2,801

(7 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Jak już tak daleko zaszedłeś i sprawdzasz wszystko po kolei w dwóch płytach, to idź za ciosem i sprawdzaj dalej:-)

Zanim to zrobisz, to jeszcze moje propozycje co ja bym w pierwszej kolejności zrobił.

1. Pomierz napięcie zasilania na wszystkich scalakach - wykluczysz czy zasilania i masy dochodzą wszędzie i gdzieś nie ma przerwy.

2. Obejrzyj dokładnie całą płytę cm po cm, najlepiej wspomagając się lupą. W taki sposób nieraz znalazłem zimne/pęknięte luty, drobną niteczkę z cyny, która coś zwierała, zgięty pin zwarty z sąsiednim, pękniętą ścieżkę itp.

3. Sprawdź układ resetu - czasem się zdarza, że NE555 padnie i trzyma wciśnięty reset cały czas. Pomierz napięcia na wszystkich nóżkach NE555 i porównaj ze zdrową płytą. Mierz na włączonym i również sprawdź w momencie włączenia kompa co się tam dzieje, powinno podawać na chwilę sygnał resetu. Nie pamiętam z głowy co na których nogach ma NE555, ale jak masz do porównania drugą płytę, to będziesz widział jak to działa.

2,802

(12 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Ten objaw jest normalny, tak jak _tzok_ napisał sygnał silnika idzie do obu stacji jednocześnie. Ale coś jeszcze dodam: silnik w stacji kręci się tylko wtedy gdy jest w niej dyskietka. Jak wyciągniesz dyskietkę, to silnik nie będzie się odzywał. Tutaj nie wiem czy jest tak w przypadku każdej stacji, ale u mnie tak jest, a mam tak jak wcześniej pisałem Epson SMD-380.

Dodam coś jeszcze: jeśli mamy zainstalowany speaker w Goteku imitujący dźwięki stacji, to on odzywa się tylko na sygnał step. Jeśli wsadzimy jakąkolwiek dyskietkę, a używamy Goteka, wówczas w czasie jego pracy odzywa się speaker, a prawdziwa stacja kręci silnikiem, co składa się na pełniejszą emulację dźwięków stacji dyskietek i daje przyjemny feeling:-) Żeby ładnie to współbrzmiało, to wypraktykowałem, że we FlashFloppy trzeba ustawić głośność speakera na 5.

2,803

(11 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Ja bym zaczął od pomierzenia napięcia. Może zasilacz daje za wysokie?
Następnie zmierzył bym pobór prądu przez Atarkę. Może są jakieś zwarcia?

2,804

(11 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

.

2,805

(11 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@Sikor: tak myślisz? Mi się wydawało, że raczej podstawka pod procem, to jakieś przypadki typu, że np. nie było proców na stanie i żeby linia montażowa nie stała w miejscu, to lutowano podstawki, a potem wystarczyło włożyć proce jak dotarły. Ale mogę się mylić. Tak myślałem, bo zastanawiałem się kiedyś dlaczego w tym moim egzemplarzu była ta podstawka, a szczerze mówiąc nie widziałem innych bez ECI z procem w podstawce. Sam ma jeszcze dwie identyczne płyty z wlutowanym procem (tzn. już go z jednej wylutowałem, bo potrzebowałem podstawkę wsadzić:-))

2,806

(11 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Mam jeden 65XE bez ECI od nowości i od nowości jest w nim procesor w podstawce, tak że zdarzały się takie przypadki, choć rzadko.
Potwierdzam też że grzanie się procesora jest normalne i jest on najcieplejszym układem w Atari.

2,807

(12 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Hmm... myśląc o flopie mam przed oczami flopy pecetowe, oraz ich przerabianie do Amigi:-) Sorry, flopami się za dużo nie zajmowałem, ale pamiętałem że rzadko który flop pecetowy miał zworki, najczęściej ich nie było, bo sprawę załatwiał przeplot taśmy, który był tam zawsze:-)

Aż teraz otworzyłem swojego STE, bo mam akurat na biurku, żeby głupot nie pisać:-)
I obejrzałem dokładnie flopa. Mam Epson SMD-380 i faktycznie ma zworki, nie wiem jak pozostałe Atarowe, ale pewnie mają skoro tak piszesz. Sorki za zamieszanie - zawsze się można czegoś nowego dowiedzieć:-)
Czyli Amiga jest bleee, a pecety jeszcze bardziej bleee:-)

Edit: nie mam już, bo poszedł w świat wspomagając kolegę z forum, ale znalazłem jeszcze zdjęcia flopa Chinon FB-354AA od ST, którego miałem jakiś czas temu i on na tych zdjęciach też ma zworki. Tak że potwierdza się, że zworki są.

No to w tym układzie wychodzi na to, że faktycznie najlepiej jest po prostu zadbać o to, żeby doprowadzić tylko ewentualnie brakujący sygnał D1SEL do pinu 12 na płycie i sprawa załatwiona czysto i ładnie.

2,808

(12 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Tak jak _tzok_ napisał, najładniej było by zrobić od spodu płyty doprowadzenie tego brakującego sygnału do pinu 12 złącza FDD, wtedy zworkami przełączać czy stacja ma być A czy B. Rozwiązanie to ma jednak również swoje wady, bo flop nie ma zworek i wtedy nie da się go podłączyć jako B, tylko jako A. Tak że Goteka możemy przestawiać, ale nie zamienimy stacji miejscami, ani też nie podepniemy w taki sposób drugiego flopa (2xprawdziwe FDD). Z tego powodu ja bym wolał w takiej sytuacji jednak zostawić Goteka ze zworką na S0, żeby i flop i Gotek były ustawione tak samo. Wówczas wystarczy na taśmie przeciąć linię 10 i do jednego flopa ją z powrotem dopinać, a do drugiego ten sygnał D1SEL doprowadzony skądś z płyty (ze zworek W ileś tam, czy ze złacza zewnętrznego flopa - to już wszystko jedno, trzeba ścieżki popatrzeć jak idą i wziąć z najwygodniejszego miejsca).

Tak że wszystko zależy od tego na ile uniwersalne rozwiązanie chcesz zrobić, moim zdaniem najlepiej jest mieć możliwość przełączania tego jakoś łatwo, bo skoro już masz Goteka, to warto móc go używać jako A.

2,809

(12 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

_tzok_ nie ma trochę racji. W STE faktycznie wystarczy podpiąć oba flopy równolegle i w Goteku przestawić wtedy zworkę na S1.
Jednak w ST(FM) to nie zadziała tak od razu. Trzeba jeszcze doprowadzić sygnał drugiego flopa.
Pisałem o tym przy okazji jednego z projektów, które robiłem. Tu wklejam to co wtedy napisałem:

W ST wszystkie sygnały do napędów A i B są połączone wprost równolegle, za wyjątkiem jednego tylko sygnału. Zatem nie ma żadnego problemu żeby podłączyć Goteka i flopa na jednej taśmie wewnątrz.
Trzeba tylko zadbać o odpowiednie podłączenie sygnału SEL do obu napędów. Na linii 10 do jednego napędu musi iść sygnał D0SEL. We wszystkich ST jest ten sygnał na pinie 10 złącza w taśmie. Natomiast do drugiego napędu trzeba ten sygnał odciąć, a w jego miejsce podłączyć sygnał D1SEL. W STE jest on na linii 12 w taśmie, więc wystarczy ten jeden kabelek 12 podpiąć do 10 pinu w drugim napędzie i już. Natomiast w ST(FM) linia 12 jest zostawiona pusta, więc trzeba tam sobie ten sygnał doprowadzić na płycie, albo wziąć z płyty i doprowadzić bezpośrednio do flopa.

A ów projekt jest opisany tutaj (może znajdziesz tam jeszcze jakieś interesujące informacje): http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=14946

Edit: dodam jeszcze tylko dla ścisłości że w Goteku przestawianie zworek na S0 lub S1 powoduje właśnie fizyczne połączenie linii i pobieranie sygnału DxSEL z pinu 10 lub 12, więc można te zmiany realizować albo na taśmie, albo na płycie ST, albo tymi zworkami, w zależności od tego jak nam to wygodnie zrobić. Tak czy owak w STFM nie mamy na taśmie sygnału D1SEL, więc trzeba go tam sobie doprowadzić.

2,810

(82 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Nieee, pomyliłeś, panowie na materacu płynęli do Szwecji:-)

2,811

(82 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

A tam zaraz liczba mnoga i "budujecie":-) Pancio.net sobie buduje:-)

2,812

(82 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

@alex: ja też mam ciągle takie pytania w głowie:-) To takie projekty dla zabawy, po prostu jeden lubi pograć, inny lubi robić gry czy programy, a jeszcze inny lubi grzebać w elektronice czy też projektować takie rozwiązania.
Myślę, że ten projekt jeżeli w ogóle zostanie doprowadzony do końca, to prawdopodobnie jak wiele innych takich pozostanie urządzeniem posiadanym przez kilka osób, które będą chciały się tym przez chwilę pobawić:-)
Z resztą na forum związanym z archaicznym sprzętem komputerowym, prawdopodobnie pytanie "po co?" można by zadać równie dobrze w każdym innym wątku:-) Można pójść dalej w kierunku filozoficznym i rozszerzyć pytanie najpierw na inne fora, później na cały internet, dalej na wszelkie inne dziedziny życia, aż dojdziemy do wniosku, że zadajemy ciągle to samo pytanie, które kiedyś zaczął zadawać człowiek rozumny "po co?" - ale niestety nie ma i prawdopodobnie nigdy nie będzie na to odpowiedzi:-)

2,813

(82 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

A zamiast stosować 4szt MAX3232, to nie ma jakichś scalaków z większą ilością driverów? Nie wiem, pytam.

Z tym SMD, to znów tak tylko mówię jak ja to robię:-) Ale czasem lepiej nawet dać THT - tak miałem przy projekcie 6502, bo tam paradoksalnie bufory THT były węższe niż w obudowie SMD i te drugie w ogóle nie weszły by w podstawkę pod 6502, a THT pomimo, że dłuższe, to jednak węższe i się zmieściły. Trzeba dobierać wszystko tak żeby było dobrze:-)

2,814

(82 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

@pancio.net: wracając do kwestii układów THT vs SMD. Tak na prawdę układy SMD o ile nie mają jakiegoś mega małego rastru, to lutuje się chyba nawet łatwiej i szybciej niż THT. Tzn, z tym łatwiej to nie ma różnicy dla mnie w sumie, ale jest o tyle lepiej, że mniej cyny trzeba ładować, wszystko leży po jednej stronie płytki i jakoś polubiłem lutowanie SMD. Układy te zwykłe TTL mają taki raster, że każdą grotówką da się to na prawdę bez problemu przylutować. Dajesz topnik i samo się w zasadzie lutuje. Szybciej się nagrzewają pady i nóżki, więc szybciej cyna się rozpływa i przy odrobinie wprawy każdy to jest w stanie zrobić.
Natomiast układy TTL SMD w większości przypadków mają mniejsze obudowy, więc zajmują mniej miejsca, a do tego obecnie są często o połowę tańsze niż THT. Ostatnio też coraz częściej zauważam, że są lepiej dostępne.
Ogólnie uważam, że nie należy się ich bać i korzystać, bo są fajne.

2,815

(82 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

No to jak chcesz sypania pomysłami, to ja mam taki pomysł, że jak by się dało wtedy na tym Twoim interfejsie połączyć dwie Atarki null modemem i jak by jeszcze ktoś przerobił odpowiednio Pitstop II na takie dwie Atarki, to ja bym sobie chętnie w to pograł:-)
Czyli w sumie rzucam cztery pomysły: jeden dla kogoś kto zrobi interfejs, drugi dla kogoś, kto zrobi soft, trzeci dla mnie, że sobie pogram i czwarty dla kogoś kto się przyłączy i ze mną pogra:-)

2,816

(82 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

@pancio: co do umiejscowienia kondensatorów, o którym pisałeś, to ja zwykle robię tak, że w przypadku zastosowania scalaków THT, elementy SMD (kondensatory, rezystory, diody itd.) umieszczam od spodu płytki. W ten sposób dobrze się to wszystko układa, a oszczędza też miejsce.
Druga rzecz, to trochę może moje takie zboczenie, ale ja zawsze dążę do zmniejszania płytek, a w tym wypadku scalaki zmieściły by się spokojnie między tymi dwoma złączami DB9, więc płytka mogła by być sporo mniejsza. Nie lubię takich wielkich przestrzeni pozostawionych pustych.
Ostatnia rzecz, to zastosowanie układów TTL, czy też tych MAX-ów w SMD też by pozwoliło na zgrabniejsze pomieszczenie wszystkiego na mniejszym obszarze.
No ale nie bierz sobie do serca tych wszystkich moich uwag, bo nie są one konieczne do stosowania, to raczej takie moje własne reguły, które polubiłem, a tylko tak wspominam czym się kieruję w swoich projektach - może nasunie Ci to jakieś własne pomysły, bo kiedyś pytałeś o takie szczegóły projektowania.

Edit: aha, i jestem podobnego zdania jak toriman1, że jak już tworzyć taki interfejs, to jeden porządny, który będzie się nadawał do wszystkiego i nie będzie miał braków i ułomności. Wtedy jest szansa, że stanie się jakimś standardem i powstanie na to jakikolwiek soft. W przeciwnym razie rośnie nam góra różnych płytek, płyteczek, a i tak niewiele da się z tego skorzystać.

2,817

(82 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Małego AVR-a mogę oprogramować jak by co, chociaż piszę to po kilku piwach, a zapewne może wystąpić problem ze znalezieniem czasu na to i bez tych kilku piw bym tego nie napisał:-) Czy na forum są jakieś zakazy pisania po kilku piwach?:-) W każdym razie pancio, jak byś poszedł w takim kierunku i coś w tej materii potrzebował się wspomóc, to pisz do mnie śmiało, najwyżej powiem, że nie pamiętam i że ktoś to napisał z mojego kompa, nie wiem kto:-)

2,818

(82 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Nie, nie ma sprawdzonego:-) Nie mam też pod ręką żadnego rozebranego XE, więc trochę teraz nie mam możliwości... Musisz sam zmierzyć.
Ogólnie pamiętam, że w XE bez expansion, to praktycznie przed gniazdem cartridge ledwo na styk się mieści ta moja płytka pod 6502, i w drugą stronę przed Antic-iem też. Natomiast w XE z expansion jest minimalnie więcej miejsca między procem a złączem carta.

2,819

(82 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

No to jeżeli to prototyp tylko do 800XL (a klawa wejdzie?), to ok, myślałem, że projektujesz od razu tak, żeby w razie powodzenia dało się tego użyć. O tym zmieszczeniu się napisałem trochę sarkastycznie, bo od razu widać że nie wejdzie to w żaden model serii XE, i to na dodatek nawet na etapie prototypowania nie będziesz miał możliwości przetestowania tego na innej płycie, bo fizycznie nijak tego nie wsadzisz, chyba, że wylutujesz z płyty XE gniazdo carta:-)

2,820

(82 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

W sam projekt się za bardzo nie wgłębiłem, choć serial brzmi ciekawie. Ale mam drobniuteńką uwagę na pierwszy rzut oka na projekt pcb. W którym Atari zmieści się niby ta płytka fizycznie?

2,821

(32 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

@_tzok_: praktycznie wszystkie, ale spośród tych, które są firmowane jako DIY MORE. Wszystkie które ja kupowałem nie były tym firmowane i nie trafiłem na takie ani razu, a już nie raz kupowałem. Przy czym kupuję na ali od różnych sprzedawców, bo szukam zawsze gdzie jest taniej. Za to tak jak pisałem, trafiła mi się partia kilku sztuk z zamienionym jakimś rezystorem z kondensatorem, oraz partia, w której na kilka sztuk dwa miały zwarcia, które udało mi się znaleźć i poprawić, oraz jeden w ogóle nie działał i poszedł do śmietnika niestety. Ale też ostatnio kupiłem 6szt i wszystkie działały od razu bez problemu, więc zależy jak trafisz. Niestety teraz znów zamówiłem od innego sprzedawcy, bo tamtego już nie było. Z kolei miałem dobrego sprawdzonego sprzedawcę na scalaki i też kupiłem od niego attiny kolejny raz i przyszły prawie wszystkie uwalone... Takie uroki zakupów w Chinach za tanie pieniądze.

2,822

(32 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Tak, właśnie taki musi być ten OLED.
Ale uwaga:nie chcę nikogo zniechęcać, ale z Chin jak się je kupuje, to zdarzają się partie, na których Chińczyk się pomylił i są pozamieniane elementy na PCB (np. kondensator z rezystorem). Trafiły mi się też ze dwa takie, które nie działały, bo miały zwarcia (łatwe do naprawienia, ale trzeba było naprawić). Ogólnie coraz gorsza jakość tego śmietnika z Chin przychodzi i coraz częściej liczę się z tym, że ileś tam z tego towaru będę musiał naprawiać zanim uruchomię...
Inna sprawa, że w Polsce te wyświetlacze są 2-3 razy droższe niż w Chinach, więc i tak się opłaca, nawet jak co któryś nie działa.

2,823

(32 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

O, tego nie wiedziałem np. z tą szybkością. _tzok_ jak znajdziesz chwilę, to był byś w stanie napisać jakichś kilka słów z istotnymi przewagami HxC nad FlashFloppy i odwrotnie? Jesteś chyba jedyną osobą, która ma takie bezpośrednie porównanie na własnym sprzęcie. Ja porównania nie mam, a jedynie opieram się na tym, że wg opisów praktycznie te dwa firmware robią tą samą robotę. Zauważyłem też faktycznie, że niektóre obrazy dyskietek na ST czytają się trochę wolniej niż inne. Być może nie zauważył bym tego, gdyby nie fakt, że mam speakerek i słyszę po dźwiękach, że idzie trochę wolniej czasem. Myślałem, że to kwestia różnych obrazów, ale może jest to związane jednak z firmware. Na Amidze z kolei nie mam takich efektów i wszystkie dyskietki działają tak samo sprawnie i szybko.

2,824

(32 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Napisałem Ci wszystko w prywatnej wiadomości tu na forum. Wejdź w wiadomości, bo tam wrzuciłem jeszcze trochę informacji.

2,825

(32 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Tak, na stronie FlashFloppy jeśli będziesz używał tego firmware.
Tu masz wszystkie informacje, a konkretnie jeśli chodzi o wyświetlacz i trzeci przycisk, to musisz tam wejść w hardware mods:
https://github.com/keirf/FlashFloppy/wiki

Jeśli nie masz jeszcze Goteka, to rozważ sposób jego zakupu:
- najtaniej wyjdzie jak kupisz Goteka i wyświetlacz w Chinach - u nas są sporo droższe
- jak chcesz gotowca już przerobionego, to ja robię takie Goteki, nie narzucam się, ale wyślę info na PM
- jak będziesz chciał mieć taniej i robić sobie samemu, lub też hobbystycznie po prostu lubisz sobie zrobić samemu, to chętnie pomogę i odpowiem na pytania - sam to robię hobbystycznie, więc nie muszę koniecznie sprzedawać, nie kiszę też wiedzy w tym temacie wyłącznie dla siebie:-)

Edit: aha, poczytaj też ten mój wątek, może Cię zainteresować:
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=14946