Temat: TOMEK-8 vs VBXE demo
Część i czołgiem Towarzystwu!
Miałem swego czasu napad podczas oglądania TOMEK-8 cartridge tech-demo aby sprawdzić, na ile wydajnie dałoby się coś podobnego zrobić z wykorzystaniem znanego i lubianego VBXE.
Cóż, jak pomyślałem tak też niedawno uczyniłem i oto: http://mono.atari.pl/vbxe/t8vbxe.zip
W mojej implementacji program ładuje grafiki z dysku, po czym przepisuje je do VRAM i zleca VBXE wygenerowanie grafik przesuniętych o 1,2,3..7 pikseli. CPU zajmuje się tylko aktualizacją pozycji obiektów, określeniem na podstawie pozycji x i y którą grafikę (będącą w jego VRAM) ma pokazać i gdzie, oraz wygenerowaniem blit-listy dla VBXE. VBXE podczas każdej ramki TV wykonuje tę listę i maluje obiekty w swoim VRAM na zorganizowanym tam ekranie wirtualnym o rozmiarze 208+256 x 60+208+60 pikseli (to jakieś 58 * 328 = 19024 bajty), po czym na końcu kopiuje kawałek tegoż ekranu na fizyczny ekran widziany przez ANTICa. Dzięki temu CPU nie musi obcinać obiektów do rozmiaru ekranu i marnować niepotrzebnie cykli. Kompletny obraz malowany jest przez ANTICa co oczywiście spowalnia CPU.
Oczywiście gdyby wszystko zostało przerzucone na barki VBXE (wyświetlanie grafiki na overlay'u), to nie trzeba byłoby generować przesunięć (akurat to niczego by nie zmieniło i obiekty zajęłyby w VRAM taki sam obszar), CPU miałby więcej czasu na swoje obliczenia i wszyscy żyli by długo i szczęśliwie. Nie o to jednak mi chodziło, a chciałem właśnie sprawdzić możliwości współpracy VBXE (blittera) z ANTIC'em przy malowaniu zwykłej grafiki Atari.
Parafrazując Nosty'ego mogę powiedzieć, iż na ekranie dzieje się:
- 12 obiektów o rozmiarach 40x27 pikseli,
- 12 obiektów o rozmiarach 56x54 piksele,
- 12 obiektów o rozmiarach 72x57 pikseli,
- 12 obiektów o rozmiarach 88x43 pikseli
+ okazjonalnie gwiazda śmierci (2 obiekty), teksty (1 obiekt) no i tło (1 obiekt).
Liczę kształt, jak i maskę jako osobne obiekty.
W celach poglądowych wprowadzone zostały też wskaźniki obrazujące zajętość:
- blittera VBXE (pasek po lewej stronie ekranu),
- CPU (paski po prawej stronie ekranu - 1 pasek to jedna ramka TV, 2 paski to dwie itd.).
W początkowej fazie z przycinaniem obiektów do ekranu, liczeniem pozycji z częścią ułamkową (ale blitowaniem obiektów od razu na ekran ANTICa) wszystko zajmowało CPU ponad 4 ramki :/ Obecnie obsługa tych 52 obiektów mieści się w ramce (arytmetyka na liczbach całkowitych, koordynaty obiektów na liczbach naturalnych co eliminuje arytmetykę U2, tablicowane dzielenie przez 8, oraz adresy początków linii dla ekranów wirtualnego i rzeczywistego).
Nie wiem, jak Nosty urządził sobie swój kod i jakie rzeczy robi mu processor na TOMKU, a czym dokładnie zajmuje się CPU, ale widać że wąskim gardłem przetwarzania jest CPU w Atari :/ Niestety. (No i oczywiście umiejętności koderskie człowieka) Tak więc "Imperial March" trzeba sobie puścić z empetróchy (a taką fajną muzykę Pinokia miałem na podorędziu w TMC... :/).
Jak to uruchomić? Otóż wymagania są określone dość klarownie:
- Sparta DOS X w wersji 4.4x (ja używałem 4.46),
- VBXE z rdzeniem FX 1.2x (mam 1.24a),
- Atari XL/XE z minimum 64KB RAM,
- jakiś nośnik dyskietkowy (przykro mi, ale przez moje lenistwo z magnetem to to nie podziała).
Jeśli ktoś chciałby się przyjrzeć kodowi, to udostępnię go każdemu chętnemu (obecnie trzeba zamailować), a w późniejszym terminie wygeneruję jakiegoś zipa i instrukcję jak i czym to kompilować.
Pozostaje mi, jako autorowi życzyć Wam wszystkim smacznego i zachęcić do szczerej krytyki (wyrazy wdzięczności, zachwytu, bluzgi, faki w demach, etc. mile widziane) ze szczególnym uwzględnieniem Nosty'ego gdyż bardzo podoba mi się jego projekt i moralnie wspieram go z całych sił.
Edit: Zapomniałem napisać jak to uruchamiać:
1. Załadować sterownik VBXEFXS.SYS, który tworzy w pamięci RAM cienie dla rejestrów VBXE (będzie o tym osobny wątek w terminie późniejszym).
UWAGA!
Sterownik ten gryzie się z S_VBXE.SYS więc zaleca się niewspółistnienie.
2. Załadować T8VBXE.COM.
Edit 2: Spieszę jeszcze nadmienić, iż jedyny emulator supportujący VBXE - Altirra 2.50 test 22 ma buga (blit w trybie 4 AND) i obiekty nie będą pokazywane poprawnie.
Ostatnio edytowany przez mono (2014-02-02 21:09:09)
niewiedza buduje, wiedza rujnuje