1

Temat: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

http://i.imgbox.com/SP5eSjxe.gif

Zapraszam do udziału w konkursie-zabawie na najbardziej „jajeczną” mini grę w BASIC-u. Organizatorem jestem ja, czyli Bluki (zwany dalej „Organizatorem”).

Zasady przedstawiam poniżej, teraz tylko wyjaśnię symbolikę tytułu. Otóż gra musi w jakiś sposób kojarzyć się z jajem. Może to być na przykład labirynt, z którego jajo musi uciec unikając gorących patelni, może to też być gra o śmiesznej fabule, czyli „jajcarska”. Tak czy inaczej, musi kojarzyć się z jajem takiej lub innej postaci :) .

REGULAMIN

1. Konkurs trwa od 27 marca do 9 maja 2016 roku.

2. Dopuszczalne są następujące interpretery (w nawiasie kwadratowym rozszerzenie dla samouruchamialnego pliku AUTORUN.xxx):
– Altirra BASIC 1.50 [BAS];
– Atari Microsoft BASIC II [AMB];
– Hypra Soft BASIC [HSB];
– OSS BASIC XE [BAS];
– OSS BASIC XL [BAS];
– Turbo BASIC XL 1.5 [BAS].

3. Gra musi uruchamiać się z dyskietki pod MyDOS-em 4.50.

4. Gra musi posiadać ekran tytułowy, na którym wymagane minimum informacji to: tytuł gry, autor, rok produkcji.

5. Program musi dać się wylistować (nie można zabezpieczać programu przed listowaniem).

6. Program może zawierać maksymalnie 100 linii kodu (w tym REM) ponumerowanych od 101 ze skokiem 1. Poza tym limitem musi zostać zamieszczona linia specjalna REM o numerze 100, zawierająca kolejno: tytuł gry, nick autora (autorów), datę ukończenia gry. Na przykład:

100 REM Skok przez jajo, niki, 15.04.2016

7. Każda linia programu może zawierać maksymalnie 120 znaków po wylistowaniu, w tym spacje i numery linii.

8. Wszelkie wyświetlane w grze teksty muszą być w języku polskim z zachowaniem znaków diakrytycznych.

9. Można używać procedur w języku maszynowym pod warunkami:
– kod musi zawierać się w liniach programu;
– procedura nie może zastępować istniejących w interpreterze poleceń (np. nie można jej użyć do narysowania trójkąta, bo istnieją w tym celu polecenia PLOT i DRAWTO);
– musi spełniać funkcję pomocniczą, tzn. główny ciężar gry musi spoczywać na programie i poleceniach interpretera BASIC-a.

10. W zewnętrznych plikach dopuszcza się przechowywanie jedynie następujących danych: fontów, grafiki ekranowej, dźwięku (playera) i doczytywanie ich w trakcie gry.

11. Niedopuszczalne są próby ominięcia regulaminu poprzez sztuczki programistyczne.

12. Wszelkie kwestie nieujęte regulaminem, sporne, decyzje o zgodności bądź niezgodności gry z regulaminem podejmuje Organizator. Decyzje te są ostateczne.

JAK ZGŁOSIĆ GRĘ DO KONKURSU

Należy przysłać mejla na adres: przed małpą „konkurs8bit”, a za małpą „poczta.fm”.
Tytuł mejla: „Konkurs z jajem”.
W treści należy wpisać:
– tytuł zgłaszanej gry i język, w którym gra została napisana.
– opis gry wraz z „klawiszologią” (jeżeli wykorzystywany jest dżojstik w typowy sposób wystarczy informacja „obsługa dżojstikiem”).
– Uzasadnienie związku gry z jajem, jeżeli ten związek nie jest oczywisty.

W załączniku do mejla:
– Plik z grą (ewentualnie z dodatkowymi plikami zgodnymi z p. 10 regulaminu).  Najlepiej umieszczony na ATR z załącznika, pod nazwą „AUTORUN.xxx”, aby automatycznie się uruchamiał. Uwaga: ponieważ istnieją różne wersje tej samej implementacji BASIC-a więc użycie ATR z załącznika będzie bezpieczniejsze. Można też podesłać sam plik BAS.
– Nie jest wymagany, ale mile widziany byłby zrzut ekranu ze środka gry pod emulatorem Altirra.

Po stwierdzeniu przez Organizatora zgodności z regulaminem gra zostanie upubliczniona. W przypadku odrzucenia autor otrzyma mejla zwrotnego z uzasadnieniem.

AKTUALIZACJA GRY KONKURSOWEJ

Jeżeli z jakiegoś powodu (np. zauważony błąd) konieczna jest aktualizacja należy to zrobić tak jakby zgłaszało się nową grę (zgodnie z szablonem podanym w rozdziale „JAK ZGŁOSIĆ GRĘ DO KONKURSU”), z tą różnicą, że przed tytułem gry należy dodać „Aktualizacja gry...”. Wówczas stara wersja zostanie wycofana i zastąpiona nową.

WYŁONIENIE ZWYCIĘZCY, NAGRODY

Wyłonienie zwycięskiej gry nastąpi w publicznym głosowaniu po upłynięciu terminu zgłaszania (pkt. 1 regulaminu), nie szybciej niż 7 dni po opublikowaniu ostatniej gry. Wówczas też zostaną opublikowane zasady głosowania. Dlaczego wtedy? Bo będą zależały od ilości zgłoszonych gier. W szczególności, jeżeli nie będzie zgłoszeń konkurs zostanie unieważniony, jeżeli jedno zgłoszenie, autor automatycznie otrzyma nagrodę (nie będzie wówczas nad czym deliberować).
Uwaga. Jeżeli zwycięska gra została napisana przez więcej niż jednego autora, to nagroda główna przypadnie osobie, która jako pierwsza została wymieniona w specjalnej linii gry nr 100.

Główną nagrodą, chyba jedyną, jaka może się w takim konkursie pojawić, jest JAJOWAR – niespodzianka oczywiście działający. Jest więc okazja do „zapunktowania” u swojej drugiej połowy, udowodnienia, że te hobby to nie tylko strata czasu ;) .

Nagroda dodatkowa w postaci „butelkowca” USB zostanie rozlosowana wśród wszystkich uczestników konkursu z wyjątkiem zwycięzcy (ten otrzymuje nagrodę główną), pod warunkiem, że w konkursie weźmie udział co najmniej czterech uczestników.

UWAGI

Wszelkie pytania i uwagi proszę zamieszczać przede wszystkim w tym wątku. Można też wysyłać (w szczególności, gdy pytającemu zależy na poufności) na mejla konkursowego (patrz „JAK ZGŁOSIĆ GRĘ DO KONKURSU”).

Dla ułatwienia w załączniku znajdują się ATR-y z dopuszczonymi do konkursu interpreterami i MyDOS-em 4.50 oraz stosowne obrazy kartridżów.

Aby uprzedzić pytania, dlaczego nie ma Atari BASIC-a, odpowiadam: tyle już napisano na niego gier, że... więcej nie potrzeba...

http://i.imgbox.com/1dlGyPyL.gif

Ostatnio edytowany przez Bluki (2016-03-28 00:22:28)

Post's attachments

ATR + CAR.7z 76.46 kb, liczba pobrań: 2 (od 2016-03-27) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

2

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Gry zakwalifikowane do konkursu.

[1]
Tytuł: 3.99$ / 399s / 3995 (demo)
Autor QTZ (KuTeZet)
Data: 9.05.2016

W skrócie tytuł to „399s”, a gra polega na… hm… chodzeniu, ponieważ sama gra jeszcze się nie wykluła, jest dopiero zalążkiem, ale kto wie, może kiedyś się wykluje?
Sterowanie dżojstikiem. Fire – zmiana stroju bohatera (bohaterki), ESC – wyjście.

http://i.imgbox.com/zz4yH40f.png

http://i.imgbox.com/llXd8vIc.png

http://i.imgbox.com/pTg3lety.png

Ostatnio edytowany przez Bluki (2016-05-10 11:16:47)

Post's attachments

399s v. 0.1 Konkurs z jajem TBXL.7z 38.29 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

3

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Byłbym złośliwy, to bym stwierdził, że regulamin ma tyle punktów, że połowa energii poświęcona na tworzenie pracy musi być przenzaczona na regulamin. Ale złośliwy nie jestem to i czepiać się nie będę.
Ale żeby krytyka konstruktywna była, regulamin z innego konkursu dla porównania dam: http://puu.sh/nllnG/29f1daf63a.txt
Polecam zwłaszcza punkt 7.

4

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Bluki napisał/a:

10. W zewnętrznych plikach dopuszcza się przechowywanie jedynie danych grafiki ekranowej lub dźwięku (playera) i doczytywanie ich w trakcie gry.

Ja proponowałbym jeszcze fonty, aby było łatwiej. Bo to nie jest równoznaczne z grafiką ekranową.

Sikor umarł...

5

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Z listy interpreterów standardowy Basic został wykluczony specjalnie, czy tak przez przypadek? :)

Co do fontów to można je w sumie potraktorwać jako dane do grafiki ekranowej.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

6

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

wieczor napisał/a:

Z listy interpreterów standardowy Basic został wykluczony specjalnie, czy tak przez przypadek? :)

Odpowiedź na to pytanie znajdziesz pod koniec wpisu Blukiego...

Ridiculous Reality, Assembloids XE, Deathchase XE, Total Eclipse, Hobgoblin 2 (w produkcji)

7

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Ach widzę... To jest widzicie koledzy, problem ze zbyt długimi wypowiedziami - ludzie nie czytają do końca ;) Ale jest tu pewna niespójność, co najmniej jeden z interpreterów jest w pełni ze standardowym Basic-iem kompatybilny, więc nawet jeśli ktoś zrobi w Basicu, wystarczy że napisze, że jest to w TXL , więc ograniczenie jest ciut sztuczne ;)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

8

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Uwzględniłem sugestię Sikora i zmodyfikowałem punkt 10 regulaminu dodając fonty zarówno na potrzeby grafiki, jak i generatora znaków. Umożliwienie ładowania fontów z zewnętrznego pliku dla grafiki a zabronienie dla generatora znaków byłoby już nielogiczne.

Co do braku Atari BASIC-a.
Pełna zgodność w górę występuje w OSS BXL i BXE. Czyli tym bardziej Atari BASIC nie jest potrzebny. Byłoby to „dublowaniem bytów” :) . Pytanie też, po co pisać w AB skoro inne interpretery mają tyle dodatkowych fajnych poleceń :)

Ostatnio edytowany przez Bluki (2016-03-28 15:36:00)

9

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

@Bluki, rozumiem - cała grafika może być wczytywana z plików, jakby co?

Sikor umarł...

10

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Krótko mówiąc: tak.

11

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Przypominam, że zbliżamy się do półmetka konkursu. Mam nadzieję, że praca wre ;)

12

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Uwaga! Do zakończenia konkursu zostało już tylko dziesięć dni i z każdą dobą jeden dzień będzie upływał! To ostatnia chwila, aby wziąć udział w konkursie i wygrać jajowar!

13

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Co 60 sekund w Afryce mija jedna minuta! Nie pozostawaj obojętny i zareaguj już dziś!

.: miejsce na twoją reklamę :.

14

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Zakończenie konkursu

Cóż mogę powiedzieć… Termin zgłaszania prac minął, a nie wpłynęła żadna gra. Szczerze mówiąc dziwi mnie to, bo przecież wystarczyłaby prosta gra oparta na semigrafice, którą można napisać nawet w jeden wieczór.

Wyjątkiem jest nadesłana przez QTZ „wydmuszka”, jak sam to określił autor. Zasadniczo nie kwalifikuje się ona do konkursu, ponieważ jak powszechnie wiadomo, gra służy do grania, a ta jest w 100%… niegrywalna.

Z rozpaczy chciałem się upić. Nawet wypiłem trzy surowe jaja, ale nic to nie dało. W akcie desperacji zajrzałem w czarną gardziel jajowara i co straszne, nie zobaczyłem tam przyszłości dla tego typu konkursów. Przynajmniej w Kraju nad Wisłą, bo przecież konkurs na dziesięciolinijkowca na Atari Age cieszył dużym zainteresowaniem mimo zacznie bardziej rygorystycznych warunków.

Do rzeczy:
– jedyna gra została przysłana „dla jaj”;
– jest wydmuszką;
– na ekranie jest jajo.

Czyli przymykając jedno oko wszystko jest OK.

W takim razie mam przyjemność ogłosić, że zwycięzcą Konkursu z jajem i profitentem nagrody głównej, czyli jajowara został QTZ i jego gra-wydmuszka „399s”.

Szczegóły wysłania nagrody omówię ze zwycięzcą konkursu drogą mejlową.

NINIEJSZYM ZAMYKAM „KONKURS Z JAJEM”.

15

Odp: Konkurs z jajem! (programistyczny - 8-bit)

Zwycięzcy gratuluję, a sam ubolewam, że z przyczyn niezależnych ode mnie nic nie napisałem - a miałem chęć przetestować jeden z nieznanych mi dialektów Basica. I tu utknąłem - bo niestety ostatnimi czasu nie miałem dostępu do odpowiednich narzędzi i materiałów :(
Jednocześnie czekam na kolejny ciekawy konkurs Blukiego, na który może uda mi się coś naskrobać.
=====
Btw: może ktoś rozwinie mój pomysł, bo pomysł na grę był następujący: "JAJKONOID" - czyli zbijanie cegiełek jajkiem, a gdy nie odbijemy jajka - robi się na podłodze jajko sadzone ;) Oczywiście fizyka elipsy to nie jest prosta rzecz...

Sikor umarł...