151

(30 odpowiedzi, napisanych Sprawy atari.area)

https://discord.gg/TX4W4dvrab

Ma nie wygasać

Hej,

No i płytka dotarła z US. Jadę na wakacje więc dopiero za jakiś czas siądę do RE tego rozszerzenia. Ciekawe, że na jego temat praktycznie niczego nie ma w sieci :) Dam znać gdy skończę i sprawdzę w działaniu w moim MegaST.

JRI4096C

@Dalton -Gratulacje :) Udało się tym razem.

uicr0Bee napisał/a:

Jak otworzyłem tego SATURNa z pierwszego zdjęcia, gdy do mnie dotarł, to myślałem że ktoś mnie oszukał :) Tam jest tak samo.

Noooo. Wiatr hula po całości...

tOri

154

(33 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Hej,

Nie wiem jak w dalszych wersjach windy, ale w W7 nawet jest tak, gdy odpalisz CMD i w czarnym oknie dasz FTP<enter> to zgłosi się klient ftp i można śmigać :)

tOri

155

(3 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Ostatnio u jakiegoś CingLu kupowałem 387sx i miał te procki po 25$+6$ przesyłka. To raczej nie jest źle :)

156

(3 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Hej Adam!

Zobacz na ebaju - są tam jakieś chipy w znośnej cenie.

Hej,

Jak rozumiem jest to rozszerzenie możliwości ST odnośnie ilości kolorów kompatybilne z STe. Nie trzeba robić nic specjalnego poza - prawdopodobnie - wymianą TOS na min. 1.62. Za to rozszerzenie B.Orlando do 32k kolorów to już jest inna bajka - obsługi tego nie ma w systemie i trzeba radzić własnymi programami. Czy sztuka dla sztuki? Chyba nie skoro powstało komercyjne rozszerzenie "zrównujące" ST z STe

edit:

Podejrzewam, że w STe być może byłoby to w jakiś sposób możliwe, ale na zasadzie takiej jak opisał Barry Orlando w rozszerzeniu 32k colors z tym, że SHIFTER w STe jest ciut inny.

Hej,

artik-wroc napisał/a:

Znany jest to temat :)

32000 Colors on ST - add an extra videoshifter to reach 32K colors, includes instructions and software

Tak, znam temat, ale zdaje się to być niekompletne. Tu jest działające rozwiązanie. Orlando wspomina JRI4096 w opisie. O ile wiem na Atari-Forum user Sporniket prawdopodobnie odtworzył rozwiązanie Orlando 32k Colors. W każdym razie - przywrócę ten sprzęt do życia i może uda się z nim zrobic coś więcej? Reversing JRI może być przydatny do pełnego odtworzenia rozszezrenia 32k.

Pozdr
tOri

Cześć,

Nie wiem czy ktokolwiek o tym słyszał - prawdopodobnie jest to dosyć rzadki sprzęt. Płytka z dwoma SHIFTERami, która załatwia rozszerzenie możliwości ST z 512 do 4096 kolorów (jak w STe). Dostałem z USA od użytkownika DarkLord z AtariAge propozycję odtworzenia i sklonowania sprzętu i obecnie czekam na przesyłkę (co trochę potrwa). Może wyrywam się z tym zbyt do przodu, ale jestem dosyć "podjarany" tym, że ludzie sami z siebie odzywają się i proponują odtwarzanie kolejnych urządzeń. Jak dla mnie - super! Dla sceny Atari podejrzewam - również jest to super!

Projekt wydaje się prosty i pozbawiony zabezpieczeń. Oczywiście dokumentacja, która powstanie będzie dostępna za darmo - jak zawsze :)

Pozdrawiam
tOri
   
board

Hej,

Przede wszystkim dziękuję wam za dobre słowa!

Niestety, ale rozczaruję wszystkich tym, że nie będę montował tych urządzeń. Mam tyle w kolejce, że tylko się spiętrza i spiętrza. Nawet wszystkich elementów obecnie nie mam na składzie. Mam co prawda jeszcze jakieś FPGA, 386sx, ale już koprocesorów i RAM nie mam. Mogę dla chętnego składacza ewentualnie co nieco odsprzedać i tyle. Mam nadzieję, że Duddie będzie ogarniał te sprzęty w przyszłości, a ja się skupię nad odtwarzaniem kolejnych urządzeń, ponieważ jeszcze ich kilka do zrobienia zostało.

Jest plan walki z chipem HART będącym sercem Happy Cartridge dla Atari ST - sprzętu wspomagającego kopiowanie przeróżnych dysków. Tak więc będzie się jeszcze działo. Poza tym czeka w kolejce TOScard od uicr0Bee oraz Spectre GCR, gdzie muszę ogarnąć zabezpieczonego chipa PAL16R4.

Nie to żebym nie chciał, ale nie dam rady...

Pozdrawiam
tOri

P.S. Takie pytanie - ma ktoś z was SPALONEGO AJAXa (no ten kontroler z STe)?

Hej!

No i pozamiatane. Problem uruchamiania emulatora został ogarnięty. Zastosowany przez ludzi z Vortex schemat resetowania przerzutnika razem z Atari jest lekkim niewypałem. W wersji DIP nie ma takiego udziwnienia i tam wszystko działa OK. Naniosłem niezbędne poprawki i będę zabierał się za przygotowanie materiałów do publikacji. Nie mając źródeł logiki naprawdę trudno się wyszukuje pluskwy w sprzęcie tak mocno powiązanym z podstawą Atari. Samo kilkukrotne sprawdzanie odtworzonego schematu zajęło masę czasu, ale musiałem być 100% pewien, że schemat jest OK.

Uff - ale to długo tym razem trwało. Trzeba było czekać trochę na elementy i jakoś tak "pod górkę" mi to szło.

Kolejne sprzęty czekają w kolejce do RE. Tak więc to jeszcze nie koniec moich działań w tej materii.

tOri

edit: Dokumentacja już jest dostępna na moich stronach www. Zapraszam!

162

(6 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

! Gratulacje !

W końcu powstał sprzęt, który powinien być obecny "od zawsze" w Atari :)

Będzie się rozwijać - tak myślę.

Pozdrawiam
tOri

163

(10,041 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

AS...

Ktoś na tych opętańców głosował. Kto wiedział ten wiedział - Czaskoski to ściek WEF i tyle w temacie.

@_tzok_ próbowałem i nie da się tego ogarnąć do zera. Zawsze są paski. Trochę szkoda ale da się do tego przyzwyczaić ;-) Tak jak napisałem Philips pod tym względem jest dużo lepszy i nie ma pasków, więc korzystam z niego na codzień.

tOri

@_tzok_ - TAK da się - tak jest na zdjęciu 1 - mono 4:3, na zdjęciach 4 i 5.

Za to Philips 24PHH4000/88 - ten daje obraz w mono bez prążków :) Skaler widać działa trochę inaczej a rozdzielczość jest HDready - nie Full HD i może to z tego wynika.

tOri

Nie testowałem. Na ST skaler jednak wyświetla prążki co widać w mono. Nie wiem jak się będzie zachowywać z Amiga.

Hej,

Znalazłem Cypressa CY7167A. Niestety tylko 25ns...

Co zaś do MT5C6401 zamiast MT5C1601 - okazuje się, że wystarczy: Wsadzić w podstawkę chip pilnując aby tył był umieszczony prawidłowo - wtedy nóżki 1 i 22 znajdą się poza podstawką. Nóżkę 22 (vcc) lutujesz (łączysz) "w powietrzu" z nóżką 21 oraz z nóżką 1 (kynarem) - voila! Czyli mało zamieszania. Trzeba pamiętać, że w takim przypadku - posiadania nadmiarowych linii adresowych można cuda zrobić i będzie działać - linie adresowe nie muszą się wcale pokrywać z oznaczeniami.

W tym konkretnym przypadku pozbywasz się bitów A0 i A15 - podłączasz je do vcc czyli podajesz 1 (stan wysoki), ostatecznie zostawiając tylko 16kbit pamięci użytkowej.

Ja bym tak spróbował zrobić jeśli nie znalazłbym nic lepszego. Ode mnie możesz mieć scalak za etykietę paczkomatową :)

Pozdrawiam
tOri

Popatrz w datasheet tych pamięci MT bo może problem dwóch nóżek jest prosty do obejścia? Przerzuce kilka pudełek - może jakieś jeszcze znajdę.

tOri

P.s. byle linia D trafiała na swoje miejsce oraz przynajmniej jedno zasilanie, a reszta może być jak popadnie :) da się podrutować w razie czego na pinach SIP albo na drugiej podstawce po prostu. Ja bym wziął podstawkę dip20 i wpasował kostkę 64kbit

OK.

Niech laoo/ng sprecyzuje ponieważ ten moduł RLE trzeba by wkomponować "sprzętowo" własnie w rdzeń VBXE :)
Zresztą - pytanie było o coś lepszego niż RLE - to wszystko kwestia dostępnych zasobów w FPGA no i zręcznego projektanta, hehe.

tOri

@Sikor - a ja zrozumiałem, że to ma być sprzętowy moduł dekompresora RLE do wrzucenia w FPGA.

tOri

Cześć,

Popatrzę w moje skarby. Może jest taka?

tOri

edit:

Niestety - mam tylko 64kx1 12ns - MT5C6401 w obudowie DIP22. Może gdzieś leżą mniejsze, ale teraz nie mogę znaleźć.

172

(44 odpowiedzi, napisanych Software, Gry - 8bit)

Nie mam NIC w PW od Ciebie!

Gimme, gimme, gimme...

tOri

Hej,

Tak myślę, że powinny być gdzieś dostępne sprzętowe rozwiązania. Przykładowo tylko: https://www.xilinx.com/products/intelle … oductspecs

Ale to tylko przykład. Możliwe, że gdzieś, ktoś ma gotowca za free?

tOri

edit:

https://souktha.github.io/hardware/runlenth/

artykuł: https://www.ijsr.net/archive/v9i3/SR20306192039.pdf

174

(20 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Hej,

No i w końcu zapakowałem do swojego MegaST zasilacz Meanwell RD-65A - taki o którym pisałem wyżej: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 14#p311014

zasilacz

Jest załadowany "na styk". czerwone kółeczko wskazuje na kolizję ze środkowym kołkiem wspierającym obudowy górnej. Po prostu wycinam ten kołek. Zasilacz trzyma się w trzech miejscach.
Ekran - jak ktoś stosuje - zamyka się na styk.
Zasilacz Meanwell RD-65A został przykręcony do oryginalnego wspornika pod PCB zasilacza Atari.
Odlutowałem wszystkie przewody od starego zasilacza, odkręciłem PCB (leży sobie na przyszłość).
Po rozmontowaniu RD-65A przyłożyłem spód obudowy do wspornika pozycjonując pod wcześniej wyznaczone granice i wyznaczyłem cztery otwory trafiające dokładnie w oryginalne gwinty wspornika PCB :) Po wywierceniu otworów przykręciłem obudowę RD-65A do wspornika i zmontowałem zasilacz. Następnie przedłużyłem przewody zasilające 230V i podłączyłem do zacisków L i N. Przewody niskonapięciowe +5V(czerwony), +12V(niebieski) i GND (czarny) podłączyłem bez przedłużania - także pasują "na styk" z lekkim luzem. Podłączyłem zasilanie i zmierzyłem napięcia. Pozostawiłem 4,9V (regulowane) oraz 12V (ustawione na stałe). To wszystko. Odpaliłem sprzęt i Atari ruszył  Z KOPYTKA :D

ALE UWAGA!!!

Szybko zorientowałem się, że ustawienie napięcia głównego +4,9V było błędem ponieważ...

Mam zainstalowany ATonce386SX i gdy go uruchomiłem - wywalił się z błędem pamięci FastRAM. Pomyślałem - co jest? Wyłączyłem w konfiguracji pamięć i wszystko działa OK. Ponownie spróbowałem ciut innej konfiguracji ale z włączoną pamięcią i znowu błąd - tym razem zwiecha po załadowaniu DOSa. Trochę pomyślałem nad tym przypadkiem i postanowiłem jednak ustawić podstawowe napięcie zasilające na równe +5V. No i co? No i wszystko w porządku - emulator działa prawidłowo. Wystarczyła różnica 0,1V żeby ciut wrażliwszy sprzęt zaczął sprawiać kłopoty - ATonce jest raczej znany z różnych fochów - ten model ma takie odnośnie pamięci RAM na pokładzie. Miałem problem ze stabilnością również w urządzeniu ATonce286+. Ostatecznie wyregulowałem napięcie podstawowe na około +5,1V i tak to zostawiam ponieważ mieści się bez problemu w tolerancji, a z pewnością cały system będzie przez to stabilniejszy i nie będzie jakiejś przesady z ewentualnym grzaniem się chipów. Czyli - z praktyki - lepiej dać ciut więcej i mieć spokój, niż ciut mniej i bujać się z jakimiś dziwnymi błędami pojawiającymi się "od czapy"

tOri

EDIT:

!!!

A przede wszystkim - już nie ma niebezpieczeństwa dotknięcie gołego zasilacza w trakcie "walki" ze sprzętem w czasie testów. Na szczęście nie miałem ani jednego porażenia, ale czasami mało brakowało, gdy się zapomniałem. Teraz już jest super :)

POLECAM jeśli jest potrzeba wymiany zasilacza. Oczywiście inne warianty również będą OK w zależności od potrzeb.

EDIT2:

Sprawdzę jeszcze dokładnie - możliwe, że da się coś obciąć temu zasilaczowi żeby kołka podpory obudowy nie niszczyć.

Brawo Ty!!!