1

Temat: antic i 240 linii

czy DL musi sie konczyc JVB na oryginalnym sprzecie? pod emulem wystarczy ustawic dl na 240 linii w pionie i na vbi przeladowac dlprt ($d402)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

Odp: antic i 240 linii

Z tego co pamiętam, 240 się nie da, tylko 239

: 404. Stopka not found

3

Odp: antic i 240 linii

239 w HiRes, 240 w kolorowym

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

4

Odp: antic i 240 linii

240 sie nie da. probowalem nawet w gr. (chyba) 3 - 40x24 w 4-ch kolorach.
ostatnia linia zrywa synchronizacje.

5

Odp: antic i 240 linii

Liń jest ~239.5 :> I tak jak pisał Bober - linia #240 zrywa synchronizacje.

6

Odp: antic i 240 linii

By o tym kiedyś wątek na AAge - ktoś prześledził oscyloskopem, co się wtedy dzieje. Są jakieś cyrki z sygnałami synchronizacji, oidp, jakby błąd w ANTIC-u. Nie mam teraz czasu poszukać tego wątku, a pamiętam słabo.

KMK
? HEX$(6670358)

7

Odp: antic i 240 linii

zdaje sie ze chodzi o ten watek
http://www.atariage.com/forums/index.ph … cilloscope

MM: nie cytuj calych poprzednich postow

8

Odp: antic i 240 linii

właśnie sobie odpaliłem na prawdziwym Atari i TV obrazki w trybie znakowym i bitmapy (240 linii, tryb 15OS i 12OS), nie zerwał synchronizacji, czyli mam inteligentny TV:)?

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

9

Odp: antic i 240 linii

U mnie 240 linii trybu $0F Antica przesądza sprawę, synchronizacja zostaje zerwana.

10

Odp: antic i 240 linii

ale masz 240 linii trybu $f lub $e BEZ rozkazu jvb na koncu? podczas przerwania pionowego przeladuj licznik poczatku programu antica. zalezy mi na tym czy rozkaz jvb jest konieczny.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

11

Odp: antic i 240 linii

O ile dobrze pamiętam tryby 2,3,$f ANTIC'a zrywały synchronizację - reszta nie (tebe o tym już pisał).
Edit: Ale, ale - czy przynajmniej jedna pusta linia na początku dlisty nie była wymagana po to, żeby ekran nie podjeżdżał do góry ?

Ostatnio edytowany przez mono (2008-07-17 20:25:20)

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

12

Odp: antic i 240 linii

XXL: mam 240 lini $0f i potem JVB do początku DL. Czy $0e zrywa synchro sprawdzę Ci jutro już niestety (na 99% nie),  ale wydaje mi się że tylko gdy ostatnia linia (ta przepełniająca) była hi-resowa następowało zerwanie synchro.

13

Odp: antic i 240 linii

seban, jesli mozesz sprawdz display liste bez - jeszcze raz podkreslam - BEZ rozkazu jvb.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

14

Odp: antic i 240 linii

Sprawdziłem na 65XE. Pusta linia na początku dlisty nie jest potrzebna, tryby 2,3,f zrywają synchronizację kiedy mam 240 linii ekranowych zajętych (30 *2, 24*3 i 240*f), natomiast tryb e nie zrywa kiedy mam 240 linii. Co z resztą nie sprawdzałem, ale myślę, że nie będą rwać synchronizacji - problemy występowały tylko z hiresem.

Edit: konkretnie ustawiałem 256 linii e i f, 56 linii trybów 2 i 3. Tak więc malowało się BEZ jvb.
Edit2: analogiczne zachowanie występowało gdy było malowanych 240 linii e,f oraz 30 * 2 i 24 * 3 Z jvb. Zrywa tylko hires.

Ostatnio edytowany przez mono (2008-07-17 21:44:18)

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

15

Odp: antic i 240 linii

zrywa HiRes, dlatego w G2F jeśli ktoś rysuje w HiRes i chce zmienic tryb graficzny w ostatnim wierszu pojawia sie komunikat że ostatni wiersz musi być <> HiRes właśnie ze względu na zrywanie synchronizacji

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

16

Odp: antic i 240 linii

czy bylby ktos tak mily i sprawdzil na oryginalnym atari te dwa programiki:

http://atari.pl/1test.obx
http://atari.pl/2test.obx

dzieki.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

17

Odp: antic i 240 linii

Proszę uprzejmie. 1test.obx zrywa synchro, 2test.obx nie zrywa.
Pewnie wiesz, ale przy operacjach krytycznych na VBLKI nie jest odświeżany DLPTRS i wtedy jvb się przydaje, bo ANTIC leci wg tego, co wskazuje DLPTR.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

18

Odp: antic i 240 linii

:-) czyli 240 linie sa do wyswietlenie bez jvb. dzieki, o to mi chodzilo.

mono, jvb sie przydaje jesli dl jest krotsza od 240 linii. wyobraz sobie dl zbudowana tylko z rozkazow wyswietlania i lms (lista o wiele za dluga do wyswietlenia) - scroll ekranu mozesz robic tylko 2 bajtami $d402 bez koniecznosci manewrowania bajtami w lms (kilka sztuk dla jednego obrazu) jak zazwyczaj.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

19

Odp: antic i 240 linii

Oczywista sprawa co do scrolla pionowego za pomocą lms (btw. czy vscroll w ogóle w trybach graficznych działa?). Czyli co? dlista składłaby się z:

0: lms
1: gfx
2: gfx
...
239: gfx
240: lms
241: gfx
...

Rozumiem, ze przy operacjach krytycznych czasowo (CRITIC ustawiony) ANTIC po wyświetleniu linii 239 zaczekałby do końca VBLANK i zacząłby wyświetlać następny obraz od linii w dlist widzianej, jako 240? I tak aż do ograniczenia 4KB - potem program by się zapętlał? Warto by sprawdzić.
jvb natomiast przydaje się też przy dłuższych dlistach niż ekran, bo jak pisałem ANTIC nie buforuje ustawienia DLPTR i z nowym ekranem (jeśli na VBLKI nie zostanie DLPTR odświeżony, a nie jest jeśli znacznik CRITIC jest ustawiony) poleci dalej i zapętli się na 4KB (licznik DLPTR jest 12-bit).

Edit: DPLTR jest oczywiście 10-bit podczas wykonywania więc zapętli się na 1KB.

Ostatnio edytowany przez mono (2008-07-17 23:17:55)

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

20

Odp: antic i 240 linii

> ANTIC po wyświetleniu linii 239 zaczekałby do końca VBLANK i zacząłby wyświetlać następny obraz od linii w dlist widzianej, jako 240? I tak aż do ograniczenia 4KB - potem program by się zapętlał? Warto by sprawdzić

to by bylo troche bez sensu. chodzilo mi o scroll o 1 punkt a nie 1 ekran.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

21

Odp: antic i 240 linii

Scroll przez rejestr VSCROL rzeczywiście działa, ale nie da się go użyć w hiresie, ze względu na zrywanie synchronizacji. Trzeba by poza manipulacją VSCROLL dokładać też jedną linię trybu f tuż przed jvb (czyli przepisywać f+jvb) bo ANTIC wcina tyle linii, ile ustawiliśmy w VSCROLL.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

22

Odp: antic i 240 linii

dziwnie sie czuje... rozmowa slepego z gluchym

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

23

Odp: antic i 240 linii

Ja trochę też :)
Zrozumiałem, że chciałeś sprawdzić jaki tryb będzie zrywał synchronizację kiedy ilość linii osiągnie lub przekroczy 240 i na końcu dlist nie będzie jvb. Ponieważ f ewidentnie zrywa, stąd moje wynurzenia nt. konieczności zastosowania jvb podczas operacji krytycznych i dokładania linii przy scrollowaniu pionowym za pomocą rejestru (tak, aby uniknąć zrywania synchro). Nie wypowiadałem się nt innych trybów, bo tam nie ma takich problemów.
Przykro mi jeśli się nie zrozumieliśmy - rozumiem, że wątek jest zamknięty.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

24

Odp: antic i 240 linii

odkopuję, bo chciałem się spytać, czy obraz o wysokości 239 linii nie zerwie synchronizacji w NTSC?

25

Odp: antic i 240 linii

Nie zerwie. Ale należy założyć, że na standardowym telewizorze kineskopowym pierwsze i ostatnie ~8 linii będzie niewidoczne.

Ostatnio edytowany przez Krótki (2019-06-30 17:19:06)

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari