1

Temat: Tworzenie muzyki na STE

Kompletnie nic o tym nie wiem a chciałbym się dowiedzieć i może spróbować kiedyś swoich sił. Wiem że istnieje Cubase ale w to na razie nie zamierzam wchodzić. Interesuje mnie obecnie chiptune i muzyka trackerowa (dokładnie w tej kolejności).

1. Od czego zacząć?
2. Jakie programy polecacie dla POCZĄTKUJĄCEGO STE fana?
3. Czy istnieją PC'towe programy (coś jak RMT dla 8-bit Atari lub Goat Tracker dla C64)?
4. Czy istnieje jakaś porządna baza danych instrumentów/utworów?
5. Czy tworzenie muzyki na YM2149 jest w miarę proste, czy trzeba kombinować z brzmieniami jak na sidzie?

Pytania pewnie jeszcze się pojawią :)

2

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Zacznij od Music Mon 2.5 (bodajże). Oprócz pewnych problemów z przygotowaniem sampli powinieneś spokojnie sobie poradzić.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

3

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Nie do końca to moje buty, ale:
1. Z tego co wiem/czytałem, na PC nie ma softu do pisania muzyki na ST. Jak już na PC, to polecana jest kombinacja hatari+tracker.
2. Rzuć okiem na maxymisera. Są tutoriale, sporo muzyki w tym napisanej.

4

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Przede wszystkim muszę zainwestować w kabel RGB. 20 minut przy trackerze i normalnie ból oczu. Teraz dalej:

Dlaczego MusicMon nie wczytuje plików SND, mimo że ma taką możliwość? SNG idzie normalnie.
Maxymiser też ma problem z wieloma plikami SND (np kilkoma z SV 2k13)
Jakiego formatu się trzymać?

5

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Pod steemem zarówno maxymiser jak i musicmon chodzą znośnie. Co do maxymisera to szczegółowa instrukcja jest dołączona w pliku, ale ona się nadaje do zerkania, polecam to:

http://www.preromanbritain.com/maxymise … by_xia.pdf

Nie zawiera wszystkich funkcji ale jest to znakomity tutorial -  wprowadzenie krok po kroku jak to zjeść. Najistotniejszą w maxymiserze koncepcją są tzw sekwencje, które czynią tworzenie brzmień i efektów nieco mniej intuicyjnym niż się do tego przyzwyczaiłeś w RMT :) ale da się zjeść. MusicMon np. ma bardziej intuicyjne tworzenie brzmień, ale np. w edycji tracków nie ma kolumny efektów (no, ale RMT też nie ma ;) ). Dają trochę inne możliwości - warto się przyjrzeć obu.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

6

Odp: Tworzenie muzyki na STE

stRing napisał/a:

Dlaczego MusicMon nie wczytuje plików SND, mimo że ma taką możliwość? SNG idzie normalnie.
Maxymiser też ma problem z wieloma plikami SND (np kilkoma z SV 2k13)
Jakiego formatu się trzymać?

SNDH to chyba nie jest format a jedynie koperta na song plus embedded player do niego. Tak więc pliki SND generowane przez różne trackery nie będą czytelne dla innych. Koperta umożliwia za to ustandaryzowane odgrywanie przez playery czy z poziomu kodu.

Maciek
--------
Atari 65XE + Ultimate 1MB + Stereo + SIO2SD | Atari 520STE + 4MB + UltraSatan | Atari Falcon 030 + CT60e + 14MB ST + 256MB TT + 68882  + CF + Netusbee | Amiga 500 + 1MB + Gotek | Amiga 600 + 2MB Chip + 8MB Fast + CF

7

Odp: Tworzenie muzyki na STE

maciekm dobrze pisze. Snd(h) to jest jak maluchowy SAP. W środku może być cokolwiek, co spełnia standard.
Jak chcesz odczytać pliki w maxymiserze, to musisz namierzyć te, które zrobiono maxymiserem.
To trochę tak, jakby jakiś tracker na malucha zapisywał od razu SAPy. Też nie każdy SAP dałby się potem załadować do niego.
Sam się na to nadziałem swego czasu :).

W maxymiserze cały power jest w timerach (coś jak maluchowe granie x razy na ramkę, ale trochę bardziej rozbudowane). Jak to Dhor kiedyś mi powiedział: "muzyka bez timerów to jak drink bez alkoholu" :). Tam się robi buzzery, sidy i inne cuda... No, i trochę sekwencje, o których wieczór pisał, ale to kwestia zaznajomienia się.

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Jak coś, to
yerzmyey AT interia.pl

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

9

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Szanowny kolego stRing - piszesz o STE, zadaj sobie zatem pytanie, czy chcesz tworzyć syntetyki, czy jechać z modułami na samplach.

Oczywiście jedyną i słuszną drogą jest użycie YM do syntezy. Przy obecnym oprogramowaniu i możliwościach  STE to najzajebitszy chip do chiptune'ów. WIem, sid, blablabla... Sid nie ma pazura, jest za 'miękki'. Period.

Jeżeli dokonasz wyboru - moduły czy chiptune'y, to dobierasz do tego soft. O graniu na samplach nie wiem nic, ale w przypadku chiptune'ów to wiem, że obecnie najlepiej skoczyć na głęboką wodę i zająć się tematem Maxymisera. Są trackery może bardziej intuicyjne, może mniej, ale tworzenie na Maxymiserze można porównać do zagadnienia basic vs assembler. Po co się zatem ograniczać, skoro Maxymiser to jedynie kwestia obczajenia tworzenia instrumentów - cała reszta jest jak w każdym innym trackerze.  Dodatkowo, w przypadku STE można wykorzystać DMA i przetworniki, zatem do wykorzystania mamy trzy kanały syntezy i dwa kanały digi.

Nie jest łatwo, trzeba trochę zrozumieć zasady generowania dźwięku i wykorzystania na jego potrzeby timerów, buzzera i innych niuansów YM. Ale polecam.

Dobry i całkiem sensowny tutorial jest na na stronie projektu Maxymiser http://www.preromanbritain.com/maxymiser/. Kiedyś, gdzieś znalazłem alternatywny opis z jednego z magów dyskowych, ale musiałbym za tym poszperać ponownie.

--
Dhor/M.E.C.

10

Odp: Tworzenie muzyki na STE

@yerz: dzięki, jak się ogarnę, kupię kabel RGB i będę miał jakieś pytanka to się skontaktuję, może być skype?

@dhor and all: napisałem w pierwszym wątku że chodziło mi o chiptune, DMA taż ale to potem, na razie chcę poznać zasadę tworzenia właśnie na czystym YM, bez digitek itd. Moduły trochę ogarniałem na Amidze więc mnie na razie to nie interesuje. Poza tym zawsze uważałem, że brzmienie syntetyczne jest fajniejsze :) Chcę zacząć od jednego prostego programu, tylko chodzi mi o to żeby nie wpaść od razu na głęboką wodę i się nie zniechęcić. Muszę też zacząć z tym zabawę tak, żeby nie robić jakichś podstawowych błędów od początku. Coś jak ślepiec potrzebuje przewodnika :) Przytoczony MusicMon wydaje się być ok na początek. Czy ktoś w nim obecnie tworzy? Yerz?

Ostatnio edytowany przez stRing (2014-04-18 08:10:48)

11

Odp: Tworzenie muzyki na STE

To skoro była już mowa o maxYMiser vs musicmon oraz o timer'ach, które są używane do tworzenia dodatkowych brzmień i efektów to jak mam pytanko do kolegów muzyków.
MaxYMiser z tego co wiem umożliwia zdefiniowanie które timer'y zostaną użyte podczas grania muzyki, a które zostaną wyłączone (i zostawione wolne dla kodera gry czy dema - przy prawdopodobnie mniejszej stabilności ale zawsze) - skutek jest taki, że na którymś kanale znikają nam efekty dodatkowe i mamy czyste brzmienie YM.
Czy MusicMon też coś takiego umożliwia? Czy muzyk w nim piszący może np zagwarantować, że np Timer B będzie wolny?

Maciek
--------
Atari 65XE + Ultimate 1MB + Stereo + SIO2SD | Atari 520STE + 4MB + UltraSatan | Atari Falcon 030 + CT60e + 14MB ST + 256MB TT + 68882  + CF + Netusbee | Amiga 500 + 1MB + Gotek | Amiga 600 + 2MB Chip + 8MB Fast + CF

12

Odp: Tworzenie muzyki na STE

2. Jakie programy polecacie...

Polecić konkretnie nic nie chcę bo nigdy twórczo (zwłaszcza chipowych)
nie wykorzystywałem, poza tym od czasu kiedy byłem na bieżąco trochę czasu
minęło, ale może pomocną okaże się stronka DHS z listą softu:

- dla chipów http://dhs.nu/files.php?t=chipeditor
- dla trackerów http://dhs.nu/files.php?t=digieditor

Osobiście zawsze byłem zachwycony muzyką i dźwiękiem
tworzonymi przez Scavenger'a z grupy Synergy. On tworzył na programie Chipmon.
Niegdyś demo wersja tego programu była dołączona do Synergy MegaDema,
ale zdaje się, że później wypuszczono pełną jego wersję.

Moim drugim ulubionym ST chip muzykiem jest Tao z grupy Cream.
On zdaje się tworzy na Magic Synth.

Wynalazków typu MusicMon czy maxYMiser niestety jeszcze nie znam.
Zbyt długą miałem przerwę z ST, ale szanownym przedmówcom myślę, że
możesz zaufać co do polecanych programów (Maxymiser jak i MusicMon).

Co do trackerów na ST/STE, podstawa to zapewne Protracker.
Na STE można pokusić się o mody 6,8 kanałowe na programie Octalyser.

3. Czy istnieją PC'towe programy

Czy istnieją jakieś chipowe programy odpowiedniki STkowych to nie wiem.
Nie spotkałem się nigdy z żadnym. Co do trackerów to pewnie istnieje ich
cała masa (np. Scream Tracker, FastTracker, Skale Tracker, Protracker itd.)
jednak w większości przypadków są to znacznie bardziej rozbudowane
programy, często zapisujące w formacie XM albo innych własnych i trzeba pewnie
uważać tak aby zachować zgodność z MODem (np. ilość kanałów, ilość sampli,
długość sampla, stosowane komendy, format zapisu itd.)

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

Odp: Tworzenie muzyki na STE

dhor napisał/a:

Przy obecnym oprogramowaniu i możliwościach  STE to najzajebitszy chip do chiptune'ów. WIem, sid, blablabla... Sid nie ma pazura, jest za 'miękki'. Period.

O to to. Właśnie.





stRing:

> jak się ogarnę, kupię kabel RGB i będę miał jakieś pytanka to się skontaktuję
----------
Spoko.

> może być skype?
------------
Niestety nie. Ja to tylko maila.
Przy okazji nawołuję wszystkich, by nie używali skype'a, gdyż jest to diabelski wytwór, czyhający na wasze zdrowie psychiczne i wszelkie dane osobiste.

> Przytoczony MusicMon wydaje się być ok na początek. Czy ktoś w nim obecnie tworzy? Yerz?
---------------
Ja, zgadza się. Też ma digi i to chyba za dwa, ale oczywiście nie dodatkowo. Tj. w ramach 3 kanałów AY.
Jest stosunkowo prosty i nawet wygodny, ale możliwości edytora bywają toporne.

Ale moja osoba, skromnego chiptunera, nie musi być zachęcająca, toteż - z drugiej strony - na MusicMon pisze również Stu http://www.youtube.com/channel/UCJ4zgJ8OKVKY9X4YYMDLyJw , a to chyba wystarczająca rekomendacja dla Atarowców.
I wcale nie robi italo.

Ostatnio edytowany przez YERZMYEY/HOOY-PROGRAM (2014-04-18 11:45:20)

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

14

Odp: Tworzenie muzyki na STE

No gdybym nie miał Skype to już bym nie pracował gdzie pracuję ;) A dane wcale nie muszą być zgodne z prawdą :D

Ostatnio edytowany przez stRing (2014-04-18 12:49:20)

15

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Czy da się podejrzeć (niekoniecznie wysłuchać) zawartość pliku sndh (w sensie nuty) - czy jest do tego jakieś narzędzie na PC? Czy jedyna opcja to konwersja i odpalenie w odpowiednim trakerze?

16

Odp: Tworzenie muzyki na STE

stRing, siedzę właśnie nad czymś takim, ale tylko dla plików SNDH wyprodukowanych przez maxYMiser.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

17

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Nie wiem w czym to było pisane (rok 1989), ale mogę podesłać ten plik. Skoro dopiero pracujesz, to pewnie jeszcze to potrwa :) ?

18

Odp: Tworzenie muzyki na STE

SNDH jak już słusznie pisano to kontener. Tak jak SAP - może zawierać RMT albo CMC albo... jeszcze coś innego. Podglądacz nut musiałby rozpoznać format i podejrzeć odpowiednio. Chyba że taki jak robi Cyprian - konkretny dla MYM.

BTW: @Cyprian - Masz gdzieś opis formatu, albo lepiej - format songu (MYS) i banku instrumentów (MYV) ? Potrzebowałbym a znaleźć nie idzie.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

19

Odp: Tworzenie muzyki na STE

stRing tak jak Wieczór pisał, SNDH to kontener dla różnych playerów z różnymi formatami traków. Ja mam opis tylko dla maxYMisera. Ale wrzuć plik tu na forum, zobaczę co da się zrobić.

Wieczór, psze bardzo. w pliku MYM_SNDH jest format danych plików maxYMisera i SNDH.

Post's attachments

MYM_SNDH.ZIP 3.94 kb, liczba pobrań: 8 (od 2015-11-19) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

20

Odp: Tworzenie muzyki na STE

O, podziękował - widać za słabo szukałem

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

21

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Teraz znalazłem, że pierwsza wersja programu maxYMiser jest z 2005 roku, więc ten utwór na pewno w nim nie powstał.
Jak rozpoznać traker i zmienić ten plik na format źródłowy?

Ostatnio edytowany przez stRing (2015-11-20 08:34:17)

Post's attachments

Total_Eclipse.sndh 3.41 kb, liczba pobrań: 5 (od 2015-11-20) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

22

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Po rozpakowaniu i zajrzeniu hex edytorem znalazłem w środku tekst "(c)1999 Wally Beben 1988 music for Atari STJ" , co mogłoby sugerować, że zostało stworzony tym czymś, ale też chyba był zrobiony później (ktoś wie?) i nie bardzo wiem jak tym nawet wczytać plik i czy w ogóle da się pisać muzykę...

A nie prościej by Ci było ściągnąć SIDa ( http://www.lemon64.com/music/download.php?sid=5897 ) przerobić go na mid ( https://www.dropbox.com/s/4s4iuab8rj1xw8i/SID2MIDIw.zip ) i obejrzenie jak wygląda pod Windowsem w OpenMPT ( http://openmpt.org/download ) ? :)

Pierwsze kilka kroków już zrobiłem sprawdzając, czy się da , mid w załączniku ;)

Ostatnio edytowany przez wieczor (2015-11-20 11:36:42)

Post's attachments

Total_Eclipse_subtune1.mid 64.04 kb, liczba pobrań: 7 (od 2015-11-20) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

23

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Wieczór, z sidem to była druga, awaryjna opcja. Myślałem że z sndh pójdzie łatwiej. Poza tym obecnie u mnie na komputerze jest jakiś konflikt i "grajki" pod sida nie chcą działać.

W każdym razie, przetarłeś mi szlak, dzięki.

24

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Nie ma sprawy. Ja go nawet nie odtwarzałem bo też nie mam czym, tylko od razu w konwerter ;)

Z SNDH może nie być prosto, zwłaszcza z tymi starymi, bo nowe to mniej więcej wiadomo jakiego softu szukać. Chociaż !Cube swoje SNDH "psuje" i maxYMiser już ich nie czyta (trzeba rypać MYS i MYV ze środka ;) )

Ostatnio edytowany przez wieczor (2015-11-20 12:11:25)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

25

Odp: Tworzenie muzyki na STE

Ogarnąłem temat JSem, XLSem i manualnie. No ale finalnie znalazłem łatwiejszą metodę:
Odtwarzacz plików SHND na ST: http://sndplayer.atari.org/files/snd151.zip
Odpalamy to pod Hatari, zrzucamy audio do pliku YM  Sound --> Record Sound --> plik.ym
Konwertujemy YM na Midi pod Windą:
http://fading-twilight.atari.org/fading … M2MIDI.ZIP

Post's attachments

Total_Eclipse_ym.mid 134.97 kb, liczba pobrań: 7 (od 2015-11-20) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org