1

Temat: Joystick

Padł mi ostatni joystick (QJ II Pilot  SV122), a tu Silly Venture tuż.Jak na razie rozsypał przycisk fire, ale co do kierunków to też są niepewne.  Może ktoś z jadący na nasz zlot miałby do odsprzedania te urządzenie.

Ostatnio edytowany przez Henryk (2021-08-16 13:14:38)

2

Odp: Joystick

Heniu, przypomnij mi się jeszcze w środę/czwartek do południa. Coś tam mam i Ci przywiozę - za free oczywiście.

Silly Venture - breaking the ATARI scene since 2000 ! :)

3

Odp: Joystick

Jak na razie wspólnie z wnukiem jakoś tam naprawiliśmy. Przez SV powinien wytrzymać.
Dzieki Michał z chęcią skorzystam. Pozdrawiam

Ostatnio edytowany przez Henryk (2021-08-16 13:16:23)

4

Odp: Joystick

Mnie ciekawi jedno, skoro już temat dogorywających joyów się pojawił.
Nowych już nie będzie, to co produkuje MATT pominę milczeniem, więc dziwi mnie, że w erze drukarek 3D dla każdego, nikt nie próbował zrobić klona któregoś ze starych QS-ów.

Owszem, niby są projekty tego komodorowskiego (zapomniałem nazwy, ten co dodają do c64maxi) joya, ale daleko mu do np. Pythona 1/2 (jedne z moich ulubionych).
Serio nic niema, czy jeszcze nie trafiłem na coś takiego?
Za zrobienie projektu niekomercyjnego raczej nikt ścigał nie będzie, szczególnie jak nikt nie produkuje, a w razie co to przecież można to i owo pozmieniać i powinno być ok.

ps. Żeby nie było, że chcę żerować, to sam próbuje, ale póki co poskładałem tylko coś luźno przypominającego CX-40 :D

5

Odp: Joystick

Tylko po co? W dobie dostępnych arcade sticków i/lub części do nich (joy'e, buttony, encodery) można sobie zrobić samemu niezniszczalnego arcade joy'a (lub arcade sticka) któremu nie dorówna żaden quickjoy, quickshot, matt, itp.

Ostatnio edytowany przez TMK (2021-08-21 15:05:37)

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

6

Odp: Joystick

ale nie trzeba robić  pełno gotowych nowych

.

7

Odp: Joystick

TMK napisał/a:

Tylko po co?

Hmmm.... może po to, że są ludzie, którzy by chcieli mieć joya w starym stylu (nie sticka), ale jest ich zbyt mało żeby uruchamiać produkcję (nawet przez majfrendów), a tak by mogli względnie normalnym kosztem mieć coś takiego.

Na chińskiej mechanice, o której obaj myślimy, nie złożysz też nic w stylu starego joya.

Ostatnio edytowany przez Zgrd (2021-08-21 17:20:52)

8

Odp: Joystick

Zgrd napisał/a:

Mnie ciekawi jedno, skoro już temat dogorywających joyów się pojawił.
Nowych już nie będzie, to co produkuje MATT pominę milczeniem, więc dziwi mnie, że w erze drukarek 3D dla każdego, nikt nie próbował zrobić klona któregoś ze starych QS-ów.

Może dlatego, że to jeszcze nie ten czas. Pełno jest joyów QuickShot i QuickJoy na eBay - plastiki praktycznie się nie niszczą pozostałe elementy można naprawić bardzo łatwo, już od ponad roku można zakupić u nas sprężynki do styków.

Poza tym: nowe sztunie cały czas są dostępne, ja taką kupiłem ostatnio, wymagała tylko małej poprawki:
https://atarionline.pl/forum/comments.p … amp;page=1

Kupiłem też 2 nowe sztunie QS Python 1M.

Druk 3D to projekt i wykonanie minimum 7 elementów + przyssawki + PCB + styki + przełączniki i elektronika autofire + przewód ze złączem. Nieopłacalne, kwota końcowa wychodzi gigantyczna. NOWY Joy z epoki możesz kupić już za 32zł (trzeba go przerobić na DB9):
https://www.ebay.pl/itm/324076868876?ha … SwJ-pbIpt9

ew. za 130zł jest nowy QS. I inna opcja, wypaśna na mikrostykach (też nówka):
https://www.ebay.pl/itm/224438943125?ha … SwmoVgha1x
poniżej 210zł.

Jak policzyłem druk 3D to poniżej 400zł za kompletną sztukę mi wyjść nie chciało.

9

Odp: Joystick

Rzuciłem okiem i ceny wcale atrakcyjne nie są. Za lepsze modele trzeba dać od 200 w górę (bez opłat celnych, które obecnie są bardziej niż pewne).... sorki, nie mój pułap cenowy. Pomijam tutaj, że nie mam i nie zamierzam mieć konta na ebayu, no ale to mój wybór ;)

Koszt elektroniki? Śmieszne pieniądze, pcb bez problemu do zrobienia w domu. Fakt, pewnym problemem może być wtyczka DB9 "z epoki" (zalana razem z kablem), bo to już nie kosztuje 2zł, ale to jest do ogarnięcia, tak jak i przyssawki.
Koszta druku? Liczyłeś chyba po cenach komercyjnych, które faktycznie wyjdą niezłe, ale koszta druku w domu to już zupełnie inny kaliber (sam się zdziwiłem, że wiele rzeczy bardziej opłaca się zrobić samemu).

Cóż, rzuciłem zamysł, ale nikogo nie zmuszam ;)

--- edyta ---
Byłbym zapomniał. Problemem oczywiście będą przełączniki ze sprężynkami, jeśli ktoś będzie chciał takie, ale przecież klon nie musi być dokładny i można dać inne.

Ostatnio edytowany przez Zgrd (2021-08-21 22:05:08)

10

Odp: Joystick

Wtyczkę db9 zalaną z kablem pozyskujesz z przedłużacza kupionego na Al* za niewielkie pieniądze. Ale to szczegół. Całkiem fajne joye można kupić od Retroradionics za niecałe $43.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

11

Odp: Joystick

W miarę posiadanego czasu staram się dłubać nad czymś takim:

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=8113
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=8112
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=8111

Typowo arcade-owe rozwiązanie bazujące na japońskich joyach Sanwa lub ich chińskich klonach (chodzi o sam manipulator).
Dodałem płynną regulację częstotliwości autofire (na podstawie pewnego "amigowego" projektu).
Na obudowę przewiduję polietylen - kawał materiału, nie jakaś tam plastikowa wydmuszka...

Projekt jest prawie na ukończeniu, pozostaje tylko znaleźć czas na wyfrezowanie obudowy :(

...Jeżeli chodzi o wszelakie wtyczki i gniazda, powiem tak - jest frezarka, jest zabawa ;)

Ostatnio edytowany przez infarmotyk (2021-08-22 00:43:35)

Post's attachments

JOY_3D.jpg 121.89 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Retro_Fire.JPG 178.48 kb, liczba pobrań: 1 (od 2021-08-22) 

Sanwa_Clone.JPG 209.66 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
ATARI 130XE 1MB Sophia2 / 3x 65XE-ECI 1MB / 65XE / XC12 / CA12 / MEGA COMBO RESET / SIO2SD / SDrive / FujiNet / SM711MP / SM741MP / AMIGA 600

12

Odp: Joystick

Ooooooo, fajny projekt widzę się robi i bardzo elegancki.

Tylko ja właśnie chcę lub raczej muszę się pozbyć tej gotowej mechaniki, bo chcę zrobić jak w starych, wolant ze spustem czy dwoma, ale jak tu puścić kable.... chyba że są te gotowe mechaniki z dziurą w drągu, a jeszcze takiej po prostu nie znalazłem.

W tygodniu, jak wyciągnę z szuflady dam zdjęcie tworu jaki zrobiłem na próbę. Nie licząc elektryki i śrub(ek), całkowicie wykonanego na drukarce.

Wtyczkę db9 zalaną z kablem pozyskujesz z przedłużacza kupionego na Al* za niewielkie pieniądze.

Dlatego napisałem, że jest to do ogarnięcia ale nie za 2zł.... chociaż widziałem projekty obudów do popularnych dzisiaj złącz z metalowym mocowaniem, ale jeszcze nie podszedłem do tematu.
Wtyczka 1zł, wydruk poniżej 1zl, trochę pracy.... no może w 2zł się zmieszczę jeśli tanio policzę robociznę :D

Ostatnio edytowany przez Zgrd (2021-08-22 00:54:49)

13

Odp: Joystick

Zacna inicjatywa. A czy rozważyłbyś jeszcze 3-ci przycisk? Według projektu Joy2B+. Rozmieszczenie przycisków to kwestia dyskusyjna - chodzi o 3 całkowicie niezależne przyciski.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

14

Odp: Joystick

Stronka o tym jak reperowac joysticki:
https://tiny.pl/tmc58
Skorzystalem z tego przy naprawie Pythona. Dodatkowo musialem jeszcze wymienic kabel, bo "drucik od fire" nie laczyl. Kabel zrobilem z przedluzacza do sega medadrive kupionego od chinczyka.

15

Odp: Joystick

Zgrd napisał/a:

Wtyczkę db9 zalaną z kablem pozyskujesz z przedłużacza kupionego na Al* za niewielkie pieniądze.

Jak 3d - pozyskujsz środek z RS-a za 0,50gr (kupujesz do lutowania bez obudowy i pozbywasz się metalowej ramki - wystarczą kombinerki), potem drukujesz obudowę na śrubkę (no tak, trzeba wymodelować, chyba, że w sieci leży) lub żywica/poxipol/modelina i masz.
O takie: https://www.piekarz.pl/00141-gniazdo-d- … p-9-torow/

Ostatnio edytowany przez Sikor (2021-08-22 12:48:18)

Sikor umarł...

16

Odp: Joystick

@mono - ciekawy projekt wykorzystujący linie paddli.
W sumie banalne rozwiązanie - rezystory podciągające 330Ohm na liniach. Cały myk polega na odpowiedniej modyfikacji kodu danej gry. Na stronie projektu jest już całkiem spora ilość dostosowanych tytułów.
Takie przerobienie joya to żaden problem - mam nawet miejsce na wlutowanie rezystorów, tylko będzie trochę ciasno z przyciskami.

Martwi mnie tylko wartość rezystorów, np. w przypadku podpięcia do Amigi. Z tego co kojarzę, tam stosuje się dla dodatkowych przycisków rezystor podciągający 10k.@Mq będzie na pewno bardziej zorientowany n/t ewentualnych negatywnych skutków dla Amigi.

ATARI 130XE 1MB Sophia2 / 3x 65XE-ECI 1MB / 65XE / XC12 / CA12 / MEGA COMBO RESET / SIO2SD / SDrive / FujiNet / SM711MP / SM741MP / AMIGA 600

17

Odp: Joystick

@infarmotyk: W C64 mają 270 Ohm http://wiki.icomp.de/wiki/DB9-Joystick# … dification
Ale może da się dobrać wartość tak, żeby pasowała do kilku komputerów.
Nie wiem jak wygląda joystick do Amstrada i nie wiem czy te linie są podłączane na Spectrumie. Na pewno na C+4 jest tylko jeden przycisk.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

18

Odp: Joystick

W takim razie wartość 330Ohm powinna być odpowiednia zarówno dla Atari jak i Commodore. Trzeba tylko uważać na inne platformy - pinologia jest różna.

Biorę się za lutowanie - sprawdzę na małym Atari i Amidze 600.

Ostatnio edytowany przez infarmotyk (2021-08-22 17:31:22)

ATARI 130XE 1MB Sophia2 / 3x 65XE-ECI 1MB / 65XE / XC12 / CA12 / MEGA COMBO RESET / SIO2SD / SDrive / FujiNet / SM711MP / SM741MP / AMIGA 600

19

Odp: Joystick

Wydawało mi się, że do paddli zawsze jest rezystor do +5V. Skoro jest różnie zależnie od platformy to może dałoby się jakimś prostym przełącznikiem wybierać tryb pracy?
Tam na stronie projektu Joy2B+ jest lista gier które zostały zmodyfikowane pod kątem obsługi dodatkowych przycisków, a na wiki jest info co jest pod którymi.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

20

Odp: Joystick

infarmotyk napisał/a:

Martwi mnie tylko wartość rezystorów, np. w przypadku podpięcia do Amigi. Z tego co kojarzę, tam stosuje się dla dodatkowych przycisków rezystor podciągający 10k.@Mq będzie na pewno bardziej zorientowany n/t ewentualnych negatywnych skutków dla Amigi.

Ja mam w (S)NESctrl dla drugiego fire rezystor podciągający 4k7 (robione kiedyś właśnie pod Amigi) i działa mi to bez problemu we wszystkich grach na Atari przerabianych pod Joy2B+, więc spokojnie można dawać większy rezystor. Osobiście uważam, że jako rezystory podciągające zwykle poprawne wartości to rząd kilku kiloohmów.
Najbardziej chodzi o to, żeby nie tracić prądu. Przy 330ohm pod napięciem 5V popłynie 15mA - niby to nie jest dużo, ale jak tak zaczniesz wszystko podciągać takimi rezystorami, to się za chwilę z tego zrobią jakieś ampery. W działaniu nie robi to różnicy, więc lepiej dać te 4k7 na przykład, to już jest prąd 1mA, znacznie ładniej to wygląda w obliczeniach:-)

Ostatnio edytowany przez Mq (2021-08-22 17:44:32)

21

Odp: Joystick

Trochę zmyliła mnie ta modyfikacja dla C64 i napisałem głupoty - już usunąłem, żeby nie wprowadzać zamieszania.
Wykonałem połączenia w/g schematu Joy2Bplus - na liniach rezystory o zdrowszej wartości 4k7 podciągające do +5V, załączanie przez zwarcie danej linii do masy. Testy przebiegły pomyślnie. @Mq - dzięki za podpowiedź. @Henryk - wybacz za off-top w Twoim temacie.

Ostatnio edytowany przez infarmotyk (2021-08-22 18:04:56)

ATARI 130XE 1MB Sophia2 / 3x 65XE-ECI 1MB / 65XE / XC12 / CA12 / MEGA COMBO RESET / SIO2SD / SDrive / FujiNet / SM711MP / SM741MP / AMIGA 600

22

Odp: Joystick

Sikor napisał/a:
Zgrd napisał/a:

Wtyczkę db9 zalaną z kablem pozyskujesz z przedłużacza kupionego na Al* za niewielkie pieniądze.

Jak 3d - pozyskujsz środek z RS-a za 0,50gr (kupujesz do lutowania bez obudowy i pozbywasz się metalowej ramki - wystarczą kombinerki), potem drukujesz obudowę na śrubkę (no tak, trzeba wymodelować, chyba, że w sieci leży) lub żywica/poxipol/modelina i masz.
O takie: https://www.piekarz.pl/00141-gniazdo-d- … p-9-torow/

I o takowym rozwiązaniu własnie myślałem :)
Gniazda nawet już leżą i czekają, ale tradycyjnie coś przeszkadza w rozpoczęciu prac.

23

Odp: Joystick

No właśnie mnie chodziło o części Sanwa, ewentualnie Seimitsu, to są japońskie części a nie żadna chińszczyzna z aliexpress, na przykładzie projektu (swoją drogą świetnego projektu) Infarmotyka widać, że da się zrobić fajnego, praktycznie niezniszczalnego joy'a ;) A jak ktoś lubi stare joy'e to ok, rozumiem, ja też mam starego quickshota i quickjoy'a ale ten ostatni jest za głośny do wieczornej gry gdy moja luba już śpi ;D Największym jednak problemem w tego typu projektach arcade sticków/joy'ów jest wykonanie obudowy ;)

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

24

Odp: Joystick

@Mq w lipcu grał na gazie u @larka i nic nie mówi :)
Słuchałem uważnie od 3-ciej godziny 33min. Miło było posłuchać i zobaczyć :)
Był omówiony (S)NESctrl i kwestia dodatkowych przycisków. Mq macał też fajnego joya.
Potem była historia "The Last Disk" i granie w "Dude Story"...
Ale skarżypyta ze mnie.

ATARI 130XE 1MB Sophia2 / 3x 65XE-ECI 1MB / 65XE / XC12 / CA12 / MEGA COMBO RESET / SIO2SD / SDrive / FujiNet / SM711MP / SM741MP / AMIGA 600

25

Odp: Joystick

Eee, wszyscy co chcieli widzieli. Gramy na Gazie oglądają zawsze ci sami stali bywalcy:-) I później jeszcze zawsze przez jakiś czas tacy, którzy nie dają rady na żywo tych 11-12h przetrzymać - ja oglądam wszystkie lajwy larka i Borsuka, ale zawsze na raty po 1-2h wieczorkiem przez cały tydzień:-)
Cieszę się, że się podobało.