26

Odp: mysz Commodore 1351

Czyli na czas obsługi myszy trzeba wyłączać wyświetlanie obrazu - prawda, że rewolucyjne? :D

Zaczynając zabawę w podłączenie tej cholernej myszy ps2 bezpośrodnio do atari myślałem, że procedura transmisji wyrobi się z odbiorem 3-4 bajtów nadawanych szeregowo w rozsądnym czasie. Niestety okazało się, że procedura nie wyrabia podczas przerwania pionowego i dokładnie nie wiedziałem dlaczego, uzyskałem 3 komunikaty na sekundę (poprawne), chociaż powinno być 50, a myszka potrafi nadać i 200 komunikatów/s o pozycji (a komunikat to 3 do 6 bajtów w zależności od "standardu"). Napisałem wcześniej, że PS2 to prawie RS232 tylko, taki synchronizowany  sygnałem CLOCK. A częstotliwość tego CLOCKA powinna wynosić od 10-16.7 kHz (wyczytałem to z jakiegoś dokumentu o protokole PS2). Do synchronizacji transmisji z tym CLOCKIEM wykorzystywałem także przerwanie jakie jest w złączu szeregowym (INTERRUPT).
W sumie szkoda, że to nie zadziałało, bo 4 przewody plus gniazdo ps/2 i byłoby miejsce do podłączenia myszy.

A może ktoś by chciał pobawić  się w rozwiązanie tego problemu? Chętnie udostępnię dokumentację protokołu ps2.

Pozdrawiam DarkDK

Pozdrawiam
DarkDK

27

Odp: mysz Commodore 1351

No, skoro nie wyrabia się przy "ręcznym" odbiorze bitów z portu, to może podpiąć tę mysz do Pokeya? Jako UART sprawia się nieźle - przynajmniej w przypadku stacji dysków.

Te 200 komunikatów po 4 bajty to max. 800 bajtów na sekundę, dobrze rozumiem? Czyli przy transmisji szeregowej normalnej, z jednym bitem startu i stopu, to jest 8000 bitów na sekundę. Wprawdzie uzyskałem kiedyś przez port joya nawet 12000 bitów na sekundę, ale to było po dwa bity na raz. Obawiam się przeto, że uzyskanie rzetelnych odczytów może być trudniejsze niż próbkowanie myszy ST 300 razy na sekundę ...

KMK
? HEX$(6670358)

28

Odp: mysz Commodore 1351

Pokey byłby dobry, gdyby nie parę drobiazgów. Po pierwsze: trzeba byłoby go zmusić do transmisji taktowanej zewnętrznym zegarem. Mnie się nie udało tego uzyskać, nawet testując zabronione kombinacje bitów SKCTL. (albo miałem Pokeya z uszkodzonym CLOCK IN). Po drugie - trzeba mieć możliwość ustawiania na określony czas obu linii w stan 0. Z linią DATA nie problem - od tego jest 7 bit SKCTL, a co z linią CLOCK? Zakładam, że Pokey nie sprawi problemów po zwarciu linii DATA IN i DATA OUT.

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

29

Odp: mysz Commodore 1351

taka ciekawostka...myszka prototypowa(to co po niej zostalo ;) ) ;D (podobno dzialala) autorstwa Kulikiewicza i Cygerta?  8O
http://stryker.pigwa.net/myszka_113.jpg

"wszystko się kiedyś kończy......."

30

Odp: mysz Commodore 1351

Te 200 komunikatów po 4 bajty to max. 800 bajtów na sekundę, dobrze rozumiem?

Myszy ps2 działają w kilku standardach i oraz w kilku trybach transmisji.
Każda mysz (lub prawie każda) po włączeniu przedstawia się jako Microsoft IntelliMouse co oznacza, że ma dwa lub  trzy przyciski, jest bez scrolla oraz komunikat ma 3 bajty. Dopiero driver rozpoznaje co mysz potrafi i odpowiednio przestawia ją w inny tryb, a wtedy komunikat może mieć od 4 do 6 bajtów. Ilość komunikatów na sekundę jest programowalna i może wynosić 80,100 lub 200 (standardowo po włączeniu 100). Przy czym są to wartości maksymalne, bo przeważnie jest mniej. A wynika to z tego, że mysz nadaje komunikat tylko jeżeli wykryje ruch  lub wciśnięcie przycisków (to jest STREAM MODE), a w drugim trybie (REMOTE) to driver odpytuje mysz co jakiś czas. Tryb Stream daje mniejszy transfer ponieważ w kablu krążą tylko komunikaty natomiast w trybie Remote driver musi wysłać rozkaz, poczekać na potwierdzenie, odebrać komunikat, ale za to sam ustala dogodny czas na odbiór.

Pokey byłby dobry, gdyby nie parę drobiazgów.

Dorzuciłbym kłopot z odebraniem przez Pokeya 11-bitowej ramki (chyba że to nie kłopot, ale o tym nic nie wiem).

Pozdrawiam DarkDK

Pozdrawiam
DarkDK

31

Odp: mysz Commodore 1351

"30 zł za ta mysz nie wystarczy, gosc o ksywce TED uwzial sie i nie popuszcza"
A co? Nie wolno licytowac?
Generalnie mysz do Ami nie ma kwaca a do C64 jest.

Człowiek rodzi się, uczy się przez całe życie, a i tak umiera głupi..

32

Odp: mysz Commodore 1351

kwaca czy kwarca ?

i co z tego za pozytek ?

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

33

Odp: mysz Commodore 1351

"kwaca czy kwarca ?"
kwarca - sory za literówkę.

"i co z tego za pozytek ?"
ano taki, że po tym można rozpoznać czy mysza do Ami czy C64.
Generalnie do C64 myszek jest mało.

Człowiek rodzi się, uczy się przez całe życie, a i tak umiera głupi..

34

Odp: mysz Commodore 1351

a moze konwerter myszy ps/2?

S.

p.s.
Jak umiescic nawias kwadratowy w linkach na forum? <- dzieki Epi

Ostatnio edytowany przez sq7bti (2009-11-15 00:02:10)

poszukuje kwarcu 14.187576 MHz (CO70034)

35

Odp: mysz Commodore 1351

[ - %5b
] - %5d

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.