226

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

... las rąk widzę.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

227

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

tu sie jeden zglosil:

Pin napisał/a:

No chyba tylko ewentualnie do intra 256 by zaoszczędzić te pare bajtów i zmieścić się w zadanej objętości kodu.

hehe

pod koniec 90 bylo kilku na polskiej scenie ktorzy wiedzieli jak nielegale dzialaja, byly tez niestety takie przypadki ktore publikowaly polskojezycznej prasie totalne bzdury o nielegalach... co zreszta pokutuje w niektorych umyslach do dzis.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

228

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

@xxl: Żeby sprawdzić jak działają nielegale wystarczył Quick Assembler, XL Friend i trochę wyobrażni i blade pojęcie jak działa processor - że bierze opkod, opcjonalnie operand z pamięci a potem go traktuje tak, albo owak.
Robiło się

lda #
ldx #
ldy #
dta b(opkod)
brk  ;albo dta b(argument)
brk  ;albo dta b(drugiargument)
brk

Po tym który brk zadziałał wiadomo było jak dugi jest operand, po zawartości rejestrów można było wnioskować co się stało. XLF-em sprawdzało się zawartość pamięci. Ot i cała filozofia - żaden wynalazek - raczej ciekawostka.
Do ukrywania swojego kodu fajne, do "zabezpieczania" swoich programów też ale tylko do momentu kiedy ktoś nie wykonał tej samej pracy w QA.
I to naprawdę daje taką ogromną przewagę?

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

229

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

tu jest prawidlowa lista: https://xxl.atari.pl/sally-6502c/

przyklad ktory pokazales mogl i niestety doprowadzal wielu do blednych wnioskow...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

230

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

A jakich?

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

231

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

np. o stabilnosci. np. o znacznikach, wystarczy ze wykonasz cos takiego na ARR albo ANX i w swiat idzie bledna informacja, ktas ja podchwyci, sprawdzi, dziala inaczej... i mamy to co mamy - nawet dzis slychac glosy ze nielegale dzialaja roznie ;)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

232

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

xxl napisał/a:

jak ktos do efektow potrzebuje 1mb tam gdzie inny zrobi to w 64k
taka mamy "scene"

Kazdy wie, ze nie do tego sie uzywa wiekszej ilosci pamieci (z grubsza w demach, oczywiscie sa wyjatki/unroll), wiec po co takie farmazony piszesz? Komu chcesz umniejszyc? Ile dem/intr zrobiles, z ktorymi mozna sie skonfrontowac, podyskutowac?

Ostatnio edytowany przez solo/ng (2022-09-09 07:37:10)

233

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

Pin napisał/a:

Powracając jednak do tej kwestii, to do czego to może być potrzebne poza tym, że "jest wbudowane w std Atari" i sobie jest? No chyba tylko ewentualnie do intra 256 by zaoszczędzić te pare bajtów i zmieścić się w zadanej objętości kodu. Coś jeszcze?

bo takowych nie ma, algorytmika, pomysl, smoke&mirrors, tablice (najlepiej mega sprytne tablice), sposoby rysowania zupelnie inne niz klasycznie, miliard dalej - to jest podstawa generalnie i kazdy dobry koder to wie i zna.

ktos moze to skontrowac - to zrobie sprawdzam i wybiore z kazdego roku gre, demo,intro na przelomie 20+ lat, gdzie zacietrzewieniony nielegal rozpierd*lil system niszczac wszystko na kompo. sa, fajnie, zawsze to jakis fun factor i wsio.

Ostatnio edytowany przez solo/ng (2022-09-09 07:37:34)

234

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

solo/ng napisał/a:

to zrobie sprawdzam i wybiore z kazdego roku gre, demo,intro na przelomie 20+ lat, gdzie zacietrzewieniony nielegal rozpierd*lil system niszczac wszystko na kompo. sa, fajnie, zawsze to jakis fun factor i wsio.

swietny pomysl! przy okazji sprawdzi sie jaki byl powod "rozpierd*lil system niszczac wszystko na kompo" i co to wlasciwie znaczy ;-) widze dwie mozliwosci: koder opieral sie na blednych publikacjach :-) albo kompomachine nalezalo do tych prawie zgodnych z atari 8 ;-)
swoja droga nie obwinialbym kodera bardzo bo nawet narzedzia jak altirra miala chyba do 2012 w tym temacie bledy poprawione na podstawie pracy rastera, foxa i mojej ;-)


----

hahahaha

https://forums.atariage.com/topic/29891 … nt-5120261

Ostatnio edytowany przez xxl (2022-09-09 08:34:44)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

235

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

xxl napisał/a:

przy okazji sprawdzi sie jaki byl powod "rozpierd*lil system niszczac wszystko na kompo" i co to wlasciwie znaczy ;-) widze dwie mozliwosci: koder opieral sie na blednych publikacjach :-) albo kompomachine nalezalo do tych prawie zgodnych z atari 8 ;-)

Jak zwykle nie zrozumiałeś... :/

236

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

nie sadzisz ze ta interpretacja jest lepsza niz opierajaca sie na wrazeniach: "nie ma mozliwosci zeby jakakolwiek praca z nielegalem rozpier... system wiec wynik bedzie zero"
wiem ze nie zrozumiales...
;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

237

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

rozkaz AND # ustawia znaczniki N,Z
rozkaz ANC # ustawia dodatkowo znacznik C jako kopia stanu znacznika N

rozkaz ANC używany jest w intrze gry POP (Prince of Persia) od Rensoup-a

wyjaśnienie
https://forums.atariage.com/topic/29891 … nt=4917573

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

238

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

Pin napisał/a:

reguły wykluczające nielegale na poziomie regulaminowym pojawiły się pod koniec lat '90

wtedy mialo to sens, z pobieznych obserwacji wynikalo ze na jednym komputerze cos dziala na innym nie, brak wiedzy, najbezpieczniej umowic sie nie wiemy dlaczego tak jest wiec lepiej nie uzywac. ale swiat poszedl do przodu ;-) juz wiadomo co i jak.

a ty szczycisz sie podtrzmywaniem tego stanu, czyms co normalnemu czlowiekowi przynosilo by hanbe - odpornoscia na wiedze.

:)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

239

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

XXL napisałeś sporo wersji dekompresorów różnych metod ZX1..7 dla 6502 itp.

pokaż po prostu zastosowanie nielegali na przykładzie, niech każdy się przekona jak duży przyrost szybkości dekompresji można uzyskać z ich zastosowania, a wszyscy będą to stosować

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

240

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

moim zdaniem to zly pomysl, tych zrodlowek uzywaja wiecej osob z innych platform niz z atari8 :-) uzycie MADSa jako kompilatora bylo dobrym pomyslem - stad wlasnie wiem bo dostaje pytania o skladnie ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

241

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

Hmm... Odciąłbyś tylko Lynxa i SNESa. Cała reszta ma 6502 z nielegalami. Wg mnie opłacałoby się ich poświęcić dla większej wydajności.

Poza tym, jak ktoś ma podrabianego 6502, zawsze może użyć mniej wydajnej wersji.

Ostatnio edytowany przez laoo/ng (2022-09-09 17:30:58)

242

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

jeszcze apple, oric, bbc, commodore :)

----
no wlasnie, moze te bledy z nielagalami wynikaly takze z tego ze atarowcy brali dokumentacje od commodora? tam niektore nieleggale zupelnie inaczej dzialaja.

Ostatnio edytowany przez xxl (2022-09-09 17:48:07)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

243

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

tebe napisał/a:

XXL napisałeś sporo wersji dekompresorów różnych metod ZX1..7 dla 6502 itp.

pokaż po prostu zastosowanie nielegali na przykładzie, niech każdy się przekona jak duży przyrost szybkości dekompresji można uzyskać z ich zastosowania, a wszyscy będą to stosować

to byłby w sumie ciekawy przykład zastosowania nieudokumentowanych instrukcji


xxl napisał/a:

no wlasnie, moze te bledy z nielagalami wynikaly takze z tego ze atarowcy brali dokumentacje od commodora? tam niektore nieleggale zupelnie inaczej dzialaja.

a to ciekawe, jest jakieś porównanie nieudokumentowanych instrukcji w /|\ vs C=?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

244

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

xxl napisał/a:

jeszcze apple, oric, bbc, commodore :)


No już nie przesadzaj. Z tego co czytam, Tylko BBC Master i Apple IIc / IIgs miało pochodny procesor. Reszta to vanilla 6502. Więc czekamy.

245

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

Cholera, double-post.

Ostatnio edytowany przez laoo/ng (2022-09-09 19:28:49)

246

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

laoo/ng napisał/a:

Reszta to vanilla 6502.


:D zwlaszcza commodore

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

247

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

nie wykręcaj się sianem, tylko dawaj konkrety :)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

248

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

Czy ktoś zna odpowiedź na pytanie, dlaczego te rozkazy zostały uznane (przez MOS?) jako nieoficjalne? Czemu nie zostały włączone do oficjalnej listy rozkazów? Bo inne wersje ich nie miały? Bo są... wypadkiem przy pracy? Jest jakieś oficjalne stanowisko producenta? Nie interesują mnie domysły zwolenników czy przeciwników.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

249

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

> dlaczego te rozkazy zostały uznane (przez MOS?) jako nieoficjalne?

Masz oficjalne stanowisko producenta, że zostały uznane za nieoficjalne? ;)

250

Odp: co dalej ze sceną /|\ 8bit?

Nie odwracaj kota ogonem i nie łap za słówka jeśli zrozumienie całości wykracza poza możliwości poznawcze. Nie napisałem, że przez producenta bo nie wiem przez kogo - znak zapytania nie jest tam bez powodu). Z jakiegoś powodu nie pojawiają się w książkach o assemblerze procesora (i nie chodzi mi o polskie). O ten powód mi chodzi.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.