26

Odp: PORTB, bity 0 i 7

@Stryker: ale po co Ci cos do czego nie ma programow?
Jesli nie masz palacej potrzeby posiadania poczekaj, ukaze sie ciekawe rozwiazanie skierowane do graczy - jesli zaladujesz stara gierke z xBiosa to dostanie ona ciekawa funkcjonalnosc - wtedy zadecydujesz czy jest Ci to potrzebne :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

27

Odp: PORTB, bity 0 i 7

... i pozostaniesz z wyborem - ultimate, czy soft xxl

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

28

Odp: PORTB, bity 0 i 7

czarnowidztwo jellonek.

MapRAM dziala niezaleznie od tego czy mamy zainstalowane rozszerzenie pamieci czy nie

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

29

Odp: PORTB, bity 0 i 7

zadne czarnowidztwo, tylko xxl ma klopoty z czytaniem ze zrozumieniem
ulltimate przy kazdym resecie czysci ta pamiec i inicjalizuje po swojemu, bo trzyma tam swoje dane, oraz dane dla sterownika pbi

przechodze na tumiwisizm

30

Odp: PORTB, bity 0 i 7

poprawione zdanie:

MapRAM dziala niezaleznie od tego czy mamy zainstalowane rozszerzenie pamieci czy nie - oprocz rozszerzenia pamieci Ultimate.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

31

Odp: PORTB, bity 0 i 7

Ultimate całe 2kB wykorzystuje?

32

Odp: PORTB, bity 0 i 7

Tylko zamęt powstaje z powodu 2K RAMu. XXL szanuję Ciebie za rzeczy które już zrobiłeś, ale z biegiem czasu coraz ciężej mi zrozumieć do czego właściwie dążysz ? Tworzysz jakieś nowe standardy "od czapy" bo nie podoba Ci się to co zostało przyjęte już dawno temu - w efekcie będzie z Twoimi grami jeszcze więcej problemów niż dotychczas zamiast mniej.

pomidor

33

Odp: PORTB, bity 0 i 7

nowe standardy? jakie nowe? jakie standardy? MapRAM nie jest "od czapy standardem", wydaje mi naturalnym fixem - standardowo atari ignoruje wlaczenie selftestu i wylaczenie ROMu, MapRAM na to pozwala przez co dostajemy 2KB nigdy wczesniej nie uzywanego RAMu.

http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=5255
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=6337

od 2007 roku staram sie to zainstalowac w mojej katarynie... molestowalem o to juz chyba wszystkich swietych i wreszcie sie udalo... co prawda MEMAC (gdyby byl rozwijany) karty VBXE bylby tu lepszy no ale trudno. przyslowiowymi 3 kabelkami dostaje funkcjonalnosc o jaka mi chodzilo (bez instalacji rozszerzenia pamieci) i w polaczeniu z xBios bedzie mi duzo latwiej zrealizowac pare pomyslow (oczywiscie nie jest to funkcjonalnosc standardowa dla xBios tylko rozszerzenie do starych gierek, zreszta to osobny bo troszke szerszy temat)

co takiego i przez kogo zostalo przyjete dawno temu bo nie rozumiem?

jakie konkretnie problemy z moimi grami? ktorymi konkretnie?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

34

Odp: PORTB, bity 0 i 7

Hej!

Ja dodam tylko iż większość tzw. freezer-ów używa tego RAM-u dla swoich potrzeb. Montaż Turbo czy Happy Freezera powoduje na tyle daleko idące modyfikacje w MMU iż ten obszar jest wykorzystany do zapisania danych które są równolegle zapisywane do rej. sprzętowych. Dzieje się tak aby freezer mógł wiedzieć co było zapisane do poszczególnych rejestrów sprzętowych (które w większości są write only lub read only). Zapis jest wykonywany równolegle do danego układu ($d000-$d7ff) oraz pamięci RAM znajdującej się pod tym samym adresem.

Nie wydaje mi się aby pozostawienie tej pamięci niedostępnej normalnie dla użytkownika było przypadkiem, raczej celowym działaniem konstruktorów. Czy oni już wtedy wykorzystali to sobie do debugowania czy też nie to już oddzielna sprawa. Freezer jak najbardziej robił użytek z tej pamięci. Tak samo postąpił Candle. Myślę że jakby się trochę postarać to można by spokojnie zrobić i "Ultimate Freezera" ;-)

pozdrawiam
Seban

35

Odp: PORTB, bity 0 i 7

ten twoj "naturalny fix" juz na pewno wiemy ze nie zadziala z ultimate, ale nie wiemy tez czy bedzie dzialac z innymi rozszerzeniami pbi ktore tez moga wykorzystywac ten ram (moze ktos od karinki sie wypowie czy jest teraz wykorzystywana ta pamiec? czy moze w planach jest jej uzycie - trub, hello ;) ).

co do nowych standardow to prawdopodobnie chodzi electronowi rowniez o xbios, jako atrapa dla tych, ktorzy nie umieja sie posluzyc dosem.
z ktorymi grami? przeciez samo sie narzuca - przyszlymi ;)
btw. szkoda ze tak krotko byles u grzybsona...

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

36

Odp: PORTB, bity 0 i 7

MapRAM jest o tyle od czapy, że za wiele nie daje a jak napiszesz na to grę to będzie działała tylko u Ciebie a nie spodziewałbym się szturmu chętnych do zainstalowania takiego "upgrade".

Jeżeli piszę o "przyjętych rozwiązaniach" mam w tym przypadku na myśli sposób działania wszelkich rozszerzeń ramu opartych na PORTB i samego MMU, bo o ile w "nierozszerzonym" kompie można by zrobić jakiś upgrade MMU aby zrealizować Twoje zamiary to w przypadku dowolnego rozszerzenia już to niekoniecznie by zadziałało w spodziewany sposób a więc skazujemy wszystkich na wyrzucanie ich upgrejdów RAM z powodu Twojej wizji.

Co do niedziałającej gry, to o ile pamiętam był niedawno spór, że coś się nie ładuje / nie uruchamia bo gra ma specyficzne wymagania ale ponieważ nie mogę / nie chce mi się tego odszukać teraz to podtrzymam tylko drugą część zdania: będą problemy z grami niekompatybilnymi z powszechnie używanym hardware - a mogłoby ich nie być.

pomidor

37

Odp: PORTB, bity 0 i 7

> Freezer jak najbardziej robił użytek z tej pamięci.

wiec i freezer nie zadziala z Ultimate? czyli albo freezer albo ultimate? to nie widze problemu - albo MapRAM (samo lub z dowolnym rozszerzeniem pamieci) albo Ultimte; chociaz wydaje mi sie ze moznaby zaszyc w ultimate funkcjonalnosc MapRAM.

> co do nowych standardow to prawdopodobnie chodzi electronowi rowniez o xbios, jako atrapa dla tych, ktorzy nie umieja sie posluzyc dosem.

DOS nie pozwoli mi na to na co pozwala mi xBios

> z ktorymi grami? przeciez samo sie narzuca - przyszlymi

a... bo myslalem, ze sa jakies problemy z obecnymi :-) z przyszlymi tez nie bedzie... naturalny odruch czlowieka - boi sie zmian (jakichkolwiek)

> szkoda ze tak krotko byles u grzybsona

tez zaluje

> MapRAM jest o tyle od czapy, że za wiele nie daje a jak napiszesz na to grę...

ale nie napisze na to gry :-) nie po to to jest :-)

> nie spodziewałbym się szturmu chętnych do zainstalowania takiego "upgrade".

ja tez, chociaz jak pojawi sie cos ciekawego...

> bo o ile w "nierozszerzonym" kompie można by zrobić jakiś upgrade MMU aby zrealizować Twoje zamiary to w przypadku dowolnego rozszerzenia

mam zainstalowane w atari z rozszerzona pamiecia... ale bede mial tez z standardzie.

> podtrzymam tylko drugą część zdania: będą problemy z grami niekompatybilnymi z powszechnie używanym hardware

nie bedzie takich :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

38

Odp: PORTB, bity 0 i 7

xxl napisał/a:

wiec i freezer nie zadziala z Ultimate? czyli albo freezer albo ultimate?

Wydaje mi się iż nie zadziała, Happy/Turbo Freezer szatkował całą organizację RAM-u Atari i w dodatku to zupełnie inaczej działało przed i po wciśnięciu przycisku "Freeze". Czy działałoby to poprawnie z Ultimate? nie wydaje mi się, ale mogę być w błędzie - to już Candle musiałby się wypowiedzieć. Zresztą chyba nie ma takiej potrzeby... Freezera można zrobić właśnie przy pomocy Ultimate. Wystarczy napisać tylko parę kilobajtów kodu.

Rozwiązania we freezer-ach z tamtych czasów były dość dziwne, może nie do końca przemyślane, ale były tanie i były zrealizowane na zwykłych TTL-kach, z tego względu zakładano dużo uproszczeń konstrukcyjnych, które mogą powodować iż freezery mogą nie działać poprawnie z innymi rozszerzaczami tudzież koncepcjami innego sposobu wykorzystania tej pamięci.

Wracając jednak do tego co zrobili konstruktorzy 8-bit Atari... dało pewną swobodę ludziom od nowego hardware i modyfikacji sprzętu, część z ludzi właśnie to wykorzystywała. Twój pomysł na mapowanie tych 2KB RAM w miejsce self-testu też jest swego rodzaju próbą wykorzystania elastyczności konstrukcji jaka jest 8-bit Atari. Nikt Ci tego zabronić nie może i do więzienia nie pójdziesz :D Jeżeli twoje rozwiązanie zdobędzie popularność i akceptację... no cóż :) takie są prawa rynku. Zawsze część ludzi będzie zadowolona, inna nie.  Ja się tylko zastanawiam do czego Ci to będzie tak naprawdę potrzebne :) Jeszcze aby to był NVRAM, no OK... ale zwykły RAM? ;)

a może chodzi o xBios loader co ładuje od $0000-$cfff i od $d800-$ffff?

pozdrawiam
Seban

Ostatnio edytowany przez seban (2012-05-07 15:16:41)

39

Odp: PORTB, bity 0 i 7

> Twój pomysł na mapowanie tych 2KB RAM w miejsce self-testu też jest swego rodzaju próbą wykorzystania elastyczności konstrukcji jaka jest 8-bit Atari. Nikt Ci tego zabronić nie może i do więzienia nie pójdziesz  Jeżeli twoje rozwiązanie zdobędzie popularność i akceptację... no cóż  takie są prawa rynku.

badzmy realistami, oprocz mnie takiego fixa dostanie najwyzej emulator :D a i to nie jest takie pewne :DDD


> Ja się tylko zastanawiam do czego Ci to będzie tak naprawdę potrzebne  Jeszcze aby to był NVRAM, no OK... ale zwykły RAM?

tak, tez na poczatku tak myslalem ale pomysl dojrzewal dlugo i teraz uwazam, ze do realizacji pomyslu nie ma znaczenia czy to bedzie ram czy nvram a tym bardziej ze MapRAM nie wymaga instalacji zadnej kostki pamieci. do czego? :-) bedzie ciekawie :-)


> a może chodzi o xBios loader co ładuje od $0000-$cfff i od $d800-$ffff?

eee, ale xBios i tak moze ladowac w te obszary. :-)

MapRAM nie jest potrzebny do dzialania xBios

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

40

Odp: PORTB, bity 0 i 7

Hej!

xxl napisał/a:

> a może chodzi o xBios loader co ładuje od $0000-$cfff i od $d800-$ffff?

eee, ale xBios i tak moze ladowac w te obszary. :-) MapRAM nie jest potrzebny do dzialania xBios

Ja wiem, tyle że może się nieprecyzyjnie wyraziłem, chodziło mi o koncepcję loadera, nazwijmy to developer-loader który w całości mieści się w MapRAM. Tak że praktycznie cała reszta pamięci jest dla dyspozycji wczytywanego programu.

41

Odp: PORTB, bity 0 i 7

gdyby ktos chcial sie pobawic MapRAM to nowa Altirra emuluje (ze wszystkimi rozszerzeniami pamieci) - bez rozszerzenia pamieci tez.

http://www.atariage.com/forums/topic/19 … try2550870

Ostatnio edytowany przez xxl (2012-06-30 22:05:08)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

42

Odp: PORTB, bity 0 i 7

A do której pamięci będzie miał dostęp ANTIC, jak równocześnie z włączeniem mapramu w $5000..$57ff wybierzemy też bank pamięci w $4000..$7fff?

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

43

Odp: PORTB, bity 0 i 7

http://atariki.krap.pl/index.php/MapRAM

0x11xxx0 - włącz RAM $C000-$CFFF i $D800-$FFFF a RAM z adresów $D000-$D7FF mapuj do $5000-$57FF

bity odpowiedzialne za dostep cpu i antica sa ustawione co oznacza bank podstawowy. antic niezaleznie od typu rozszerzenia pamieci bedzie mial - podobnie jak i cpu - dostep do podstawowego banku.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

44

Odp: PORTB, bity 0 i 7

artek na temat MapRAM:

http://atarionline.pl/v01/index.php?sub … =Stary+Dum

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

45

Odp: PORTB, bity 0 i 7

To ja jeszcze się zapytam: dlaczego dostęp do pamięci podstawowej musi być uaktywniony naraz dla ANTICa i CPU? Czy nie ładniej byłoby używać tylko bitu 4 (dostęp do podstawowej dla CPU) tak, jak to jest w rozszerzeniach pamięci?
Wyobraźmy sobie, że mamy 130XE i ANTIC wyświetla nam obraz na podstawie danych z pamięci dodatkowej. Aby użyć pamięci spod I/O aktualnie musimy zmusić na chwilę ANTICa, żeby pokazywał jednak dane z podstawowej pamięci więc ANTIC pociągnie śmieci z podstawowej :/
MMU w Atari steruje pamięcią w obszarze $5000..$57ff tak:
b7 b0
0   0 - RAM podstawowy
1   0 - RAM podstawowy
0   1 - SELF TEST
1   1 - RAM podstawowy
W kombinacji 00 mógłby być podłączany RAM spod I/O (oczywiście zakładam b4=1 czyli dostęp CPU do pamięci podstawowej).

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

46

Odp: PORTB, bity 0 i 7

to jest celowe dzialanie. dzieki temu MapRAM dziala dokladnie tak samo na atari bez rozszerzenia pamieci i z dowolnym typem rozszerzenia pamieci (z oddzielnym sterowaniem pamiecia dla ANTICa).

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

47

Odp: PORTB, bity 0 i 7

Zrobiłem łatę na atari800, która dodaje support dla MapRAM.

1. Ściągamy z CVS źródła atari800

$ cvs -d:pserver:anonymous@atari800.cvs.sourceforge.net:/cvsroot/atari800 login
$ cvs -z3 -d:pserver:anonymous@atari800.cvs.sourceforge.net:/cvsroot/atari800 export -r HEAD atari800

Zamiast HEAD można podać datę np. 2012/07/14.
2. Ściągamy i aplikujemy łatę:

$ wget http://mono.atari.pl/atari800/atari800-20120713-mapram-patch.diff
$ patch -p0 <atari800-20120713-mapram-patch.diff

Po czym kompilujemy zgodnie z instrukcją.

To oczywiście wersja świeża więc mogą się pojawić bugi. Testowałem to z programami xxla (w załącznikach).
Bugs & requests mile widziane.

Post's attachments

altirramapramtest.obx 102 b, liczba pobrań: 3 (od 2012-07-14) 

testmapram.obx 120 b, liczba pobrań: 3 (od 2012-07-14) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

48

Odp: PORTB, bity 0 i 7

:-)

oprocz Altirra teraz Atari800 emuluje MapRAM...

to swietnie, ze gracze na Linuxach i Mackach tez beda mogli sie pobawic w ... [ chicho! sza! ]

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

49

Odp: PORTB, bity 0 i 7

Chętnie poznam algorytm wykrywania MapRam, tzn nie samej pamięci bo to potrafię - tylko jak odróżnić mapram od innego ramu w tym obszarze (chocby to ultimate o ktore tu sie jakas podziemna wojenka toczy)
W celach czysto pokojowych poproszę.

"Was powinny uzbrojone służby wyciągać z domów do punktów szczepień, a potem zamykać do pi* za rozpowszechnianie zagrożenia epidemicznego" - Epi 2021
"Powinno się pałować tylko tych co tego nie rozumieją. No i nie szmatki i nie chirurgiczne tylko min FFP3, to by miało jakiś sens. U mnie we firmie, to jak przychodzi bezmaskowiec, to stoi w deszczu przed firmą" - Pin 2021

50

Odp: PORTB, bity 0 i 7

@syscall: Identyczny, jak przy wykrywaniu dowolnego rozszerzenia dla PORTB - testowany jest tylko obszar między $5000..$57ff. W zasadze to prosto pod tym kątem można by zmodyfikować procedurę wykrywania extramu. Jedyny ból że MapRAM jest dostępny kiedy masz OS wyłączony :/ no ale jeśli traktować to, jak pamięć RAM POD ROM...

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje