26

Odp: Muzyka w STE

hehehehe...to sie dyskusja porobiła ....aż sam Voyager tu sobie przydreptał...dobrze że Flap'owi sie nie udało...ale może Extenda nakłonie by 3 grosze dodał do tej debaty...bedzie kolorowo:)))))...albo lepiej steka mu podrzuce niech sobie Piotruś na tym sprzecie poskrobie...

Sie nie przypaletal, tylko Lewis go naslal :)

27

Odp: Muzyka w STE

4 bity na kanal (...) to juz jest sieczka

Totalny brak szacunku dla POKEY-a :P
(zart)

28

Odp: Muzyka w STE

Mac: sieczka przy duzej ilosci kanalow. A pokej ma tylko 4;)

Mayonez/COBRA
Atari 1040 STE (4MB RAM, TOS 2.06/1.06, Ultrasatan, Netusbee)
Atari 65XE, 512KB ext. RAM, SIO2SD

29

Odp: Muzyka w STE

a tu moje trzy grosze :)

http://www.dhs.nu/files_msx_players.php

player 1.0 - A 4, 6 and 8 channel background mod player for STe! True 50 kHz replay (no multiplex or oversample cheating). Average cpu useage about 25% with 4-channels and 70% with 8-channels, always 50 kHz.

jednak się da. ja jeszcze słuchałem SAPów na STE przez jam. jakość była całkiem przyzwoita. jedyne na co można było narzekać to jakość szumu.

ale zgadzam się że paula ma po prostu większe możliwości. STe po prostu kultywował tradycję Atari z Jacka Tramiela. żadnych dopałek. czysty framebuffer, prosta konstrukcja.

GUS do odtwarzania modułow rulez :)

30

Odp: Muzyka w STE

a tu moje trzy grosze :)
...
ale zgadzam się że paula ma po prostu większe możliwości. STe po prostu kultywował tradycję Atari z Jacka Tramiela. żadnych dopałek. czysty framebuffer, prosta konstrukcja.

GUS do odtwarzania modułow rulez :)

heh dokladnie, konstukcja cepa ale jest to jednak 50kHZ a nie 28

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

31

Odp: Muzyka w STE

GUS do odtwarzania modułow rulez :)

do 4 kanalowych... tylko Hipek.

heh dokladnie, konstukcja cepa ale jest to jednak 50kHZ a nie 28

ja tylko tak w kwestii formalnej uzupelniajac informacje.

  okolo 56kHZ da sie uzyskac na Amidze i jest to uzaleznione od czestotliwosci odswiezania ekranu. w Palu jest to okolo 28kHZ (wyzej sie zaczynaja dziwne rzeczy dziac, przeklamania itd, choc czasem daje sobie rade:)). Przy podwojonych czestotliwosciach, podwaja sie rowniez maksymalna czestotliwosc dzwieku. Czyli - jak amiga podpieta do tv, to 28, a jak do monitora odgrzybowego to spokojnie 56. Sam dlugo jechalem w 14bitach i 44100Hz na programie DigiBoosterPro na Ami. Analogiczna to sytuacja do STkowego Protrackera zapewne, choc dzis juz nie pamietam wrazen, bo to zamierzchle czasy byly i sam nie korzystalem. Niemniej dr. Max jakos dawal sobie na tym rade.

    No i dzisiaj pytac co lepsze... Ze scenowego punktu widzenia, z zapotrzebowaniem na modki 4ch. Amiga byla nie do przebicia (czyli rulez ;P). Natomiast od zawsze wiadomo bylo, ze mocna strona Atari bylo midi.

   Wiec na koniec - 4channelowe moduly, jak ktos to wyzej juz zauwazyl, pasuja do Amigi jak garnitur szyty na miare. Przy wielokanalowych modulkach sie zaczyna kombinowanie, miksowanie, zjadanie mocy procesora i i tak wszystko laduje na dwoch kanalach (lewym i prawym). W takim wypadku zapewne lepiej miec 14 bitow niz 8, oraz 16 niz 14 albo 8... czestotliwosciami natomiast bym sie szczegolnie nie podniecal. 44100 Hz wystarczy, chyba ze ktos potrzebuje .dat'owego 48000Hz. Potem to juz dopiero jedynie wielokrotnosci maja znaczenie... 96kHz i wiecej

   pozdrowionka

http://grogon.end.pl

Ostatnio edytowany przez grg (2005-12-11 20:41:08)

32

Odp: Muzyka w STE

56 kHz? mozesz cos wiecej powiedziec o tym?  na jakich Amigach to dziala i czy to nie jest przypadkiem dblPal z A1200?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

33

Odp: Muzyka w STE

56 kHz? mozesz cos wiecej powiedziec o tym?  na jakich Amigach to dziala i czy to nie jest przypadkiem dblPal z A1200?



   arghh.... moze nie najjasniej sie wyrazilem. Bo i tu czestotliwosc i tu czestotliwosc. Zreszta, ja tam muzykiem jestem, a nie od wnikania w technologie, ale co wiem to powiem:

   w takim zwyklym trybie, gdzie sie Amige podpinalo do TV albo monitora 1084S, czyli w Palu albo NTSC... te DMA czy co tam... nie przepuszczaly dzwieku o wiecej niz 28kHz. Ale juz przy trybach z podwojona czestotliwoscia jakos magicznie przepuszczaja 2 razy wiecej. Czemu, po co? nie mam pojecia.

  A o dblpale i podobne tryby (jakies multiscany, productivity, nie pamietam juz tych nazw...) mi jak najbardziej chodzi. w A600 chyba tez tak bylo, ale nie jestem pewien. natomiast na A500 nigdy nie widzialem dblPala. Tak czy owak, uzaleznione to bylo od czestotliwosci ekranu (w sumie paradoksalnie...)

34

Odp: Muzyka w STE

w A600 chyba tez tak bylo, ale nie jestem pewien. natomiast na A500 nigdy nie widzialem dblPala.

Jeśli chodziło na A600 to i na A500+. Najwyraźniej wymaga to chipsetu graficznego ECS, który umożliwiał odpalanie różnych dblPal, VGA czy inne Productivity.

35

Odp: Muzyka w STE

w A600 chyba tez tak bylo, ale nie jestem pewien. natomiast na A500 nigdy nie widzialem dblPala.

patent z podwajaniem jest naprawde super,
ale A600 iA1200 to rok '91 czyli juz inna epoka...

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

36

Odp: Muzyka w STE

patent z podwajaniem jest naprawde super,
ale A600 iA1200 to rok '91 czyli juz inna epoka...

Niestety - jeśli chodzi o Paulę - nadal ta sama epoka - zupełnie NIC nie zmieniono :(

37

Odp: Muzyka w STE

patent z podwajaniem jest naprawde super,
ale A600 iA1200 to rok '91 czyli juz inna epoka...

Niestety - jeśli chodzi o Paulę - nadal ta sama epoka - zupełnie NIC nie zmieniono :(


    no, to wygrzebalem specjalnie dla was ;)


http://jw-amigowiec.w.interia.pl/Amiga.html


    tam cos o tym dzwieku jest, ale czy roznica miedzy 14 a 16 jest niezauwazalna... moze dla niektorych.


pozdrowionx

38

Odp: Muzyka w STE

achh, zapomnialem napisac, dla tych co im sie czytac tego nie chce, ze wynika z tekstu pod linkiem, iz pod wzgledem trybow wyswietlania OCS nie rozni sie wiele od pozostalych (chodzi o te czestotliwosci). Choc w praktyce jak mowilem, nie widziaelm a500 nigdy podlaczonej do monitora vga.

Odp: Muzyka w STE

Malfunction napisał/a:

Co do PSG - jest to Yamaha YM2149F - inna odmiana popularnego z Amstrada lub ZX Spectrum 128 układu AY (3 kanały kwadratu z osobnymi głośnościami, możliwość domiksowania w dowolny z tych kanałów szumu, osobny envelope o kilku ustalonych przebiegach mogący modulować głośność dowolonego/wszystkich kanałów lub wogóle zastąpić kwadrat swoim przebiegiem). Różni się od niego jedynie rozdzielczością bitową enevelopy (5-bitów zamiast 4-ech w AY) co daje ciekawszą dynamikę - choć jak kto lubi :)

Btw, czy ktoś może mi krótko potwierdzić lub zaprzeczyć, że YM ma jakość 5-bit (a nie 4-bit, jak AY)?
Mowa o jakości sampli.
Będę robił niewielką stronę dot. niejako serii ST i nie chciałbym powypisywac głupot. A przynajmniej możliwie je ograniczyć.

Ostatnio edytowany przez YERZMYEY/HOOY-PROGRAM (2010-02-23 12:22:50)

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

Odp: Muzyka w STE

Tu masz dokumentację rejestrów sprzętowych ftp://ftp.lip6.fr/pub/atari/Docs/hardware.txt, wyszukaj YM2149 Sound Chip. Kontrola amplitudy ma faktycznie pięć bitów, ale nie wie mam pewności że to o to chodzi.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

41

Odp: Muzyka w STE

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM napisał/a:

Btw, czy ktoś może mi krótko potwierdzić lub zaprzeczyć, że YM ma jakość 5-bit (a nie 4-bit, jak AY)?
Mowa o jakości sampli.
Będę robił niewielką stronę dot. niejako serii ST i nie chciałbym powypisywac głupot. A przynajmniej możliwie je ograniczyć.

YM jest taki sam jak AY, każdy z kanałów ma 4 bity glosnosci, z tym ze glosnosc ta nie jest liniowa.
Dzieki temu, podczas odtwarzania sampli na trzech kanalach uzyskuje sie dynamike z tego co pamietam 9 bitowa. tutaj jest ciekawy artykul na ten temat

oczywiscie, tak jak wspomnial Adam, jest jeszcze 5bit amplituda

Ostatnio edytowany przez Cyprian (2010-02-23 16:04:32)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

42

Odp: Muzyka w STE

Korzystając z odpowiednich tablic da się na ST grać sample co najmniej 8 bitowe.
http://freenet-homepage.de/ray.tscc/samples.htm

Ostatnio edytowany przez sqward (2010-02-23 20:58:27)

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

43

Odp: Muzyka w STE

9bitow w stfm niezle :)

skoro tyle sie da wycisnac z czipa YM
to

jestem przekonany ze na ste da sie zrobic tez duzo wiecej niz 8 bitow
jesli tylko mozna wystarczajaco szybko sterowac glosnoscia przetwornika
(np chociaz 32tys razy na sek)

44

Odp: Muzyka w STE

Dr. Max napisał/a:

9bitow w stfm niezle :)

skoro tyle sie da wycisnac z czipa YM
to

jestem przekonany ze na ste da sie zrobic tez duzo wiecej niz 8 bitow
jesli tylko mozna wystarczajaco szybko sterowac glosnoscia przetwornika
(np chociaz 32tys razy na sek)

z tego co pamietam to Lance mod player zatrudnia LMC1992 wlasnie do podbicia dynamiki z 8 bitow

w  STE mamy tu dwa przetworniki 8bitowe plus 5 bitowa regulacja glosnosci per kanał (LMC1992).
nie pamietam jaka czestotliowscia taktowany jest Microwire (dostarcza on dane do LMC1992) ale na pewno wieksza niz 500kHz, co przy 11 bitowej ramce daje 45kHz.
Wyglada na to ze na samym LMC mozna przyzwoite sample :)


btw. na ST dasz rade 100kHz wycisnac z YM'a

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

45

Odp: Muzyka w STE

100khz? ale to chyba samo odtwarzanie 1 sampla

bo z tego co pamietam to protracker st nie wydalal powyzej 16khz :)


jesli 5 bitow jest na regulacje glosnosci w ste, to wychodzi ze teoretycznie mozna zagrac 13 bitami
to juz nie tak zle :) 8192 poziomy do 256 to ogromna roznica :)

Ostatnio edytowany przez Dr. Max (2010-02-23 23:41:36)

46

Odp: Muzyka w STE

Cyprian napisał/a:

9bitow w stfm niezle :)

w  STE mamy tu dwa przetworniki 8bitowe plus 5 bitowa regulacja glosnosci per kanał (LMC1992).
nie pamietam jaka czestotliowscia taktowany jest Microwire (dostarcza on dane do LMC1992) ale na pewno wieksza niz 500kHz, co przy 11 bitowej ramce daje 45kHz.
Wyglada na to ze na samym LMC mozna przyzwoite sample :)

To są jakieś wyssane z palca banialuki.. Po co LMC1992 ma być w ogóle taktowany ? To prosty kontroler głośności używany masowo w tanim sprzęcie AV. Jego zadaniem jest tylko kontrola głośności i filtra. Jeśli chce się ustawić na nim głośność to trzeba ręcznie po programowym i2c przepchnąć odpowiednie wartości do chipa - bit po bicie. Po każdym bicie jest pętla opóźniająca bo LMC po prostu tak szybko nie wyrabia z odbieraniem danych. Więc żadna zmian w czasie rzeczywistym nie wchodzi w grę.
Nie rozumiem też za bardzo związku z tymi 500KHz (skąd ta wartość??) z dynamiką 11 bitową która daje 45Khz ? Możesz mi przybliżyć wzór na tą zależność bo tego nie rozumiem ni w ząb.

Niestety muszę ostudzić wasze zapędy: Microwire się nie nadaje do tego co chcecie zrobić. Teoretycznie można by dorobić więcej bitów miksując sygnał stereo do mono już poza ste i odpowiednio ustawiając microwire tylko raz.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

47

Odp: Muzyka w STE

no to dup* zbita :) szkoda ze ten kontroler sie nie wyrobi

ale jestem ciekaw z jaka szybkoscia dalo by sie go przelaczac

Ostatnio edytowany przez Dr. Max (2010-02-23 23:50:14)

48

Odp: Muzyka w STE

sqward napisał/a:

To są jakieś wyssane z palca banialuki..

piekny wstep :)

sqward napisał/a:

Po co LMC1992 ma być w ogóle taktowany ?

gdzie pisalem ze LMC jest taktowany?

sqward napisał/a:

Nie rozumiem też za bardzo związku z tymi 500KHz (skąd ta wartość??) z dynamiką 11 bitową która daje 45Khz ? Możesz mi przybliżyć wzór na tą zależność bo tego nie rozumiem ni w ząb.

gdzie pisalem o 'dynamice 11 bitowej'?
oj, niestety widac ze 'nie rozumiesz ni w ząb' ;)

sqward napisał/a:

Jeśli chce się ustawić na nim głośność to trzeba ręcznie po programowym i2c przepchnąć odpowiednie wartości do chipa - bit po bicie. Po każdym bicie jest pętla opóźniająca bo LMC po prostu tak szybko nie wyrabia z odbieraniem danych. Więc żadna zmian w czasie rzeczywistym nie wchodzi w grę.

nic nie musisz recznie przepychac bit po bicie, bo robi to Micorwire a tak na prawde GSTShifter.
wystarczy wpisac wartosc i maske do odpowiednich rejestrow.

otoz Microwire i LMC polaczone sa przez port szeregowy
Microwire ktore jest czescia ukladu GSTShifter jest taktowany konkretna czestotliwoscia.
wysyla wiec dane poprzez port szeregowy do LMC z konkretna czestotliwoscia


11 bitow ma ramka ktora Micorwire wysyla do LMC. wysyla dane z pewna czestotliwoscia (zalozylem, moze blednie ze wysyla z predkoscia 500kHz).
tak wyglada ta ramka:
http://hxc2001.free.fr/yaquoidedans/atari_ste/microwire.gif

sqward napisał/a:

Niestety muszę ostudzić wasze zapędy: Microwire się nie nadaje do tego co chcecie zrobić. Teoretycznie można by dorobić więcej bitów miksując sygnał stereo do mono już poza ste i odpowiednio
ustawiając microwire tylko raz.

da sie, to wlasnie robi player Lance

co do predkosci, jakis czas temu testowalem polaczenie Microwire / LMC i wyszla mi wlasnie wartosc 500kHz per bit.


sqward, naprawde doceniam twoja wiedze z zakresu kodowania oraz na temat hardware, ale pls, czytaj ze zrozumieniem :)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

49

Odp: Muzyka w STE

Trochę się rozminąłem z prawdą, ale i tak miałem racje. Microwire przesył dane automatycznie, ale żeby wysłać coś nowego trezeba odczekać aż poprzedni transfer sięskończył. Na tej stronie jest fajny opis:
http://www.sarnau.info/atari:atari_ste_ … n_addendum
który mówi:
The other important concept you must understand is that the bits shift out of these registers as soon as you write the data, and it takes an appreciable time (16 psec) to finish. You can't attempt another write until the first one is finished. If you read either register while it's being shifted out, you will see a ?snapshot? of the data being shifted. You know the shifting is complete when the mask returns to its original value. (This theory is wrong if you use a mask which equals its original value sometime during the shifting, but $07ff never does.)

Co to za jednostka "psec" to pojęcia nie mam. Ale ten kod realizuje zapis do MW:

MWMASK equ $ffff8924
MWDATA equ $ffff8922
mwwrite:
     cmp.w   #$O7ff,MWMASK ; wait for prey to finish
     bne.s   mwwrite       ; loop until equal
     move.w  dO,MWDATA     ; write the data
     rts                   ; and return


I, jak dobrze pamiętałem, każdy taki zapis jest koszmarnie powolny. Nie mam teraz ST u siebie (hallo Zaxon :P ), ale nie zdziwiłbym się, gdyby dało się tylko kilka razy na ramkę.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

50

Odp: Muzyka w STE

Dr. Max napisał/a:

ale jestem ciekaw z jaka szybkoscia dalo by sie go przelaczac

postaram sie to sprawdzic w weekend.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org