26

Odp: Playpower!

A, widzisz. To jest insza inszość, bo tutaj pojawia się nam pytanie: co to jest "komputer edukacyjny?
Ty mówisz o sprzęcie dla starszych dzieci i dorosłych, pozwalającym im na poznawanie tajników elektroniki i informatyki - tak jak wspomniane CA80 albo Cobra. Tylko że do takiej nauki potrzeba niestety nieco bardziej rozbudowanego warsztatu, żeby wspomnieć choćby stanowisko lutownicze.
Ja mam na myśli sprzęt, który jest celem projektu Playpower!: komputer dla dzieci, uczący je - poprzez zabawę - podstawowych umiejętności szkolnych, jak liczenie, czytanie, rozróżnianie kolorów, albo przekazujący starszym dzieciom wiedzę np. z zakresu geografii. Tutaj potrzeba "atraktora", choćby z tego powodu, że na percepcję najbardziej oddziałują kolory.
Ale oczywiście cóż stoi na przeszkodzie zbudować komputer i do tego, i do tego? :D

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio

27

Odp: Playpower!

Ok, ja tylko czysto teoretyzuję na temat sprzętu, który byłby tańszy w produkcji nawet od klonów NES'a a przy tym posiadał wszystkie cechy komputera.
Dla dzieci ofcoz klony NES'a będą w sam raz, tylko zostaje kwestia oprogramowania, które z niewiadomym skutkiem próbuje wytworzyć ten projekt.

28

Odp: Playpower!

Bo oni chcą chyba zacząć od stworzenia SDK do pisania tych gier... trudno powiedzieć, czy to jest dobry kierunek. Ale w sprawie gier to IMHO powinni uderzać do 8-bitowych scenowców :) Trudno powiedzieć, czy udałaby im się taka "łapanka", ale jeśli tak, to efekt byłby na pewno rewelacyjny.

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio

29

Odp: Playpower!

Nitro napisał/a:

Ale to wszystko tylko teoria, w praktyce mamy klony NES'a, do których wg. mnie trzeba by opracować na początek cart z dobrym basiciem + tam jakieś narzędzia w stylu monitor, edytor grafiki. Następnym krokiem jest opracowanie nowego nośnika danych, jakiegoś interfejsu dla magnetofonów, albo kart SD, malutkie rozmiary są teraz tanie jak barszcz.

Takie NESy(a w zasadzie bardziej famicomy) już od dawna są, czasem nawet z zabudowaną klawiaturą (bardziej - zabudowane w klawiaturę), basic też chyba jest.


nosty napisał/a:

Mowiac wprost: napisales w tym zdaniu bzdure.

A to bardzo możliwe (znaczyłoby to że albo czegoś nie doczytałem lub/i nie do konca zrozumiałem, musi trza będzie przysiąść i braki w lekturze nadrobić ;) ).

wszystkie trzy strony świata

30

Odp: Playpower!

Na NESa/Famicoma/Pegasusa jest naprawde cała masa przeróżnych jak w przypadku Naszej Atarynki rozszerzeń nie tylko tych powstałych już lata temu ale również nazwę je idących z duchem czasu.

Wielu znane jest tutaj przykładowe rozwiązanie a raczej próba stworzenia jednego uniwersalnego carta, który będzie mógł zastąpić wszystkie >> http://www.retrousb.com/index.php?productID=133

Niemniej jednak sprawa okazuje się być tutaj nieco bardziej skomplikowana niż funkcjonowanie Naszego SIO2SD ponieważ owy Multicart nadal rozwiązuje w pełni jednego z największych NESowskich problemów (jeżeli nie największego) a mianowicie mnogości mapperów oraz dość często spotykana, związaną z tym niekompatybilność samych konsol, na którą nie ma żadnej przejściówki bo wynikająca jest z samej odmienności struktury tudzież architektury danej konsoli jak również czysto z zastosowanych w niej elementów (jedne procki produkują w Japan drugie w Taiwan a jeszcze inne w Singapore).

31

Odp: Playpower!

Fajna sprawa. Szkoda że NESy/Famicomy były (są?) popularne głównie w USA i Japonii i tam też powstawały (powstają?) rozmaite rozszerzenia. A u nas pamiętam tylko, że na targu za grosze sprzedawali pirackie carty na Pegasusa - znaczy proste były do skopiowania ;)

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio

32

Odp: Playpower!

Famicomy to głównie Japonia i Europa (pirackie klony nawet u ruskich powstawały ;) ), a wszelkie przystawki (poza stacją dysków - a i to wyłącznie w Japonii) to dość niszowy sprzęt (coś jak u nas takie KMK/JŻ IDE etc.).


Tut fajnego cudaka znalazłem (na "atmelce") http://avga.prometheus4.com , niby tylko konsolka ale... ;)

ps. zwróćcie uwagę na dwa programiki, bmp2h i tile2h na http://avga.prometheus4.com/index.php?p=2-5

wszystkie trzy strony świata

33

Odp: Playpower!

Czyli, z tego co rozumiem, to jest programowy sterownik do Atmegi, tak? Może dałoby się to jakoś zgrać z tym Uzebox'em, o którym mówiłem? Raczej słabo się na tym znam...
Lt_Bri, a orientujesz się, jak wygląda kwestia kompatybilności tych obecnie sprzedawanych na Allegro "klonów Pegasusa" z oryginalnym NES'em? Że na poziomie procesora są zgodne, to wiem. Bo gdyby np. wyprowadzenia cartów były podobne, to takie klony za 20 zeta byłyby atrakcyjną platformą.

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio

34

Odp: Playpower!

później parę słów skreślę (wcieło mi przed chwilą dość długi wpis...), ale zgodność* z Famicomem bliska 99%, a z NESem niewiele mniejsza (ale trza zastosować przelotkę do kartów z 60pin/72pin - nie zawierającą żadnej elektroniki).

Tanich klonów (pomijając stare i/lub licencyjne - później podam krótką wypiskę modeli) nie warto brać, cała elektronika jest w pojedynczym glucie(tzw. NoaC), zdycha to to zazwyczaj po pół roku niezbyt intensywnego użytkowania.
Za kilka (dosłownie) zyli można trafić bardzo u nas popularnego i dobrego(ponoc licencyjniak) MT-777DX, z "oryginałów" w zasadzie odradzam tylko "modernizowańca" czyli IQ502 (nie dość że brzydki jak... to dość awaryjny, choć rzecz jasna nie tak jak terminatory czy inne famicomy na glucie).


*celowo pomijam kwestię zgodności pomiędzy NESami i ich grami etc. produkowanymi na różne rynki (stosowne nadruki na kartach etc.).

wszystkie trzy strony świata

35

Odp: Playpower!

Cholera, szkoda że Ci wcięło ten wpis... I tak wielkie dzięki za info i czekam na więcej :)
Zanim się zdecyduję poświęcić te dwie czy trzy dychy na sprzęt, wgryzę się w niego od strony programowej - nie wiedziałem, że na NESa/Fama/Pega były takie świetnie gry! A jak zrealizowane - graficzka jak z wersji pecetowych, a to przecież 6502+PPU... 1,79 MHz! Cud miód, chyba się zakochałem.

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio

36

Odp: Playpower!

Pytanie tylko na ile ten 65C02 z pegazusów odbiegał od "naszej" Sally 6502C? ;)
Choć z drugiej strony część "ekipy" z EMU-NES bodaj z książek Zientary korzysta ;)

A gry faktycznie niezłe były, z ośmiobitowych maszynek (ale w miarę popularnych*) to równie dobre chyba tylko na amstrada/sznejdera wychodziły (np. amstradowy gryzor lepiej się prezentuje nawet od nesowego/famicomowego gryzora vel. contry), szkoda tylko że tak mało było gier wykorzystujących możliwości "plusa" (wtedy NES/famicom mogłoby się schować :P ).


*dlatego pomijam "rakiety" pokroju "rodzinki" MSX2/MSX2+ i trumny na sterydach (SAM Coupé).


ps. niewiele więcej w tym wpisie było (pisząc "od nowa" do sklepu się spóźniłem ;) ).
Większość znajdziesz tu (różnice NTSC/PAL etc., słówko o "lockout chip-e"):

http://www.nesforum.e9.pl/index.php?topic=2317.0

a o programowaniu NESa/famicoma w tym dziale:

http://www.nesforum.e9.pl/index.php?board=18.0

ps2. z zakupem się nie spiesz bo przepłacisz i/lub badziewie kupisz, ja bym czekał aż coś taniego w okolicy się pojawi (a "obok" Ciebie z tego co widzę tylko jedna podróba - i to aż za 2 i pół dychy).

Ostatnio edytowany przez Lt_Bri (2008-11-17 21:49:19)

wszystkie trzy strony świata

37

Odp: Playpower!

Jeszcze raz olbrzymie dzięki, zwłaszcza za namiary na tamto forum.
A co do kupna, to po przeczytaniu paru wątków na temat obecnych klonów, jednak się wstrzymam. Emul to nie to samo, ale prawie to samo :D
No i będę próbował wgryzać się w programowanie - podobno cc65 tworzy kod dla NESa...

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio

38

Odp: Playpower!

Jeszcze kilka ciekawostek (choć część wątpliwej świeżości), tzn. konsolki takie jak Uzebox, Hydra czy ew. Fuzebox.
Do Hydry nawet klawiaturkę da się podpiąć ;)

http://www.ladyada.net/rant/2008/11/new … e-console/

http://www.makershed.com/ProductDetails … lick=19209

http://belogic.com/uzebox/

http://blog.makezine.com/uzebox-600.jpg

http://www.makershed.com/v/vspfiles/photos/MKPX1-3.jpg

http://blog.makezine.com/fuzebox.jpg



ps. taka drobne przemyślenie odnośnie obecnych czasów, nieużywana kilkudziesięciomegowa(a nawet kilkuset...) karta pamięci potrafi być wielokrotnie tańsza od zafoliowanej kasety magnetofonowej...

Ostatnio edytowany przez Lt_Bri (2008-11-26 03:40:46)

wszystkie trzy strony świata

39

Odp: Playpower!

O Uzeboksie już wspominałem - wydaje się być ciekawą platformą, tylko obawiam się, że programowanie tego by było kłopotliwe. Nie wiem, czy są dostępne jakieś biblioteki ułatwiające robienie gier (w zasadzie jest ta AVGA...). NES ma tą przewagę, że ma świetnie udokumentowane kwestie programowania grafiki - na nesowym forum nawet zabierali się za robienie jakichś gier/demek :)
Hydra odpada w przedbiegach ze względu na cenę - nie tylko za drogo dla tych "biednych dzieci", ale również nieopłacalne dla przeciętnego użytkownika; za tą cenę można sobie nawet jakiegoś starszego peceta przystosować...

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio

40

Odp: Playpower!

na nesowym forum nawet zabierali się za robienie jakichś gier/demek smile

Są demka na NES'a:
http://www.youtube.com/watch?v=eQ-OcS2Gwvk

41

Odp: Playpower!

Mówiłem o "naszych" ;) Znalazłem ciekawy wątek, w którym ładnie widać, jak się chłopaki rozkręcają w pisaniu (są działające przykłady) - może służyć jako tutorial.
Widzę, że Aspekt jest fińską grupą. W komentarzach znalazłem też, że Finlandia prowadzi w robieniu demek dla NES'a. Kolejny ciekawy przykład, jak rozkłada się po świecie działalność scenowa - tego akurat nie może nawet wytłumaczyć Żelazna Kurtyna ;)
A demko naprawdę eleganckie.

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio

42

Odp: Playpower!

cosi: linki ktore podales o ca80 jak i o cobrze - nie robia.
to, ze ktos tam nazwal to "hardware patents" nie oznacza ze to sa "patenty na sprzet" - patenty mogly sie tyczyc jedynie wykorzystanych w sprzecie rozwiazan.

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

43

Odp: Playpower!

jellonek: wiem, w międzyczasie chyba serwis zniknął z serwera. A mirrora raczej nie ma. Szkoda.
W każdym razie CA80 to dosyć znana rzecz, w Bajtkach (91-92) o tym sporo pisali, był nawet konkurs ;)

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio

44

Odp: Playpower!

google maja zmirrorowane nieco, a pewnie i webarchive ma
ja wiem co to ca80 - wygralem kiedys w mlodym techniku, czy bajtku zestaw chyba 7 tomow mik ;)
z tych ksiazek uczylem sie heksadecymalnego, jak i przeliczania. sporo mi tez daly w poznawaniu zasad dzialania komputerow.

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

45

Odp: Playpower!

Cholera, zazdroszczę Ci :) Ja w tamtym konkursie nic nie wygrałem. Tak to nie zostałem elektronikiem ;)

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio

46

Odp: Playpower!

Nadrabiając zaległości w lekturze "benheka" trafiłem na ciekawe wynalazki jak ulał pasujące do tego tematu.

Długo oczekiwaną "malinkę" pominę milczeniem, ale pojawiło się cóś małego a zgrabnego, a mianowicie taki oto "bazikownik" do którego da się podepiąć grzybianą klawiaturę i monitor.

http://hackadaycom.files.wordpress.com/2012/01/maximite.jpg

Ostatnio edytowany przez Lt_Bri (2012-03-24 22:33:04)

wszystkie trzy strony świata

47

Odp: Playpower!

Szkoda, że wybrali akurat BASIC - zwłaszcza, że to ma być maszynka edukacyjna - no ale kwestia gustu... ;)

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio

48

Odp: Playpower!

To może cóś w klimat SAMa Coupé? ;)

http://www.retroleum.co.uk/electronics- … ed-laptop/

wszystkie trzy strony świata

49

Odp: Playpower!

Maximite i BeagleBoard trochę jednak kosztują.
A dlaczego akurat Basic jest zły? Do podstaw wystarczy, przecież nie będzie to Atari Basic sprzed 30 lat.

50

Odp: Playpower!

lemiel napisał/a:

A dlaczego akurat Basic jest zły?

Jeżeli to pytanie do mnie, to już odpowiadam :)
Język edukacyjny z założenia powinien wprowadzać nowicjuszy w tajniki programowania. Dobrze przy tym, żeby uczył popularnych i stosowanych aktualnie technik - dlatego np. Logo w momencie powstania było bardzo fajnym językiem edukacyjnym, ale z czasem zaczęło tracić na rzecz Basica właśnie, bo LISP, na którym Logo jest wzorowane, stał się hermetycznym językiem dla wtajemniczonych, tworzących na mainframe'ach oprogramowanie do sztucznej inteligencji.
Moim zdaniem Basic stracił cechy języka edukacyjnego w momencie, kiedy dominować zaczęły obiektowe, dynamicznie typowane języki. I dlatego uważam, że współczesny język edukacyjny mógłby być wzorowany na przykład na Pythonie :) A jeżeli bierzemy pod uwagę słabsze sprzęty, to mogłaby to być np. (niezmodyfikowana) Lua :)

800 XE + CA 2001; Portfolio; 1040 STfm; Lynx II
Psion Organiser II XP, LZ64; Series 3a, 3c, 5mx; Siena; Workabout; HP 95LX, 200LX, 620LX; Amiga 1200; Amstrad NC100, NC200; Game Boy Color
http://palmtop.cosi.com.pl -- nie tylko o Atari Portfolio