1

Temat: Moje boje z Atari ;)

Ponieważ popełniłem prostą dopałkę dla Amigi 500 pomyślałem sobie, żeby ją dostosować dla mojego Atari 1040STF.
Po kilku próbach i lekkim dostosowaniu udało się odpalić Atari z częstotliwością 16MHz na procku MC68HC000. Jest jednak pewien problem, nie działa stacja dyskietek. Niestety Atari nie jest moją naturalną platformą i brakuje mi trochę wiedzy na temat jej działania.
Czy możecie mi podsunąć miejsca gdzie mogę doczytać jak działa stacja dyskietek w Atari no i ogólnie jak się zachowują poszczególne części sprzętu.
Jeśli uda się rozwiązać problem ze stacją dyskietek, to będzie istniała szansa na dopałkę dla Atari smile

Załączam też fotkę mojej pierwszej prostej dopałki dla Atari.

Post's attachments

IMG_0492.PNG 877.31 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

Odp: Moje boje z Atari ;)

Czy dopałka posiada FAST-RAM? Dopalanie ST bez FAST-RAMu jest trochę pozbawione sensu, bo realny przyrost prędkości (przy zmianie taktowania CPU z 8 na 16MHz) to ok. 10-20%.

Moje podejrzenie jest takie że dajesz do WD1772 zbyt wysoki zegar.

Możesz zrobić też wersję dla STE (procesor w podstace PLCC)?

Na http://www.atari-forum.com/ są ludzie robiący podobne rzeczy.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

3

Odp: Moje boje z Atari ;)

Adam Klobukowski napisał/a:

Czy dopałka posiada FAST-RAM? Dopalanie ST bez FAST-RAMu jest trochę pozbawione sensu, bo realny przyrost prędkości (przy zmianie taktowania CPU z 8 na 16MHz) to ok. 10-20%.

Moje podejrzenie jest takie że dajesz do WD1772 zbyt wysoki zegar.

Możesz zrobić też wersję dla STE (procesor w podstace PLCC)?

Na http://www.atari-forum.com/ są ludzie robiący podobne rzeczy.

Ta płytka nie ma w chwili obecnej pamięci. Jest to wersja rozwojowa (jeszcze z Amigi) i służy tylko do odpalenia samego procesora. Jak tylko dojdę do tego co jest przyczyną problemów ze stacją dyskietek, to dorzucę ram.
WD1772 dostaje taktowanie 8MHz. Moja karta emuluje cykl szyny 8MHz i wyższą częstotliwością elektronika z płyty głównej nie jest traktowana.

4

Odp: Moje boje z Atari ;)

spidi napisał/a:

Ponieważ popełniłem prostą dopałkę dla Amigi 500 pomyślałem sobie, żeby ją dostosować dla mojego Atari 1040STF.
Po kilku próbach i lekkim dostosowaniu udało się odpalić Atari z częstotliwością 16MHz na procku MC68HC000. Jest jednak pewien problem, nie działa stacja dyskietek. Niestety Atari nie jest moją naturalną platformą i brakuje mi trochę wiedzy na temat jej działania.
Czy możecie mi podsunąć miejsca gdzie mogę doczytać jak działa stacja dyskietek w Atari no i ogólnie jak się zachowują poszczególne części sprzętu.
Jeśli uda się rozwiązać problem ze stacją dyskietek, to będzie istniała szansa na dopałkę dla Atari smile

Załączam też fotkę mojej pierwszej prostej dopałki dla Atari.

Fajny pomysł.

Czy jestes pewny że dokładnie WD nie działa? Być może chodzi o układ DMA który odbiera dane od WD i zapisuje je do pamięci.
Bus Mastering w Atari jest inaczej rozwiązany niż w Amidze (sławetna instrukcja TAS na Amidze). Może być tak, że Twój układ nie pozwala na przejęcie szyny danych właśnie przez DMA.

Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.appspot.com

5

Odp: Moje boje z Atari ;)

Cyprian napisał/a:

Fajny pomysł.

Czy jestes pewny że dokładnie WD nie działa? Być może chodzi o układ DMA który odbiera dane od WD i zapisuje je do pamięci.
Bus Mastering w Atari jest inaczej rozwiązany niż w Amidze (sławetna instrukcja TAS na Amidze). Może być tak, że Twój układ nie pozwala na przejęcie szyny danych właśnie przez DMA.

Na chwilę obecną trudno powiedzieć. Niestety brakuje mi wiedzy na temat platformy sprzętowe.
Teraz zbieram materiały aby poszerzyć wiedzę i będę dalej kontynuował prace.

6

Odp: Moje boje z Atari ;)

spidi napisał/a:

Czy możecie mi podsunąć miejsca gdzie mogę doczytać jak działa stacja dyskietek w Atari

http://info-coach.fr/atari/hardware/FD-Hard.php

Ew. solidna biblia:
http://dev-docs.atariforge.org/files/At … nd_Out.pdf

Ostatnio edytowany przez jury (2016-10-03 18:32:55)

7

Odp: Moje boje z Atari ;)

Cyprian napisał/a:

Fajny pomysł.

Czy jestes pewny że dokładnie WD nie działa? Być może chodzi o układ DMA który odbiera dane od WD i zapisuje je do pamięci.
Bus Mastering w Atari jest inaczej rozwiązany niż w Amidze (sławetna instrukcja TAS na Amidze). Może być tak, że Twój układ nie pozwala na przejęcie szyny danych właśnie przez DMA.

No i stacja ruszyła.
Dzięki Panowie za podesłanie wskazówek.

Musiałem zmodyfikować obsługę sygnałów BG i BGACK w moim cpldku.
Jak można zauważyć z poniższego testu  przyśpieszenia jeszcze nie widać, a nawet jest odrobinkę wolniej.
W następnym kroku dorzucę pamięć ram i zobaczymy jak to będzie działało.

PunBB bbcode test

PunBB bbcode test

Odp: Moje boje z Atari ;)

Pokaż proszę wyniki testu w niskiej rozdzielczości.

Jak już pracujesz nad dodatkową pamięcią, to możesz też pomyśleć nad kontrolerem IDE.

Jeśli chodzi o pamięć, to ST, w odróżnieniu od Amigi, nie ma niestety sprzętowego mechanizmu informowania komputera o tym że ta pamięć 'istnieje', czyli system jej domyśłnie nie widzi. Dodatkowo, niezbędny jest do tego TOS 2.06 (też można od razu pomyśleć aby to zawrzeć w dopałce - może programowalny flash?). Jak już to wszystko będzie, to system można poinformować o tym że jest dodatkowa pamięć przy użyciu wywołania systemowego Maddalt(). Teoretycznie można by to zautomatyzować, wrzucając to na 'cartridge'.

Aha, pamięć od $F0000000 w górę to przestrzeń IO, tak więc jej nie ruszaj.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

9

Odp: Moje boje z Atari ;)

Ze zdjęcia wynika że dałeś porównanie z ST Medium, a powinno być ST High.

10

Odp: Moje boje z Atari ;)

Exxos z Atari-Forum.com zrobił podobne rozwiązanie. Cena jego rozwiązania jest dość spora więc Spidi masz pole do popisu smile

Tutaj jest opis jego zmagań: 4MB Upgrade & 16MHz Booster progress


STE BOOSTER V1 32MHZ & FAST-TOS   
http://www.atari-forum.com/viewtopic.php?t=29868
http://www.exxoshost.co.uk/atari/last/V1STE/index.htm

STE V1.5 16MHz BOOSTER "BETA"   
http://www.atari-forum.com/viewtopic.php?t=28974
http://www.exxoshost.co.uk/atari/last/V … /index.htm




Więcej na jego stronie: http://www.exxoshost.co.uk/atari/last/

Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.appspot.com

11

Odp: Moje boje z Atari ;)

Adam Klobukowski napisał/a:

Pokaż proszę wyniki testu w niskiej rozdzielczości.

Jak już pracujesz nad dodatkową pamięcią, to możesz też pomyśleć nad kontrolerem IDE.

Jeśli chodzi o pamięć, to ST, w odróżnieniu od Amigi, nie ma niestety sprzętowego mechanizmu informowania komputera o tym że ta pamięć 'istnieje', czyli system jej domyśłnie nie widzi. Dodatkowo, niezbędny jest do tego TOS 2.06 (też można od razu pomyśleć aby to zawrzeć w dopałce - może programowalny flash?). Jak już to wszystko będzie, to system można poinformować o tym że jest dodatkowa pamięć przy użyciu wywołania systemowego Maddalt(). Teoretycznie można by to zautomatyzować, wrzucając to na 'cartridge'.

Aha, pamięć od $F0000000 w górę to przestrzeń IO, tak więc jej nie ruszaj.

Na chwile obecną posiadam tylko przejściówkę na VGA, jak tylko zrobię coś co pozwoli mi wyświetlić obraz w zwykłym PALu, to zrąbię testy jeszcze raz.
Dzięki za uwagi dotyczące pamięci i sposobu jej "aktywowania" w systemie. Czy są jakieś programy, które dodają pamięć?
Na początek przydałoby się coś takiego do testowania. W jakiej przestrzeni adresowej najlepiej umieścić ram w ST?
Żeby nie było ewentualnych konfliktów z innymi urządzeniami.

12

Odp: Moje boje z Atari ;)

A po przełączeniu radiobuttona na ST-High jest jakaś różnica? (tak jak @mormon napisał, po lewej na dole smile ). Bo z tym powinieneś porównać smile

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

Odp: Moje boje z Atari ;)

spidi napisał/a:

Dzięki za uwagi dotyczące pamięci i sposobu jej "aktywowania" w systemie. Czy są jakieś programy, które dodają pamięć?
Na początek przydałoby się coś takiego do testowania. W jakiej przestrzeni adresowej najlepiej umieścić ram w ST?
Żeby nie było ewentualnych konfliktów z innymi urządzeniami.

Uniwersalnego programu dla ST nie ma, ale napisanie takowego (tj dedykowanego) jest proste, to kilka linijek. Standartodwy RAM w ST to pierwsze 4MB przestrzeni adresowej, po tym aż to $E00000 jest miejsce które możesz wykorzystać. Dalej jest ROM i IO. Tu masz spis wszystkiego: http://ftp.lip6.fr/pub/atari/Docs/hardware.txt
Btw. do testowania RAMu, nie musisz go dodawać do systemu, jak wiesz gdzie jest to możesz go używać. Informacja dla TOSa jest po to żeby wiedział że może tam alokować.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

14

Odp: Moje boje z Atari ;)

A w ogóle to miło gościć nam kolegę i fajnie, że Atari ST znalazło zainteresowanie u Amigowca:) Powodzenia z projektem.

@Adam nie miałem maszyny z TT-RAMem... ale nie wystarczy ustawić flag na binarce (np Thingiem) by TOS ładował ja do fastu? (oczywiście soft musi być mądry by nie zaalokować np screen buffera w w TT-RAM'ie bo będzie kicha) pytam bo nie wiem:)

Ostatnio edytowany przez mkm (2016-10-04 19:26:40)

Maciek - https://demozoo.org/sceners/44663/
--------
Atari 65XE + Ultimate 1MB + Stereo + SIO2SD | Atari 520STE + 4MB + UltraSatan | Atari Falcon 030 + CT60e + 14MB ST + 256MB TT + 68882  + CF + Netusbee | Amiga 500 + 1MB + Gotek | Amiga 600 + 2MB Chip + 8MB Fast + CF

Odp: Moje boje z Atari ;)

mkm: nie, flaga oznacza że system może załadować do fastu, ale nie musi (bo może go nie być). Po pierwsze jednak, system musi wiedzieć że ten fast jest i gdzie, a w ST nie ma sprzętowego sposobu który by o tym informował. Jest taki jedynie w TT.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

16

Odp: Moje boje z Atari ;)

Adam Klobukowski napisał/a:

Uniwersalnego programu dla ST nie ma, ale napisanie takowego (tj dedykowanego) jest proste, to kilka linijek. Standartodwy RAM w ST to pierwsze 4MB przestrzeni adresowej, po tym aż to $E00000 jest miejsce które możesz wykorzystać. Dalej jest ROM i IO. Tu masz spis wszystkiego: http://ftp.lip6.fr/pub/atari/Docs/hardware.txt
Btw. do testowania RAMu, nie musisz go dodawać do systemu, jak wiesz gdzie jest to możesz go używać. Informacja dla TOSa jest po to żeby wiedział że może tam alokować.

Dzięki za dodatkowe info.
Czyli  ST-RAM to pierwsze 4MB przestrzeni, a TT-RAM kolejne 4MB? Czy dobrze to rozumiem?

17

Odp: Moje boje z Atari ;)

mkm napisał/a:

A w ogóle to miło gościć nam kolegę i fajnie, że Atari ST znalazło zainteresowanie u Amigowca:) Powodzenia z projektem.

Za młodu byłem zawsze w przeciwnej drużynie, to na starość chciałem zobaczyć co mnie ominęło wink

18

Odp: Moje boje z Atari ;)

@spidi: Czy planujesz zrobienie tego turbacza też w wersji dla STE?

Odp: Moje boje z Atari ;)

spidi napisał/a:

Czyli  ST-RAM to pierwsze 4MB przestrzeni, a TT-RAM kolejne 4MB? Czy dobrze to rozumiem?

Nie do końca. TT-RAM jest po prostu po tych 4MB ST RAMu w górę, przy czym od $E00000 do $FFFFFF jest dziura na  ROM/IO, wiec w przypadku 68000 może go być 10MB (chyba wszystkie tego typu rozszerzenia dają 8MB, bo prościej), a gdybyś się pokusił o włożenie 020+, to może go być znacznie wiecej, oczywiście z tymi samymi warunkami. (020+ wymaga TOSu 3.06)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

20

Odp: Moje boje z Atari ;)

Adam Klobukowski napisał/a:

020+ wymaga TOSu 3.06

68020/68030 nie wymaga TOSu 3.06, działa bez poprawek na 2.XX (2.06).
Obsługa pamięci cache wymaga poprawki w TOSie 2.06 dla obu procesorów.

Who loves kids? Charlie Waffles!! Damn right...

21

Odp: Moje boje z Atari ;)

Z mojego doświadczenia: cache 68020 działa poprawnie w zwykłym, niepatchowanym 2.06.
68030 działa poprawnie w 2.06 tylko gdy cache jest wyłączony (przez pin CDIS)

Jest gdzieś dostępny TOS 2.06 z poprawką dla cache?

22

Odp: Moje boje z Atari ;)

hsimpson napisał/a:

@spidi: Czy planujesz zrobienie tego turbacza też w wersji dla STE?

Obecnie nie mam takiego sprzętu.
Jednak jak powstanie na ST to pomyślę też i o STE.

23

Odp: Moje boje z Atari ;)

Adam Klobukowski napisał/a:

Nie do końca. TT-RAM jest po prostu po tych 4MB ST RAMu w górę, przy czym od $E00000 do $FFFFFF jest dziura na  ROM/IO, wiec w przypadku 68000 może go być 10MB (chyba wszystkie tego typu rozszerzenia dają 8MB, bo prościej), a gdybyś się pokusił o włożenie 020+, to może go być znacznie wiecej, oczywiście z tymi samymi warunkami. (020+ wymaga TOSu 3.06)

OK rozumiem.
Co do 020, to najpierw zrobię tą 68000. Jakaś hierarchia w zdobywaniu wiedzy musi być wink

Ostatnio edytowany przez spidi (2016-10-05 12:33:02)

24

Odp: Moje boje z Atari ;)

rj napisał/a:

Jest gdzieś dostępny TOS 2.06 z poprawką dla cache?

Jest Tospatch i trzeba zrobić samodzielnie.

http://www.markusheiden.de/atari/tospatch.html

Who loves kids? Charlie Waffles!! Damn right...

25

Odp: Moje boje z Atari ;)

Po małej przerwie wraca do zabawy z Atari. Na filmie widać dostosowane rozszerzenie pamięci z Amigi.
Jest to moduł posiadający 8MB pamięci SDRAM. Teraz pozostanie dodać procek MC68HC000 i będzie można szaleć wink

https://youtu.be/CK4YK5cCTa0