1

Temat: 800XE - problem z Rapidusem

Przyszedł czas na rozpędzenie atarynki, niestety po zamontowaniu dopałki Rapidus zachowuje się jak na filmiku http://youtu.be/d8at-VL15jo
Konfig: 800XE + Ultimate 1MB + Stereo.
Wszystko działa poprawnie, nawet z włożonym Rapidusem, dopóki nie podłączę sygnałów GND-EXTSEL-MPD. Wówczas napotykam dwa problemy:

1. Menu Rapidusa szaleje, przełączając b. szybko opcje
2. Help+Reset nie działa, więc nie mogę wejść do menu Ultimate'a

Co zrobiłem:

1. Zamontowałem w podstawce Rapidusa.
2. Sprawdziłem omomierzem 3 i 40 nogę Frediego - jest 3kohmy fabrycznie.
3. Podłączyłem sygnały GND-EXTSEL-MPD wg instrukcji https://lotharek.pl/files/rapidus/rapidus.pdf
4. Na tym etapie core Rapidusa się nie ładował, więc wykonałem dodatkową przeróbkę (montaż opornika 3kohm) na układzie 74LS08, między 1 a 7 nogą. Core się ładuje co widać na filmiku.
5. Wykonałem poprawkę wg tego schematu https://lotharek.pl/img/rapifix.gif

Niestety to nie przyniosło rezultatu.
Any ideas?

Ostatnio edytowany przez stRing (2018-03-09 23:53:38)

800XL | 800PAL+Inco | 400 48kB | 1200XL | 600XL 64kB | 1064 | 800XE+Rapidus+U1MB+Stereo | 130XE | 65XE | XEGS | 1010 | XC11 | XC12 | CA2001 | VIC-20+PU | 3xC64+Ulti 1541-II | A500 1MB+gotek| A1200+1220+CF | A600 CF+1.3/3.1+2MB+Furia+svhs mod | 1040 STE | 2xCPC6128+CTM644 | CPC464+2xGT65+DDI-2 | Timex 2048 | ZX+ | ZX+2 (grey) | ZX+3+Divide 2k14 | Atari VCS+Harm | 5200+Ulti | 2x2600 | 2x7800 | PSOne | PS2 | PS3 | PS4 | Wii mini | 2xJaguar+Skunk+CD | 2xGX4000+C4CPC | 6128+ | PCW 8256 |

2

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

wygląda to, jak kwestia do Pasia.

Co to jest? To przecież ATARI! ... Atari? - co pan, ja nie jestem rolnikiem ;)

3

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Rapidus = prędkość.

Nawet w menu.

4

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

moja Atarka jak i Rocky-ego po zamontowaniu Rapidusa wymagała interwencji Pasia, który wprowadził odpowiednie poprawki

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

5

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Ja się przymierzam do rapidusa powoli, więc jest prośba do Pasia o wyłuszczenie na czym te poprawki polegają i czym jest spowodowana ich konieczność, bo Pasiu jest jeden i daleko smile

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

6

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Przyłączam się do sugestii wieczora. Też mam w planach Rapidusa.

Od razu zaznaczam, że nie posiadam i raczej nie będę posiadał Ultimate 1MB (RAM rozbudowany w bardziej tradycyjny sposób), komputer Atari 65XE (płyta od 130XE, kości pamięci 4bit) oraz IDE Plus 2.0.  Oczywiście wykluczam teoretyczny wpływ STEREO, AKI czy SIO2SD, bo to z punktu widzenia magistrali Atari rozwiązania transparentne.

Ostatnio edytowany przez macgyver (2018-03-11 10:59:50)

7

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

w moim przypadku (IDE Plus) potrzebne było dodatkowe opóźnienie sygnału (ta poprawka jest na stronie Lotharka), w przypadku Rocky-ego problem powodował Ultimate

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

8

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Ide plus dopiero od rev.D poprawnie działa z Rapidusem.

Co to jest? To przecież ATARI! ... Atari? - co pan, ja nie jestem rolnikiem ;)

9

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Czyli jako posiadacz rev. F i "transparentnych" rozszerzeń oraz "nieposiadacz" Ultimy nie mam czego się obawiać?

10

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

mgr_inz_rafal napisał/a:

Rapidus = prędkość.

Nawet w menu.

Hehe, dokładnie smile
Moja płyta główna to CO70067 rev B z ośmioma kościami pamięci. Ciekawe czy ktoś robił testy Rapidusa na tego typu płycie.

800XL | 800PAL+Inco | 400 48kB | 1200XL | 600XL 64kB | 1064 | 800XE+Rapidus+U1MB+Stereo | 130XE | 65XE | XEGS | 1010 | XC11 | XC12 | CA2001 | VIC-20+PU | 3xC64+Ulti 1541-II | A500 1MB+gotek| A1200+1220+CF | A600 CF+1.3/3.1+2MB+Furia+svhs mod | 1040 STE | 2xCPC6128+CTM644 | CPC464+2xGT65+DDI-2 | Timex 2048 | ZX+ | ZX+2 (grey) | ZX+3+Divide 2k14 | Atari VCS+Harm | 5200+Ulti | 2x2600 | 2x7800 | PSOne | PS2 | PS3 | PS4 | Wii mini | 2xJaguar+Skunk+CD | 2xGX4000+C4CPC | 6128+ | PCW 8256 |

11

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Mac - teoretycznie wszystko powinno być ok. Wiem, że bywają jakieś problemy na relacji U1MB/Rapidus/IDEplus. Ostatecznie mój komp wylądował u Pasia, bo armagedon ten miał swój początek dokładnie po instalacji U1MB.

Co to jest? To przecież ATARI! ... Atari? - co pan, ja nie jestem rolnikiem ;)

12

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Połączenie Rapidus + U1MB czasami sprawia problemy i ciężko jest stwierdzić jednoznacznie dlaczego tak się dzieje. Przyczyn może być wiele.

Rapidus wypluwa z siebie sygnały o wiele krótszych czasach narostów/opadania, co może powodować zakłócenia na wejściach innych obwodów. U1MB ze swoim sposobem montażu (długie taśmy, lipne zasilanie) dodatkowo temu sprzyja.

W przypadku problemów proponuję zrobić następujące rzeczy:
- modyfikację ze strony Lotharka (problem z ładowaniem się rdzenia gdy posiadany 6502C to Rockwell, tzw. "Mexico"),
- skrócić przewody do U1MB (gdy jest to możliwe),
- podłączyć masę (i ewentualnie +5V) do U1MB dodatkowymi, krótkimi przewodami,
- podlutować do wyjść /IO oraz /CI na U1MB szeregowy obwód RC (100pF+68ohm) do masy.

W wiekszości przypadków te modyfikacje pomagają. Do cięższych należy podchodzić indywidualnie.

@stRing
Rapidusa osobiście nie testowałem w Atari 600XL i z płytą "65XEN". Modelów 400 i 800 nie wliczam z oczywistych względów. Pozostałe modele w jakimś stopniu zostały sprawdzone.

13

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

pasiu napisał/a:

podłączyć masę (i ewentualnie +5V) do U1MB dodatkowymi, krótkimi przewodami

A gdzie to najlepiej podłączyć po stronie Ultimate? Do pinów podpiętych taśmą do MMU/OS ROM-u?

ATARI 65XE + SIO2BT
http://atari.pl/hsc/ad.php?i=22.3

14

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

pasiu napisał/a:

- podlutować do wyjść /IO oraz /CI na U1MB szeregowy obwód RC (100pF+68ohm) do masy.

Mam takie ultimate. Gdzie znajdę te wyjścia /IO oraz /CI?

Post's attachments

u.jpg 538.07 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

u2.jpg 547.31 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
800XL | 800PAL+Inco | 400 48kB | 1200XL | 600XL 64kB | 1064 | 800XE+Rapidus+U1MB+Stereo | 130XE | 65XE | XEGS | 1010 | XC11 | XC12 | CA2001 | VIC-20+PU | 3xC64+Ulti 1541-II | A500 1MB+gotek| A1200+1220+CF | A600 CF+1.3/3.1+2MB+Furia+svhs mod | 1040 STE | 2xCPC6128+CTM644 | CPC464+2xGT65+DDI-2 | Timex 2048 | ZX+ | ZX+2 (grey) | ZX+3+Divide 2k14 | Atari VCS+Harm | 5200+Ulti | 2x2600 | 2x7800 | PSOne | PS2 | PS3 | PS4 | Wii mini | 2xJaguar+Skunk+CD | 2xGX4000+C4CPC | 6128+ | PCW 8256 |

15

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Sygnały są na tym krótszym konektorze, który podłączasz do płyty w miejscu po MMU. Jego pinout jest tu:
https://www.atarimax.com/jindroush.atar … chmmu.html

@Montezuma
Tak.

16

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Ok dzięki, przetestuję to. Na razie udało mi się ustalić, że Rapidus bez ultimate działa poprawnie.

800XL | 800PAL+Inco | 400 48kB | 1200XL | 600XL 64kB | 1064 | 800XE+Rapidus+U1MB+Stereo | 130XE | 65XE | XEGS | 1010 | XC11 | XC12 | CA2001 | VIC-20+PU | 3xC64+Ulti 1541-II | A500 1MB+gotek| A1200+1220+CF | A600 CF+1.3/3.1+2MB+Furia+svhs mod | 1040 STE | 2xCPC6128+CTM644 | CPC464+2xGT65+DDI-2 | Timex 2048 | ZX+ | ZX+2 (grey) | ZX+3+Divide 2k14 | Atari VCS+Harm | 5200+Ulti | 2x2600 | 2x7800 | PSOne | PS2 | PS3 | PS4 | Wii mini | 2xJaguar+Skunk+CD | 2xGX4000+C4CPC | 6128+ | PCW 8256 |

17

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Jeszcze pytanie odnośnie samej pracy urządzenia. Czy istnieje jakaś dokumentacja, przykłady ustawień lub cokolwiek co pomoże zrozumieć obsługę dopałki?
Sam Rapidus fajnie działa w takim np. Control, ale już Karateka to kompletnie nie grywalna (za szybka) produkcja. Porty gier 3d typu Fairlight, to póki co chyba jedyne gry jakie znalazłem, w których "pomoc" Rapidusa ma jakiś sens.
Czy istnieje jakaś możliwość ograniczenia szybkości, aby dało się grać w takiego Karatekę?

800XL | 800PAL+Inco | 400 48kB | 1200XL | 600XL 64kB | 1064 | 800XE+Rapidus+U1MB+Stereo | 130XE | 65XE | XEGS | 1010 | XC11 | XC12 | CA2001 | VIC-20+PU | 3xC64+Ulti 1541-II | A500 1MB+gotek| A1200+1220+CF | A600 CF+1.3/3.1+2MB+Furia+svhs mod | 1040 STE | 2xCPC6128+CTM644 | CPC464+2xGT65+DDI-2 | Timex 2048 | ZX+ | ZX+2 (grey) | ZX+3+Divide 2k14 | Atari VCS+Harm | 5200+Ulti | 2x2600 | 2x7800 | PSOne | PS2 | PS3 | PS4 | Wii mini | 2xJaguar+Skunk+CD | 2xGX4000+C4CPC | 6128+ | PCW 8256 |

18

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Dokumentacją są "regulaminy Pin-a" na zlotach tongue
Odpal Reditus-a... Szaleństwo..

p.s.
vengance też wymiata

Główną przyczyną rozwodów jest małżeństwo.

19

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

LOGO + RESET, masz konfig i ustawiasz od CLASSIC do RAPIDUS

RAPIDUS nie powstał tylko po to abyś mógł "kręcić" stare produkcje które nie wiedziały że będzie coś takiego jak 20MHz 65816

p.s.
odpal moje stare intro SPLASH, które nie synchronizuje się z VBL tylko działa z pełną mocą CPU,
tak nie powinno się pisać programu jeśli miałby być odpalany na szybszej maszynie

wpadnie tu XXL i wybije Ci te głupie pomysły z głowy wink

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

20

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

AS... napisał/a:

Dokumentacją są "regulaminy Pin-a" na zlotach tongue
Odpal Reditus-a... Szaleństwo..

p.s.
vengance też wymiata

Reditus to dopiero jak ożenię Ultimate z Rapidusem.

edit:
Zastanawiam się jeszcze na ile byłoby możliwe programowe ograniczenie szybkości ruchu takiego np. Karateki, aby dało się w to grać na 20MHz i czy to w ogóle możliwe. Niestety nie jestem programistą, więc z góry przyjmuję na siebie Wasz śmiech smile

Ostatnio edytowany przez stRing (2018-03-12 20:52:32)

800XL | 800PAL+Inco | 400 48kB | 1200XL | 600XL 64kB | 1064 | 800XE+Rapidus+U1MB+Stereo | 130XE | 65XE | XEGS | 1010 | XC11 | XC12 | CA2001 | VIC-20+PU | 3xC64+Ulti 1541-II | A500 1MB+gotek| A1200+1220+CF | A600 CF+1.3/3.1+2MB+Furia+svhs mod | 1040 STE | 2xCPC6128+CTM644 | CPC464+2xGT65+DDI-2 | Timex 2048 | ZX+ | ZX+2 (grey) | ZX+3+Divide 2k14 | Atari VCS+Harm | 5200+Ulti | 2x2600 | 2x7800 | PSOne | PS2 | PS3 | PS4 | Wii mini | 2xJaguar+Skunk+CD | 2xGX4000+C4CPC | 6128+ | PCW 8256 |

21

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

stRing napisał/a:

Mam takie ultimate.

No więc ja też mam czarną wersję (jeszcze od Candle-a).
Niestety sprawiała ona od zawsze problemy z różnymi Cart-ami (The!Cart, MyIDE II).
Do niedawna myślałem, że to problem kiepskiej jakości płyty głownej (65 XE).
Kiedy w końcu komputer odmówił definitywnie współpracy, postanowiłem wszystkie rozszerzenia przelutować do nowego kompa. Operacja się udała, rozszerzenia ożyły w nowym kompie. Okazało się jednak, że problemy z cartami dalej istnieją.
Wczoraj spróbowałem dolutować masę i zasilanie, ale nic nie pomogło.

Miałem w pudełku nowiutką białą wersję od Lotharka (przeznaczoną do innego kompa) i zrobiłem podmianę.
Okazało się, że teraz The!Cart działa bez problemu (niestety FAT32 Loader na MyIDE II dalej nie rozpoznaje kart CF).

Być może problem kompatybilności z Rapidusem dotyczy starszych wersji U1MB?
Idealnie byłoby zrobić podmianę i sprawdzić z białym U1MB.

ATARI 65XE + SIO2BT
http://atari.pl/hsc/ad.php?i=22.3

22

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

A zmieniłeś zawartość kodu Xilinxa?
Od Candle możesz mieć v1 a jest v3 na AAge - zgrana z jego egzemplarza od Lotharka.

No i ten kondensator pomiędzy Reset a masą, chyba 100p. Ale on niezależnie od wersji miał pomagać.

Ostatnio edytowany przez lemiel (2018-03-13 15:20:35)

23

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

Rapidus does not appear to discriminate between U1MB board revisions. I built a couple of U1MB/Rapidus machines for people and the one with the white U1MB worked just as badly as the one with an older Candle board. However, I recently tested my Rapidus in a 1088XEL (with white U1MB) and the fact it works quite reliably there (despite the presence of U1MB, which is usually automatically blamed for problems even if the machine worked 100 per cent stably prior to Rapidus' arrival) suggests to me that the ground and power planes on the 1088XEL make a big difference to stability.

Problems with cartridges where U1MB is present (especially if issues follow upgrades from one machine to another) may suggest breaks in the RD4/RD5 lines on the MMU cable. I had one 800XL sent back which would not recognize cartridges at all, but worked perfectly well after the MMU cable was replaced.

24

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

lemiel napisał/a:

A zmieniłeś zawartość kodu Xilinxa?
Od Candle możesz mieć v1 a jest v3 na AAge - zgrana z jego egzemplarza od Lotharka.

No i ten kondensator pomiędzy Reset a masą, chyba 100p. Ale on niezależnie od wersji miał pomagać.

Tak, Xilinx był aktualizowany (ktoś mi wgrał nowszą wersję, ale nie wiem dokładnie którą).
Kondensator też dolutowałem.

flashjazzcat napisał/a:

Problems with cartridges where U1MB is present (especially if issues follow upgrades from one machine to another) may suggest breaks in the RD4/RD5 lines on the MMU cable. I had one 800XL sent back which would not recognize cartridges at all, but worked perfectly well after the MMU cable was replaced.

I fully agree, but knowking that, a few months ago I have ordered extra cables from Lotharek to rescue the black U1MB.
I tested it with the new cables and it still had issues.
Now my new white U1MB works well. I'm happy and do not want to see the black one again !
I have actually sent it today to Jürgen from ABBUC. Perhaps he can repair it and use it...

Luckily I don't have Rapidus and related problems...
Anyway U1MB (with your firmware) rulez smile

ATARI 65XE + SIO2BT
http://atari.pl/hsc/ad.php?i=22.3

25

Odp: 800XE - problem z Rapidusem

pasiu napisał/a:

- podlutować do wyjść /IO oraz /CI na U1MB szeregowy obwód RC (100pF+68ohm) do masy.

Po tej przeróbce Pasia + to co na stronie Lotharka, wszystko działa w miarę normalnie, no przynajmniej da się zmieniać ustawienia i wejść do menu Ultimate i wszystko poustawiać. Co zaobserwowałem po pierwszej godzinie zabawy (na razie Rapidus + default ROM):

Kilka gier (Mercenary, Car Stunt Racer, Rescue On Fractalus) dostaje wyraźnego kopa i staje się bardzo płynna.
Inne dostają mega przyspieszenia i nie da się grać (Knight Lore, wspomniany Karateka, Spy vs Spy, Manic Miner)
Jeszcze inne w ogóle się nie uruchamiają z dopałką, lub wyświetlają jakieś śmieci podczas gry lub wczytywania. Rozumiem, że to wszystko normalne objawy?

Czy Sweet16 i Warp mają jakieś zastosowanie?

Ostatnio edytowany przez stRing (2018-03-13 18:38:07)

800XL | 800PAL+Inco | 400 48kB | 1200XL | 600XL 64kB | 1064 | 800XE+Rapidus+U1MB+Stereo | 130XE | 65XE | XEGS | 1010 | XC11 | XC12 | CA2001 | VIC-20+PU | 3xC64+Ulti 1541-II | A500 1MB+gotek| A1200+1220+CF | A600 CF+1.3/3.1+2MB+Furia+svhs mod | 1040 STE | 2xCPC6128+CTM644 | CPC464+2xGT65+DDI-2 | Timex 2048 | ZX+ | ZX+2 (grey) | ZX+3+Divide 2k14 | Atari VCS+Harm | 5200+Ulti | 2x2600 | 2x7800 | PSOne | PS2 | PS3 | PS4 | Wii mini | 2xJaguar+Skunk+CD | 2xGX4000+C4CPC | 6128+ | PCW 8256 |