1

Temat: Carty 128-in-1 oraz 8x8 KB

Może komuś się przyda :)

Na bazie projektu x_angela stąd: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 13#p306713 stworzyłem dwa projekty płytek do Atari 2600:

1. Klon kartridża 128-in-1 - tu od x_angela zerżnąłem właściwie tylko wymiar płytki. Mam taki cart: http://www.atarimania.com/game-atari-26 … 17532.html, jednak sposób przełączania gier sprawia, że nie da się go używać. Płytkę można polutować w dwóch wariantach. Albo dokładny klon (wówczas lutujemy licznik 4024) albo z dip-switchami do przełączania gier. Prezentacja działania takiego carta:

2. Kartridż mieszczący 8 gier po 8 KB każda. W projekcie x_angela można dip-switchem wybrać jedną z dwóch gier. Po analizie, także oryginalnego projektu (http://www.grandideastudio.com/pixels-past/) wyszło mi, że to marnotrawstwo pamięci i zrobiłem wariant, gdzie można wybrać jedną z 8 gier. Kilka uwag:

- Na schemacie jest pamięć 27C256, a w rzeczywistości należy użyć 27C512 (błąd "odziedziczony" ;))
- Chciałem użyć dip-switche przewlekane, a wstawiły mi się SMD, co zauważyłem dopiero w momencie odebrania zamówionych płytek :)
- Napisy "Your side" i "Television side" są odwrotnie, niż powinny.

Te błędy poprawię, gdy będę zamawiał następną partię płytek (czyli nieprędko). Do tego, jako elektroniczny ignorant, robię to wszystko dla zabawy/nauki, używam takich udogodnień jak automatyczny routing i zdaję sobie sprawę, że sam schemat jak i płytki nie stoją na profesjonalnym poziomie. Ale działają, a to dla mnie najważniejsze.

Post's attachments

128_in_1.brd 110.34 kb, liczba pobrań: 3 (od 2023-06-10) 

128_in_1.sch 929 kb, liczba pobrań: 1 (od 2023-06-10) 

2600 bankswitch 2.brd 91.31 kb, liczba pobrań: 1 (od 2023-06-10) 

2600 bankswitch 2.sch 384.26 kb, liczba pobrań: 1 (od 2023-06-10) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

2

Odp: Carty 128-in-1 oraz 8x8 KB

do invertowania 1 bitu nie potrzebujesz całego scalaka, wystarczyłby jeden tranzystor i parę rezystorów, tak mi się wydaje.

"Was powinny uzbrojone służby wyciągać z domów do punktów szczepień, a potem zamykać do pi* za rozpowszechnianie zagrożenia epidemicznego" - Epi 2021
"Powinno się pałować tylko tych co tego nie rozumieją. No i nie szmatki i nie chirurgiczne tylko min FFP3, to by miało jakiś sens. U mnie we firmie, to jak przychodzi bezmaskowiec, to stoi w deszczu przed firmą" - Pin 2021

3

Odp: Carty 128-in-1 oraz 8x8 KB

Masz rację. Przeczytałem o scalaku przy okazji googlowania o kartridżach i się na nim zafiksowałem, nie rozważałem innych możliwości.

4

Odp: Carty 128-in-1 oraz 8x8 KB

W ramach projektu, o którym piszę tutaj zaprojektowałem kolejną płytkę drukowaną kartridża, tym razem najprostszą możliwą, na grę 4-kilobajtową, bez żadnych liczników, przełączników i mapowania banków. Podprojekt znajdziecie tutaj: https://github.com/vandalton/BertaAndBu … plest-cart.

Chciałem też zastosować inwerter bazujący na tranzystorze i dwóch opornikach zamiast scalaka 74S04. Wypróbowałem układ takiego inwertera na płytce prototypowej i działał świetnie. Wcieliłem go w projekt płytki. Zamówione płytki przyszły przedwczoraj i polutowałem pierwszą z nich.

Niestety, gra nie załadowała się na Atari 2600. Używam tranzystora BC337, rezystora 10k podłączonego do bazy i podciągającego 1k podłączonego do kolektora.

Konsultowałem się już z x_angelem, który poradził mi dodanie rezystora pomiędzy bazę a masę, a także eksperymentowanie z wartością pierwszego rezystora. Jednak najlepszy efekt jaki uzyskałem jest taki, jak w załączniku. Zwykle jest czarny ekran. Z pomiarów wynika, że inwerter dobrze odwraca stan wysoki na niski, jednak nie potrafię wymierzyć, ile wynosi stan niski na pinie A12 kartridża, gdy się pojawia na ułamek sekundy po włączeniu konsoli.

Do x_angela wysyłam jedną płytkę w celu bardziej dogłębnych pomiarów i pokonania problemu. Może jednak widzicie już teraz, że coś robię źle? Jeśli tak, to co?

Post's attachments

efekt.jpeg 1.23 mb, liczba pobrań: 9 (od 2024-03-30) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

5

Odp: Carty 128-in-1 oraz 8x8 KB

x_angel rozpykał temat :) Dzięki!

Rozwiązanie polega na dodaniu kondensatora 1nF równolegle do rezystora R1, a R1 powinien mieć wartość 3k3 a nie 10k.