51

Odp: 480 linii

Candle napisał/a:

ale dekoder pal nie czeka na kolejna klatke polobrazu zeby dekodowac sygnal chrominacji i uzywa do tego po prostu kolejnej linii jaka przyjdzie, wiec mieszanie gr9/11 niewiele raczej wniesie

Chwilowo pominąłem sygnał chrominancji. Założyłem, że barwy są ustawione na stałe.

W alternatywnym podejściu można uzyskać zwiększoną rozdzielczość luminancji oraz pomniejszoną chrominancji.

52

Odp: 480 linii

Konop: Tak właśnie zrozumiałem jak narysowałeś.

Twój rysunek rezultatu na ekranie zakłada, że skanlinie są wysokości rozdziałki 240. Podejrzewam, że jest to raczej bliżej 480 (czyli półobrazy nie nakładają się, lub nakładają w małym stopniu) i może mocno różnić się między telewizorami.

Ostatnio edytowany przez Fox (2009-06-08 12:57:51)

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

53

Odp: 480 linii

Z tego co wiem, ekrany się w ogóle nie nakładają  - raz są rysowane linie ekranowe parzyste, raz nieparzyste. Ofkorz, jest pewne opóźnienie w znikaniu, ale nie jest tak, że wiązka rysuje 2 linie fizyczne, jak by sugerował rysunek Konopa.

: 404. Stopka not found

54

Odp: 480 linii

Fox napisał/a:

Eru: Nie rozumiem. :)

Foxiu, z tego co rozumiem, aktualnie HIP tak naprawdę rysuje linie GR9 i GR10 w różnych liniach fizycznych telewizora. Każda z wysyłanych linii w danym półobrazie ma wysokość 1/480 ekranu.

Spróbujmy, X to numery linii Atari (tv ma rozdziałkę 2x większą):

TV[2*X] = GR9[X]  - ramka%2=0
TV[2*X+1] = GR10[X] - ramka%2=1
TV[2*X+2] = GR10[X+1] - ramka%2=0
TV[2*X+3] = GR9[X+1] - ramka%2=1

A można by spróbować generować linie tylko 2*X i 2*X+2, wtedy odpowiadające sobie linie GR9 i GR10 wpadałyby dokładnie w to samo miejsce, może mrugając mniej.

Tak mi się wydaje, ale może głupi jestem. Tzn jestem, ale może w tym momencie bardziej niż zazwyczaj.

: 404. Stopka not found

55

Odp: 480 linii

Głupiś jak zwykle. Normalnie atarka rysuje 240 linii zawsze w tym samym miejscu. Ten temat dotyczy tego, żeby rysować między tymi 240 liniami.

Jeśli chodzi o poprzedni Twój post, to zauważ, że na pionowe paski luminoforu są ciągłe. Skąd wiadomo, jak dużo go się zapali?

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

56

Odp: 480 linii

nie wiadomo, do tego dochodzi wielkosc siatki kineskopu, oraz skupienie wiazki electronow (khe khe)
napewno nie jest tak, ze obszary pobudzane przez wiazke sa rozlaczne - nie przy tej wielkosci 'pixela' na kineskopie

przechodze na tumiwisizm

57

Odp: 480 linii

pionowe paski luminoforu to tylko w Sony Trinitron (http://pl.wikipedia.org/wiki/Trinitron) ;) Inne technologie kineskopów to tzw. układy "DELTA"

R
GB

lub paski RGB które są przesunięte trochę względem siebie.

RGB RGB RGB
  RGB RGB RGB
RGB RGB RGB
  RGB RGB RGB

Ostatnio edytowany przez seban (2009-06-08 14:05:33)

58

Odp: 480 linii

Seban, delta to tylko w rubinach...
w tej chwili tylko vertical stripe

przechodze na tumiwisizm

59

Odp: 480 linii

Candle masz rację że w rubinach była DELTA :) Nie wiem co nazywasz Vertical Stripe ale Triniotron-owych kineskopów to jakoś dużo nie widziałem.... za to tych z przesuniętymi paskami całą masę :)

Tak przy okazji dyskusji o kineskopach:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aperture_grille - to paski RGB
http://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_mask - a to rubinowy układ Delta ;)

Ostatnio edytowany przez seban (2009-06-08 14:11:27)

60

Odp: 480 linii

to idz do tivi w domku jesli masz jakis crt - u mnie philips ze zwykla banka i vertical stripe - czyli pionowe paski RGB
delta juz umarla, miala swoje zalety, ale i swoje problemy (np przy ustawianiu zbierznosci wiazez ze wszystkich dzial - robi sie to inaczej dla delty i dla stripa), ale juz nie przynudzam

przechodze na tumiwisizm

61

Odp: 480 linii

Fox napisał/a:

Głupiś jak zwykle. Normalnie atarka rysuje 240 linii zawsze w tym samym miejscu. Ten temat dotyczy tego, żeby rysować między tymi 240 liniami.

Ryli? No to teraz rozumiem. Tylko nie wiem czemu zatem nie widać pustych linii. A może widać,ale tak dawno nie widziałem TV że zapomniałem :)
No to można spróbować np zrobić tego pół-HIPa teraz w x480 na przykład, zobaczyć jak wyjdzie.

: 404. Stopka not found

62

Odp: 480 linii

Z tą programową zabawą AN2 to niezły numer!

Posiedziałem troszeczkę nad emulatorem i wg emulatora w zaprezentowanej demonstracji DMACTL było modyfikowane w następujących miejscach:

LINE     CYCLE  DMACTL

11       107    $22
243      9      $00
274      109    $03
275      52     $00
275      101    $03
275      111    $00
276      46     $03
276      51     $00
276      101    $03
276      111    $00
277      46     $03
277      51     $00
277      101    $03
277      111    $00
2        22     $20
4        63     $20

11       107    $22
243      8/9    $00
251      30/32  $20
253      63/64  $20

gdzie LINE, to pełne 9 bitów VCOUNT, a CYCLE to cykl CPU w linii

Ostatnio edytowany przez laoo/ng (2009-06-08 14:52:13)

63

Odp: 480 linii

mysle, ze tu najwazniejsze jest realne zwiekszenie rozdzielczosci w pionie, mozna by tak zdefiniowac zestawy znakow dla polobrazow parzystego i nieparzystego, ze pamiec ekranu nadal bedzie standardowej wielkosci nie dwa razy wieksza.

licze ze Tebe dorobi do g2f edycje w trybie real interlance Rybagsa.

---
jeszcze jedno pytanie, czy grafika pm tez jest obnizona o pol linii ?

Ostatnio edytowany przez xxl (2009-06-08 20:00:26)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

64

Odp: 480 linii

poczekam aż ktoś udostępni przykładowy działający kod, bo ten Rybagsa to jakiś wyrwany z kontekstu

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

65

Odp: 480 linii

You're free to increase resolution of both playfield and PMGs if and when you choose.

e.g. you could if you wanted have a Score/Status area done in Graphics 2 in it's normal resolution, have a play area in Multicolour character mode 4 using 2 character sets to double the vertical resolution.

You could have the Player's character in doubled vertical resolution too by storing to 2 PMG areas and toggling PMBASE each field.

If you don't utilise the added resolution, of course, you will notice a slight jittering, especially where there's great contrast between adjacent vertical pixels.

Using interlace is a little bit like the rules (horizontally) when using the hires 320 pixel modes, except this time in the vertical orientation ... lone pixels or lines don't always work the way you want - you're often better off doing lines 2 pixels thick.

66

Odp: 480 linii

Seban: dużo telewizorów nie widziałem, ale w Heliosie i wypukłych Philipsach były pionowe paski.

Eru: w obrazie Atari widać puste linie, trzeba tylko patrzeć z bliska.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

67

Odp: 480 linii

Foxie ale pionowe paski w Heliosie to chyba bardziej ten "Aperture Grille" niż jednolite paski przez całą długość jak w przypadku Trinitron-a :) Ja miałem Philipsa 17" CRT i on faktycznie miał kineskop wykonany jak Trynitron, bardzo mi to odpowiadało (pozytywnie wpływało na jakość obrazu). Jednak niektórzy nie trawili Trynitron-ów bo widać było na nich dwie ciemniejsze poziomie linie mniej więcej w 1/4 i 3/4 wysokości obrazu (taka uroda konstrukcyjna tych kineskopów).

Ale co ja pierniczę... niezły offtopic zrobiłem ;P

68

Odp: 480 linii

to kontynuujac offtop czy masz maske z drucikow czy masz maske z dziurkow to bez roznicy - luminofor dalej jest w paski, a nie jak w delcie w kropki
a tamta kreska to tension wire - inaczej bylo by fajnie jakby w taki kineskop postukac...

przechodze na tumiwisizm

69

Odp: 480 linii

Możliwe, że to był ten "gril": chodziło mi o to, że przy wyłączonym telewizorze widać było ciągłe proste paski. Do ciemnych linii w Trinitronie można się przyzwyczaić.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

70

Odp: 480 linii

seban napisał/a:

lub paski RGB które są przesunięte trochę względem siebie.

RGB RGB RGB
  RGB RGB RGB
RGB RGB RGB
  RGB RGB RGB

Takie ułożenie to bywało w starszych przenośnych elcedekach (np. na matrycach casio czy sharp), tyle że punkty/subpiksele miały kształt prostokąta*(czy nawet lekkiego trapezu - jak coś gdzieś mam fotki makro), w ceertekach też jest przesunięcie pikseli, tyle że w innej płaszczyźnie (zamiast pofalowanej "kolumny" jest idący zygzakiem "wiersz").

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b3/CRT_mask_types_en-ru.svg/779px-CRT_mask_types_en-ru.svg.png


*co potrafiło np. dać komiczną rozdzieczość 93x222(sic! 279 punktów/subpikseli na 222 linie ;)).

Ostatnio edytowany przez Lt_Bri (2009-06-09 16:23:19)

wszystkie trzy strony świata

71

Odp: 480 linii

To zdjecie ekranu monitora VGA z obrazem przepuszczonym przez konwerter AverTV Box 7.
http://images46.fotosik.pl/141/1b1dabb0f933e8f3med.jpg

72

Odp: 480 linii

mi chyba zrywa synchro na post macgyverowym konwerterze, bo mam pierwsza ramke, po czym slicznie czarny ekran...

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

73

Odp: 480 linii

Zawsze możesz próbować zareklamować u producenta -> www.samal.pl ;)

Ostatnio edytowany przez macgyver (2009-06-10 14:18:25)

74

Odp: 480 linii

http://www.kamery.com.pl/sklep/product_ … cts_id/172 ?
jak to to - to gdzie pilot? :D

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

75

Odp: 480 linii

Pewnie odleciał samolotem ;) http://www.samal.pl/katalogi/konwer/index.htm