251

Odp: Rapidus Accelerator

@as: darowizny chętnie przyjmuję, ale tu akurat to nie jest kwestia pieniędzy. :)

@willy: o ile ja rozumiem, to ma być konfigurator do karty, wywoływany przez naciśnięcie określonego klawisza przy reset, pozwalający z menu poprzestawiać różne jej parametry i zapisać je do flasha. Jest na to przeznaczone "nowe urządzenie" nr 0. Pewne rzeczy zostały już napisane przez laoo, który nie wiem dlaczego nie chce tego pociągnąć dalej.

Raczej żaden z języków wysokiego poziomu nie wchodzi tu w grę, ale też nie wydaje mi się, żeby dobremu koderowi robiło to różnicę.

KMK
? HEX$(6670358)

252

Odp: Rapidus Accelerator

Draco, w takim razie pozostaje spokojnie czekać na Rapidus-a.

253

Odp: Rapidus Accelerator

"Pewien uczen zapytał mistrza: - Jak długo trzeba oczekiwac zmian? - Jesli chcesz ich OCZEKIWAC, to długo" :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

254

Odp: Rapidus Accelerator

Nie wziąłem pod uwagę że to w romie ma siedzieć. Myślałem, e to jakiś  zewnętrzny tool ma być.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

255

Odp: Rapidus Accelerator

Parę osób w Głazach widziało już na Rapidusie u Pasia, jak to określił mazi, "patriotyczne demo": rotozoomer z motywem o widocznym charakterze państwowotwórczym.

Dodam, że pierwotnie ten a nie inny motyw został wybrany dlatego, że z kilkunastu różnych bitmap wyglądał najlepiej po redukcji do 2 kolorów. Ale szybko doszedłem do wniosku, że taki motyw jest równie dobry jak każdy inny, zwłaszcza że było akurat w okolicach 13 grudnia :)

Dzisiaj program postanowiłem doprowadzić do kultury tak, żeby się już nadawał do publicznej prezentacji. Oto on:

http://drac030.krap.pl/r3b.arc

Wymagania:

1) Atari

2) 65C816 (im szybciej taktowany, tym lepiej, powiedzmy, że 10 MHz i więcej jest zalecane)

3) 48k pamięci podstawowej + 64k "liniowej"

Opcjonalnie: VBXE

Program zawiera w sobie 256-kolorową bitmapę. Jeśli zostanie wykryte VBXE, włączany jest tryb low-res o rozdzielczości 128x96 i dalej wiadomo. Jeśli nie ma VBXE, program robi redukcję kolorów do 2 i prezentuje (dokładnie ten sam) efekt na ekranie 128x96 w dwóch kolorach (GR.6). Można wymusić pominięcie inicjowania VBXE przytrzymując klawisz Shift podczas startu r3.exe.

Dodatkowa featura polega na tym, że pod DOS XL, Real.DOS, SpartaDOS, SpartaDOS X programowi można w linii poleceń podać nazwę pliku BMP do rotowania (i zoomowania). Obrazek musi spełniać wymagania:

1) typ Windows bitmap (BMP)

2) rozmiar 256x256 pikseli

3) 8 bitów na piksel

4) brak kompresji

(jakby co: konwersje z np. IrfanView do 256x256x8bpp i zapisane jako BMP spełniają te warunki).

Powierzoną bitmapę program traktuje jak swoją, to znaczy, jeśli nie ma VBXE, dokonuje na niej brutalnej redukcji liczby kolorów do B/W. Jak wiadomo, nie zawsze to wychodzi, wiele zależy od obrazka. W każdym razie na bitmapie "domyślnej" algorytm działa dobrze, a wcale nie jest pod nią w żaden sposób rasowany. W archiwum jest przykładowy plik BMP, który też jako tako po tym wygląda (acz niewykluczone, że trzeba najpierw obejrzeć wersję full color, żeby widzieć, co to jest).

Dane techniczne:

1) rotowana bitmapa: 256x256 pikseli, 256 kolorów

2) okienko: 128x96, B/W lub 256 kolorów, zależnie od sprzętu

3) szybkość renderingu przy 20 MHz:

* b/w: ok. 2 ramek na klatkę

* 256 kolorów: ok. 2,5 ramek na klatkę

Zważywszy że w tym drugim wypadku pamięć obrazu jest 8x większa, a w obu jej szybkość wynosi 1,77 MHz, może nie jest to taki zły wynik.

Nie wątpię też, że da się to zrobić lepiej, zważywszy dema z ostatniego Forewera. Ja po prostu wygóglałem jakiś amigowski algorytm i zaaplikowałem go do 816.

EDIT: program działa też na Altirze, System->CPU Options->65C816 20 MHz (klik), System->Memory size->High Memory->4 MB (klik), System->Video->VBXE (klik)

EDIT 2: aktualizacja linku.

Ostatnio edytowany przez drac030 (2014-09-22 00:33:20)

KMK
? HEX$(6670358)

256

Odp: Rapidus Accelerator

Mała aktualizacja, znalazłem błąd: niektóre obrazki po konwersji do 2 kolorów robiły się prawie zupełnie czarne. Okazało się, że to cała reszta jakoś wygląda dzięki zupełnemu przypadkowi. :)

Przy okazji wymieniłem plik diamond.bmp na lepszy i dorzuciłem do archiwum to i owo. Link powyżej.

Ostatnio edytowany przez drac030 (2014-09-22 00:46:21)

KMK
? HEX$(6670358)

257

Odp: Rapidus Accelerator

... czyli muszę rozpakować Atari po ostatnim party ;) ... ehhh :D

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

258

Odp: Rapidus Accelerator

Ej, no wrzućcie na yt, jak już nie chcecie tego rapidusa sprzedać... To taki news dla 3 osób? :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

259

Odp: Rapidus Accelerator

Altirra też tu daje radę, ale jakby co to dla leniwych filmik został już nagrany.
Draco, mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko: http://youtu.be/Ef0_L0EnrG0

260

Odp: Rapidus Accelerator

Pacz pan zapomniałem że altira ma 816... Ale za filmik dzięki, bom leniwy ;)

No piknie się kręci :)

Ostatnio edytowany przez wieczor (2014-09-22 22:33:45)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

261

Odp: Rapidus Accelerator

Na filmie jakoś bardzo widać, że program nie robi dwubuforowania :] Na monitorze to cokolwiek lepiej wygląda. Może to też zależy od obrazka. Osobiście polecałbym beau.bmp z drugiej paczki (acz to pewnie za ciemne).

EDIT: nie zgadzały mi się obliczenia z wynikami, więc pomierzyłem czasy drugi raz i dokładniej. Renderowanie 1 klatki:

a) bez VBXE: 1,68 ramki

b) z VBXE: 2,13 ramki

Ostatnio edytowany przez drac030 (2014-09-23 00:23:40)

KMK
? HEX$(6670358)

262

Odp: Rapidus Accelerator

Wow .... Pasiu - rozumiem jakie są problemy, ale ogarnijcie produkcję Rapidusa jakoś ;)-

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

263

Odp: Rapidus Accelerator

W tej chwili pałeczka nie jest po mojej stronie.

Ostatnio edytowany przez pasiu (2014-09-24 06:34:04)

264

Odp: Rapidus Accelerator

Mogę relatywnie szybko wytworzyć "produkcyjną" wersję narzędzia generującego flashera (z wsadem firmware'u i rdzeniami FPGA).
Na napisanie menu-wybieraczki ustawień nie mam jednak ani siły ani czasu i sądząc po odzewie nikt nie ma także ochoty.
Napiszę zatem jeszcze raz: potrzebuję kogoś do pomocy. Może zostałem źle zrozumiany, ale do napisania jest kod, który może być w praktyce zewnętrznym XEXem w 6502 abstrahującym od Rapidusa. Z mojej strony mogę dostarczyć pełny kod biblioteczny pobierający dane z Rapidusa i zapisujący tamże wybrane ustawienia oraz runtime, który ten kod uruchomi. Nie chcę pisać tylko UI bo się na tym nie znam i nie czuję się na siłach, bo już raz napisałem i wyszło beznadziejnie i nie działa - drugi raz mi się zwyczajnie nie chce. Mamy tylu chętnych, niech ktoś się wykaże.

265

Odp: Rapidus Accelerator

@Pasiu - podeślij mi tę bitmapę z YT

@Laoo - do postaci pojedynczego *.xex'a to można takie menu napisać nawet w TBXL, minusem jest tylko ewentualnie rozmiar, czyli kod + 10kB biblioteki zlinkowanej ;)-

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

266

Odp: Rapidus Accelerator

@Laoo - ja tym razem nie software mam na myśli :)

@Pin - wieczorem podeślę

267

Odp: Rapidus Accelerator

@pasiu - uff ;)

@Pin - We flaszu jest kupę miejsca. Nada się dowolny program potrafiący wołać zewnętrzne procedury w asemblerze. Oczywiście idealnie byłoby aby to był kod 816 działający w jakimś wysokim banku korzystający w minimalnym stopniu z pamięci podstawowej, ale jeżeli pogodzimy się ze zniszczeniem zawartości pamięci Atari po uruchomieniu konfiguratora, to praktycznie nie ma żadnych ograniczeń.

268

Odp: Rapidus Accelerator

Napisałem "se" kiedyś taki okienkowy interface; tryb tekstowy. Poszukam tego, można by do tego dołożyć jakiś logos na wzór menu z Ultimate i by było. Hmmm...

@Draco - miałem zapytać już wiele razy i ciągle zapominam. Czy można bezpiecznie fleszować np. IDE+ z włączonym turbo?

Ostatnio edytowany przez Pin (2014-09-24 22:28:36)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

269

Odp: Rapidus Accelerator

@pin: u mnie działa :)

@laoo: ale z jakiego powodu "nie działało"? Może wrzuć to do repozytorium, a nuż da się coś łatwo poprawić? Bo robienie drugi raz tej samej roboty jest faktycznie trochę bez sensu, natomiast doprowadzenie do kultury czegoś istniejącego może się okazać dużo łatwiejsze.

Ostatnio edytowany przez drac030 (2014-09-24 22:44:09)

KMK
? HEX$(6670358)

270

Odp: Rapidus Accelerator

@draco: UI niestety nie jest trywialne, bo różne opcje nie są od siebie niezależne ("opcja A, jest aktywna, gdy wartość opcji B wynosi C itd") i próbowałem rozwiązać to w sposób, który okazał się bardzo skomplikowany i ciężki w modyfikacji. Wszystko jest w repo (src/firmware/RapidBoot.asm). Samo menu wygląda jakby w podstawowym zakresie działało, ale z niewiadomych powodów konfiguracja się nie zapisuje. Błędu nie udało mi się znaleźć i nie mam już siły z tym walczyć.

271

Odp: Rapidus Accelerator

@drac030: Fajny orzełek wyszedł - jak na złotówce :)
Ech jak będę miał Rapidusa, to wreszcie będzie można podziałać z DraOSem.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

272

Odp: Rapidus Accelerator

@laoo: to, co napisałeś dość istotnie zmienia mój pogląd na sprawę, bo dotąd jakoś umykała mi informacja, że to menu jest już w zasadzie zaprogramowane, tylko jest z nim jakiś problem. Myślałem, że nic nie ma i trzeba wszystko pisać od nowa.

Ostatnio edytowany przez drac030 (2014-09-25 19:27:13)

KMK
? HEX$(6670358)

273

Odp: Rapidus Accelerator

no to dogadajcie się moi Mili, bo czas (nie kut*as), a dobre rozszerzenie czeka ;)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

274

Odp: Rapidus Accelerator

Pin czy ja Ciebie wyzywam :P

Ostatnio edytowany przez AS... (2014-09-26 20:51:46)

275

Odp: Rapidus Accelerator

Gwiazdkę trza było postawić w innym miejscu i wszystko było by ok, nikt by się nie czepiał :P

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje