226

(18 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Minęła północ i wszystko jasne. Magnetofon nr 1 przechodzi w ręce dragmara. W imieniu magnetofonu dziękuję :) .

@dragmar, w kwestii szczegółów transakcji spodziewaj się niedługo mejla ode mnie.


A TYMCZASEM...

Skoro pierwszy magnetofon znalazł swojego nowego właściciela, więc nadszedł czas na drugi o numerze fabrycznym 317056.

Historia naprawy:

Obudowa tego egzemplarza, podobnie jak poprzedniego, w zasadzie nie jest pożółkła (trzeba się dobrze przyglądać), z wyjątkiem, co ciekawe, klawiszy, które były niemalże brązowe. Zostały więc wymienione. Ten sam los spotkał pasek napędowy.

Pierwsze testy z kasetą ujawniły kolejny problem. Wczytanie gry graniczyło z cudem. Wystarczył rzut oka na śruby głowicy uniwersalnej, aby przekonać się, że ktoś tu kręcił ;) . Jednak ustawienie skosu niewiele pomogło. Nawet odczytanie własnego zapisu odbywało się z problemami. Trzy kolejne próby odczytu „gry testowej”, czyli takiej, która zapisana jest słabiej niż normalnie, zakończyły się niepowodzeniem (sprawny magnetofon łyka tę grę bez mrugnięcia okiem). Przyczyną problemów okazał się tranzystor Q5 lub Q6. Nie wnikałem, który, wymieniłem oba. Fabrycznie wstawiane są w tym miejscu tranzystory 2SC1815. Ponieważ akurat ich nie miałem, zostały zastąpione przez 2SC3198. Profilaktycznie wymieniłem jeszcze kondensatory C5 i C8.

Następnym problemem był rozwalony mechanizm pauzy i to bardzo pechowo. Zwykle „puszcza” zaślepka sprężynki pauzy. Tutaj, pęknięta okazała się druga strona, czyli plastik umiejscowiony na metalowym chassis. Jego wymiana wymagałaby rozebrania na pojedyncze elementy mechanizmu magnetofonu, co czyni całą operację nieopłacalną, zważywszy wartość magnetofonu. Obszedłem ten problem w inny sposób. Pauza działa, jednak jak długo, nie jestem w stanie powiedzieć. Z drugiej strony, ta funkcja nie jest niezbędna do normalnego korzystania z magnetofonu.

Ostatnia wada polegała na zwartych stykach przewijania. Ponieważ ich rozgięcie nic nie dało, zachowywały się jak guma do żucia ;) , po krótkim namyśle, pozbyłem się ich, jako całkowicie zbędnych.

Zdjęcia:
[Zdjęcia usunięte]

Tylko z tym magnetofonem jest oryginalna instrukcja obsługi w języku angielskim, czyli „Owner's manual”, jako „rekompensata” za niepewną pauzę.

W napisie „XC12” nieznacznie nadgryziona jest u góry litera „C”, co widać na czwartym zdjęciu.

Również tutaj dostępny będzie jako dodatkowa opcja kartridż TURBO 2001, na pewno w wersji 2.2 za 20,00 zł. Czy będzie też w wersji 2.1, poinformuję później, gdyż zależy to, jaką decyzję podejmie dragmar.

Oczywiście jak jego poprzednik, tak i ten egzemplarz wyposażony jest w system PRO-3.

Czas start! Zaczynamy licytację od kwoty 71,00 zł plus 20,00 zł wysyłka. „Timeout”, czyli koniec licytacji, nastąpi 19.05.2018, innymi słowy, dopóki data nie przeskoczy na 20 maja.

===Korekta===
Kwestia kartridża się wyjaśniła. Nadal dostępne są obie wersje, ale po jednej sztuce i więcej nie będzie. Czyli ostania okazja na oryginalny kartridż TURBO 2001 z TOMS-a.

227

(16 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Zrobiłem test i rozwiązanie z dwiema diodami, jedna pod drugą, sprawdza się. To dobry sposób dla tych, którzy woleliby nie wiercić dziury w obudowie. Dioda, przynajmniej ta górna, powinna mieć przezroczystą, a jeszcze lepiej białą, matową soczewkę. Ta pod nią już może mieć dowolną soczewkę.

228

(16 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@Pin, coś trzeba było wymyślić ;)

micromax napisał/a:

2 kolorowe a nawet 3 kolorowe wystepuja w odmianie ze wspolna anoda i katoda

Zgadza się, ale kluczem jest tu słówko „wspólna”. Ze wspólną katodą odpada. Ze wspólną anodą może by się dało, ale „save” jest sterowane przez podanie napięcia na LED. Czyli tu z kolei robi się komplikacja, bo bez inwertera ani rusz. No, chyba żeby pójść na maksymalne uproszczenie i w ogóle zrezygnować z diody „save”. W końcu model 1010 nie ma takiej sygnalizacji i też działa :)

pancio.net napisał/a:

Z opisu zasady działania nie wynika czym jest sygnał ST (START?)

Myślałem, że po zdjęciu płytki drukowanej magnetofonu da się to łatwo zidentyfikować. Do tej samej ścieżki podłączone są kabelki od przełącznika S1 PLAY. Skoro jednak pojawił się problem, to proszę bardzo, oto schemat z zaznaczonymi na niebiesko punktami podłączenia:
https://thumbs2.imgbox.com/c1/f7/VjxsZVav_t.gif

229

(16 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

pawel napisał/a:

Nie lepiej byłoby wymienić np diode od save na dwukolorową? Nie trzeba by wtedy dziurawić magnetofonu.

Chciałem, aby układ był możliwie najprostszy, stąd zastosowanie tylko jednego tranzystora. Ceną jest to, że katoda diody LED nie znajduje się na masie, czyli dwukolorowa dioda odpada. Poza tym w moich magnetofonach takie rozwiązanie zastosowałem do sygnalizacji TURBO (czerwony kolor – SAVE, zielony – TURBO). Mogę jednak pomyśleć w wolnej chwili nad twoją propozycją, jeśli pojawi się szersze zainteresowanie. Jednak układ będzie z pewnością bardziej rozbudowany. Nie skończy się na jednym tranzystorze :)

Rozkład napięć przy świecącej diodzie zmierzony na płytce testowej:

https://images2.imgbox.com/f4/9f/o5A7BYbu_o.png

230

(16 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Dzięki panowie za dwa dobre słowa (jak na razie) :)

231

(39 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Pasy spowodowane są, jak napisał Simius, przeciążeniem zasilacza. Uszkodzone pamięci RAM żrą prąd bez opamiętania ;)
Uszkodzonego Fredka często można poznać po napięciu na n. 1 i 2. W sprawnym jest takie samo (ok. 2,5V).

232

(16 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Rzeczywiście plusem piszczyka jest to, że nie trzeba wiercić dziury w obudowie, ale minusem brak możliwości użytkowania takiego magnetofonu w nocy, chyba że jesteś sam w domu lub za grubą ścianą ;)

233

(16 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

https://i.postimg.cc/nhF5c0t1/0-SRW-i-ilustracja.png

Każdemu, kto miał do czynienia z magnetofonem Atari, z pewnością zdarzyło się zapomnieć o wciśnięciu klawisza STOP lub przynajmniej pauzy po zakończeniu wczytywania gry. Bywa, że nawet po godzinie lub dwóch, zerkając na magnetofon, przypominamy sobie, że nadal jest wciśnięty klawisz PLAY, a taśma przecież się nie przesuwa. Naturalnym, a zarazem negatywnym efektem takiego stanu rzeczy jest powstanie trwałego wgniecenia w taśmie w miejscu, w którym jest ona „przygniatana” przez rolkę dociskową do wałka przesuwu taśmy. W efekcie, później, przesuwająca się przed głowicą taśma w miejscu wgniecenia nie przylega dobrze do czoła głowicy uniwersalnej, czego konsekwencją jest błąd odczytu.

Nie da się zmienić funkcjonowania mechanizmu magnetofonu, ale można wprowadzić sygnalizację, aby użytkownik nie zapomniał wcisnąć STOP po zakończeniu wczytywania programu. Właśnie taką funkcję spełnia Sygnalizator Ryzyka Wgniecenia.

Jak działa sygnalizator? Gdy silnik się zatrzyma, a klawisz PLAY pozostaje wciśnięty, zaświeca się dioda LED, w ten sposób zwracając naszą uwagę. Jest to więc swojego rodzaju „tryb przyciągania uwagi” dla magnetofonu. Układ jest niewrażliwy na krótkotrwałe (na ułamek sekundy) zatrzymanie silnika. Dodatkowo każde naciśnięcie klawisza włączające silnik sygnalizowane jest błyśnięciem diody LED.

Cały układ elektroniczny jest bardzo prosty i zmontowany na płytce drukowanej o wymiarach 32 mm na 15 mm. Na zdjęciu poniżej przedstawiony jest schemat ideowy, a na następnym, schemat montażowy specjalnie zaprojektowanej płytki. Układ jest jednak tak prosty, że z powodzeniem można go zmontować na pytce uniwersalnej. Dla tych, którzy zdecydują się wykonać dedykowaną płytkę, w załączniku znajduje się obraz ścieżek, do wykonania właśnie takiej płytki.

https://images2.imgbox.com/c9/26/V0DjU5To_o.png

https://images2.imgbox.com/58/70/CVFF0iv9_o.png
Schemat montażowy płytki – widok od strony druku (ścieżek)

Wykaz części (wszystkie rezystory o mocy 0,25W).
– Rezystor R1, R2 – 33kΩ.
– Rezystor R3,R4 – 100kΩ.
– Rezystor R5 – 150Ω.
– C1 – 47μF/16V.
– T1 – BC557B lub BC558B.
– D1 – dioda LED (dowolna).

Montaż elementów na płytce wymaga kilku słów wyjaśnienia.
– Kondensator C1 należy montować poziomo od strony druku, tak jak widać to na zdjęciu niżej, po lewej.
– Tranzystor w celu zmniejszenia wysokości całego układu najlepiej montować poziomo (zdjęcie niżej, po prawej). Należy przy tym zwrócić uwagę, aby nie wyginać nóżek przy samej obudowie tranzystora. Może to skończyć się jego uszkodzeniem.

https://images2.imgbox.com/b5/5e/tTOhPrsl_o.jpg

Podłączenie.
Do płytki SRW od strony ścieżek należy przylutować trzy przewody we wskazanych na schemacie montażowym (patrz wyżej) punktach, oznaczonych kolorem niebieskim i opisane jako „silnik”, „ST” i „masa”. Natomiast w magnetofonie dwa z tych przewodów należy podłączyć do silnika, a trzeci do płytki drukowanej, w sposób widoczny na poniższym zdjęciu:

https://images2.imgbox.com/57/eb/V0yoNwhQ_o.jpg

Na kolejnych zdjęciach widać już podłączone przewody (biało-niebieskie), przykładowy sposób ich mocowania i prowadzenia, i miejsca montażu płytki w obudowie. Można użyć dowolnej diody LED, ale wydaje się, że najlepiej wizualnie sprawdzi się taka o średnicy 3 mm. Warto przy tym zwrócić uwagę, że nie jest konieczne montowanie diody LED na płytce SRW. Płytka może znajdować się w innym miejscu, a do połączenia w takim przypadku należy użyć dodatkowej pary przewodów.

https://images2.imgbox.com/4b/00/H7YuHSKy_o.jpg

https://images2.imgbox.com/e3/5b/i8sAgVvL_o.jpg

Płytkę najlepiej przykleić do obudowy za pomocą utwardzanego chemicznie kleju silikonowego, który po wyschnięciu tworzy elastyczną „gumową” warstwę.
Teraz pozostaje przekonać się, czy nie popełniliśmy błędu przy montażu. Jeśli wszystko jest w porządku, podłączamy magnetofon do komputera i zapisując dowolny krótki program w BASIC-u, po czym go wczytując, sprawdzamy, czy układ zachowuje się w oczekiwany sposób. Taki program „testowy” może wyglądać np. tak:

10 PRINT "TEST"

Jeżeli nasza płytka została wykonana prawidłowo i nie popełniliśmy błędu w montażu, pozostaje tylko złożyć magnetofon i cieszyć się nowymi jego możliwościami.

https://images2.imgbox.com/f7/4e/L30edMTr_o.jpg


Praktyczne porady.

  • Prąd, jaki przepływa przez świecącą diodę LED, zależy po części od typu diody, a po części od rozrzutu parametrów użytych elementów i napięcia otrzymywanego z zasilacza komputera. Waha się on w granicach 2,5 – 5 mA dla LED niebieskiej (typowo 3 mA) i 5 – 8 mA dla pozostałych kolorów (typowo 6 mA). Trzeba więc dobrać taką diodę, która będzie świeciła odpowiednio jasno przy podanym prądzie, co nie jest trudne. Gdyby dioda świeciła zbyt jasno, można zwiększyć wartość rezystora R5. Nie należy jednak tej wartości zmniejszać. Jeśli dioda świeci zbyt słabo, należy wymienić ją na inną.

  • Płytkę należy zamocować w wolnej przestrzeni wewnątrz magnetofonu, aby dało się zamknąć obudowę i aby nie zablokowała jakichś ruchomych elementów mechanizmu czy też nie spowodowała zwarcia, dotykając do metalowych części. Tak samo należy zwrócić uwagę na prowadzenie nowo zainstalowanych przewodów, aby nie ocierały o ruchome części w magnetofonie.

  • Wiercąc w obudowie otwór pod diodę, lepiej w pierwszej kolejności zrobić to wiertłem o średnicy 1 mm, a następnie wiertłem o średnicy użytej LED.

WAŻNE!

  • Cokolwiek robisz w komputerze lub magnetofonie, robisz to wyłącznie na własną odpowiedzialność. Jeśli coś uszkodzisz, to pretensje możesz mieć tylko do siebie.

  • Najpierw przeczytaj cały opis ze zrozumieniem, a potem, jeśli czujesz się na siłach, bierz się za pracę.

  • Zachowaj ostrożność, nie używaj nadmiernej siły, aby nie uszkodzić delikatnego urządzenia.

  • Drobne elementy (np. wkręty) wkładaj do wcześniej przygotowanego pudełka. Położone luzem, byle gdzie, uwielbiają się gubić.

  • Trawiąc płytkę drukowaną, pamiętaj, że używasz niebezpiecznej substancji żrącej. Zachowaj więc stosowne środki bezpieczeństwa. Informację na ten temat znajdziesz na opakowaniu preparatu. W szczególności taka substancja zarówno przechowywana, jak i używana musi zawsze znajdować się poza zasięgiem dzieci. Warto też zadbać o dobrą wentylację pomieszczenia, w którym odbywa się proces trawienia.

  • Autor nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne błędy w opisie.


Pobierz dokument „SRW – montaż w magnetofonie XC(A)12”PDF

234

(18 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

W magnetofonie nr 1 (273407) wymieniłem pasek napędowy i silnik.
Cena początkowa to 75,00 zł, plus 20,00 zł koszty wysyłki. Jeśli są chętni, to proszę tu składać swoje propozycje cenowe. Pytania również. Czekam na nie do północy 12 maja 2018 roku (czyli dopóki nie przeskoczy data na 13 maja). Więcej zdjęć:

[Zdjęcia usunięte]

Jeśli kogoś interesowałby dodatkowo kartridż TURBO 2001, to do wylicytowanej kwoty należy doliczyć 20,00 zł za ten w wersji 2.2 lub 15,00 złotych z wersję 2.1 (do wyboru).

235

(18 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Jakiś czas temu wpadło w moje ręce w dość sensacyjnych okolicznościach ;) kilka sprzętów Atari 8-bit.
Ponieważ słabo idzie mi pisanie, poprosiłem o spisanie tej zadziwiającej historii pewnego autora, znanego z pisania błyskotliwych życiorysów politykom od prawa do lewa i z powrotem. Wiem, że zaglądających do tego działu interesuje, co można kupić, sprzedać ewentualnie zamienić, a nie okoliczności, więc aby nie zanudzać, zamieściłem je w oddzielnym dokumencie w załączniku. Kto zechce, przeczyta sobie :) .

http://u.cubeupload.com/MojeFotki/XC123szt.jpg

Nie ukrywam, że te sprzęty trafiły do mnie w opłakanym stanie. Doszedłem jednak do wniosku, że mógłbym spróbować je uratować, a jako że nie są mi potrzebne, sprzedać potrzebującym użytkownikom :) , o ile tacy się znajdą. Na razie udało mi się odrestaurować trzy XC12. Jeden gotowy jest całkowicie, dwa jeszcze czekają na paski i ostateczne testy.
Wszystkie wyposażone są w system PRO-3, czyli trzy rozszerzenia:

– TURBO 2001;
– I-PLAY;
– SRW.

Co do ogólnych zasad:
Na magnetofony, jako że ich „termin przydatności do spożycia” minął dawno temu, nie mogę udzielić gwarancji. Jeśli jednak okazałby się, że sprzęt dotarł do adresata uszkodzony, zwrócę zapłaconą kwotę, ale bez kosztów przesyłki, po zwrocie magnetofonu. Ewentualnie, na życzenie, postaram się go naprawić.
Na system PRO-3 udzielam 3-miesięcznej gwarancji.

Pierwszy z magnetofonów pozwalam sobie wystawić „na aukcję” w następnym poście.

236

(9 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

1. Nikt o tym nie wspominał, ale co z zasilaczem - daje 5V plus minus 0,25V? Oczywiście przy włączonym komputerze.

2. Podstaw oba rezonatory kwarcowe.

237

(18 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

No właśnie, ja też nie mam, ale może ktoś się zgłosi. Innym rozwiązaniem może być "Tygrys 2000". Ta przeróbka nie wymaga wymiany kontrolera.

238

(18 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Nie tylko, trzeba dodać kilka elementów i zestroić nowy kontroler (w tym największy problem, aby zrobić to dobrze), inaczej nic z tego.

239

(18 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Tylko że w kwestii zamiany WD 1772 na 2797, to Ci nie pomogę.

240

(18 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Mam TOMS Turbo Drive CA. Pytanie tylko, jaki masz kontroler w stacji. Jeśli WD 1772, to będzie problem, bo ktoś będzie musiał Ci wymienić go na WD 2797 i dostroić. "Złe" kontrolery są w stacjach o num. fabr. zaczynającym się na 905, 906, 912, 913, 914. Co do innych... trudno powiedzieć :)

241

(9 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Zanim zaczniesz wymieniać scalaki, sprawdź tranzystor Q2. Możesz też mieć uszkodzony modulator.

242

(13 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Ja bym zatytułował ten wątek "Nieciekawy wpis na blogu". Bełkot niepoparty żadnymi faktami czy dowodami. Ot, taka sobie "radosna twórczość" blogowa. W dodatku autor tego wpisu powinien podszkolić się w języku polskim, bo ma z tym spore problemy.

243

(18 odpowiedzi, napisanych Software, Gry - 8bit)

czapa napisał/a:

Jak się dba o sprzęt to bez przesady nawet po dłuższym czasie będzie ok.

Niekoniecznie. A jeśli magnetofon jest nieużywany przez dłuższy czas, starzeje się szybciej (głównie elementy gumowe, smar na ruchomych częściach - patrz problem z silnikiem, który przecież posiada łożyska).

244

(12 odpowiedzi, napisanych Różne)

1 REM PRIMA-APRILIS 2018 EDITION
2 REM AUTORZY: SIKOR, MGR INZ. RAFAL, BLUKI
9 DIM A$(40)
10 GRAPHICS 0:POKE 710,0:? "PRIMA-APRILIS 2018 COMPO":POKE 752,2
11 RESTORE INT(RND(0)*32)+1000:READ A$
12 ? A$:FOR I=0 TO 4000:NEXT I
15 GRAPHICS 24:POKE 710,0:POKE 709,15:COLOR 1
20 PLOT 1,1:DRAWTO 319,1:DRAWTO 319,191:DRAWTO 1,191:DRAWTO 1,1
30 DEG 
40 FOR I=1 TO 1+1+1+1+1+1
45 OFFX=RND(0)*260+15
50 OFFY=RND(0)*130+30
60 FOR J=0 TO 360 STEP 2
70 X=15*COS(J)+OFFX
80 Y=30*SIN(J)+OFFY
85 SOUND 0,X,10,10:SOUND 2,Y,8,8:SOUND 1,X*Y,6,2:SOUND 3,X*Y,4,2
90 PLOT X,Y
100 NEXT J
110 NEXT I
120 SOUND 0,0,0,0:SOUND 1,0,0,0:SOUND 2,0,0,0:SOUND 3,0,0,0
200 GRAPHICS 18:SETCOLOR 0,0,10
210 POKE 541,3
220 FOR I=0 TO 3
221 RT=INT(RND(0)*6):IF RT>0 THEN RT=10
222 GOSUB 250+RT+I
223 NEXT I
225 ON PEEK(541)>0 GOTO 220
230 GOTO 300
250 POSITION 0,0:? #6;"         ":RETURN 
251 POSITION 10,1:? #6;"         ":RETURN 
252 POSITION 2,4:? #6;"     ":RETURN 
253 POSITION 8,5:? #6;"         ":RETURN 
260 POSITION 0,0:? #6;"CIEMNOSC!":RETURN 
261 POSITION 10,1:? #6;"CIEMNOSC!":RETURN 
262 POSITION 2,4:? #6;"WIDZE":RETURN 
263 POSITION 8,5:? #6;"CIEMNOSC!":RETURN 
300 GOTO 10
1000 DATA TATA MA ATARI!
1001 DATA ATARI NA ZAWSZE!
1002 DATA SRATARI MA PINOKIO!
1003 DATA LONG LIVE ATARI!
1004 DATA RYBA MGR INZ. RAFALA PILA!
1005 DATA WIENCEJ WEGLA!
1006 DATA PIOTRUS POMAGA SIKOROWI PISAC!
1007 DATA A MIKER PISZE MUZE...!
1008 DATA POL GIGA-MEGA!
1009 DATA DELY, NIE JEDZ STAREJ MORTADELI!
1010 DATA ATARI 1010 TO DOBRY MAGNETOFON!
1011 DATA YERZMYEY/HOOY - A PIN/TRISTESSE!
1012 DATA SIKOR NIE ROBI SIKOROWKI!
1013 DATA MAM ATARI I SIE CHWALE!
1014 DATA ATARI BASIC RULEZ :)
1015 DATA MONO JEST STEREO!
1016 DATA VASKO ODDAJ TABASCO!
1017 DATA FOX THE 0XF!
1018 DATA MAD TEBE!
1019 DATA ODDAJCIE GLUCHE LAZY!
1020 DATA POKEY Z NAMI!
1021 DATA ANTIC GRA NA GTIA!
1022 DATA DRAC030 NIE UZYWA 030!
1023 DATA LAREK-LATAREK!
1024 DATA NOSTY NIE JEDZ NA MOSTY!
1025 DATA BIEDNY PIES ANTONI 4!
1026 DATA LAURA W TAJEMNICZYM ZAMKU!
1027 DATA 6502C ZNA NIEMIECKI - HALT!
1028 DATA KROLL Z NAMI!
1029 DATA MAZI NIE PIJE!
1030 DATA RYSIU POLEWAJ!
1031 DATA BOCIANU ZGUBIL PAC-MANA!
32767 GOTO 32767

245

(5 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

To efekt nieradzenia sobie telewizora LCD z sygnałem z Atari 8-bit. Chyba każdy LCD nie radzi sobie, tylko jeden bardziej, a inny mniej…  Zanim cokolwiek zaczniesz grzebać, zrób to, co radzi toriman1 – podłącz do innego TV. Daj też zdjęcie kabla s-video.

246

(79 odpowiedzi, napisanych Software, Gry - 8bit)

Jeszcze garść ciekawostek związanych z grą „Atak!” i jej prezentacją w „Krainie BASIC-a”.

Zerkając przedwczoraj na „Forum Atarum”, zauważyłem wątek „Szukam: Inwazja gra w Basicu”, w którym Wolfen niemalże rozpaczliwie poszukiwał gry „Atak!” z Bajtka. Zdziwiłem się, bo przecież ta gra od dobrych paru lat leży w katalogu gier na Atarionline.pl. Aż tak została zapomniana? Postanowiłem ją przypomnieć. Chyba jednak nikt tej mojej prezentacji nie zauważył, bo wkrótce we wspomnianym wątku pojawiła się świeżo przepisana przez QTZ gra „Inwazja”, zwana inaczej „Atak!”. W sumie dobrze się stało, bo teraz mamy w 100% oryginalną wersję (podlinkowany plik to ATR, natomiast BAS i XEX można pobrać z wątku na AOL).

Zaraz, zaraz – ktoś zapyta – to „Atak” czy „Inwazja”? To jedna i ta sama gra. Winnym zamieszania jest Bajtek, a dokładniej – to już tylko moje przypuszczenie – bałagan lub niechlujstwo, niektórych przynajmniej, redaktorów tego zacnego pisma. Nie jest wszak tajemnicą, że zamieszczano tam niesprawdzone listingi, bo nikomu nie chciało się sprawdzić… Możliwe, że i w tym przypadku ktoś, czegoś nie dopatrzył i wyszło, jak wyszło.
Artykuł zatytułowany jest „Atak!”, co uprawnia do wniosku, że taki tytuł nosi gra. Tymczasem po wpisaniu listingu i uruchomieniu programu pojawia się napis…

https://i.postimg.cc/y8ptL4hy/Atak-inwazja.png

Jak można się domyślić, redakcja Bajtka nie uznała za stosowne wyjaśnienie tego dysonansu, więc mamy jedną grę o dwóch tytułach.

247

(79 odpowiedzi, napisanych Software, Gry - 8bit)

Atak!

Autor: Wojciech Zientara (?), wydawca: Bajtek (nr 2/1988), rok: 1988

Na okołoziemskiej orbicie pojawili się „Obcy”. Wkrótce okazało się, że ich zamiary wcale nie są przyjazne, a na dodatek dysponują potężnym uzbrojeniem. Bardzo szybko rozprawili się z flotami kosmicznymi wielkich mocarstw. Pozostałeś tylko ty. Kierując bojowym kosmolotem „Gwiezdny Piorun”, musisz pokonać Obcych. Jesteś ostatnią nadzieją Ziemi, jeśli zawiedziesz, wszyscy ludzie zostaną niewolnikami, a ty zginiesz w mękach.

Tak zaczyna się wprowadzenie do tej gry, zamieszczone w Bajtku, gry autorstwa… no właśnie. Pod grą podpisał bajtkowy obrońca praw autorskich, Wojciech Zientara, który równocześnie bez skrupułów „pożyczał” gry innych autorów, nie zawracając sobie głowy takimi drobiazgami, jak poinformowanie, kto jest rzeczywistym ich twórcą. Mało tego, podpisywał je swoim nazwiskiem. Cóż…

W grze wprowadziłam kilka drobnych zmian. Nie obejmują one jednak samego algorytmu gry. Jeśli komuś to mogłoby przeszkadzać, to porównując ten listing z zamieszczonym w Bajtku, łatwo można powrócić do oryginalnej wersji.

Mimo że ta kosmiczna strzelanka napisana jest w BASIC-u, trzeba się trochę napocić, aby osiągnąć przyzwoity rezultat, ale sprawdźcie to sami…

https://s6.postimg.cc/aih27x24h/Atak1.png
https://s6.postimg.cc/4uarh4d8h/Atak2.png
https://s6.postimg.cc/3s0kyqmr5/Atak3.png

248

(0 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Dokładnie dwa miesiące temu, bo 10 grudnia 2017 roku, zmarł w wieku 89 lat Raymond Edward Kassar. Atarowcom najbardziej znany jako (kontrowersyjny, nie ma co ukrywać) prezes i dyrektor generalny Atari Inc. na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Ray Kassar chorował na DLB (choroba neurodegeneracyjna) i to właśnie ta choroba była przyczyną jego śmierci.

Nekrolog

en.Wikipedia

249

(54 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Niedokładność sygnału jest wpisana w Atari 8-bit :) . W starszych telewizorach można było korygować "zaskok" koloru PAL trymerem obok kwarcu 4,4 lub 8.8 MHz (zależnie od typu dekodera). Jeśli częstotliwość kwarcu nieco "odjechała" to właśnie ze sprzętu 8-bit może już nie być koloru. Czasami z tego powodu zanikał PAL z magnetowidu VHS.

250

(54 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Jarx5 napisał/a:

może być jeszcze jakaś przyczyna braku kolorów?

- Telewizor  (zakładam, że masz ustawiony system PAL lub auto).
- Zasilacz od komputera.
- Uszkodzony 800XL.

Zanim zaczniesz kręcić, zaznacz dokładnie oryginalną pozycję potencjometru, aby można było łatwo do niej wrócić.