1

Temat: Mads Assembler

wątek dotyczący mads-a, jeśli macie jakieś problemy to piszcie


zacznę od nowego komunikatu "Could not use NAME in this context", który może pojawić się gdy zaczniemy odwoływać się do bloków .MACRO, .STRUCT, .ENUM, został on wprowadzony aby zapobiegać próbom operacji na blokach obecnych tylko w pamięci assemblera

w związku z tym komunikatem zaszła dodatkowa zmiana, aby odczytać długość bloku .ENUM, .STRUCT (długość bloku .MACRO to zawsze 0) trzeba posłużyć się dyrektywą .LEN

.struct test
a,b,c,d .byte
.ends

 lda #test       ; Could not use TEST in this context

 lda #.len test ; 4 !!! OK !!!

dla .ENUM dyrektywa .LEN zwróci wartość 1..4 (1-BYTE, 2-WORD, 3-LONG, 4-DWORD)
dla .STRUCT dyrektywa .LEN zwróci długość w bajtach, czyli ile bajtów zajmą wszystkie zadeklarowane pola w strukturze

.LEN działa dla nazw bloków, nie dla np. kolejnych pól struktury, ofsety do pól struktury sprawdzamy bez .LEN

.struct test
a,b,c,d .word
.ends

 lda #test.a
 ldx #test.b
 ldy #test.c

Ostatnio edytowany przez tebe (2011-01-25 11:46:36)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

2

Odp: Mads Assembler

czemu len a nie sizeof?

"Physics is like sex: sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." (Richard Feynman)
and... "Physics is to mathematics as sex is to masturbation." (podobno również R.F.)

3

Odp: Mads Assembler

bo len zawiera mniej literek niz sizeof, co nie znaczy że nie można wprowadzić i sizeof

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

4

Odp: Mads Assembler

Moje jedyne pytanie dotyczy .ds - czy jego działanie zostanie poprawione zgodnie z tym, co pisałem ostatnio mailem. Przeszkadza mi to, bo zamiast ".ds rozmiar" muszę używać ".byte" co niepotrzebnie zwiększa rozmiary binarki.

KMK
? HEX$(6670358)

5

Odp: Mads Assembler

mozna prosic o poprawna kompilacje takich konstrukcji:

<code>
   bne $FE
</code>

przy samomodyfikujacym sie kodzie czasem przydatne.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

6

Odp: Mads Assembler

Jeśli chodzi ci o zamianę tego na $D0 $FE to masz kłopot, bo jak to odróżnisz od skoku pod $FE?

"Physics is like sex: sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." (Richard Feynman)
and... "Physics is to mathematics as sex is to masturbation." (podobno również R.F.)

7

Odp: Mads Assembler

to wynika z trybu adresowania. po np. bne znajduje sie wzgledna wartosc.
podajac:

org $0
bezwzgledny bne bezwzgledny

wartosc bezwzgledny assembler przetlumaczy na wartosc wzgledna.

po takich rozkazach jak bne itp nie moga znajdowac sie wartosci bezwzgledne, po jmp owszem.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

8

Odp: Mads Assembler

bne *+5
bne *-5

albo wylicz z użyciem etykiet

bne start-end etc.

nigdy nie miałem problemu z dodawaniem i odejmowaniem XXL smile

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

9

Odp: Mads Assembler

co nie zmienia faktu ze we wszystkich trybach adresowania oprocz wzglednego mozna podac operand jawnie...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

10

Odp: Mads Assembler

podajesz adres i zadziała, np.

 org $2000
 bne $2005
 bne $1ffe

 org $80
 bne 12
 bne $fe

zawsze tak było od czasu QA

co Ty za dziwoląga chcesz stworzyć XXL

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

11

Odp: Mads Assembler

dzieki, no tak, makroasembler :-) poradzilem sobie:

.macro  xbne
      .if :1 < $80
        bne *+2+:1
      .else
        bne *-$fe+:1
      .endif 
.endm


                xbne $ff

wygeneruje $d0,$FF

                xbne $00

wygeneruje $d0,$00

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

12

Odp: Mads Assembler

parę uwag które ostatnio zgłaszali użytkownicy:

- kod relokowalny dla SDX albo mads-a .RELOC wymaga deklaracji stałych przed blokiem relokowalnym, deklaracja stałej w bloku relokowalnym będzie skutkować próbą jej relokowania

- przełącznik OPT ?+ wyłącza bloki lokalne .LOCAL mads-a, etykiety lokalne są dostępne wówczas tak jak w assemblerze MAE

- dyrektywy generujące dane zaczerpnięte z MAE .CB, .BY, . WO, .HE, .SB nie są relokowalne, kod relokowalny generuje na 100% pseudo rozkaz DTA, potem .BYTE, .WORD itd.

- dyrektywa .DS generuje automatycznie blok pusty SDX (BLK EMPTY) jednak nie można jej łączyć z BLK EMPTY, albo dyrektywy .DS albo nasz BLK EMPTY

- w bloku .SEGMENT można aktualnie użyć bloku .LOCAL, .PROC ze zmienionym adresem asemblacji, nie wystąpi komunikat błędu jak w poprzednich wersjach mads-a

- pseudo rozkaz RND generujący losowe wartości korzysta z RANDOMIZE, więc za każdym razem będzie generował inne wartości

Ostatnio edytowany przez tebe (2011-08-15 08:28:21)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

13

Odp: Mads Assembler

Can you explain subtle amendments to .STRUCT in latest version? (i.e. "var :3 .byte", etc). In addition, I'm interested in using the MADS native relocatable format for the GUI, but I'm having difficulty understanding the Google-translated documentation.

14

Odp: Mads Assembler

w nowej wersji została rozszerzona składnia dla .STRUCT, poprzednio dyrektywa oznaczająca typ danych (.BYTE, .WORD etc.) musiała wystąpić na początku wiersza, aktualnie nie musi (rozszerzenie postulował Konop jako bardziej naturalne w zapisie)

poprzednio tylko w ten sposób

 .byte label0
 .byte :5 label1

aktualnie także w ten sposób

 label2 .byte
 label3 :2 .word

sam blok .STRUCT nie podlega relokacji bo jest tworem wirtualnym, może zostać upubliczniony przez .PUBLIC i w ten sposób przekazany dalej

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

15

Odp: Mads Assembler

Thanks! smile But what is the significance of :5 and :2? They look like macro parameters.

The ability to indent STRUCT elements is most welcome.

16

Odp: Mads Assembler

as far as i can decipher this it means repeat value

so

label2 :5 .word 

will reserve space for 5 words

przechodze na tumiwisizm

17

Odp: Mads Assembler

OK - I'll assume that until told otherwise. wink

Thanks! Now to decypher MADS relocatable file format, for which I need to write a loader for the GUI...

18

Odp: Mads Assembler

:repeat

:20 dta $40

20 x $40

:20 dta #

0,1,2,3, ... 19

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

19

Odp: Mads Assembler

tebe napisał/a:

- dyrektywy generujące dane zaczerpnięte z MAE .CB, .BY, . WO, .HE, .SB nie są relokowalne, kod relokowalny generuje na 100% pseudo rozkaz DTA, potem .BYTE, .WORD itd.

A właściwie dlaczego? Przecież .BY i .WO to to samo co .BYTE i .WORD, .HE to w zasadzie uproszczone .BYTE, z kolei .SB (= .SBYTE) i .CB (= .CBYTE) służą tylko do generowania tekstów, co więc przeszkadza ich użyciu w blokach reloc?

KMK
? HEX$(6670358)

20

Odp: Mads Assembler

Tebe sie nie odzywa, nie pisze, maili nie czyta... to moze foruma


mads kompiluje cos takiego:

pha $00
pla $00

php i plp pewnie tez

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

21

Odp: Mads Assembler

nie można tego traktować jako błąd, jeśli zostanie to zablokowane przestanie działać kod typu

    ldx:dex $00
*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

22

Odp: Mads Assembler

> ldx:dex $00

iżisz maria a co to jest?

;-)

ok. ale naszukalem sie w zrodlowce buga, zamiast dobrze wysmazonego

lda $xx

napisalem

pla $xx

i dostalem pieczen rzymska (klopsa).

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

23

Odp: Mads Assembler

Otóż to. I dlatego uważam, że te wszystkie sklejki to chory pomysł. Tak jakby nie dało się napisać normalnie jedno pod drugim. Gdyby przynajmniej to było zarezerwowane dla instrukcji mających ten sam argument, ale widzę, że można sklejać co popadnie.

TeBe: Nie dałoby się dodać przełącznika wyłączającego te xasmowe sklejko-rozszerzenia, dla kogoś, kto z nich nie korzysta i nie chce napotykać na takie problemy?

laoo/ng

24

Odp: Mads Assembler

xxl napisał/a:

mads kompiluje cos takiego:

pha $00
pla $00

Quick Assembler też.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

25

Odp: Mads Assembler

nie. do bledow nie nalezy sie przyzwyczajac. co z tego ze ciagna sie od dawna. poprawiac a nie traktowac jak "wyjatek".

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.