1

Temat: ANTIC (za) długa DLI'sta

Witam.

Czy ANTIC potrafi wygenerować dane dla więcej niż 240 fizycznych linii? (nie pytam się czy TV to wyświetli)

Pozdrawiam :)

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

2

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

Oczywiscie, co wg ciebie mu przeszkadza?

"Was powinny uzbrojone służby wyciągać z domów do punktów szczepień, a potem zamykać do pi* za rozpowszechnianie zagrożenia epidemicznego" - Epi 2021
"Powinno się pałować tylko tych co tego nie rozumieją. No i nie szmatki i nie chirurgiczne tylko min FFP3, to by miało jakiś sens. U mnie we firmie, to jak przychodzi bezmaskowiec, to stoi w deszczu przed firmą" - Pin 2021

3

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

Najzwyczajaniej w świecie nie pamiętam ... a sprawdzić nie mam jak bo właśnie swoją atarynkę ubiłem :(

Przeżyła kilkanaście lat codziennego męczenia, kilkanaście lat w pudle, i po kilku godzinach z lutownica i oscyloskopem Ferdek umarł (chyba, jeszcze nie mam diagnozy pełnej)

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

4

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

Oczywiście, że nie. Przeszkadza mu wewnętrzny licznik linii.

Natomiast całkiem niedawno Pavros znalazł sposób, aby GTIA mogło wygenerować więcej, niż 240 linii - w dodatkowych liniach mamy do dyspozycji wyłącznie duszki.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

5

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

Atarynka już działa, zworę wylutowałem i zapomniałem jej włożyć na miejsce :) 

GTIA mnie nie interesuje.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

6

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

Obrazek Irwina ( pomoc Pavrosa , Phaerona  , Tebe)

160 x 288 !!

http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=6237

emulować na Altirze.
ps. ciekawostka - creditsy , nacisnąć klawisz "H"

7

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

Fox napisał/a:

Natomiast całkiem niedawno Pavros znalazł sposób, aby GTIA mogło wygenerować więcej, niż 240 linii - w dodatkowych liniach mamy do dyspozycji wyłącznie duszki.

WOW :) ja czułem że się da tylko nigdy zapału nie starczyło :) i mogę się tylko domyślać co trzeba zrobić :) czy to polega na tym iż robimy słynny numer z zerwaniem SYNC-a gdy wyświetlimy ostatnią możliwą linię w trybie 0x0f, a potem za chwilę wyłączamy DMA dla ekranu zostawiając go tylko dla PMG? czy może DMA wyłączamy całkowicie i karmimy GTIA bezpośrednio danymi do rejestrów PMG? (a HSYNC trzeba sobie potem generować ręcznie czy GTIA samo potrafi?)

@ozz: Obrazek widziałem wcześniej ale tylko na EMU, nie zajarzyłem że on jest wyższy niż 240 linii, a więc kolejne WOW :] jednak oglądanie na EMU upośledza postrzeganie rzeczywistości :)

ps) w Altirra musi być włączone w menu View-> overscan mode -> extended PAL height.

Ostatnio edytowany przez seban (2013-01-08 22:13:20)

8

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

Fox napisał/a:

Oczywiście, że nie. Przeszkadza mu wewnętrzny licznik linii.

Hm, to dla mnie nowość :)
A co sie stanie jak wygeneruje DLke ktora bedzie miala wiecej linii? Po 240tej linii co sie stanie? (z punktu widzenia antica i tego co bedzie podane na ekran)
Serio pytam, zawsze mi sie wydawalo ze to nie ma znaczenia (tzn ten liczniki)

Ostatnio edytowany przez syscall (2013-01-08 22:19:37)

"Was powinny uzbrojone służby wyciągać z domów do punktów szczepień, a potem zamykać do pi* za rozpowszechnianie zagrożenia epidemicznego" - Epi 2021
"Powinno się pałować tylko tych co tego nie rozumieją. No i nie szmatki i nie chirurgiczne tylko min FFP3, to by miało jakiś sens. U mnie we firmie, to jak przychodzi bezmaskowiec, to stoi w deszczu przed firmą" - Pin 2021

9

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

seban napisał/a:

on jest wyższy niż 240 linii

A nawet wyższy niż 256 linii (= wysokość duszka), o 32 linie. Jeśli o mnie chodzi, szacun. Żeby obejrzeć go w całości, musiałem podregulować monitor.

KMK
? HEX$(6670358)

10

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

no szacun i to pełen :)

ale z tego co piszesz wynikają chyba dwie sprawy:

1) HSYNC trzeba robić "na piechotę", manipulując DMACTL,
2) dane PMG trzeba wysyłać ręcznie :) (skoro więcej niż 256 bajtów widać)

ps) jakoś mi to wcześniej umknęło a i nigdzie nie zarejstrowałem aby się autor chwalił takim wyczynem :) być może po prostu przeoczyłem jakieś info.

11

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

Ktoś mi odpowie? :)

"Was powinny uzbrojone służby wyciągać z domów do punktów szczepień, a potem zamykać do pi* za rozpowszechnianie zagrożenia epidemicznego" - Epi 2021
"Powinno się pałować tylko tych co tego nie rozumieją. No i nie szmatki i nie chirurgiczne tylko min FFP3, to by miało jakiś sens. U mnie we firmie, to jak przychodzi bezmaskowiec, to stoi w deszczu przed firmą" - Pin 2021

12

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

mikey, ja też na to nie zwracałem uwagi, we wszystkich trybach po prostu ekran kończył się po przekroczeniu ilości linii (240). Jednak gdy miałeś włączony jakiś tryb MONO czy to tekstowy czy to graficzny (0x02, 0x03, 0x0f), to ANTIC nie robił czarnego obrazu i słał to GTIA jakieś głupoty, u mnie objawiało się to pięknym zerwaniem SYNC-a i białą ramką do czasu wystąpienia VBL. Jako nastolatek coś próbowałem z tym robić, jednak nie do końca mając pojęcie o działaniu hardware nic konkretnego nie udało mi się zdziałać :)

Wiesz moja wewnętrzna pycha podpowiadała mi że można otworzyć dolną ramkę (jak w przypadku C64, czy Atari ST), ale byłem jednak zbyt mało cierpliwy aby się tym zająć na poważnie, trochę "pomiąchałem" DMACTL w różnych miejscach uzyskując różne głupie efekty ale nic sensownego to nie było. Na pomysł z PMG nigdy nie wpadłem :] Do tego nie miałem pojęcia jak jest połączony ANTIC z GTIA i co tak naprawdę po tej 3-bitowej magistrali jest słane :)

Po raz pierwszy dowiedziałem się gdy zobaczyłem PDF-a do GTIA ściągniętego z Atari-Museum. Lata później Rybags zauważył że przy owym zerwaniu SYNC-a i manipulowaniem DMACTL można wpłynąć na treść co GTIA z siebie wypluwa na wyjście video... sprowadziło się to do możliwości ręcznego generowania imp. synchronizacji, wtedy powstał jego tryb 480i.

I dlatego dochodzę do wniosku iż ANTIC danych podsyłać już nie raczy ;]

Teraz tylko pora zaczekać na śmiałka który przy pomocy odpowiedniego manipulowania HSCROLL (HSCROLL bug) będzie mógł przesunąć tryb $0E o pół cyklu koloru :P

Ostatnio edytowany przez seban (2013-01-08 22:49:48)

13

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

seban napisał/a:

Teraz tylko pora zaczekać na śmiałka który przy pomocy odpowiedniego manipulowania HSCROLL (HSCROLL bug) będzie mógł przesunąć tryb $0E o pół cyklu koloru :P (*)

* bez uzycia suszarki

przechodze na tumiwisizm

14

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

aaaaa... toś mnie oświecił ;) nie sądziłem że to tak działa :) ale to działa na zasadzie manipulowania HSCROLL + suszarka? Ja myślałem że tylko suszarka aby jakieś czasy propagacji sygnałów zakłócić.

15

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

Seban: http://atarionline.pl/forum/comments.ph … sionID=422
W poście 10 jest link do artykułu Pavrosa, niestety teraz niedziałający (zaraz zgłoszę).

Co do sławnej suszarki: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=10716 ale nie suszarka jest tu kluczowa, a umiejętne przełączanie trybów GTIA.

Co do manipulowania HSCROLem kojarzę tylko mały programik Phaerona zapostowany na AtariAge. Myślę, że w tym temacie jest jeszcze sporo do uzyskania. Ale raczej nie przesunięcie 15-ki o pół piksela.

syscall napisał/a:

A co sie stanie jak wygeneruje DLke ktora bedzie miala wiecej linii? Po 240tej linii co sie stanie? (z punktu widzenia antica i tego co bedzie podane na ekran)

Kolejne linie wyświetlą się w kolejnej ramce od góry. Zakładając oczywiście, że nie nadpiszesz adresu Display List na VBL.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

16

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

Czyli po przekreceniu sie wewnetrznego licznika linii, antic wykonuje niejawne JVB i przestaje podawac dane na AN0-AN2 do czasu najblizszego VBL?

"Was powinny uzbrojone służby wyciągać z domów do punktów szczepień, a potem zamykać do pi* za rozpowszechnianie zagrożenia epidemicznego" - Epi 2021
"Powinno się pałować tylko tych co tego nie rozumieją. No i nie szmatki i nie chirurgiczne tylko min FFP3, to by miało jakiś sens. U mnie we firmie, to jak przychodzi bezmaskowiec, to stoi w deszczu przed firmą" - Pin 2021

17

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

z tego co pisze fox to skoku nie wykonuje, tylko po prostu robi vb. jvb (jak sie domyslam) ustawia pc display listy na dany adres po czym czeka az counter dobiegnie do 240 linii, po czym generuje vb tak jakby tego jvb nie bylo...

mi sie to nie zgadza z tym co pamietam, gdy tym sie bawilem w dziecinstwie, tj. pamietam ze rwalo synchro, o czym chyba wyzej seban wspominal. pewnie przetestuje dopiero na kolejnym sztabiku, o ile u mnie bedzie.

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

18

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

Jak pisał Seban, synchronizacja się zrywa tylko gdy w 240-tej linii jest hires.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

19

Odp: ANTIC (za) długa DLI'sta

powrooz napisał/a:

Obrazek Irwina ( pomoc Pavrosa , Phaerona  , Tebe)

160 x 288 !!

http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=6237

emulować na Altirze.
ps. ciekawostka - creditsy , nacisnąć klawisz "H"

Obrazek nie do końca dobrze wyświetla się na tv-lcd. Tzn - kilka linii z góry, oraz z dołu wychodzi "poza ekran". To, to sądzę że zależy już od konkretnego monitora.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info