1

Temat: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

Witam wszystkich.

Zacznę może od filmiku z problemem:

Jak słychać, dźwięk nie jest czysty - jest "poszarpany" - i tu jest problem, jednak to nie problem Altirry.

EDIT: Generalnie dźwię działa prawidłowo w aplikacjach natywnych.

Obstawiam kłopoty z obsługą grafiki (Intel i915)
Konfiguracja Linuxa:

System:
  Host: <filter> Kernel: 5.10.0-10-amd64 x86_64 bits: 64 compiler: N/A 
  parameters: BOOT_IMAGE=/boot/vmlinuz-5.10.0-10-amd64 
  root=UUID=<filter> ro quiet splash 
  Desktop: KDE Plasma 5.20.5 wm: kwin_x11 dm: SDDM 
  Distro: MX-21_KDE_x64 Wildflower October 20  2021 
  base: Debian GNU/Linux 11 (bullseye) 
Machine:
  Type: Laptop System: LENOVO product: HuronRiver Platform 
  v: Lenovo B570e serial: <filter> Chassis: type: 10 v: 0.1 
  serial: <filter> 
  Mobo: LENOVO model: Emerald Lake v: FAB1 serial: <filter> UEFI: LENOVO 
  v: 44CN43WW date: 10/27/2011 
CPU:
  Topology: Dual Core model: Intel Pentium B950 bits: 64 type: MCP 
  arch: Sandy Bridge family: 6 model-id: 2A (42) stepping: 7 
  microcode: 2F L2 cache: 2048 KiB 
  flags: lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 bogomips: 8380 
  Speed: 1104 MHz min/max: 800/2100 MHz Core speeds (MHz): 1: 1104 
  2: 1509 
  Vulnerabilities: Type: itlb_multihit status: KVM: VMX unsupported 
  Type: l1tf mitigation: PTE Inversion 
  Type: mds mitigation: Clear CPU buffers; SMT disabled 
  Type: meltdown mitigation: PTI 
  Type: spec_store_bypass 
  mitigation: Speculative Store Bypass disabled via prctl and seccomp 
  Type: spectre_v1 
  mitigation: usercopy/swapgs barriers and __user pointer sanitization 
  Type: spectre_v2 mitigation: Full generic retpoline, IBPB: 
  conditional, IBRS_FW, STIBP: disabled, RSB filling 
  Type: srbds status: Not affected 
  Type: tsx_async_abort status: Not affected 
Graphics:
  Device-1: Intel 2nd Generation Core Processor Family Integrated 
  Graphics 
  vendor: Lenovo driver: i915 v: kernel bus ID: 00:02.0 
  chip ID: 8086:0106 
  Display: x11 server: X.Org 1.20.13 driver: modesetting 
  unloaded: fbdev,vesa compositor: kwin_x11 resolution: 1366x768~60Hz 
  OpenGL: renderer: Mesa DRI Intel HD Graphics 2000 (SNB GT1) 
  v: 3.3 Mesa 21.2.5 compat-v: 3.0 direct render: Yes 
Audio:
  Device-1: Intel 6 Series/C200 Series Family High Definition Audio 
  vendor: Lenovo driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:1b.0 
  chip ID: 8086:1c20 
  Sound Server: ALSA v: k5.10.0-10-amd64 
Network:
  Device-1: Qualcomm Atheros AR9285 Wireless Network Adapter 
  vendor: Lenovo driver: ath9k v: kernel port: efa0 bus ID: 02:00.0 
  chip ID: 168c:002b 
  IF: wlan0 state: up mac: <filter> 
  Device-2: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet 
  vendor: Lenovo driver: r8169 v: kernel port: 2000 bus ID: 03:00.0 
  chip ID: 10ec:8168 
  IF: eth0 state: down mac: <filter> 
Drives:
  Local Storage: total: 521.66 GiB used: 85.30 GiB (16.4%) 
  ID-1: /dev/sda vendor: A-Data model: SU630 size: 223.57 GiB 
  block size: physical: 512 B logical: 512 B speed: 6.0 Gb/s 
  serial: <filter> rev: 229a scheme: GPT 
  ID-2: /dev/sdb vendor: Western Digital model: WD3200BPVT-24JJ5T0 
  size: 298.09 GiB block size: physical: 4096 B logical: 512 B 
  speed: 3.0 Gb/s rotation: 5400 rpm serial: <filter> rev: 1A01 
  scheme: GPT 
Info:
  Processes: 222 Uptime: 17h 09m Memory: 7.69 GiB used: 2.69 GiB (35.1%) 
  Init: SysVinit v: 2.96 runlevel: 5 default: 5 Compilers: gcc: 10.2.1 
  alt: 10 Shell: quick-system-in running in: quick-system-in 
  inxi: 3.0.36 

Jeśli za szczegółowo, to przepraszam :P

Wine jest z mojej dystrybucji i ma wersję 6.22 (taką pokazuje)

Próbowałem różnych ustawień samego Wine, jednak żadnych efektów.
OpenGL nie działa mi w Wine - pokazuje mi śmieci, albo czarny ekran :/

Macie może jakiś pomysł, gdzie szukać rozwiązania? (Zmiana sprzętu nie wchodzi w rachubę ;) )

--- EDIT

Zmieniłem jeszcze sterownik grafiki na Intelowski, poprzedni to 'modesetting' (?)

Graphics:
  Device-1: Intel 2nd Generation Core Processor Family Integrated 
  Graphics 
  vendor: Lenovo driver: i915 v: kernel bus ID: 00:02.0 
  chip ID: 8086:0106 
  Display: x11 server: X.Org 1.20.13 driver: intel compositor: kwin_x11 
  resolution: 1366x768~60Hz 
  OpenGL: renderer: Mesa DRI Intel HD Graphics 2000 (SNB GT1) 
  v: 3.3 Mesa 21.2.5 compat-v: 3.0 direct render: Yes

Moje odczucia są mieszane. Altirra jakby mniej szarpała, jednak na rendererze wine ustawionym na OpenGL robi dziwne klony okna emulacji (?)
I raczej złym efektem ubocznym, jest migający ekran interfejsu KDE :/

Więc wracam do poprzednich ustawień :(

Ostatnio edytowany przez PeBe (2022-01-16 13:57:27)

2

Odp: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

Ja tam nie do końca bym był przekonany, że to chodzi o problem z grafiką. Próbowałeś różnych ustawień dzwięku?

https://forum.winehq.org/viewtopic.php? … 18b7909bc9

Edit:
Aha, z tego co rozumiem to używasz "zwykłego" wine (?) W takim razie spróbuj zainstalować wine-staging, to jest taki można rzec poligon, czyli zwykły stabilny wine z zaaplikowaną kupą (jak dobrze kojarzę to w okolicach tysiąca) różnych fix'ów, które nie do końca jeszcze zostały przetestowane i uznane za stabilne aby znalazły się w wersji stabilnej. Może to brzmi trochę groźnie, ale bez obawy, działałem przez lata na tym staging i gorzej niż na zwykłym nie jest, a wręcz w wielu przypadach te dodatkowe fix'y poprawiają albo wręcz umożliwiają uruchamianie niektórych rzeczy.

Ostatnio edytowany przez jury (2022-01-16 14:48:47)

3

Odp: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

Korekta do zeznań :D

OpenGL okazuje się, że działa, jednak po uruchomieniu Altirry produkuje to:
https://ucarecdn.com/aab7d4b3-2229-4dc2-a52d-36b6979e24ea/AltirraOpenGLble.png

EDIT:
Wyłączenie opcji Tools->Options->Display DirectX 9 i DirectX 11 pomogło przywrócić obraz. Jednak dźwięk nadal szarpie.
Co gorsza, okazuje się, że mam full obciążony jeden rdzeń, co może mieć wpływ na dźwiek. Wydaje mi się, że we wcześniejszej wersji nie był on aż tak zajęty, zwłaszcza, jak był w oknie (nie na pełnym ekranie)

jury napisał/a:

Aha, z tego co rozumiem to używasz "zwykłego" wine (?)

Nie. Używam pakietu winehq-staging 6.22.1mx21+2 (tak dokładnie widnieje w repo)
Do tego jest:
https://ucarecdn.com/b9a266fa-abf2-4c1a-b8be-502f6639ac93/winepackages.png
(sorki za obrazek, nie chciało mi się tego przepisywać :P)

Część pakietów amd64 i i386 wydaje się być zależna i nie mogę ich odinstalować pojedynczo, zostawiając np. tylko wersje i386 :|

Z ustawieniami dźwięku w Wine przez WineTricks jeszcze nie próbowałem.
W samej Altirze próbowałem, ale nic nie pomaga.

Ostatnio edytowany przez PeBe (2022-01-16 16:39:31)

4

Odp: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

Zmiany API dźwięku nie przyniosły żadnych rezultatów, tzn. nie słyszę różnicy pomiędzy działającymi ALSA i PulseAudio. Reszta OSS, coreaudio nie działa, znaczy, nie ma dźwięku.

Spróbowałem również starszą wersję Altirry 3.91.
Przy ustawieniach (w Tools->Options->Display)
- DirectDraw - muli okrutnie
- Direct3D 9 i 11 - krzaczy ekran jak w pokazanym wcześniej zrzucie
- OpenGL - nie pokazuje nic, albo krzaczy (jak powyżej)

Wyłączenie wsparcia, daje takie same rezultaty, jak w Altirra 4.

EDIT:
Zrobiłem jeszcze jeden myk, mianowicie odpaliłem Altirre64.exe. I tu, niewielki progres.
Przy 32-bitowej framerate na pełnym ekranie wynionił ~42 FPSy, natomiast przy 64-bitowej, już było ~46 FPS.

Ostatnio edytowany przez PeBe (2022-01-16 17:12:56)

5

Odp: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

PeBe napisał/a:

Część pakietów amd64 i i386 wydaje się być zależna i nie mogę ich odinstalować pojedynczo, zostawiając np. tylko wersje i386 :|

Podobno tak nie jest, to znaczy można niby bez problemu odinstalować jakąś bibliotekę żeby nie pociągnęła za sobą wszystkiego co od niej zależy. A niby, dlatego, że tylko gdzieś czytałem o takiej możliwości na jakimś forum, i tyle, sam nigdy nie próbowałem. Ale domyślam, się, że taka opcja nie jest "wyciągnięta" do żadnej popularnej GUIowej instalarki tylko trzeba by użyć magicznej opcji przez terminal.
Oczywiście ja bym absolutnie żadnej zależności z powyższych z tego zrzutu ekranu nie próbował się pozbyć, tak tylko ślę małe info, że niby można odistalowywać zależności z ominięciem wszystkiego :)

A swoją drogą, jak będę miał dzisiaj późnym wieczorkiem czas, to spróbuję z ciekawości u siebie tą altirrę zamontować.

Edit:
Aha, na problemy wydajnościowe z grafiką, to praktycznie zawsze mi gigantycznie pomagało zaaplikowanie do danego prefiksu wine dxvk.

Ostatnio edytowany przez jury (2022-01-16 19:15:22)

6

Odp: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

jury napisał/a:

Podobno tak nie jest (...) ja bym absolutnie żadnej zależności z powyższych z tego zrzutu ekranu nie próbował się pozbyć, tak tylko ślę małe info, że niby można odistalowywać zależności z ominięciem wszystkiego :)

Tak też przypuszczam, że jest to możliw. Jednak... nie bardzo chce mi się w to bawić i po prostu tak zostaje, bo działa :D

jury napisał/a:

(...)spróbuję z ciekawości u siebie tą altirrę zamontować.

A czy też posiadasz Intela? Bo to by było coś :)

Ja coś namotałem i się poprawiło. Z pewnością uruchamiam Altirrę w wersji 64 bit pod Wine 64 i to samo z siebie poprawiło.
Do tego, w Wine 64 mogę bez większych problemów korzystać DirectXa, choć okupuję to wzrostem obciązenia o (bagatela) 35%+/-5%, ale i bez DX idzie dobrze... znaczy znośnie :)
Poprzestawiałem jeszcze co nie co w konfiguracji Fake drive przez Q4Wine, ale to chyba nie przyniosło wymiernych korzyści, w każdym razie nie zaszkodziło też :D

jury napisał/a:

Aha, na problemy wydajnościowe z grafiką, to praktycznie zawsze mi gigantycznie pomagało zaaplikowanie do danego prefiksu wine dxvk.

Rzuciłem okiem na Wine DXVK. Jako że moje distro jest Debianie, spróbowałem szybkiej instali przez apt. Okazało się, że repozytorium MXa nie zawiera tego pakietu. :( W kompilacje i całą resztę nie chce mi się bawić.

Póki co, to co jest jakoś mnie zadowala. Może kiedyś spróbuje się z tym jeszcze raz zmierzyć.

Tak czy inaczej, dzięki za wskazówki wszelakie.
Będę doń wracał przy najbliższej (mam nadzieje dalekiej w czasie) instalacji :D

Pozdro,
PB

7

Odp: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

PeBe napisał/a:

Witam wszystkich.

Zacznę może od filmiku z problemem:

Jak słychać, dźwięk nie jest czysty - jest "poszarpany" - i tu jest problem, jednak to nie problem Altirry.

Specjalnie zaciągnąłem właśnie nową Altirrę, rozpakowałem na moim komputerze i sprawdziłem Froggera - dźwięk był w porządku. Odpaliłem też Numen - gra i wyświetla jak należy, również w FullHD.

Mój komputer ma i5-5300 na pokładzie, grafika zintegrowana i dźwięk z chipsetu - Żaden więc demon prędkości. A spokojnie daje radę, jak widać. Dystrybucja niszowa bo PLD ale też używam KDE5.

Ostatnio edytowany przez perinoid (2022-01-16 21:17:57)

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

8

Odp: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

@perinoid: kurde, ale się naciąłem. Myślałem, że udostępniłeś też filmik hahaha, a to mój "cycat".
Widzisz, jednak trochę różnicy jest pomiędzy i5 a Pentium B950. Ten (mój) komp ma ponad 10 lat, to cud, że jeszcze działa! :D
Fakt, jest upgradeowany do granic możliwości (RAM, SSD), ale procka już nie zmienie :(

Mój efekt zabawy z Winem:

Generalnie płynnie, choć przy zmianie stanu okna przyrywa, ale to ujdzie.
Jest progres.

Ostatnio edytowany przez PeBe (2022-01-16 21:37:37)

9

Odp: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

No niezły postęp :)

PeBe napisał/a:
jury napisał/a:

(...)spróbuję z ciekawości u siebie tą altirrę zamontować.

A czy też posiadasz Intela? Bo to by było coś :)

Tak, na notebooku jak dobrze pamiętam mam Intela. Ale dzisiaj nie dałem rady i jutro na pewno też nie dam rady. Dopiero we wtorek mogę spróbować.


PeBe napisał/a:
jury napisał/a:

Aha, na problemy wydajnościowe z grafiką, to praktycznie zawsze mi gigantycznie pomagało zaaplikowanie do danego prefiksu wine dxvk.

Rzuciłem okiem na Wine DXVK. Jako że moje distro jest Debianie, spróbowałem szybkiej instali przez apt. Okazało się, że repozytorium MXa nie zawiera tego pakietu. :( W kompilacje i całą resztę nie chce mi się bawić.

Póki co, to co jest jakoś mnie zadowala. Może kiedyś spróbuje się z tym jeszcze raz zmierzyć.

Nie, DXVK nie znajdziesz w żadnym repozytorium. Możesz domontować to sobie do wine ręcznie, albo najprościej skorzystać przez winetricks. Wpisz

winetricks list-all | grep dxvk

i to co zwróci jako najwyższe najlepiej (ostatnio jak sprawdzałem to była wersja sto dziewięćdziesiąt coś, ale załóżmy, że dla tego przykładu zwrócił jako najwyższe 195) wpisujesz:
jeśil potrzeba to nazwa prefiksu najpierw i

 winetricks dxvk195

I już.
To znaczy nie wiem jak w Twojej dystrybucji (MX) jest ze sterownikami Vulkan, bo dxvk ich wymaga, więc to byś musiał już z repozytorium pociągnąć (przez coś GUIowe, pewnie masz Synaptic'a, lub w konsoli) Ja w jednej dystrybucji musiałem instalować te sterowniki oddzielnie, a w innej nie, bo były w standardzie, więc sprawdź, bo naprawdę polecam DXVK, daje zauważalnego kopniaka mocy. A z tego co pisałeś gdzieś tam powyżej, to sama Altirra może działać w trybie DirectX9 i 11, a DXVK współpracuje z akurat tymi dwoma directami wyśmienicie.

Ostatnio edytowany przez jury (2022-01-16 22:22:34)

10

Odp: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

Zbyt słaby procek, dlatego dźwięk szarpie.
Spróbuj mniej wymagającego emulatora jak Atari800 czy przez Wine Atari800Win Plus.

11

Odp: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

@Nitro: Procek nie jest słaby i wiem, że Altirra jest bardzo wymagająca, jednak procek ma dwa rdzenie po 2.1GHz bez jaj :P. Na wcześniejszej dystrybucji (MX18/19) działał wyśmienicie, mogłem bez problemu steamować z OBSa, albo Zooma. Dodam nawet, że pod VirtualBoxem z Windowsem 7 działał dobrze (na jednym rdzeniu, bo procek nie obsługuje wirtualizacji VT-x)
BTW: Potrzebuję Altirry, ze względu na zajebiaszczy debuger. Atari800Win Plus, jest świetny jako platforma rozrywkowa, gdzie siadasz i grasz, ale do tworzenia czegoś, tym bardziej debugowania jest okropnie (jak dla mnie) toporny. O Atari800 nie mówiąc. To świetne emulatory na słabe kompy - zgodzę się, ale tylko jako rozrywka, nie "praca".

---

Pewne kwestie związane z obsługą grafiki w linuxie wymagają restartu Xów, o czym kompletnie zapomniałem.

@jury, sprawdziłem DXVK. U mnie występował w wersji 173. Po jego dodaniu i odpaleniu Altirry oraz przełączeniu się na DirectX niestety wywalił mi emulator. Sprawdziłem wcześniej jak stoję z Vulkanem, "coś" w systemie jest (mesa-vulkan-driver 21.2.5-1~mx21ahs, libckd3d1-1.1-5 dla x64 oraz i386, libvulkan1 dla x64 oraz i386), jednak wywalało mi komunikat z Wine, że brak obsługi jakiegoś elementu, czy jakoś tak (sorki, mam usunięte logi).
Sprawdziłem też na grze (oldschoolowy Star Monkey), niestety też nie ruszyła :(. Więc go usunąłem (DXVK) :D ale tylko wpisy przez winecfg w zakładce Biblioteki. Zostawiłem tylko wpis 'autostart_winedbg' na wyłączony.

Po tej całej akcji, miałem problemy z przywróceniem funkcjonowania DirectX via OpenGL w emulatorze, za to gra śmigała aż miło, tylko nie na pełnym ekranie (ale to już inny wątek)
Cóż... musiałem iść do pracy.
Teraz wróciłem i zalogowałem się do kompa. Uruchamiam emulator, zmieniłem obsługę na DX11, by zobaczyć, co to był za błąd i? Oczom nie wierze. Działa! :D się ucieszyłem. A nawet bardzo, bo obciążenie spadło. Jak wcześniej prawie uderzało w sufit (ok. 80%) tak teraz trzyma elegancko ~50%. Szarpie przy zmianie rozmiaru okna, ale to (wg. mnie) całkiem normalne.

Co się zmieniło, nie wiem. W każdym razie, wygląda na to, że restart Xów pomógł mu.

Nom i teraz to można działać na Altirce :D

Ostatnio edytowany przez PeBe (2022-01-17 20:38:54)

12

Odp: Altirra 4.0 + Wine (Linux)

PeBe napisał/a:

@jury, sprawdziłem DXVK. U mnie występował w wersji 173. Po jego dodaniu i odpaleniu Altirry oraz przełączeniu się na DirectX niestety wywalił mi emulator. Sprawdziłem wcześniej jak stoję z Vulkanem, "coś" w systemie jest (mesa-vulkan-driver 21.2.5-1~mx21ahs, libckd3d1-1.1-5 dla x64 oraz i386, libvulkan1 dla x64 oraz i386), jednak wywalało mi komunikat z Wine, że brak obsługi jakiegoś elementu, czy jakoś tak (sorki, mam usunięte logi).

O Panie, dxvk 173 to chyba jakoś ze dwieście lat temu wyszedł :) Musisz mieć jakiegoś raczej mocno starego winetricks'a, trzeba by go najpierw selfupdate'ować. Ale już nieważne, fajnie że, coś tam po tych wyszystkich operacjach się przekręciło gdzieś i Altirra już działa jak należy.