201

(162 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

Trochę zwolnił, ale zyskał na stabilności. Linia reset rozwiązuje problemy z "wysypywaniem" się sterownika po restarcie komputera: https://github.com/retro16/acsi2stm/issues/25
Nie widzę możliwości, aby nieoryginalny STM miał wpływ na transfer, firmware albo działa, albo nie. Decydującym, jeśli chodzi o transfer, jest karta SD i samo Atari.

202

(4 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

LC to dławik... dla pewności spytam — wiesz, że to działa tylko z TV CRT?

203

(8 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

dynamike2010 napisał/a:

_tzok_, widzę, że robiłeś, nawet jest zdjęcie
ale ponoć do STE się nie mieści :/

Może być kolizja z blachami, ale bez nich się mieści. W STf jest tyle samo miejsca co w STe. On ma 6 A na linii 5 V i 2 A na linii 12 V, więc spokojnie wystarczy do MegaSTE, czy nawet TT.

204

(8 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Kupujesz MeanWell RD-50A, przykręcasz do oryginalnej ramki, podłączasz oryginalne przewody i masz spokój.

205

(12 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

Czyli w trybie 3D to de facto oddzielny komputer, do którego Atari tylko przesyła dane, a on robi całą resztę. Fajne, tylko po co? Kupi to może kilkaset ludzi, powstanie kilka demek, może jakaś gierka, a po dwóch latach się tym wszyscy znudzą i to będzie koniec... tak, wiem, marudzę ;)

206

(8 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

AS... napisał/a:

Jaro124, polecam tego Yegomościa .!.

Ja również, choć strasznie zabiegany jest i trochę to potrwało, zanim udało nam się znaleźć jakiś termin, żeby się zgadać i sfinalizować transakcję. Ale koniec końców się udało i z zakupu jest zadowolony.

207

(8 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Sorki za przekręcenie nicka ;)

208

(8 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Maskownicę i klawiaturę (czyli całą tę brązową ramkę) miałem z "zestawu" z płytą. Obudowa tylko na szybko umyta środkiem do mycia silników (czyli po prostu bardzo mocnym detergentem)... gdybym jednak miał dorabiać to sreberko, to zrobiłbym je z blaszki z dyskietki 3,5".

209

(8 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Wreszcie udało mi się skompletować części do odbudowy Atari 800XL należącego niegdyś do @S0nar'a. Komputer trafił do mnie od @Rastan'a pod postacią ostro "przeoranej" w okolicy ROMów i MMU płyty głównej z przeznaczeniem na części. Obudowa wcześniej uległa dezintegracji w wyniku eksperymentów z malowaniem, a później usuwaniem farby. Później "wyżebrałem" od niego resztę części ;) czyli klawiaturę wraz z maskownicą, komplet śrubek i zaślepkę portu cart'a.

Lekko nie było, ale płytę udało mi się odbudować, co już kiedyś tu pokazywałem:
https://obrazki.elektroda.pl/5711653400_1666104656_thumb.jpg https://obrazki.elektroda.pl/5986416300_1666104704_thumb.jpg

Po długich poszukiwaniach @Jaro124 zaoferował obudowę na sprzedaż. Obudowa jest dość mocno pożółknięta i chyba dół jest z innej, obudowy, a góra z innej, bo boki są pożółkłe po przeciwnych stronach, ale wszystko do siebie pasuje i jest do uratowania, a cena była uczciwa. Muszę też zaznaczyć, że ze względu na stan płyty szukałem obudowy raczej niedrogiej, niekoniecznie w idealnym stanie. Jeśli chodzi o "żółtaczkę" to i tak jest dużo lepiej, niż w mojej poprzedniej 800XL, którą ostatecznie zdecydowałem się pomalować. Na tę obudowę jeszcze nie mam pomysłu, do malowania jest chyba za ładna, a sezon na wybielanie się w tym roku raczej już skończył.

Obudowa w stanie jak do mnie trafiła (wraz z gratisem ;) ), niestety nie zrobiłem zdjęcia opakowania, a była lepiej zabezpieczona niż niejeden kompletny komputer, jaki do mnie trafił drogą wysyłkową. Folii bąbelkowej wystarczyłoby na całą moją kolekcję Atari ;)
https://obrazki.elektroda.pl/1991988000_1666104857_thumb.jpg

Umyta obudowa, na szybko "ożeniona" z płytą @s0nar'a, maskownicą i klawiaturą:
https://obrazki.elektroda.pl/5711488600_1666104910_thumb.jpg

***

Po testach okazało się, że Sally jest do wymiany, bo o ile sama płyta, "na wolnym powietrzu" jakoś działała, to po zamknięciu w obudowie, po kilkunastu minutach testów, komputer się "wykrzaczał". Ostatecznie do wymiany poszło MMU (a szkoda, bo było oryginalne, jeszcze w ceramicznej obudowie — układ PAL produkcji AMD), Antic i Sally. Formalnie GTIA też, bo kiedyś wyszabrowałem z tej płyty dobry układ, no i teraz do niej wrócił.

TMK napisał/a:

Czyli krótko mówiąc, konsekwencją tego, że wolisz nieidealny obraz CRT z tamtych lat jest to, że używasz 10" tv... który jest jednak LCDkiem i to o rozmiarach mniejszych niż były spotykane w tamtych latach... Hmm... ;)

To się nazywa kompromis, taki 10" LCD przynajmniej "nie wali pikselami po oczach" i wygląda to mniej więcej tak jak na ówczesnych 12-14" CRT, włącznie z odtwarzaniem kolorów artefaktowych i innych sztuczek z analogowym sygnałem PAL. Ten TV oczywiście można przestawić w tryb 4:3.

Pin napisał/a:

zobacz sobie co ten konwerter robi z trybami "interlace", czyli np. TIP, CIN, RIP, HIP. Popatrz też co to urządzenie robi z prostymi "scrollami", lub z obrazem przesuwanym w poziomie. Ale - cena 150pln jak najbardziej uzasadni owe niedomagania, no i ten lag? 150ms? ;)

Jedne z interlace radzą sobie lepiej, inne gorzej, a jeszcze inne wcale ;) niestety z zewnątrz mogą wyglądać identycznie i mieć identyczny opis. Laga nie mierzyłem, ale nie spodziewam się, by przekraczał 40, może 80 ms, a to raczej nie tragedia i tak mój TV po HDMI wprowadza większego laga ;) Do scrolli nie mogę się przyczepić.

Z artefaktowymi kolorami po s-video się trochę zagalopowałem, ale dorabiając s-video nigdy nie usuwam composite.

Z A500 nie próbowałem, bo nie mam ale A600 po RGB SCART na pewno mi działała zarówno na Tevionie jak i na konwerterze.

Po co ta agresja? Ja nikomu nie zabraniam modyfikacji, tylko stwierdzam, że to nie moja bajka i tego nie rozumiem, oraz przedstawiam swoje argumenty. Może i kiedyś Rapidus będzie retro, ale teraz nie jest. Jak trafię sprzęt zmęczony życiem, to go reanimuję i nie mam oporów, by go odświeżyć i używać (ale i tak nie lubię robić dziur w obudowie, czy usuwać np. fabrycznych ekranów). Jak trafiam oryginał z plombami i kompletem akcesoriów, w fabrycznym opakowaniu, to tam go zostawiam.

Po co pakować Sophię do prawdziwego sprzętu, żeby generowany obraz wyglądał jak z emulatora? Jakbym chciał mieć idealny obraz na LCD, to mogę uruchomić emulator. Obraz z Atari idealny nie był i niektórzy programiści to wykorzystywali np. poprzez efekt tzw. kolorów artefaktowych. Te efekty działają tylko po composite i s-video, przez RGB już nie. Oczywiście można próbować to emulować w FPGA... tylko no właśnie - wracamy do emulatora.

Wspomniana Medusa to trochę inna kategoria urządzeń, to konkurencja dla xRGB Framemeister, czy OSSC. W przypadku A8 to raczej w grę by wchodził zestaw VBXE+Medusa, choć oczywiście Medusa akceptuje sygnał Composite/S-Video. Ja jednak pozostanę przy chińskim konwerterku SCART-RGB na HDMI (z przejściówką HDMI na VGA) za ~150zł, a generalnie to używam 10" TV Medion/Tevion MD82688/MD83688 i nie potrzebuję żadnych przejściówek, bo ten malutki TV akceptuje praktycznie każdy sygnał jaki można sobie wymyślić (ok, poza RGBI): w.cz. analog, Composite, S-Video, Component Video, RGB, Analog VGA, HDMI.

jury napisał/a:

W tamtych czasach też patrzyłeś się na takich, grożąc im paluszkiem, że zmuszają swoje maszyny do robienia czegoś co nie powinny? :P

... no to przeczytaj jeszcze raz, uważnie to, co napisałem. Co jest niezrozumiałego w stwierdzeniu, że "zmuszać je do robienia czegoś, czego w swoich czasach robić nie mogły"? Wskazówka — nie napisałem "czego w oryginalnej konfiguracji robić nie mogły".

Zatem w swoich atari 8-bit mam mod s-video umożliwiający podłączenie TV LCD, mam rozszerzenie pamięci, spatchowany OS, umożliwiający szybsze wczytywanie danych i używam emulatora stacji dyskietek. W maszynach 16-bit mam emulatory stacji dyskietek i twardych dysków. Ale współczesne "dopałki", ani produkcje ich wymagające mnie nie interesują. Współczesne produkcje, działające na oryginalnym sprzęcie — jak najbardziej doceniam. Są produkcje, które działają na stock i dodają jakieś extrasy, gdy w komputerze jest VBXE, stereo, albo rozszerzenie pamięci i to też jest ok. Ale wydawania produkcji na konfiguracje, z jakimś egzotycznymi i drogimi rozszerzeniami — nie rozumiem.

Dawne czasy były też specyficzne, ludzie próbowali modernizować swój sprzęt, a nie mieli pieniędzy. Stąd wynalazki w stylu PAK'a, by "udawać" TT na ST. One mają swój urok, pod warunkiem że trzymają się oryginału, a nie tworzą coś zupełnie nowego, bo to nie jest "retro".

TMK napisał/a:

Jeszcze co do wypowiedzi Drygola... ja nie rozumiem skąd ten pociąg do tego aby koniecznie wyświetlać obraz z retrokomputerów tak jak było kiedyś?

Ja wychodzę z założenia, że retro komputery to zabawa, więc jak bawimy się  w retro, to bawmy się w retro, a nie próbujmy robić z naszych retro-zabawek współczesnych komputerów i zmuszać je do robienia czegoś, czego w swoich czasach robić nie mogły. O ile mogę zrozumieć multi-carty i inne "wgrywajki" emulujące stacje dyskietek i magnetofony, bo zwyczajnie nowych dyskietek kupić się już nie da, a te 30+ letnie powoli ulegają biodegradacji, to modów zmieniających specyfikację i możliwości samego komputera kompletnie nie rozumiem. Znów — co innego UAV, czy inna modyfikacja toru wideo, mająca dopasować poziomy sygnałów (zwł. s-video) do obecnych standardów i umożliwić współpracę ze współczesnymi TV, a co innego "karta graficzna" zastępująca oryginalny układ i dodająca nowe tryby graficzne. Chcę szybki procesor i dobrą kartę graficzną to mam współczesne PC, chcę retro to trzymam się tego co wówczas było dostępne, bo piękno retro leży w ograniczeniach tych komputerków. To oczywiście jest moja opinia.

214

(15 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Loader sam się uruchamia, każdorazowo po włączeniu zasilania. Przypisujesz obrazy dyskietek d slotów, zapisujesz i restartujesz. Później przełączasz tylko pomiędzy slotami. Trzeba wgrać autoboot.hfe na pendrive i ustawić właściwy tryb pracy emulatora (zależy czy to HxC, czy FF).

215

(15 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

W mojej opinii, w przypadku montażu w miejscu wewnętrznej stacji wyświetlacz numeryczny jest lepszy niż tekstowy/graficzny, bo... i tak go nie widać i korzysta się z loadera. Wyświetlacz tekstowy/graficzny (i enkoder) mają sens w stacji zewnętrznej.

Ja bym przygarnął komplet do Micro 8088, czyli:
1x Micro 8088
1x ISA 8bit backplane

217

(210 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

artik-wroc napisał/a:

Adapter SCSI-SD trochę drogi

Jest coś takiego jak BlueSCSI: https://github.com/erichelgeson/BlueSCSI

218

(41 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Co do EPROMów, to w zasadzie nie ma znaczenia czy EPROM, czy EEPROM czy Flash, tylko ważne by był to układ CMOS. 27C1001 też będą ok.

219

(41 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

We wczesnych STe był ten sam układ DMA co w STF(m)... w STe był zły, a w STfm działał dobrze, bo to nie problem z układem DMA, tylko z projektem płyty STe.

220

(4 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

I have a mechanical switch hidden over the cartridge slot...
There are several variants of EmuTOS images, but for the full-bloated version, you will need TOS 2.x adapter board for ST.

https://sourceforge.net/projects/emutos … -1.2.1.zip

221

(7 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Musisz w kolbie laboratoryjnej umieścić trochę acetonu i go podgrzać, a u wylotu kolby trzymać wydrukowany element.

222

(4 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

There is a problem with using ST keyboard for ROM switching. ST uses a so-called "intelligent keyboard", which in fact is a separate microcomputer, which communicates with the ST over a serial port (UART). When ST is in reset condition, the MCU in the keyboard also is, so you can't read any keys during reset.

As for the first part - you can program EPROMs or Flash ROMs with EmuTOS image, like with any other TOS. As a fun fact, there is an EmuTOS image for... Amiga.

223

(7 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Przycisk wygląda na cały, tylko ten element, którego i tak nie widać wystarczy wydrukować i przykleić... w sumie to nawet drukować nie trzeba, tylko dociąć z jakiegoś plastikowego (PP) złomu.

224

(41 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Po pierwsze karta musi być czysta, najlepiej ją wyzerować na PC (przy pomocy np. SD Card Formatter). Driver możesz zainstalować przed partycjonowaniem i powinien być zainstalowany na karcie o najniższym ACSI ID. Po założeniu partycji (PARTITION and INIT ALL), już nic więcej nie kombinujesz, tylko restartujesz komputer.

225

(55 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Komputery Atari miały chłodzenie konwekcyjne, to znaczy, że obieg powietrza przez obudowę był wymuszany ogrzewaniem go wewnątrz obudowy (ciepłe powietrze unosi się do góry, tworząc u dołu podciśnienie). Im wnętrze komputera rozgrzewało się bardziej, tym przepływ powietrza był większy. To nic, że komputer był sprzedawany w krajach arabskich, bo wtedy nie było tam aż takich upałów, jak teraz są u nas, pod drugie, nawet 40°C to mniej niż osiągają chipy pozbawione przepływu powietrza przez obudowę.