Podałem ten sposób bardzo prosty w poście nr 6, bo sprawdziłem na schemacie, że standardowo jest połączona noga 29 GTIA z nogą 35 Antica, natomiast my mamy połączyć nogę 28 zamiast 29. Noga 28 musi przy tym zostać połączona nadal ze wszystkim z czym była połączona, natomiast noga 29 z niczym więcej się nie łączy standardowo, dlatego można ją odłączyć całkowicie i w to miejsce po prostu zewrzeć punkt po nodze 29 z nogą 28 - tak jak napisałem najlepiej pod spodem płyty.

Jeśli i tak wylutujesz to GTIA i wstawisz podstawkę, to wystarczy, że w tym GTIA odegniesz nogę 29 tak, żeby nie weszła w podstawkę. Następnie pod spodem płyty połącz nogę 29 z nogą 28. Cała operacja będzie niemal niewidoczna, bardzo prosta do przeprowadzenia, więc ja bym na początek tak spróbował to zrobić.

Edit: albo jeszcze prościej. Odessij tylko cynę z nogi 29 GTIA tak, żeby noga była luźna. Wyciągnij delikatnie tą nogę z płyty, żeby niczego już nie dotykała. Połącz pod spodem płyty nogę 28 z tą dziurą po nodze 29. Ogólnie 5 minut roboty, a może załatwi to temat.

Wg tego: http://atariki.krap.pl/index.php/GTIA
wychodzi na to, że jest to wada "typu drugiego". Tam jest opisane właśnie, że jest ona wadą ukrytą i można zaobserwować ją w sysinfo dopiero po wygrzaniu kompa.
Spróbuj odpalić sysinfo i jak masz tam dobry obraz, to czekaj na nim aż zacznie się psuć i sprawdź czy to się dzieje dokładnie tak jak to opisane jest właśnie tam na atariki. Ciekawi mnie też po jakim czasie się to dzieje.
Wg tego samego artykułu na atariki jest opisane, że można łatwo tej wady się pozbyć poprzez (cytuję):
"doprowadzenie do nóżki 35 układu ANTIC sygnału OSC z układu GTIA (nóżka 28) zamiast FØ0 (likwiduje to tylko wadę typu drugiego)".

2,129

(364 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Sikor, w zasadzie to Pin ma rację, bo od Sparty uciec ciężko, a jest pod nią sporo fajnych rzeczy. Jeśli nie nagnie się softwareowców do pisania uniwersalnie, a raczej nie da się tego ze wszystkimi zrobić, bo są fani Sparty, to trzeba się zaopatrzyć w Spartę i tyle. Zwłaszcza, że np. Mono napisał już kilka playerów i innych gadżetów właśnie pod Spartę i jakoś nie widzę żeby kiedykolwiek się to rozprzestrzeniło na inne DOS-y.
Oczywiście jest tak jak Pin napisał, że Sparta jest wszędzie, ale zwykle mowa o SIDE, U1MB i innych tego typu kombajnach oraz rozwiązaniach twardodyskowych. Jeśli z jakiegoś powodu nie lubisz U1MB, nie kręci cię SIDE, ani inne rozwiązania twardodyskowe, ani też nie chcesz inwestować w kombajn, żeby odpalić jedną małą rzecz, to jest szereg prostszych metod odpalenia Sparty.
I tak kolejno możesz sobie zrobić wewnętrzny moduł Sparty wg ogólnie dostępnych w sieci projektów, możesz sobie zrobić kartridż ze Spartą (pogadaj z x_angel-em, miał kiedyś płytki pod takowy z zegarkiem - sam takiego cuda używam), możesz też Spartę wrzucić na jakiś gotowy kartridż, np. SIC! (też używam) i wiele innych obecnie popularnych multicartów. Aha, i jeszcze skoro masz jakąś starą Spartę, to są też w sieci dostępne schematy i poradniki jak taką starą Spartę sobie uaktualnić, a jest to bardzo łatwe, więc skoro i tak jej nie używasz, to może warto by ją przerobić nie chrzaniąc się z tym za dużo i mieć aktualną choćby do sporadycznego odpalenia czegoś, czego teraz nie masz jak zrobić...

Dodatkowy układ scalony, to lepiej multiplekser niż klucze analogowe. 74hct157 - taki stosuję do przełączania AB/BA w ST i tym samym scalakiem identycznie przełączam numery stacji w bootselectorze w Amidze 500.

2,131

(152 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

To tylko potwierdza regułę zaobserwowaną i przeze mnie i przez x_angela. Interfejs "dostrojony" do konkretnego komputera działa tylko z nim. Niestety.

2,132

(364 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Sikor, nie program w basicu, tylko od razu dawaj player z muzyczkami. Mono załączał gdzieś w tym wątku, ale wątek już jest tak długi, że nie będę strzelał w którym poście, ani nawet na której stronie:-)

2,133

(25 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Kable do joysticków i do myszy, to bardzo łatwo i tanio kupujemy u Chińczyków. Wpisz sobie np. na aliexpress "przedłużacz sega". Ucinasz wtyczkę i masz. Te przedłużacze mają zalewane wtyczki, więc takie jak dawniej były do joysticków, mieszczą się wszędzie ładnie w gniazda w XE, w ST itd. I co najważniejsze mają obsadzone wszystkie 9 pinów, więc do wszystkiego się nadają bez problemu. Koszt 2 dolce z groszami.

2,134

(25 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Moim zdaniem najprostszy sposób to przejściówka pod mysz PS2. Sam korzystam z takiego rozwiązania zarówno do Atari ST, jak i do Amigi i jestem bardzo zadowolony, bo używam normalnych myszy optycznych Logitecha, czy tam A4techa.
Jaka jest różnica w użyciu takiej przejściówki z taką myszą, a wybebeszenie jej i wsadzenie do środka nowej elektroniki dostosowanej do Atari? Dla mnie nie ma żadnej, bo i tak to jest mysz nieatarowa i tak, a roboty z dostosowaniem wnętrzności jest nieporównywalnie więcej.

2,135

(25 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Temat był już wałkowany kilkakrotnie.
Zrobienie PCB do STM1 to nie jest taka pojedyncza sprawa, ponieważ pomimo faktu, że wszystkie te myszy nazywają się STM1 i większości ludzi wydaje się że to jest jeden i ten sam model myszy, to ich modeli jest kilka, a różnice w nich są takie, że nie da się dopasować idealnie jednego PCB, które będzie pasowało do każdej myszy.
x_angel miał swego czasu kilka takich myszy jednocześnie i porównywał je między sobą, to okazało się że różnice są dość spore. Już sam fakt, że miał tylko kilka egzemplarzy, a pomiędzy nimi trafił kilka różnych modeli wydaje mi się być znamienny w skutku takim, że projekt uniwersalnego PCB nie przejdzie.
Jedynym sensownym wyjściem jest robienie tego sobie dla siebie samego w pojedynczych egzemplarzach i później ewentualne podzielenie się resztą płytek z potrzebującymi.
Wyprodukowanie 10szt płytek pcb wraz z kompletem elementów potrzebnych do tego stanowi niższy koszt niż zakup 1szt od Tima Lenke. Musi się tylko znaleźć chętny projektant, który chce mieć coś takiego dla siebie, i tym razem nie będę to ja, bo mnie mysz STM1 nie kręci:-)

Faktycznie słabo trochę to wygląda: zamykamy w kartonie prąd i temperaturę i wychodzimy sobie na minimum 10 minut zrobić kawę i pooglądać reklamy w telewizorze. Wracamy po 20 minutach, bo nam się przypomniało, że eprom się kasował i pewnie już jest gotowy. Ciekawe co zastaniemy po powrocie - fajna loteria, prawie jak rosyjska ruletka:-)

2,137

(4 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Ostatnia obniżka ceny, 349zł, w cenę wliczona wysyłka kurierem.

2,138

(16 odpowiedzi, napisanych Software, Gry - 8bit)

Sikor, skoro masz wiedzę na temat tego, że gra jest ukończona tylko nieudostępniona (o ile dobrze zrozumiałem), to możesz powiedzieć coś więcej, lub dopytać autora czy możemy się spodziewać upublicznienia, tudzież czy są jakieś plany wydania itp.? Ostatnia publikacja tam na stronie jest z 2010 roku, to już dość dawno temu było.

2,139

(4 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Brak chętnych, nikt nie licytował. W takim razie podbijam w formie ogłoszenia teraz, bez licytacji. Cena 380zł plus wysyłka.

2,140

(28 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Kondensator oznaczony na schemacie jako C50 w oryginale ma 10uF i ta wartość jest tam w zupełności wystarczająca. Ostatnio miałem płytę, na której obraz miał dość mocne odbicia. Właśnie ten kondensator zmierzyłem i miał 250pF bodajże - krótko mówiąc był wyschnięty. Wlutowałem nowy dobrej jakości kondensator o tej samej pojemności 10uF jaki był tam pierwotnie i obraz zrobił się rewelacyjny, wszystkie odbicia zniknęły, bardzo też wygładziły się i zniknęły prawie całkowicie pionowe prążki dobrze nam znane.

Zmierzam do tego, że ludzie robią video-mody, kombinują z diodami, i różnymi wymienianymi wartościami elementów, a może należało by zacząć od tego, żeby sprawdzić zestarzałe elementy i po prostu odświeżyć tor video zanim się go zacznie modować.

Pamiętam artykuł Larka, który miał ładny obraz, ale mimo to zaryzykował modowanie płyty, bo miało być jeszcze lepiej, i po zrobieniu modów Ultra-Super-Hiper-Total-Video-XE, czy jak je tam zwą, miał obraz może minimalnie inny, ale wcale nie jakoś rewelacyjnie lepszy.
Czytałem też na atariage relacje ludzi, którzy po tych wszystkich modach mieli gorszy obraz niż przed modami.

Natomiast zwracam na to uwagę, bo wszędzie gdzie pojawia się temat złego obrazu w XE, to jakoś nigdy nie spotkałem się z poradami, żeby naprawić tor video, tylko zawsze od razu lecą porady żeby go modować magicznymi wymianami elementów. Piszę "magicznymi", bo większość opisów modów podaje informację o dziwnych wymianach elementów, ale nie podają co się wtedy zmienia w układzie i dlaczego właśnie tak a nie inaczej. Mam wrażenie, że większość modów jest robionych metodą prób i błędów i dlatego przynosi losowe rezultaty na innych egzemplarzach płyt w różnym stanie zestarzenia i zużycia.

Oczywiście wiemy, że tor video nie jest najszczęśliwiej zaprojektowany w Atari i da się go ulepszyć w wielu przypadkach, ale zwracam tylko uwagę, żeby może zaczynać od odświeżenia elementów, które już tam zostały zaprojektowane pierwotnie.

Zaktualizowałem pierwszy post - wkreśliłem to czego już nie ma.

Podbijam jeszcze ogłoszenie, może ktoś się skusi na resztę.

@seban: tak jest! Dźwięk wczytywania to po prostu nieodłączna część Atari i bez tego nie ma klimatu. Mnie osobiście w drugą stronę wkurzają gry, które ten dźwięk wyłączają podczas wczytywania. Nie rozumiem ludzi, którzy niby cieszą się że mają żywy sprzęt, ale chcą go tego życia pozbawić.

@Patrese: Duszpasterz jest też w wersji plikowej i wczytuje się w całości na raz, tylko wymaga rozszerzonej pamięci.

2,143

(14 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Nie mam nic, bo to były rzeczy, które robiłem jednorazowo tylko dla siebie do tego jednego kompa.

2,144

(14 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Wygrywa Eagle. Gratuluję zakupu, szczegóły wysyłam na PW.

2,145

(4 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Dorzucam jeszcze zdjęcia z działania i testów, oraz wspomnianej nowej folii.

Do sprzedania 65XE w bardzo ładnym stanie z pamięcią rozszerzoną o 1MB.

Wersja ze złączem ECI, ostatnia rewizja płyty z pamięciami 4-bit, ta sama co w 130XE.
Ostatnia wersja ROM jaka wyszła, z selftestem, w którym jest testowana pamięć rozszerzona do 128kB.
Obudowa super, niepożółknięta, bez ubytków i uszkodzeń. Klawiatura ładna, jedynie spacja ma delikatnie ciemniejszy kolor niż pozostałe klawisze, ale nie wygląda na zżółknięty, tylko po prostu ma inny odcień.
Komputer w pełni sprawny, porty działają, kartridże też.

Komputer był przeze mnie odrestaurowany: rozebrany, gruntownie wyczyszczony, wymyty, naprawione drobne usterki:
- Freddie jest w podstawce, bo był podejrzany, ale okazał się sprawny, natomiast wymieniony został uszkodzony kwarc 14MHz na nowy.
- Założona nigdy nieużywana nowa folia klawiatury od Simiusa (zdjęcie).
- Wymieniony kondensator 10uF przy układzie 4050 bo był wyschnięty i miał 250pF zamiast 10uF:-). Objaw był taki, że obraz miał liczne odbicia. Po tym zabiegu Atari ma bardzo ładny obraz, ponadprzeciętny jak dla mnie.
- Wymienione dwa uszkodzone dławiki (nie działał jeden kierunek w drugim porcie joya, a drugi dławik co prawda działał, ale był lekko jakby nadpalony, więc też wymieniłem na wszelki wypadek) - dławiki są identyczne jak oryginalne, wziąłem je z innej płyty Atari-dawcy części.

Cały komputer jest zachowany w oryginale, ma tylko dołożone rozszerzenie pamięci 1MB wg mojego projektu "SIMMexp bez kabli" (na bazie oryginalnego projektu Pasia). Rozszerzenie jest wlutowane bezpośrednio na płycie głównej, co ma takie dwie zalety, że po pierwsze jest pewne i długowieczne jeśli chodzi o połączenia, a po drugie dało możliwość normalnego zamknięcia metalowego ekranu zostawiając jeszcze luz ponad układami.

Sprzedaż w formie licytacji, koniec w piątek 14 czerwca o godzinie 20:00. Cena wywoławcza 380zł, do wylicytowanej kwoty należy doliczyć koszt wysyłki kurierem lub pocztą 20zł.

Polecam, bo to bardzo fajny sprzęt do szeroko rozumianych dowolnych zastosowań:-)

Cyprian, wysłałem PW.

Ok, policz w takim razie jedną wspólną przesyłkę.

2,149

(323 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Nie ma żadnej różnicy.

Używamy w kontekście tego mojego rozszerzenia zamiennie nazewnictwa, a chodzi tylko o podkreślenie, że rozszerzenie jest skonstruowane do tej konkretnej rewizji płyty, która posiada ECI i posiada pamięci czterobitowe. Ta rewizja płyty była używana zarówno w 65XE, w 130XE i 800XE.

Jeżeli chodzi o różnice w obrębie omawianej rewizji, to występują drobne różnice między tymi płytami, ale nadal stosowane były we wszystkich trzech komputerach. Te drobne różnice nazywam takimi "subrewizjami", bo płyta jest ta sama, ale były egzemplarze z drobnymi błędami, łatwo je rozpoznać, bo mają przylutowany fabrycznie jakiś tam kabelek zawsze. Jeżeli fabrycznie żadnych kabelków nie ma, to mamy do czynienia z ostatnią, poprawioną już we wszystkich szczegółach rewizją płyty, i przy okazji jest to w ogóle ostatnia płyta małego Atari jaka była wyprodukowana.

Na koniec skoro już tyle napisałem, to do kompletu informacji - już nie w temacie, ale żeby zebrać wszystko razem, pozostałe rewizje serii XE:
- oprócz omówionej rewizji występowała jeszcze rewizja z ECI z kościami 1-bit w dwóch rzędach stosowana w 130XE i 65XE (nie wiem czy też w 800XE, ale mogła być, bo gabarytowo to jest to samo),
- rewizja z ECI j.w. z tym że z jednym rzędem pamięci 1-bit stosowana w 65XE
- rewizja pierwsza 65XE bez ECI (jest tylko jedna rewizja tej płyty z nadrukiem 900XL co sugeruje, że były różne koncepcje rozwojowe jeszcze z serii XL)
- i ostatnia rewizja XEGS

Chyba niczego nie pominąłem.

2,150

(323 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Tylko jeden chętny:-) Dobra mogę zrobić po 35zł tak jak robiłem wyprzedaż ostatnio. Mogę też po tyle zrobić wznowienie rewizji do 65XE/130XE/800XE. Ale warunek pozostaje, minimum 5szt chętnych na każdą z wersji musi być, to zrobię.