51

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Coś udało się zrobić, idzie wyłączyć SDX ale zapomniałem o przepisaniu trig3 do gintlk  :D

@mono - przeraziłeś mnie...

Problem gry która sama w siebie mieści się w podstawowej, ale musi doczytywać się.
Nie mogę założyć, że każdy ma ExtRam.

    Pod AtariDos to pikuś, już działa.
    Pod SDX będę musiał zdać się na usera, by odpalał z "x".  Ale mogę tylko gdybać, czy będzie możliwy doczyt.
         A co dopiero zapis?
         Chyba se daruję kombinowanie takiej wersji i zrobię ROM dla posiadaczy SDX.
         Wersja gry na Carta poleci z Side i AVGcart.

52

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Panowie, chwilkę. Nie ma tu w ogóle co kombinować.

Rozkaz X nie wyłącza Sparty, odłącza Cart (upraszczając trochę) a to nie to samo :)
Sparta w dalszym ciągu działa i posiada wszystkie funkcjonalności (z maleńkimi wyjątkami, które Cię nie dotyczą) *

Jak nie używasz ExtRam, to niczym nie musisz się przejmować. Odpalasz program poprzez X i działa tak jak pod każdym innym DOSem (i tak własnie ma być!), a nawet jak masz w programie powrót do DOSa to normalnie wróci do Sparty.


-----------------
* A tu z manuala sparty, co zmienia wywołanie przez X:

- Nie jest używany szlak poszukiwań - musisz określić dokładne położenie pliku, jeżeli nie
znajduje się on w bieżącym katalogu i w ustalonej stacji.
- Nie są używane mini-bufory - operacje zapisu i odczytu pojedynczych bajtów są bardzo
wolne (jest to bardzo rzadki przypadek, gdyż większość programów, które stosują zapis i
odczyt pojedynczych bajtów jest napisana w Basicu lub używa modułu).
- zewnętrzne polecenia SpartaDOS (jak FIND lub MENU) są niedostępne.
- Kierowanie I/O jest znacznie skrępowane, ponieważ musi korzystać z biblioteki. Przy
jego realizacji obraz szybko migocze.

Ostatnio edytowany przez Pecus (2021-05-27 21:33:07)

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

53

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

pajero napisał/a:

Problem gry która sama w siebie mieści się w podstawowej, ale musi doczytywać się.
Nie mogę założyć, że każdy ma ExtRam.p

Czy gra będzie docelowo w jednym pliku, czy wielu? Jeżeli to drugie, to pozwól użytkownikowi samemu zadecydować, aby przed uruchomieniem skopiować pliki gry na ramdysk.

pajero napisał/a:

Pod SDX będę musiał zdać się na usera, by odpalał z "x".

Nie myśl za użytkownika. Gdy gra mu sie wyłoży, bo zapomni o X, to następnym razem będzie pamiętać. :)

pajero napisał/a:

Ale mogę tylko gdybać, czy będzie możliwy doczyt.
         A co dopiero zapis?

Złośliwie napiszę, że na czas pracy Basica, Turbo Basica oraz różnych użytków (np. MAE, Atari Writer itd.) moduł Sparty jest odłączany, a mimo to możliwy jest w tych programach odczyt i - o zgrozo! - zapis. :) X jest na tyle inteligentne, że na czas operacji wejścia/wyjścia przyłącza SDX, a po zakończeniu odłącza.

Nie bardzo rozumiem, czemu tak kombinujesz. Czy chodzi o to, aby nie trzeba było klikać dwóch klawiszy więcej pod SDX? :) Kiedyś (SDX 4.20) takie rzeczy rozwiązywało się przez prosty plik BAT, gdzieś na trasie w $PATH:

X A:\GRY\BUBBLE.COM

Teraz może być jeszcze prościej: :)

SDX User's Guide napisał/a:

COMEXE.SYS is a system extension that distinguishes between *.COM and *.EXE type binaries causing the DOS to load them in slightly different manner. The *.COM files are considered external commands and simply searched for and loaded as before. Now the *.EXE files are searched for and loaded too, but before that the SD I/O library module is automatically switched off releasing the cartridge area at $A000-$BFFF. In other words, if a binary has an *.EXE extension it is a signal for the DOS, that it should be executed using X.COM - the system can now do it automatically. No more need to care about typing in the extension at the DOS prompt.

.: EDIT :.
Pecus napisał/a:

Rozkaz X nie wyłącza Sparty, odłącza Cart (upraszczając trochę) a to nie to samo :)
Sparta w dalszym ciągu działa i posiada wszystkie funkcjonalności.

O! To, to, to! Pecuś mnie uprzedził i wyjaśnił dożo prościej ode mnie.

Ostatnio edytowany przez Lizard (2021-05-27 21:31:51)

Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.

54

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Może się za bardzo przejmuję. Dokończę to co mam, gdyby były problemy pod Spartą a pod AtariDos chodziło, to pozwolę sobię szukać pomocy tu na forum.

Dzięki Panowie. Kombinuję, bo szukam pamięci poniżej $1000 (najniższe Memlo jakie daje "X"). A to oznacza po wczytaniu gry i rozpakowaniu zniszczenie DOSu. Byłoby łatwiej i mniej przerw w grze na doczytywanie...

PS.

SDX User's Guide napisał/a:

Innymi słowy, jeśli plik binarny ma rozszerzenie * .EXE to jest to sygnał dla DOS-a, że powinien zostać uruchomiony przy pomocy X.COM

u mnie, bez wpisania X pliki EXE nie ładują się.

Ostatnio edytowany przez pajero (2021-05-27 22:52:52)

55

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

pajero napisał/a:

u mnie, bez wpisania X pliki EXE nie ładują się.

Bo rozszerzenie systemowe COMEXE.SYS ładuje się (a co za tym idzie działa i rozróżnia pliki .COM i .EXE) po dodaniu odpowiedniego wpisu w CONFIG.SYS.
Domyślnie go nie ma i pliki .COM i .EXE traktowane są przez Spartę jednakowo.

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

56

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

mono napisał/a:

Edit: Skoro potrzebujesz CIO i urządzenia D: to pewnie zamiast loadera potrzebny będzie jakiś GameDOS. Czemu właściwie używasz CIO a nie wpakujesz wszystkiego do jednego .XEX-a, choćby i megabajtowego, i nie porozmieszczasz samodzielnie wszystkiego po pamięci jak Ci pasuje? Gra ładowałaby się nawet z najprostszego loadera a nikt nie zabrania wykonywania bloków init.

skoro gra doczytuje dane to jak wykonac "powrot" do juz wczesniej zaladowanego/wykonanego inita?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

57

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Pajero, a masz w CONFIG.SYS magiczną linijkę: DEVICE COMEXE.SYS?

Jeżeli szukasz pamięci poniżej $1000, to jak chcesz załadować grę bez niszczenia AtariDOSa? :-O SDX przy minimalnej konfiguracji (BANKED, SPARTA.SYS i SIO.SYS) ma MEMLO równe $0EE5, a po załadowaniu X.COM - $1040, DOS II+/D - $2000, MyDOS - $1EE9.

xxl napisał/a:

skoro gra doczytuje dane to jak wykonac "powrot" do juz wczesniej zaladowanego/wykonanego inita?

Nie ma takiej potrzeby. Kod, wykorzystywany w każdej części gry, ładuje w pierwszym bloku, a resztę doczytuje w następnych. Po każdym bloku skacze przez init w $02e2, np. do "rezydentnej" części z pierwszego bloku.

Ostatnio edytowany przez Lizard (2021-05-27 23:32:42)

Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.

58

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Lizard napisał/a:

Nie ma takiej potrzeby. Kod, wykorzystywany w każdej części gry, ładuje w pierwszym bloku, a resztę doczytuje w następnych. Po każdym bloku skacze przez init w $02e2, np. do "rezydentnej" części z pierwszego bloku.

rozumiem. gramy sobie, jestesmy w 10 levelu gra juz doczytala tych 10 blokow a my stracilismy ostatnie zycie. chcemy zagrac jeszcze raz... jak gra ma zaladowac ten pierwszy blok danych jeszcze raz?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

59

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

xxl napisał/a:
mono napisał/a:

Edit: Skoro potrzebujesz CIO i urządzenia D: to pewnie zamiast loadera potrzebny będzie jakiś GameDOS. Czemu właściwie używasz CIO a nie wpakujesz wszystkiego do jednego .XEX-a, choćby i megabajtowego, i nie porozmieszczasz samodzielnie wszystkiego po pamięci jak Ci pasuje? Gra ładowałaby się nawet z najprostszego loadera a nikt nie zabrania wykonywania bloków init.

skoro gra doczytuje dane to jak wykonac "powrot" do juz wczesniej zaladowanego/wykonanego inita?

Chodziło mi o model, kiedy gra cała mieści się w pamięci i trzeba ją tylko załadować do kolejnych banków.

@pajero: Skoro musisz mieć DOS-a, to proponuję:
1. Rozpoznać czy masz SDX i w jakiej konfiguracji (czyli gdzie jest bank systemowy z procedurami obsługi filesystemu): http://atariki.krap.pl/index.php/Progra … mi%C4%99ci
2. Znaleźć indeksy banków pamięci http://atariki.krap.pl/index.php/Progra … zszerzonej (punkt 2).
W Programming Guide znajdziesz sposób odczytu adresów symboli http://sdx.atari8.info/index.php?show=en_docs za pomocą procedury JFSYMBOL i zmienne systemowe ulokowane względem COMTAB (którego adres znajduje się w DOSVEC).
W ten sposób będziesz mógł załadować swoje rzeczy do ExtRAM nie kolidując z CIO, choć pamiętaj że bank systemowy może być ulokowany albo w ExtRAM (konfiguracja BANKED) albo w pamięci pod ROM (konfiguracja OSRAM). Więc może lepiej zasygnalizować użytkownikowi przypadek kiedy nie da się załadować danych bez kolizji z SDX?

hex, code and ror'n'rol!
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

60

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Zrobić wybieraczkę nawet w postaci zewnętrznego pliku z numerami banków ;) i po problemie

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

61

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

xxl napisał/a:

rozumiem. gramy sobie, jestesmy w 10 levelu gra juz doczytala tych 10 blokow a my stracilismy ostatnie zycie. chcemy zagrac jeszcze raz... jak gra ma zaladowac ten pierwszy blok danych jeszcze raz?

Trzeba przejść całą grę za pierwszym podejściem. :D

To jest wada umieszczania całości w jednym pliku. Można w pierwszym bloku umieścić loader, który otworzy binarkę do odczytu i będzie doładowywał bloki z wykorzystaniem funkcji fseek. Uważam, że jednak łatwiej czytać dowolne bloki, kiedy te są w oddzielnych plikach. Obydwa rozwiązania wymuszają użycie DOSa i wykluczają magnetofon. Można także umieścić grę na cartridge'u lub zrobić całodyskową.

Możliwości, jak widać, jest wiele i każda ma swoje plusy i minusy.

Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.

62

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Zawsze mi się wydawało, że należy szukać najprostrzego rozwiązania.
Pajero pisał wcześniej, że gra nie potrzebuje ExtRam, ale za to potrzebuje DOSa do doczytywania (zapisywania) plików.

Nie ma co proponować mu wybieraczki banków (bo nie potrzeba ich wybierać), czy sprawdzania gdzie siedzi Sparta (bo to także jest tu nie potrzebne).
Wystarczy uruchamianie przez X i odwoływanie się do plików na domyślnym drive i ścieżce (czyli jak w każdym innym DOSie).

I wszystko będzie działało (O.K. - jak ktoś używa Sparty i nie ma minimum 130XE może mieć problemy - ale to jego problemy ;) ).

Nie szukajmy problemu, tam gdzie go nie ma.

Ostatnio edytowany przez Pecus (2021-05-28 10:31:22)

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

63

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Zgadzam się. Trochę mnie zaskoczyło, że Pajero chce coś robić dodatkowo w przypadku gdy używana jest SDX, stąd te elaboraty. Kfadratiszen-praktiszen-gut!

hex, code and ror'n'rol!
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

64

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Przy takich okazjach można popuścić wodze fantazji i pomyśleć jak skomplikować proste rzeczy.

Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.

65

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Pecus napisał/a:

że gra nie potrzebuje ExtRam, ale za to potrzebuje DOSa do doczytywania (zapisywania) plików.

Jam masz ExtRam (a 130XE to jednak za mało) - to się wczytuje do banków (prócz tego z Spartą), jak nie masz - to sorki ale doczyt.

Wybieraczka ExtRam jest potrzebna? I tak zniszczę jakąś część ewentualnego Ramdysku.

Pecus napisał/a:

Wystarczy uruchamianie przez X i odwoływanie się do plików na domyślnym drive i ścieżce (czyli jak w każdym innym DOSie).

Już mi przeszła chęć "emulowania" X.

Co do AtariDos, przypomnę, że Memlo np. $700 dla FOXa dos.  Zapis jest, co prawda tylko jako zastępowanie istniejących danych.
Dlatego szukam jak tu zejść w Sparcie < $1000.

Może pozostanę tylko przy ATR z plikami AtariDos2, przecież Sparta sobie poradzi (a może nie?)

Ostatnio edytowany przez pajero (2021-05-28 23:52:33)

66

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Sparta X w trybie BANKED na konfigu "zero" ma memlo poniżej $1000

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

67

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Ale pamiętaj, że rozkaz X to MEMLO podnosi.
Wydaje mi się, że w przypadku podanym przez Ciebie skoczy ono po X powyżej $1000 (minimalnie powyżej ale jednak).

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

68

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

mam tylko nadzieje ze walka z "DOS" nie wplynie negatywnie na gre sama w sobie.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

69

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

wątpliwe, a można przynajmniej zyskać pełną kompatybilność z hardare'm.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

70

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

pajero napisał/a:

Co do AtariDos, przypomnę, że Memlo np. $700 dla FOXa dos.

Przypomnę, że $0700 jest adresem ładowania DOSa. Gdzie wspomniany przez Ciebie rezyduje, że MemLo jest na tym poziomie?

Pecus napisał/a:

Ale pamiętaj, że rozkaz X to MEMLO podnosi.
Wydaje mi się, że w przypadku podanym przez Ciebie skoczy ono po X powyżej $1000 (minimalnie powyżej ale jednak).

Przy zerowej konfiguracji (BANKED, SPARTA, SIO) doładowanie X.COM podniesie MemLo o 64 bajty ponad $1000.

Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.

71

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

zawsze

pajero napisał/a:

Co do AtariDos, przypomnę, że Memlo np. $700 dla FOXa dos.  Zapis jest, co prawda tylko jako zastępowanie istniejących danych.

zawsze mozna uzyc: https://xxl.atari.pl/xbootdos/


Pin napisał/a:

wątpliwe, a można przynajmniej zyskać pełną kompatybilność z hardare'm.

licze na kunsztowna "wybieraczke do bankow"

;-)

Ostatnio edytowany przez xxl (2021-05-29 16:22:25)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

72

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

W przypadku używania tylko banków 130 XE, to wybieraczką banków nawet bym sobie gitary nie zawracał.

73

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Nie mając wpływu na czas za szybko biegnący no i smutne zdarzenie,
     i nie mając wpływu na czas osób zaangażowanych....

... mimo że gra jest mocno zaawansowana nie ukazała się na obecnym party  :(


Małe intro o smutku
w załączeniu

https://drive.google.com/uc?export=view&amp;id=1Zqp1jbB_IjfSQwTzyQn9LO0WE8MIu7mU

Ostatnio edytowany przez pajero (2021-07-10 21:33:12)

Post's attachments

AwaitBB.xex 8.72 kb, liczba pobrań: 13 (od 2021-07-10) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

74

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

Zaczekamy! Dzięki i pozdrowienia z Losta :-)

75

Odp: BUBBLE SHOOTER na Atari XL/XE

No nie mam nic nowego w temacie sound czy sfx by złożyć grę i testować :(
Wakacje w toku


Mam następną setkę leveli - tydzień roboty. 


https://drive.google.com/uc?export=view&amp;id=19JlLYwNXD843Ai4pe2_Xcqg-mByZ6dX6