1

Temat: Najlepszy Packer dla Atari

Może nie najlepszy ale który jest najwydajniejszy bez względu na szbkość dekompresji lub bufory jakich potrzebuje.

Do testów wybrałem zwykły obrazek (w załączniku) rozmiar 7680 bajtów


rle: 2789
lz4: 2219
FlashPack 3: 2174
autogamy: 2148
pp: 2052 (Amiga PowerPacker)
Bongo cruncher: 1891
LZSS: 1839
lzsa: 1811 (lzsa.exe -f2 -r)
lzfse: 1810
bz2: 1736
apl: 1655
ZX0: 1625
deflate: 1598 ( --i4000:)
PackFire: 1581 (-t tiny)
EXO: 1537 (exomizer raw -E)
zstandard: 1522
Lzip: 1519 (lzip -9)
7z: 1453 ($ 7z a -t7z -m0=lzma -mx=9 -mfb=64 -mmf=bt4 -mlc=1 -mlp=0 -mpb=0)
Packfire: 1452
Shrinkler: 1412 (Shrinkler -d -p -9)
paq8px: 1121 (1288 MB wymagane do dekompresji)

jeśli ktoś potrafi to wydajniej spakować np. ustawienia deflatera to proszę podać parametry

===========================
1. Grafika

conan.gfx    : 7680

LZ4          : 2219 
aPLib        : 1655 
ZX0          : 1625  
Deflate      : 1598  
PackFire Tiny: 1581  
Shrinkler NP : 1412  


===========================
2. Binarki:

RiverRaid.ROM: 8192

LZ4          : 7414 
aPLib        : 6366
ZX0          : 6313 
PackFire Tiny: 6284 
Deflate      : 6192 
Shrinkler NP : 6020 

 
Landscape.xex: 30653

LZ4          : 16934
PackFire Tiny: 13823
aPLib        : 13679
ZX0          : 13530
Deflate      : 13486
Shrinkler NP : 12764

===========================
3. Muzyka:

Ostatnio edytowany przez xxl (2021-04-05 15:03:56)

Post's attachments

conan.gfx 7.5 kb, liczba pobrań: 12 (od 2021-02-01) 

Landscape.xex 29.93 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

RiverRaid.rom 8 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

no i pojawil se nowy krol:

Shrinkler z Amigi.

Pakuje najefektywniej. przebija wszstko co pojawilo sie do tej pory - nawet na pc.


Ostatnio edytowany przez xxl (2021-02-01 19:35:57)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

3

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

Pod Amigą jeszcze dobry był Turbo Imploder, lepiej zgniatał od PP i szybszy dekrancz był - ztcp.

4

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

ten Shrinkler to dzis chyba pozamiatal... jak narazie nie ma mocniejszego kompresora 7z z LZMA mu ulegl ...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

5

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

przetestuj na jeszcze kilku innych plikach, aby przekonać się że w każdym przypadku jest lepszy, statystyka

a potem zacznij optymalizację dekompresora

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

6

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

no wlasnie sprawdzam :-) roznego rodzaju dane, binarki, grafike, tekst, muzyke... wszystko pakuje !!! znacznie !!! lepiej od kokurencji. podejrzana sprawa. jest jeszcze wersja no parity - jeszcze lepiej pakuje...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

7

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

FlashPack 3: 2174
lzfse: 1810-nagłówki
bz2: 1736-nagłówki
LZMA (7z ultra): 1498

To gdzie ten kod rozpakowujący shrinklera?

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

8

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

dzieki, zaraz zaktualizuje na AAge


Shrinkler wersja no parity: 1412

dziwna sprawa... dlaczego PC kompresory nie daja rady jakiemus kranczerowi z Amigi?


kod udostepnie tylko troszke pooptmalizuje ;-) jak narazie ok. 350 bajtow ...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

9

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

Zacząłem już LZFSE, ale z tego, co piszesz, nie warto kończyć. Lepiej Ci pomóc w optymalizacji unshrinklera. Na youtubie jest tak wolno, bo czyta po SIO?

xxl napisał/a:

LZMA (7z ultra): 1498
7z: 1453 ($ 7z a -t7z -m0=lzma -mx=9 -mfb=64 -mmf=bt4 -mlc=1 -mlp=0 -mpb=0)

To jest ten sam format i program. Ja po prostu kliknąłem "ultra" w GUIu, w dodatku mam starego 7-zipa (19.00).

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

10

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

ok. z $22C ramek mam juz $1F7  - sekunde szybciej ale ciagle wstyd.

niestety tak wolno... czyta z pamieci. duzo mnozenia 16bit x 16bit.

zrodlo dzis pojdzie na maila.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

11

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

odkopałem paker do RIP-ów (LZSS) z roku 1998

nie ma szału ale 1839 bajtów nie jest źle

Post's attachments

rip_pack.7z 30.98 kb, liczba pobrań: 1 (od 2021-02-02) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

12

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

To jakieś kodowanie arytmetyczne żę tam są potrzebne mnożenia?

laoo/ng

13

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

sprawdziłem dla bongo crunchera - słabiutko 1891

@swinkamor12: Amiga tak zresztą jak ST jest 32 bitowa bo procesor jest 32 bitowy, int w C jest 32 bitowy, a to po ilu bitach się komunikuje z resztą jest nieistotne.

14

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

juz jest $1EA ramek :-)

Bongo dodany.

kompresja jest bardzo podobna do... z mala roznica ;-) nie chce sie wyglupic bo delikatna roznica potrafi wszystko zmienic.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

15

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

$1E8 ramek


Fox napisał/a:

Lepiej Ci pomóc w optymalizacji unshrinklera.

poszlo na maila

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

16

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

a ten cały Shrinkler to nie jest zwykłe LZ77 w którym długości sekwencji i offsety są kodowane za pomocą drzewa Huffmana (dynamicznie dobranego podczas kompresji) zamiast prostego kodu prefiksowego (shanon-fanno, elias-gamma, etc.)?

Ostatnio edytowany przez seban (2021-02-02 14:25:52)

life is complex, it has both real and imaginary components.

17

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

no tak, jest podobnny (nie wiem czy lz77 modyfikuje drzewo bo ten tak)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

18

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

LZ77 "sobie", a to jak są kodowane sekwencje to już wymysł autora danego kompresora/formatu spakowanych danych ;-) Każdy może sobie w sumie nazywać to jak chce wink równie dobrze można to nazwać LZMA czy jakkolwiek inaczej smile Tak z perspektywy czasu patrząc na to wszystko (w sensie wersji i odmian LZ77) i nad zastosowaniem Huffmana do kodowania len,offset zawsze mi wychodziło że miejsce potrzebne na przechowanie drzewa w przypadku Atari jest "zbyt dużym kosztem", i przy jakichś swoich eksperymentach wybierałem prostsze rozwiązania typu proste "kody prefiksowe", bo sądziłem że jest to lepszą drogą (do czego w owym czasie przekonał mnie PuCrunch czy exomizer).

No ale przyszedł Fox i postanowił zaimplementować "deflate" który to aktywnie korzysta z kodowania Huffmana smile (wcześniej Huffman-a zaimplementowanego na JIL widziałem tylko u Jiriego Bernasek-a w Super Packerze).

btw. jak patrzę na to jak Huffmana zaimplementowano w dekompresorze dla Shrinkler-a... muszę powiedzieć że patrząc na kod dla M68K jestem pod wrażeniem "kompaktowości" tegoż kodu smile

EDIT: ^^^ Przyjrzałem się trochę więcej/bardziej źródłom, to nie Huffman... ale wychodzi na to że użyty został Range Coding, czyli taka integer-based wersja kodowania arytmetycznego. Nie sądziłem że da się to dekompresować w sensownym czasie na 8-bit MCU (szczególnie że potrzebne jest mnożenie). Człowiek uczy się przez całe życie! smile

Ostatnio edytowany przez seban (2021-02-03 10:14:45)

life is complex, it has both real and imaginary components.

19

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

gdyby tak 30 lat temu loader file z magnetofonu uzywal takiej dekompresji i zamiast 10 minut gra ladowala by sie 2 minuty na 600 bodach ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

20

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

wtedy królował "Zagęszczacz" Dariusza Rogozińskiego (emitowany w Radiokomputerze) oraz Turbo Copy 3/4 (używany przez piratów "lokalne studia komputerowe" big_smile O ile Zagęszczacz pozbywał się tylko zer, to Turbo Copy 3/4 używał nawet RLE ;-)

Ostatnio edytowany przez seban (2021-02-02 16:34:49)

life is complex, it has both real and imaginary components.

21

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

no i jest na sieci:

https://xxl.atari.pl/shrinkler-decompressor/

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

22

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

Szybka akcja! Dzięki za realizację! Za badania i testy i za wnikanie w temat kompresji i za odnalezienie takich ciekawostek! smile

Ostatnio edytowany przez seban (2021-02-03 10:16:22)

life is complex, it has both real and imaginary components.

23

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

jakbym uzywal makrorozkazow jak ADW czy INW ktore zastepuja po 4 czy 6 linijek assemblera to ten kod bylby bardziej czytelny i dwa razy krotszy.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

24

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

prawdę mówiąc to wolę taki kod (bez makr typu ADW, INW, etc.) Jest dla mnie bardziej czytelny... wiem że niektórzy się szybko do tego przyzwyczaili... ale ja nigdy nie potrafiłem jakoś z tego typu dobrodziejstw korzystać.

Jeżeli już pisze w ASM 6502 to preferuję tylko normalne mnemoniki bez tych pseudo-makr. Makra oczywiście tak, ale realizujące nieco bardziej złożone zadania, (np. open, close, bload).

Nie wiem skąd u mnie takie a nie inne preferencje, być może wzięły się one z tego, że w czasach gdy klepałem dużo kodu, nie było tego typu "udogodnień" smile ... a jeżeli chce już mieć bardziej zwięzły i kod i mniej "klepania" to wybiorę raczej inny język programowania :-)

life is complex, it has both real and imaginary components.

25

Odp: Najlepszy Packer dla Atari

Spakowałem sobie testowo grafikę, muzykę, fonty, które jak dotychczas najlepiej mi się pakowały apl. Jestem pod wrażeniem, bo wszystko pakuje się o jakieś 10% bardziej, więc oszczędził bym bardzo dużo miejsca w grze, korzystając z tego shrinklera zamiast apultra.

Mam kilka pytań:

1. Jak wygląda szybkość rozpakowania na Atari z jednego miejsca pamięci w drugie w porównaniu do apl? Ta szybkośc jest już dla mnie dość krytyczna, unapl działa mi tak w sam raz, minimalnie wolniej jak będzie to jeszcze przełknę, ale jeśli by to miało się rozpakowywać np. dwa razy wolniej, to już dla mnie nie do przełknięcia.

Nie jestem za szybki w analizowaniu tego kodu assemblerowego, więc czy mógłbym prosić o wyjaśnienia:

2. Czy dało by się zrezygnować przynajmniej częściowo z użycia strony zerowej? Z tego co widzę potrzeba 20 bajtów, chyba tyle nie mam...

3. Czy depaker korzysta z jakiegoś bufora? Widzę na końcu kodu jakieś definicje, ale jak dużo miejsca potrzeba i gdzie się lokuje w pamięci? Ogólnie prosił bym o wyjaśnienie z jakich zasobów pamięci korzysta ten depaker.