1

Temat: p: c: E: S: K:

Jakie sa dostepne zamienniki sterownikow, E: S: K: z ROM? Chodzi o takie, ktore do dzialania nie wymagaja dodatkowego sprzetu (albo rozszerzen) jak XEP80 czy zewnetrznej klawiatury itp.

Slyszalem o zamiennikach dla E: (80 kolumnowe)

S: ?

K: ?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

Odp: p: c: E: S: K:

S: nie znam, K: też - bufory klawiatury które widziałem wpinają się w przerwania VBLKD oraz VKEYBD OS-a.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

3

Odp: p: c: E: S: K:

K: - pamietam, ze byl taki programik ktory po wcisnieciu klawisza podpowiadal instrukcje Basica (jak na ZX Spectrum) moze to tez byl zamiennik K: (jak to sie zwalo albo w jakiej gazecie? nie pamietam)

Ostatnio edytowany przez xxl (2019-08-15 11:55:12)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

4

Odp: p: c: E: S: K:

SuperKey? Chyba w TA było.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

5

Odp: p: c: E: S: K:

straszna bieda. nie ma w czym wybierac.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

6

Odp: p: c: E: S: K:

Dla SDX jest szybki sterownik E: z tego co pamiętam.

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

7

Odp: p: c: E: S: K:

tak, E: ma wiele zamiennikow, samych 80 kolumnowch kilka (najlepiej zeby nie wymagaly dodatkowego sprzetu - karta takze)
S: chyba nie ma zadnego,
K: ciagle szukam.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

8

Odp: p: c: E: S: K:

Poszukuje osoby, ktora napisze sterownik S:

czym ma sie roznic od obecnego w ROM:

- pozwolic otwierac wiecej niz jeden ekran graficzny,
- kontrolowac aktywny / widoczny (dwa rozne parametry - moze byc nieaktwny i widoczny) ekran graficzny (np. pod obraz dwubuforowy)
- kontrolowac split programu wyswietlania (kolejnosc) (np. 1/3 gr.8, 2/3 gr.15)
- oddawac informacje o statusie wskazanego/aktywnego/widocznego ekranu

uproszczenia:
- nie obsluguje okna tekstoweo (w obecnej postaci, bedzie pozniej jako split)

utrudnienia:
- nowy sterownik E:

Ostatnio edytowany przez xxl (2019-08-21 09:15:16)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

9

Odp: p: c: E: S: K:

To jest zadanie nieco za duże dla jednej osoby, potrzebny jest zespół programistów.
Proponuję zlecić to zadanie zespołowi programistów odpowiedzialnych za XbioS.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

10

Odp: p: c: E: S: K:

zajeci misja ratowania swiata.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

11

Odp: p: c: E: S: K:

Ostatnio edytowany przez xxl (2019-08-22 16:13:37)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

12

Odp: p: c: E: S: K:

Ładnie wychodzi. Będzie dostępne z opisem??

Sikor umarł...

13

Odp: p: c: E: S: K:

jeszcze za wczesnie... jak mi sie uda doprowadzic do etapu ze bedzie dzialal split (polaczenie 2 ekranow roznych trybow roznych wysokosci) to moze wtedy...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

14

Odp: p: c: E: S: K:

kolejne wytyczne (jesli ktos ma jakies uwagi to slucham - moze droga nie jest wlasciwa, albo zachodzi jakas kolizja...):

**    ICAX1 Auxiliary Byte 1 Equates
CMAP    EQU    $40    ;open for colormap (E:, S:)
UMODE EQU $80 ;open user mode (E: S:)

FILFLG ($2B7) 695 informowal czy SPECIAL to DRAW / FILL (ten sam kod funkcji), obecnie ustawia tryb zapisu COLORMAP 1-rysuj,2-kasuj,3-xor, kazda inna ignoruj. Natomiast funkcje SPECIAL beda mialy kazda wlasny kod.                            

np. GRAPHICS tryb+16+64 - otwiera tryb + mape kolorow (tylko jeden z max.8 ekranow moze miec wlaczona mape kolorow, nie mozna wlaczyc samej mapy kolorow - mozna to uzyskac: po komendzie GRAPHICS wylaczyc DMA dla ANTICA i obrazu)
tryby z oknem tekstowym (bez +16) obslugiwane sa po staremu (100% zgodnosc)

mozna otworzyc tyle ekranow ile jest kanalow CIO

===
zarzadzanie pamiecia wstepnie:

-funkcja oddaje adres pierwszej wolnej komorki pamieci wedlug parametrow i id alokacji (parametr przy zwolnieniu pamieci), typ pamieci jest parametrem wejsciowym
-modfikuje MEMTOP w zaleznosci od typu pamieci oraz czy alokacja jest ponizej MEMTOP
-nie pozwala wskazac konkretnego adresu alokacji (moze kiedys jak pozwolimy np.loaderom plikow binarych na rezerwacje pamieci gdzie laduja dane)
-parametry: ilosc pamieci, unikaj grganicy (np. 512b,1kb,2,4 itd.), ofset (np. $100 od pasujacego adresu), typ pamieci np.ext (mozna alokowac w MAPRAM :)

===
USER MODE
+128 mowi, ze opis trybu znajduje sie po "S:opis trybu"

===
SPLIT
komenda 19: ustawia widoczny ekran z danego kanalu, lub laczy wyswietlanie z obecneo kanalu i wskazanego wedlug parametrow

Ostatnio edytowany przez xxl (2019-08-29 23:22:08)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

15

Odp: p: c: E: S: K:

Weź pod uwagę to, że IOCB 0, 6 i 7 są rezerwowane przez BASIC na kolejno: edytor, grafikę, operacje I/O - (C)LOAD/(C)SAVE,LIST,ENTER,LPRINT. 6 otwierana jest po GRAPHICS a 7 tylko na czas wykonania operacji I/O.
GET/PUT/INPUT/PRINT realizuje się na już otwartym kanale, ale przy XIO zawsze możesz podać nazwę urządzenia (niezależnie od tego czy kanał jest otwarty czy nie) co pozwala Ci dość prosto rekonfigurować dowolne urządzenie (np. operacja RENAME dla DOS, lub parametryzacja otwieranego okna przez sterownik O: z któregoś Bajtka) albo nawet cały sterownik. Co więcej do operacji CIO można wykorzystać wszystkie ICAX1..6 (choć BASIC pozwala używać tylko ICAX1 i 2), ponieważ tylko ICAX3Z..ICAX6Z są rezerwowane dla potrzeb CIO. W takim przypadku parametry w ICAX3..ICAX6 ustawia się POKE-m w BASIC-u.
Z ciekawostek (rozmawialiśmy o tym, ale może komuś też się przyda): po RESET system (i BASIC) ma otwarty tylko IOCB #0 z edytorem E:, ale po dowolnym GRAPHICS (również GR.0) otwarty jest już #6 z S: :)
No i pamiętaj jeszcze że INPUT #16;zmienna nie wyświetla znaku ? przy wprowadzaniu.

Planujesz rezerwację pamięci na generatory znaków dla trybów tekstowych (1KB lub 512B)? Może obsługę trybu 3 ANTIC-a? I bardziej eleganckie włączanie V scrolla? Może H scroll też i operacje XIO do skrolowania zawartości ekranu z szybkim wpisywaniem brakującej linii/kolumny (np. właśnie w nazwie urządzenia)?

Edit: I jeszcze przyszło mi do głowy, że może tryb GTIA mógłby być włączany w dowolnym trybie ANTIC-a a nie tylko 9,10,11? Albo np. tryby dwuliniowe 9+11 :) Albo Avalonowa 4 z dwoma generatorami przelączanymi co wiersz?

Edit 2: Czy przy splicie będziesz miał różne zestawy kolorów dla każdego trybu?

Edit 3: Szerokość ekranu: wąski, normalny, szeroki.

Ostatnio edytowany przez mono (2019-08-23 14:18:55)

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

16

Odp: p: c: E: S: K:

wydawanie komend SPECIAL bez otwierania kanalu jest bardzo wazna. osobne parametry dla trybow (kolor/szerokosc/zestaw/gtia itp. wymagaloby otwierania ekranu w trybie split - zeby zawsze na poczatku bylo przerwanie DLI - nie mowie nie).

wiele tych uwag dotyczy E: a nawet samego CIO :-) dzieki :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

17

Odp: p: c: E: S: K:

kolejny etap. zaraz wedytuje post 14.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

18

Odp: p: c: E: S: K:

konfigurowana (w rozsadnym zakresie) wielkosc komorki mapy koloru


pojawil sie problem alokacji/zwalniania pamieci ... to tez trzeba dopisac... "przemyslany" OS

Ostatnio edytowany przez xxl (2019-08-25 22:33:40)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

19

Odp: p: c: E: S: K:

dodane:
UMODE EQU $80 ;open user mode (E: S:)
mozna definiowac niestandardowe tryby - parametry znajduja sie po "Sn:opis trybu"

dodane:
SPLIT - w zalaczniku filmik
1. otwieram tryb 2 w kanale #3, rysuje A
2. otwieram tryb 5 w kanale #4, rysuje punkt w kolorze 2
3. ustawiam aktywny ekran z kanalu #3
4. ustawiam split w kanale #3 - polacz wyswietlanie w.parametrow z kanalem #4
5. ustaw aktywny ekran z kanalu #4

do niewidoczneo ekranu caly czas mozna pisac - kanal jest otwarty.

===
zalacznik za dlugi, nie mozna dodac, tu sie znajduje: http://atarionline.pl/forum/?PostBackAc … ntID=11285


Ostatnio edytowany przez xxl (2019-08-30 10:43:04)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

20

Odp: p: c: E: S: K:

przyjme od zaraz procedury drukujace tekst w trybie graficznym, wymagania: umiejetnosc wspolpracy z roznymi trybami graficznymi Antica

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

21

Odp: p: c: E: S: K:

S: oprocz MemoryManagera dostajemy DisplayManagera, mozna duzo, np. pomieszac ekrany tworzone po staremu i nowemu...

Ostatnio edytowany przez xxl (2019-08-31 18:45:02)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

22

Odp: p: c: E: S: K:

poszlo tu: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=16197

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.