe maszyny wyglądały te gry o wiele ładniej niż na Atari czy tam C64.

Ten flop 3" to też dziwny wynalazek - ale takich nam nie brakowało po drodze - przecież Apple też próbował forsować swoje formaty - np swój format dyskietki 5,25". No ale wtedy to trochę większa samowolka była w tego typu peryferiach. Pomijam dzisiejsze Apple - tam też trochę cudują i uparcie trzymają się tego swojego złącza do wszystkich iphonów, padów i takich tam.

Ostatnio edytowany przez pawel (2011-09-30 10:08:30)

66

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

dynamike2010 napisał/a:

"With a possible total amount of 832 x 288 pixel (576 interlaced) the CPC was the 8 bit homecomputer with the highest screen resolution ever. " & "32KB video memory" z cpcwiki

Nie wiem na ile to pierwsze prawdziwe, ale wychodzi z tego, że ST < CPC6128... aż boli...
Widziałem na CPC demko "crysis.bin" - taki troche photochrome z ST :) tyle ze 576 linii interlace.
Swoją drogą czemu na ST zrobili mono a nie choćby "duo chrome" jak później w TT?

dzięki doublest / doubleste masz 640x400 na telewizorze. aplikacje gemowe działają pod tym prawidłowo (Cubase, Calamus) ale wierz mi nie jest to fajny tryb, obraz mryga jak stara amiga 500.

416 x 276 czy 416 x 552 też działają na ST (stosowane są w demach)
832x 552 pewnie też dało by się osiągnąć na telewizorze, ale po co taki mrygający tryb skoro ST ma piękny i stabilny 640x400 w 71Hz

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

67

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

według tego: http://phoenix.inf.upol.cz/~opichals/jay/stf030.htm - da się 640x800 na ST... Mono ofcoz ;P

Sikor umarł...

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Sikor: 'virtual'. Więc tak naprawdę masz 640x400.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

69

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Co nie znaczy, że się nie da, wystarczy w hiresie na przemian wyświetlać linie parzyste i nieparzyste i masz 640x800, 36 Hz.

KMK
? HEX$(6670358)

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

draco030: no można. Ale to oszustwo, bo tak można sobie podbijać rozdzielczość ile pamięci starczy. Jedynym obiektywnym porównaniem jest jaką rozdzielczość da się uzyskać w pojedynczej ramce.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

71

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

A nie raczej liczba niezależnych pikseli wyświetlanych na sekundę?

KMK
? HEX$(6670358)

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Nie. Bo ważny jest parametr jakościowy. Przez to rozumiem jakość tego piksela - bo jeśli tych pikseli jest dużo , ale każdy wyświetlany jest tylko pół sekundy, to masz interlace, który jest be z definicji ;). Licząc w ten sposób mógłbyś sobie stwierdzić że ST jest w stanie wyświetlić 640x400x70 niezależnych pikseli na sekundę, tworząc rozdzielczość 640x28000. Jak będziesz miał 4MB pamięci to starczy, a obciążenie CPU będzie niezauważalne. No ale jakość tego obrazu będzie raczej dyskusyjna ;)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

73

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

a gdzie je wyswietlisz?
na kupie? to idac tym tropem powiesz ze masz 70 bitowa glebie obrazu.. w osi z

a moze zamiast gadac byscie cos zrobili?

przechodze na tumiwisizm

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Candle: w 640x400 na ST masz 70Hz, więc w sekundę dasz radę wyświetlić 17920000 niezależnych pikseli, w każdej ramce wyświetlając inny obraz. To się łapie na definicje Draca.

I proszę mi tu nie ograniczać wolności wypowiedzi ;)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

75

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

ja jedynie sugeruje, ze zamiast korzystać z wolności wypowiedzi werbalnej (w ten czy inny sposób - tu na piśmie) można zrobić to programem

zamiast wylewania smut w stylu "tak, ale" można zrobić coś na to zapyziałe st/ste/tt/flakona tak, abym i ja się zmotywował, do wyjęcia tegoż z szafy

zaraz może pojawić się głos, sugerujący, że sam też nic nie robię, no ale 16bit to dla mnie tylko ciekawostka

przechodze na tumiwisizm