Odp: True Interlaced Mode Graphics
Simius, zapisuje się na 1szt!
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Tenebra na Atari ST/STE Wersja gry na duże atari.
Wyniki FujiCup 2023 Wyniki konkursu FujiCup na najlepszą grę dla 8-bit Atari w 2023 roku zostały ogłoszone!
TONY na małe Atari Nowa gra na małe Atari, w Hiresie, produkcja Rafała Dudka (brat XXL-a), Popmilo i Caruso.
Cosmic Hero 2 Bohater ratujący Ziemię w kryzysowej sytuacji powraca po 30 latach.
VI. Basque Tournament of Atari 2600 Kolejna relacja, wśród otrzymywanych od naszego przyjaciela Egoitza z Kraju Basków.
Strony Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Simius, zapisuje się na 1szt!
Ja również zapisuje sie na 1 szt.:)
Wyniki pomiarów częstotliwości podnośnej PAL i zakresu zaskoku pętli fazowej wyglądają następująco (niepewność nie większa niż 3*10^-7):
TV: 4.433622MHz +/-985Hz
Mikser: 4.433658MHz +/-287Hz
Prawie 3,5 raza węższy zakres zaskoku stawia znacznie ostrzejsze wymagania oscylatorom w Atari. Przykrą okolicznością jest też to, że dekoder w mikserze nie ma żadnej detekcji zaskoku, co pozwalałoby wyłączyć kolor przy braku synchronizacji lub choćby braku podnośnej. Efektem, prócz płynących. kolorowych pasów przy niedostrojeniu, jest także tęczowa mora w miejscach, gdzie Atari generuje kolor $0x.
Pin proszony sprawdzić w swoich komputerach źródło częstotliwości bazowej. Jeśli siedzą tam zwykłe kwarce, można próbować podstroić. Jeśli generatory kwarcowe, trzeba będzie wymienić.
Jak rozumiem kwarce, to te co mają 2 nogi a generatory 4.
Używam głównie dwóch komputerów.
1. 130XE, 2 kwarce
2. XEGS, kwarc 4.433618, oraz prawdopodobnie generator. Prawdopodobnie, bo by dostać się do miejsca w którym siedzi muszę rozbroić nieco dopałki ;)-
Jak rozumiem kwarce, to te co mają 2 nogi a generatory 4.
Tak jest. Można powiedzieć - dwie nogi dobrze, cztery nogi źle. :)
fakt faktem, w sobotę od YerzmYeYa wracałem na 4 nogach i to było złe ;)
-Przyznaj się że włączyłeś naped 4x4 :)
... nie - jednak w XEGS też są kwarce. Siedzi w płytce plck (czy jak sie to tam zwało) od VBXE w wersji 1.2.
Rozkręcam ten komputer właśnie ... no i jest misja z dostaniem się do GTIA, co doskonale obrazuje poniższy obrazek .. ;)
Tam się wytworzył własny ekosystem, jeszcze jedna dopałka a ten komputer osiągnie samoświadomość :D
nie no piękność, w sam raz na tapetę
Pinex masz to w większej rozdzielczości?
Zrobię czymś lepszym fotkę jeszcze raz i podrzucę gdzieś tu :D
To ten XEGS to ten co mi go Pasiu dopalił tak ze 12-13 lat temu .. w sumie, to tylko raz udało mi się go zepsuć - jak po pijaku montowaliśmy VBXE na Grzybsoniadzie ;)-
Ostatnio edytowany przez Pin (2015-10-25 12:32:13)
Kwestia wpływu odchylenia częstotliwości ramki od wzorcowych 50Hz jakby się potwierdzała. Po zamianie częstotliwości bazowej 3,546894MHz na 3,556800MHz (50Hz*228*312) obraz jest zupełnie stabilny.
Dobra, czyli sumarycznie - całość tematu dotyczy dodania pod GTIA modyfikacji w postaci płytki, oraz... no i tu jest pytanie - czy wymiana kwarcu na pożądany, czy jakaś inna modyfikacja mająca na celu wymuszenie odpowiedniej częstotliwości?
No powiem tak, że początkowo nie nastawiałem się na sukces.. dzięki Simius! ;)
Wymiana kwarcu nie wystarczy, bo generator podnośnej PAL w Atari jest synchronizowany z głównym sygnałem zegarowym i jeśli zmienimy częstotliwość główną z 3.547 na 3.557, to w ogóle nie ruszy. Trzeba byłoby zrezygnować z synchronizacji i zmontować generator samobieżny. Mora, jaka przy tym powstaje, po przejściu przez mikser na moje oko wygląda dużo lepiej, niż prążki na obrazie natywnym, z którym mikser obchodzi się, co tu dużo gadać, wyjątkowo podle.
Ostatnio edytowany przez Simius (2015-10-25 18:53:36)
No to wg. uznania postępuj tak, jak uważasz że będzie najlepiej ;)
Jeśli obraz z miksera ma być 100% stabilny, to trzeba by zastosować kwarc 14,2272MHz, który, niestety, w naturze nie występuje. Alternatywą mógłby być albo kwarc programowalny, albo synteza PLL.
to jeśli mogę poprosić, to przeanalizuj temat i podaj mniej więcej koszty jednego i drugiego rozwiązania.
jakieś wieści z placu boju?
Szukam jeszcze rozwiązania jednego problemu. Standardowy obraz PAL ma 625 linii w trybie interlaced. Obraz generowany przez Atari ma 312 linii bez przeplotu. Po zmodyfikowaniu sygnału synchronizacji tak, aby uzyskać przeplot, otrzymuje się obraz składający się z 624 linii, przy czym jeden z półobrazów ma 312,5 a drugi - 311,5 linii. Nie stanowi to problemu ani dla LCD TV, ani dla Twojego miksera. Ale w telewizorze/monitorze kineskopowym, bez cyfrowego przetwarzania obrazu, według wszelkiego prawdopodobieństwa, wystąpi problem pionowego drżenia obrazu (niezależnego od migotania) wywołanego 64-mikrosekundową różnicą długości ramek parzystych i nieparzystych. Żeby to zjawisko wyeliminować, trzeba zatrzymać taktowanie całego systemu na czas jednej linii obrazu - 64,28us. W tym czasie zostanie wykreślona brakująca, 625. linia. Spowolnienie systemu jest przy tym pomijalnie małe, bo zaledwie 1.6%, ale pojawiają się problemy - zakłócenia generowanego dźwięku, w postaci regularnie, co 40ms, powtarzającej się 64us "dziury", zaburzenie transmisji szeregowej i opóźnienie reakcji na przerwania. Z tego powodu zatrzymanie zegara nie jest jednorazowe. W każdej z 6 ostatnich, niewidocznych linii, pod koniec ramki, przed serią impulsów wyrównawczych, zegar jest zatrzymywany na 19 cykli, za każdym razem w cyklu odświeżania pamięci. Jednocześnie POKEY otrzymuje nieprzerwany sygnał zegarowy. Dzięki temu dźwięk i transmisja przebiegają normalnie, a wydłużenie czasu obsługi niektórych przerwań o 10us nie powinno stanowić problemu. I wszystko byłoby cacy, gdyby nie to, że z tajemniczych powodów na LCD TV występują przy tym zakłócenia koloru. Tak, jakby TV nie potrafił zsynchronizować podnośnej PAL z burstem. Najdziwniejsze, że mikser dekoduje kolory zupełnie prawidłowo. Z punktu widzenia obsługi miksera ten tryb pracy jest o tyle korzystny, że wymaga łatwiejszej do uzyskania częstotliwości podstawowej - 14,25MHz (4x228x625x25Hz). Wystarczy do tego tylko jeden układ PLL, dwa dzielniki i łatwo dostępny kwarc 12MHz. (/4; x19; /4). Bez dodawania linii potrzeba dwóch PLL, trzech dzielników i także kwarcu 12MHz (/5; x39; /25; x19; /5). W tej chwili plan jest taki, żeby zorganizować jakiś mały, 14" kolorowy TV kineskopowy i sprawdzić, jak to będzie wyglądało na nim. Dodatkowo zamierzam sprawdzić współdziałanie ze swoim cyfrowym dekoderem PAL, co może pomóc wyjaśnić przyczynę problemów z LCD TV.
Wow. Niezły wynalazek widzę w planach. Ok, mi się nie spieszy a bardziej dopracowane rozwiązanie przyda się nie tylko mi więc działaj ;) Jestem pod wrażeniem!
Swego czasu sprawdzałem interlace Rybagsa na dwóch telewizorach kineskopowych a także na konwerterze CompositeVideo-VGA i nie było żadnego problemu z tym, że były tylko 624 linie. Ze sprzętowym na pewno będzie tak samo. Oczywiście niewykluczone, że znajdą się telewizory, dla których to będzie problem. Ważniejsze jest chyba, żeby impuls synchronizacji pionowej trwał 3 linie. Pamiętam też, że udało mi się w sposób programowy uzyskać efekt utraty kolorów. Niestety nie sprawdziłem co dokładnie było zmienione w timingu generacji impulsu.
a takie pytanie, czy po Simiusowym wynalazku tryb "suszarkowy" nadal będzie działać? ;)
@Simius - masz komputer na którym efekt jest wyświetlany prawidłowo?
Sądzę, że będzie to zależeć od rozwiązania. Tryby DGF czyli "suszarkowe" na pewno współdziałają z trybem interlace Rybagsa. Niemniej, gdyby zachowanie zgodności z DGF komplikowało czy wręcz uniemożliwiało stworzenia sprzętowego interlace'u to chyba nie ma sensu walczyć o DGF. W końcu to wykorzystuje sprzętowy bug - i to taki brzydki, niestabilny, zależny od temperatury.
Poczytałem o tych trybach i moim zdaniem jedno na drugie nie będzie miało żadnego wpływu. Mógłbym w zasadzie dowolnie manipulować opóźnianiem czy przyspieszaniem CSYNC. W zakresie plus minus kilku cykli koloru efektem będzie tylko niewielkie przemieszczenie się całego obrazu na ekranie. Jeśli więcej, wyłączy się lub zafałszuje kolor, bo przesunie się też okno czasowe, w którym TV będzie oczekiwał na sygnał synchronizacji koloru. I albo dekoder trafi w pustkę albo na konkretny już kolor, który zostanie wzięty za wzorzec fazy.
Strony Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
[ Wygenerowano w 0.099 sekund, wykonano 16 zapytań ]