Bingo! Zgadza się.

W miejscu modulatora jest sporo miejsca, żeby zaszaleć ;)
Po prostu przeniosłem tu fragment GTIA-Fixera2 Simiusa, jako opcjonalną linię lumy.
To rozwiązanie nie koliduje z GTIA-Fixerem1 (czyli podstawowym) - właśnie z nim testuje.

Do płytki z protezą modulatora trzeba będzie doprowadzić z nóżek GTIA sygnały:
- FPHI0 (29)
- CSYNC (25)
- LUM0 (31)
- LUM1 (22)
- LUM2 (23)
- LUM3 (24)

Jeżeli ktoś posiada GTIA-Fixera2 (to chyba tylko kilkanaście osób?), po prostu nie podciąga kabelków.

Paleta jest trochę ciemna ze względu na słabą jakość wykonanego zdjęcia.
Zastosowane rozwiązanie przesuwa paletę o jeden cykl koloru.
Ten tryb można będzie wyłączyć zworką, przestawiając na obraz "standardowy".

Podpowiem tylko, że można sobie porównać ze zdjęciem w poście 14 i celować w środek ekranu ;)

  |

Testy trwają. Na razie wszystko wisi "na drutach", stąd niewielkie zakłócenia...

Jest tylko jeden problem z obrazem - czegoś brakuje mi na zamieszczonym poniżej zdjęciu... Może ktoś podpowie?

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=8542

4

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

uicr0Bee napisał/a:

...teraz zacząłem podejrzewać że miałeś na myśli inne rozwiązanie, czyli wyprowadzenie przewodów pod wkładką w tył i pod płytką kontrolera...

To właśnie miałem na myśli. Najważniejsze, że wszystko się pomieściło i kabelki nie wypychają klawiatury.

5

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

@lopez - mówisz, masz ;)

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=8496

Pierwotnie, złącze kątowe umieściłem w jednej linii z gniazdem klawiatury na płycie głównej. Miało by to sens przy taśmie, ale przy wiązce przewodów nie ma znaczenia.
Chciałem też użyć niskich złącz kątowych, żeby klawiatura po wyjęciu w miarę płasko leżała na biurku - niestety przeszkadzała właśnie ta śrubka...

6

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Wkładka ma 0,6mm grubości, cieńsza (np. 0,4mm) mogła by się łatwo uszkodzić.
Może to kwestia gniazda stosowanego w XEGS, w moich komputerkach wchodzi stosunkowo łatwo, jednak na pewno ciężej niż folia.

7

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Fakt, jedyne wyjście to kabelki pod płytką, ale lutowanie musi być dokładnie pod wymiar - trzeba wcisnąć nową wkładkę do gniazda klawiatury i przymierzyć na jakiej wysokości należy wlutować listwę kątową z założonymi kabelkami.

Możliwe, że trzeba będzie wlutować ją w pewnej odległości od wkładki:
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=8488

Niestety została mi już ostatnia sztuka, więc będzie mały margines na błędy ;)
Odezwę się w sprawie wysyłki.

8

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Niezręczna sytuacja... W razie problemów, możemy po prostu umówić się na zwrot.

Widzę, że cokoliki są mniej więcej w tych samych miejscach, tylko występują podwójnie - mogę w następnej partii uwzględnić szersze wycięcia.

Płytki projektowałem dla serii 65XE/130XE, ale fakt faktem XEGS ma także XE w nazwie, więc reklamacja będzie jak najbardziej zasadna ;)

9

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Ze względu na wyjazd długo-weekendowy, zorganizuje coś dopiero na tygodniu.

Tak, wystarczyło użyć kątówek. Szkoda że nie podesłałeś wcześniej zdjęć...
Mam jeszcze jedną nadprogramową wkładkę do gniazda klawiatury - mogę wlutować złącze kątowe pinami skierowanymi w tył i podesłać.

Martwi mnie co innego - na zdjęciu widać, że cokoliki w obudowie XEGS są inne niż w 65 i 130XE. Wycięcia w PCB mogą nie pasować i będzie problem ze złożeniem obudowy. Skręć klawiaturę, wypnij kabelki i spróbuj skręcić obudowę - jeżeli się nie zejdzie, jedynym wyjściem będzie spiłowanie cokolików w obudowie...

Wybacz, nie projektowałem płytki z myślą o XEGS. Daj znać, jeżeli będzie problem ze złożeniem.

Nawiązując ponownie do stosowania tzw. "standardów":
http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=8462

Pomiar wykonany na wyjściu s-video karty graficznej:
Luma - max 1,2V p-p
Chroma - max 1V p-p

Na załączonym zdjęciu przedstawiam dwa telewizorki podłączone do niezależnych wyjść s-video tej samej Atarynki.

Samsung SM711MP jest tu egzemplarzem wzorcowym, ze względu na wymienione kondensatory i świetną jakość obrazu.
SM741MP podłączony z kolei do oryginalnego wyjścia monitora, jeszcze nie miał wymienianych kondziorków. Można się na nim dopatrzeć charakterystycznych poziomych pasków związanych z zakłóceniami na jego linii zasilania. Paleta barw także wygląda inaczej, pomimo ustawionego takiego samego poziomu kolorów na obydwu TV. Na dwóch wyjściach s-video Atarynki poziom sygnału chroma co prawda nieznacznie się różni, jednak nie na tyle żeby powodować taką różnicę w barwach. Efekt jest oczywiście podobny po przepięciu SM741MP do wyjścia s-video na protezie modulatora.

Na tym przykładzie widać, że poprawienie jakości sygnałów w Atari to tylko połowa sukcesu. Możemy szukać przyczyny w komputerku, podczas gdy problemem ostatecznie okazuje się podstarzała elektronika w TV.

Jeżeli chodzi o poziomy sygnałów luma i chroma wyprowadzone z protezy modulatora:
- linia lumy: peak-to-peak max 1V (czyli Y=700mV i 300mV sync),
- linia chromy: peak-to-peak max 720mV

http://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=8455


Mam trochę wątpliwości odnośnie amplitudy 286mV p-p dla chromy, którą podaje autor S.X.E. Video Mod...
Według opracowania z 2002 roku, z którego korzystałem, dla PAL S-Video jest to około 700mV p-p (w zależności od stopnia wypełnienia obrazu kolorami). Nie są to raczej jakieś archiwalne zapiski z lat 80-tych:
https://www.maximintegrated.com/en/desi … /1184.html

Autor S.X.E.V.M. mówi, że także był przekonany, że amplituda dla sygnału chroma powinna wynosić 700mV, jednak się mylił. Przedstawia fragmenty przykładowych specyfikacji, na których widzimy wartość 286mV - właściwą dla nowszych urządzeń... Czy aby na pewno tak właśnie jest?

Nie daje mi to spokoju i trochę jeszcze pogmeram w serwisówkach telewizorów. W każdym razie zejście z amplitudą sygnału do 286mV to nie jest żaden kłopot.

EDIT:
Głupio się zamotałem - oczywiście należało sprawdzić stosunkowo "nowe" urządzenia posiadające WYJŚCIA w standardzie s-video, czyli odtwarzacze DVD / kina domowe / kamery / niektóre karty graficzne / itd.
Nie było tego dużo, ale faktycznie w znalezionych specyfikacjach wartość chromy na wyjściu to właśnie 286mV (+/-)30mV.

Poświęciłem dzisiaj jeszcze trochę czasu na zabawę oscyloskopem. Wydaje mi się, że już nic więcej nie wywalczę. Teraz pozostały do sprawdzenia inne rewizje płyt.

Dołożenie układu wzmacniacza raczej nie rozwiąże wszystkich potencjalnych problemów z jakością obrazu, na pewno trzeba będzie czasem trochę pokombinować.

Odsyłam do tematu:
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=17813

Dodam jeszcze, że posiłkowałem się poniższym opracowaniem (nas interesuje oczywiście PAL S-Video):
https://www.maximintegrated.com/en/desi … /1184.html

Układy THS7374 musiałem zamówić w ChRL, więc przetestuję je dopiero w grudniu.

Bardzo ciekawi mnie filtr anty-aliasingu - tego chyba w Atarynce jeszcze nie było.
De facto, chodzi tu o rozmycie całości filtrowanego obrazu. W każdym razie uwzględnię zworkę do załączania tego trybu.

sprostowanie - post 1

Generalnie, po przepuszczeniu sygnałów luma i chroma przez układ wzmacniacza, nawet bardzo ładny obraz powinien zyskać na jakości.

Teraz czas wracać do zaległego lutowania ;)

Także mam na większości Atarynek bardzo dobrą jakość obrazu po s-video. Zawsze jednak warto dociągnąć dodatkowo masę pod układ 4050 z okolic modulatora. To na pewno nie zaszkodzi, ale może pomóc. Ja zrobiłem to grubym przewodem 18AWG.

Udało mi się uzyskać fajną jakość obrazu z protezy modulatora, na której wykonałem niezależne wyjście s-video. Przy okazji poprawiła się jakość sygnału composite.

Chcę dodatkowo wykorzystać układ wzmacniacza wideo THS7374, który posiada załączany filtr anty-aliasingu.
sprostowanie - sam układ nie posiada filtru anty-aliasingu, jedynie możliwiość pominięcia własnych filtrów, np. w przypadku obecności przetwornika analogowo cyfrowego za wzmacniaczem - przeglądałem specyfikację po łebkach ;)

Dobrze widziane będzie wykonanie S.X.E. Video Mod, ze względu na poprawę dystrybucji masy dla najważniejszych układów.

Schemacik mam już opracowany - jeżeli końcowe testy przebiegną pomyślnie, płytki PCB zamówię w styczniu.

W skrócie - będzie to zamiennik modulatora dla serii XE z gniazdem s-video, jako zapchaj-dziura obudowy :)
Sygnały luma i chroma z dodatkowego gniazda będą w założeniu lepszej jakości niż na monitorowym.
Na gnieździe monitora pozostanie oczywiście wyjście audio, composite (o poprawionej jakości obrazu) i niezależny sygnał s-video (jakość jak w oryginale).

Ktoś jest wstępnie zainteresowany?

16

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Niby nic odkrywczego - wyprowadziłem sobie w miejscu modulatora, oprócz sygnału composite, niezależne wyjście s-video...

Żeby nie robić off-topów, niedługo założę nowy temat :)

17

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Przepraszam osoby oczekujące na ostatnie płytki - wysyłkę przekładam na przyszły tydzień.

Przyznaje się bez bicia, że zamiast kończyć lutowanie, bawiłem się w poprawianie obrazu w Atarynce :)
Doszedłem do bardzo fajnych rezultatów bez konieczności wyprowadzania wszystkiego spod GTIA i dublowania toru video...
Efekty tej zabawy pozostawiam na kolejny temat w Fabryce ;)

18

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

OK, czyli 2 gotowce są zaklepane. Dam znać jak przygotuję.

Zapytam przy okazji - czy jest zainteresowanie kolejną partią płytek?
Mógłbym zamówić jakieś 20-30 szt, ale chyba dopiero w styczniu.

Można się wstępnie zapisywać na nowej liście.

19

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Dotarło, szczegóły podam mail-owo na dniach.
Ostatnie egzemplarze z listy wysyłam na początku przyszłego tygodnia.

Nie wszyscy chętni odpowiedzieli i zostaną mi 2 wolne sztuki - jakby ktoś reflektował, niech pisze. Może być gotowiec, albo zestaw do samodzielnego montażu.

20

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

U siebie też spotkałem różne. Da się trafić na podobne rozmiary gumek w starych klawiaturach PC-towych, tylko trzeba je wycinać.

Mam w planie pobawić się kiedyś w odlewanie z silikonu podobnych gumek. Co prawda do innego projektu, ale wymiary będą takie same.

Dopytywałem o klikanie, ponieważ w swoich prototypowych egzemplarzach trafiłem na jeden "cichy" mikroprzełącznik. Odgłos był stłumiony w porównaniu z innymi. Wystarczyło go opukać i zaczął klikać tak jak pozostałe - prawdopodobnie, wewnątrz musiał być uwięziony jakiś paproch.

Przed wysłaniem sprawdzam u siebie czy wszystko klika jak powinno, ale w transporcie taki potencjalny paproch może się zawsze przemieścić...

21

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Pin napisał/a:

Aczkolwiek klawiatura Delego ładniej klika ;)

Tak poważnie? Są jakieś różnice? Chodzi o wszystkie klawisze, czy niektóre? Pytam z ciekawości, ale to może być istotne.

AS... napisał/a:

Ja bym poprosił z tą przekładką cokowiek to nie jest :)
Ciekawe czy to będzie klikać jak Synka steelseries apex 7 blue switch.

Do takich klawiatur nie ma raczej porównania, ze względu na zastosowane zupełnie inne mikroprzełączniki.
Co prawda występuje charakterystyczne kliknięcie, ale jednak to nie jest to samo rozwiązanie. Poza tym, gumki dodatkowo stawiają lekki opór (taki jak w oryginale).

Postaram się wysłać na tygodniu kolejną partię ;)
Przekładkę oczywiście dorzucam wszystkim - trzeba tylko pamiętać, żeby zdjąć z niej folię ochronną :)

22

(4 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Łoo.. Fajnie że zajrzałem. @Eagle, dzięki za info ;)

23

(223 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Dotarło, dzięki. Wybacz, nie zdążyłem rano przygotować przesyłki.
Paczkomaty w mojej okolicy opróżniają raz dziennie koło 9-tej, więc paczuszkę wrzucę wieczorem albo jutro przed pracą.
Zestaw powinien być na weekend w Krakowie.

Przed wysyłką zawsze sprawdzam wszystko na swojej klawiaturze.
Wysyłam z podłączonymi kabelkami. Żeby wkręcić śrubkę znajdującą się pod złączem kątowym, trzeba wysunąć jedną obudowę z konektorami na liniach 1-12.

24

(8 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Akurat te modele projektowałem pod Fusion 360. Czasem korzystam z Blendera i FreeCAD-a (bywa pomocny w pewnych okolicznościach).

Powyższe modele wykonałem do projektu Atarynki. Może kiedyś bardziej je dopracuję dla druku 3D.

25

(8 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Wrzucam załącznik. Są wszystkie rodzaje (profile) klawiszy z każdego rzędu.

Jestem autorem modeli - udostępniam je dla potomnych. Pasują do klawiatur Atarynek z serii XE.
Trochę się przy nich napracowałem suwmiarką :)
Przy projektowaniu używałem zdjęć klawiszy z różnych perspektyw, więc ich bryła powinna być wiernie odwzorowana.

Na spodzie każdego modelu jest tylko otwór ustalający środek (trzeba go sobie przerobić).
Ze spacją będzie trochę więcej zabawy - należy uwzględnić te "wsuwki" na końcach.

Ciekaw jestem, jak wyjdą wydruki - sam jeszcze nie sprawdzałem. Powodzenia. ;)

PS.
Wrzuciłem nową paczkę z poprawionym modelem KEY_Z