Nie wiem czy to u nas wartościowe, czy nie, pewnie ze Stanów da się ściągnąć lub wymienić z pocałowaniem ręki, bo tam z kolei PAL potrzebny ludziom, u nas raczej na pewno NTSC mało popularne.

Ale do rzeczy: potrzebował bym płytę Atari XL/XE dowolną rewizję w wersji NTSC.

Potrzebna mi jest taka płyta, bo piszę dużą grę, która ma działać zarówno na PAL jak i na NTSC, a pod emulatorem jednak jest sporo rzeczy, które nie do końca działają tak jak powinny, co chwilę mam z tym jakieś problemy i muszę koniecznie robić testy na prawdziwym sprzęcie.

Płytę mogę [Kupić/Zamienić(na coś)/Pożyczyć], choć pożyczenie w ostateczności, bo potrzebuję na dość długo taką płytę, a też w przyszłości zamierzam dalej robić gry, więc najchętniej chciałbym mieć swoją.

W grę wchodzą rozsądne propozycje, nie mam aż takiego ciśnienia z tym, żeby wydawać wielokrotność rzeczywistej wartości na złom elektroniki użytkowej:-)

Czy ktoś pomoże?

PS. Jak się tu nie znajdzie, to będę ściągał ze Stanów przez kogoś zaprzyjaźnionego z atariage, więc może gdyby ktoś coś jeszcze potrzebował ze Stanów, to można by połączyć wysyłkę.

PS2. Ewentualnie jak ktoś miał by chęć opisać jak przerobić na identyczną z oryginalną płytę PAL na NTSC, to w sumie taka rzecz też wchodzi w grę. Mógłbym wtedy też pójść np. na wymianę koniecznych elementów, mam np. sprawne GTIA PAL do zaoferowania.

877

(113 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@_tzok_: nie rozróżniam cenowo w tym przypadku że jest złocona. Taką akurat po prostu mam, płyta leży, nie mam ambicji zarobienia na niej, cena ma być w granicach rozsądku normalna, jak było u x_angela, ale ja po prostu nie pamiętam po ile sprzedawał, nie chce mi się szukać, na pewno się dogadamy.

@Santyago: płytę mam jedną, _tzok_ jest pierwszy, ale zobaczymy też czy x_angel jeszcze coś ma, bo jak tak, to pewnie sam będzie chciał sprzedać swoje, nie będę mu tu wtedy w paradę wchodził:-)

878

(113 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Jak by xangel nie miał, to ja mogę odsprzedać swoją. Mam tą ostatnią wersję całą złoconą, leży mi w szufladzie już chyba ze dwa lata, chciałem robić, ale nie robię, nie wiem czy się kiedyś za to w końcu wezmę, więc oddam bez bólu za cenę taką samą jak u xangela była (nie pamiętam jaką, lub się dogadam na jakąś wymianę, lub coś w ten deseń).

879

(127 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Nooo, Panowie, czapki z głów! Zajebiste, zarówno jako gierka, jak i techniczny wycisk grafy. Gratuluję!

880

(253 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

Gratulacje, że projekt ruszył i tak szybko znalazłeś błąd:-)

Natomiast mi się coś jeszcze na ostatnim zdjęciu rzuciło w oczy:-) Szafkę masz zajebistą z pudełek od zapałek na rezystory, jestem pewny, że robiliście w podstawówce na "zetpetach" w 86 roku i wtedy jeszcze nie wiedziałeś do czego będzie służyła:-)

881

(253 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

No to może jednak jakiś kondensator?:-)

882

(253 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

x_angel napisał/a:

TOSy prawdopodobnie da się przełączać między 1.04 i 2.06 - GAL od IDE powinien to obsługiwać, jak w c't IDE

Czyli co, dałeś c't IDE na płycie od razu?

x_angel napisał/a:

Co do ginącego obrazu - normalnie w TOS-ie jest obraz, jak odpalam grę lub demo z dyskietki, to giną sygnały z Shiftera.

A to może problemy z zasilaniem jakieś? Może jak rośnie zapotrzebowanie na moc, to siada zasilanie i prądu brakuje? Nie widzę na tej Twojej płycie ani jednego kondensatora elektrolitycznego dużego, może trzeba by gdzieś dołożyć w newralgicznych punktach?

883

(127 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Zapowiada się miodnie. Trzymam kciuki za ukończenie ze wszystkimi wspomnianymi upiększeniami:-)

884

(253 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

No to jest odpowiedź na temat złącza kartridża. Z drugiej strony, żeby sobie zbudować takie Atari ST ATX, to i tak trzeba wybebeszyć jakąś płytę oryginalną Atari ST z prawie wszystkiego, więc co za problem wziąć sobie z niej przy okazji też złącze kartridża:-)

885

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Chodzą mi po głowie dwie rzeczy.

1. Po pierwsze, skoro wylutowanie modulatora zintensyfikowało efekty pasków, to może w modulatorze jest jakiś duży kondensator na zasilaniu, który w tym miejscu poprawia zasilanie? Można by spróbować przylutować jakiś duży kondensator elektrolityczny (np. rzędu od kilkuset do 1000uF) w miejscu gdzie był modulator (między plus zasilania modulatora i masę).

2. Po drugie spójrz na schemat z załącznika (może masz ten sam, a może nie). Wersja z modulatorem i bez różni się tymi kilkoma elementami, które wlutowałeś na płytę, ale jest jeszcze druga różnica (lewa strona na obrazku): wersja bez modulatora ma usunięty generator częstotliwości koloru PAL/NTSC. Ja bym spróbował go też wyłączyć i odłączyć, bo może ten układ sieje niepotrzebnie?
Żeby wyłączyć generator kwarcowy, to wystarczyło by np. wylutować Q7.
Żeby odciąć też resztę tego bocznego układu wylutował bym też np. rezystor R69.

Edit: zauważ jeszcze, że Q11 jest zasilany z +12V. Może zakłócenia pochodzą z obwodu zasilania 12V? Jak odetniesz tą część układu (R69), to się przekonasz.

886

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

To nie rób fotek ani filmu, tylko opisz czy jest różnica na plus, czy na minus. RGB2HDMI będzie testem który może coś tam powie, ale mnie to na przykład samo w sobie niewiele daje, bo nie mam do retro monitora z HDMI, w ogólnie nie idę póki co w tym kierunku, jakoś nie czuję tego klimatu na razie.

887

(253 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

Kartridż diagnostyczny znalazłem kiedyś tutaj, może się przyda, na dole strony są romy do ściągnięcia:
http://gossuin.be/index.php/archives/2- … t-atari-st

Co do złącza kartridża, to przyłączam się do tego co napisał Cyprian: są dongle do popularnych programów używanych przez ludzi, jak Cubase, Notator i inne. Jest wspomniany NetUSBee. Oprócz tego jest RAMcart od tOri'ego, a także właśnie wspomniany kartridż diagnostyczny, oraz można robić sobie własne kartridże przecież z dowolnym wsadem i np. jest wersja driverów Putnika do ACSI-CF na kartridż.
Jeśli złącze takiego kartridża nie jest łatwo dostępne (nie wiem, nie sprawdzałem), lub nie masz pomysłu gdzie i jak umieścić je na płycie, to może zrób chociaż na płycie zwykłą listwę goldpinową w układzie wyprowadzeń jak kartridż, żeby się dało dopiąć w to miejsce choćby krótką taśmę ze złączem kartridża przygotowanym osobno we własnym zakresie "dla chętnych":-)

A projekt ogólnie super, powodzenia w dalszych pracach:-)

888

(114 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Działa ten ST już? Superowo:-)

889

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

U mnie oczywiście też są paski. Wygląda na to, że to jakaś ogólna przypadłość wszystkich "krótkich" ST. Też miałem STFM i miałem STE, we wszystkich maszynach "dużych" jakie widziałem obraz był lepszy niż w tym krótkim ST, którego mam i nie dawały tak w kość te paski. Ciekawe czego to wina, ale wygląda na wadę konstrukcyjną trochę jak w XE, gdzie po prostu sieje po obrazie odświeżanie pamięci. Jak by ktoś znalazł co to tak sieje, to może by się temu jakoś zaradziło. Można by pokombinować z rozdzielaniem zasilania, gdzieś odciąć, puścić kablem itp. Może jakoś oddzielić też cały układ wizji, np. zrobić mu jakąś osobną płytkę albo coś. Trudno powiedzieć, trudno wymyślić, pewnie sporo czasu trzeba by poświecić żeby to znaleźć.

890

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Bardzo mi się podoba ta niespodzianka, że pod modulatorem jest miejsce na elementy:-) Super sprawa.
Ale powiedz, to po wyrzuceniu modulatora i wlutowaniu tych elementów, ostatecznie masz wszystko tak jak miałeś wcześniej, czy jest jakaś różnica na plus?

891

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

No jak, przecież widać na zdjęciu: płaską stroną obudowy tranzystor jest skierowany w prawo, a okrągłą w lewo. Środkowa nóżka idzie w prawo, górna w lewo, dolna do punktu w którym razem z rezystorem jest przylutowana do płyty. Przynajmniej ja tak to widzę.
Diody zapewne można dać też 1N4148 jak mi się wydaje (takich zawsze ma się pełno w szufladach, innych niekoniecznie).

892

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Wiem, pamiętam, chętnie skorzystam z gotowego i sprawdzonego rozwiązania, bo mi się tego testować nie chce, a mój ST leży głęboko w kartonie:-)

893

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

A z ciekawości: po co konkretnie usuwasz modulator, i czy podzielisz się efektem końcowym tego ruchu, oraz przede wszystkim czy spełnił ten ruch Twoje oczekiwania jak już to zrobisz? Pytam, bo też mam krótkiego ST swojego ulubionego, a od czasu do czasu lubię sobie też coś pousuwać:-)

894

(114 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Sikor, na Bahamy Ty jedziesz, a ja na Karaiby. Przecież napisałem, że projekt włazi w Twoje obudowy:-)

895

(114 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Cyprian napisał/a:

świetnie,
no to teraz - ktoś? coś?

1) Cyprian 1 sztuka

Rozmawiałem już na ten temat z tOrim i mogę zrobić partię dla chętnych, z tym że po pierwsze trzeba by trochę poczekać, aż znajdę czas, ale to chyba nie problem, bo w tym czasie powstanie lista, policzymy ilu jest chętnych, sprawdzę jakie będą koszty itp., potem zamówi się części i zrobi. Projekt w moim wykonaniu będzie przerysowany pod obudowę Sikora, bo tylko takie lubię:-)

Tak że możecie robić wstępną listę chętnych. Na zgłoszenia czekam powiedzmy do końca maja, żeby wszyscy zdążyli się zapisać.
Cenę podam wkrótce, muszę policzyć koszty, ile piwa w tym czasie wypiję, i żeby starczyło na wakacje na Karaibach.

896

(323 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

@sun: PW wysłałem, sprawdź.

897

(21 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię pozostałe)

Na din14 są wszystkie potrzebne sygnały, w Amidze na db23 są w zasadzie te same w zakresie potrzebnych do Goteka. Problem jednak w tym, że w Amidze na db23 jest zasilanie, więc Goteka się od razu zasila z tego samego złącza, a w ST nie ma zasilania na złączu flopa, więc jeszcze trzeba dodatkowy zasilacz, albo jakieś protezy w tym zakresie dorabiać. Jak dodamy do tego wtyczki DIN14, które kosztują więcej niż Gotek, i dodamy fakt, że użytkowników Atari ST zainteresowanych zewnętrznym Gotekiem jest jakieś 100 razy mniej niż w przypadku Amigi, to wychodzi mi wynik taki, że nikt tego nie robi i robić nie będzie, a jak ktoś kogoś namówi i w końcu zmęczony delikwent się za to zabierze, to wtopi mocno, bo kupi to kilka osób i tyle z tego. Są pewne rzeczy, które opłaca się robić tylko w pojedynczym egzemplarzu samemu dla siebie i temat podłączenia Goteka do ST jest jedną z takich właśnie rzeczy.

898

(323 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Na podłączonym rozszerzeniu do płyty, sprawdź miernikiem te wszystkie nogi PIA każda z każdą, czy nie ma między którymiś z nich zwarcia. Druga rzecz, to sprawdź dla każdej nogi PIA dotykając miernikiem od góry (czyli przy samym PIA) oraz odpowiedniego miejsca na płytce rozszerzenia czy dochodzi tam sygnał od tego PIA. To wszystko na wyłaczonym i odłączonym od zasilania komputerze oczywiście. Szczególnie zwróć uwagę na te sygnały, które nam nie działają, czyli PB5 i PB6. Nie pamiętam na 100%, więc sprawdź ewentualnie, ale wydaje mi się, że port B idzie tak dokładnie po kolei na PIA jak wskazują numery nóżek, czyli od 10 do 17 to odpowiada od PB0 do PB7 dokładnie w tej kolejności.

899

(323 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Wiesz, z tymi podstawkami to ma sens wymieniać jak faktycznie nie kontaktują, ale to raczej lepiej najpierw sprawdzić zamiast niepotrzebnie wymieniać. Co do precyzyjności, to ja tam jestem zwolennikiem zwykłych podstawek a nie precyzyjnych. Na precyzyjnych to dopiero potrafią się dziać jaja, ale to już jak kto lubi, ja praktycznie nigdy nie używam do niczego precyzyjnych.

900

(323 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Jak GAL ode mnie, to raczej dobry, bo ja miałem serię równych i seryjnie programowałem tym samym programatorem, wszystko z weryfikacją zawsze robię ze dwa-trzy razy weryfikując, wszystkie działały poprawnie, a z resztą prawie działa to rozszerzenie przecież:-) Szukaj przejść miernikiem, sprawdzaj miernikiem na zwarcia piny sygnałów z portu B. Sprawdź czy dobrze przylutowane scalaki TTL. Nie wiem co więcej doradzić...