Temat: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

Być może temat już tu był ale mogłem go namierzyć.
Jeśli się nie mylę, to w trybie Gr.10 każdy piksel opisany jest czterema bitami. Ciekawi mnie, więc czemu GTIA zamiast 16stu rejestrów kolorów ma tylko 9.
Było by super móc wykorzystać wszystkie kombinacje bitów na piksel.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

2

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

W 40 pinach nie dało się już wcisnąć więcej linii adresowych. Dlatego ograniczenie do 32 zapisywalnych rejestrów.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

3

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

za to zmarnowali piny np. po to aby obsługiwać 4 przyciski FIRE w serii Atari 400/800. (to oczywiście piszę nieco żartobliwie)

4

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

eetam.... faktycznie chodziło o zgodność w dół z CTIA.

patrz DeRe Atari str 183

5

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

W Atari STE jakoś dało się dołożyć rejestrów i wszystko było zgodne? Nieprawdaż :)

A potem w GTIA i Atari XL/XE wyszło co wyszło... chodzi mi o pin T2.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/44199/gtia_t2.png

i "zmarnowali" również piny na S0...S3 ... jakby nie można było tego inaczej rozwiązać :-P no i XXL musiał by grać muzę na POKEY-u a nie utylizować biedne GTIA :P

ps) oczywiście nadal piszę żartobliwie, bo  teraz to możemy sobie dywagować jedynie jak to wszystko by można lepiej zrobić :D Sądzę że wtedy i tak inż. byli zapewne dumni z tego co stworzyli, i całkiem słusznie.

Ostatnio edytowany przez seban (2015-02-16 21:53:32)

6

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

Może chodziło też o koszty. Dalsza komplikacja układu GTIA oznaczałaby wyższą jego cenę.

7

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

zapewne to też miało znaczenie... z jednej strony inżynier wizjoner ze swoją koncepcją układu, a z drugiej strony inżynier realista... albo co gorsza księgowy albo dział "zwoju" (czytaj marketingu) który wymusza idiotyczne decyzje.

8

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

A dlaczego rejestry koloru są 7-bitowe zamiast 8-bitowe?

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

9

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

pajero napisał/a:

eetam.... faktycznie chodziło o zgodność w dół z CTIA.

patrz DeRe Atari str 183

dzięki, świetna dokumentacja


Fox napisał/a:

A dlaczego rejestry koloru są 7-bitowe zamiast 8-bitowe?

no właśnie, czemu Luminancja raz jest 4bitowa a innym razem 3 bitowa

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

10

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

Nieuzasadniona zgodność z CTIA? :)

11

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

a tak przy okazji jako ciekawostka:

wikipedia napisał/a:

CTIA vs. GTIA

The original design of the CTIA chip also included three additional color interpretations of the normal graphics modes. This feature provides alternate expressions of ANTIC's high-resolution graphics modes presenting 1 bit per pixel, 2 colors with one-half color clock wide pixels as 4 bits per pixel, up to 16 colors, two-color clock wide pixels. This feature was ready before the computers' November 1979 debut, but was delayed so much in the development cycle that Atari had already ordered a batch of about 100,000 CTIA chips with the graphics modes missing. Not wanting to throw away the already-produced chips, the company decided to use them in the initial release of the Atari 400 and 800 models in the US market. The CTIA-equipped computers, lacking the 3 extra color modes, were shipped until October–November 1981.[5][6] From this point, all new Atari units were equipped with the new chip, now called GTIA, that supported the new color interpretation modes.[6][9]

The original Atari 800/400 operating system supported the GTIA alternate color interpretation modes from the start,[9] which allowed for easy replacement of the CTIA with the GTIA once it was ready. Atari authorized service centers would install a GTIA chip in CTIA-equipped computers free of charge if the computer was under warranty; otherwise the replacement would cost $62.52.[6][7]

GTIA was also mounted in all later Atari XL and XE computers and Atari 5200 consoles.

źródło: CTIA and GTIA

czyli wychodzi na to że Atari szkoda było wywalić 100 tysięcy niedorobionych układów i wcisnęli je do Atari 400/800 z pełną świadomością swojego czynu. Jak zwykle wszystko obraca się wokół kasy.

12

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

Mogli chociaż wprowadzić dla kolorów 9-F wartości z odpowiednio 1-7 ale o obniżonej o połowę jasności (tak jak to jest w trybie extra half-brite w Amidze - tam przy 32 rejestrach jest 64 kolory). Szkoda, że wtedy jeszcze na to nie wpadli. Idąc dalej, mogli zrobić jeszcze coś podobnego do amigowego HAM. Powiedzmy, że z czterech bitów na piksel jeden oznacza, którą połowę (barwa czy jasność) wartości koloru modyfikować, a pozostałe 3 bity to delta (-4:+3 albo 0:7 a najlepiej oba warianty do wyboru).

Rozmarzyłem się. Gdyby tak jeszcze zrobili niezależne kolory w hi-res, 16 poziomów jasności w każdym trybie, przełączanie interpretacji hi/lo-res w rejestrze i szerokość PMG hi-res... Taka wersja GTIA to by była masakra.

Ostatnio edytowany przez pavros (2015-05-19 09:17:16)

13

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

lepiej jakby po prostu dali 16 rejestrów kolorów

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

14

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

Według "wersji z III obiegu" wszystko to zrobili w następnym modelu właśnie, zwanym Amiga. A HAM-6 według mnie wyglądał ładnie raczej tylko na spreparowanych, pokazowych obrazkach ze specjalnie dobraną paletą.

15

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

Ciekawostka: tryb hires w Atari jest trybem DDR. Jest to pierwsze mi znane zastosowanie technologii DDR.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

16

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

laborant napisał/a:

Według "wersji z III obiegu" wszystko to zrobili w następnym modelu właśnie, zwanym Amiga

ciąg dalszy "wersji z III obiegu": Jaguar to następny model Amstrada, Lynx następny model amigi a Macintosh to taki poprawiony Atari Pong
:)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

17

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

Nie ma co gdybać, mamy co mamy - im więcej "ograniczeń", tym więcej motywacji do ich omijania ;)

18

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

Cyprian napisał/a:

ciąg dalszy "wersji z III obiegu": Jaguar to następny model Amstrada, Lynx następny model amigi a Macintosh to taki poprawiony Atari Pong
:)

proponuję przeczytać to:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Jay_Miner  a potem więcej i nieco bardziej szczegółowo tutaj: http://en.wikipedia.org/wiki/Jay_Miner

a następnie jeszcze  to: http://pl.wikipedia.org/wiki/Atari_ST#Historia i na koniec to: http://pl.wikipedia.org/wiki/Shiraz_Shivji

EDIT:

Więc jakby nie zaklinać rzeczywistości to wychodzi na to że układy dla Atari 8-bit (TIA, ANTIC, GTIA) a potem te zaprojektowane dla komputerów Amiga miały niejako "wspólnego ojca".  A żeby było jeszcze śmieszniej to Atari ST zaprojektowali inż. pracujący wcześniej dla Commodore.

Ostatnio edytowany przez seban (2015-05-19 20:13:47)

19

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

pavros napisał/a:

Rozmarzyłem się. Gdyby tak jeszcze zrobili niezależne kolory w hi-res, 16 poziomów jasności w każdym trybie, przełączanie interpretacji hi/lo-res w rejestrze i szerokość PMG hi-res... Taka wersja GTIA to by była masakra.

Nie opisujesz aby (mutatis mutandis) VBXE?

KMK
? HEX$(6670358)

20

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

Jeśli chodzi o VBXE to pozostaję sceptyczny. Za duża karta do małego Atari. Powstaje w ten sposób z fajnego 8-bitowca prymitywna i w sumie niewygodna konsola I/O do jakiejś tam VGA... Nie ma to nic wspólnego z pokonywaniem ograniczeń i celowym "ściskaniu się" w starym, ograniczonym hardwarze. Choć chylę czoła przed autorami VBXE, to sądzę, że nie do końca jest to właściwy kierunek.

21

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

O tyle o ile jest, bo dla purystów rdzeń zgodny z GTIA daje bardzo wysokiej jakości obraz nie dając nic powyżej stock maszyny.

Zgodność można określić na poziomie powyżej 99%, widziałem może ze 4-5 grafik które zaniemogły na VBXE (Pavros - kaktuzi i kartuzi, czy jakoś tak tam), i ze dwa razy na kompo Rocky wymodził coś w G2F, co nie do końca wyświetlało się poprawnie. No i coś tam poprawił i poszło ;)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

22

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

drac030 napisał/a:
pavros napisał/a:

Rozmarzyłem się. Gdyby tak jeszcze zrobili niezależne kolory w hi-res, 16 poziomów jasności w każdym trybie, przełączanie interpretacji hi/lo-res w rejestrze i szerokość PMG hi-res... Taka wersja GTIA to by była masakra.

Nie opisujesz aby (mutatis mutandis) VBXE?

Owszem, dwie z wymienionych cech charateryzują również rdzeń FX. Ja jednak wyrażam tu żal, że na początku lat 80-tych nie pojawiła się nowa lepsza GTIA o takich właściwościach. Być może taki "porządny" hi-res w połączeniu z PMG miałby wpływ na to jakie gry powstawały na Atari.

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

pavros napisał/a:

(...) Ja jednak wyrażam tu żal, że na początku lat 80-tych nie pojawiła się nowa lepsza GTIA o takich właściwościach. Być może taki "porządny" hi-res w połączeniu z PMG miałby wpływ na to jakie gry powstawały na Atari.

Ok, ale potrzebowałbyś tez mocniejszego CPU żeby tę grafike sensownie animować.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

24

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

najlepiej bliterem z A500 ;-)

maszyny arcade z tamtych lat firmowane przez atari mialy kolory i duszki w hiresie przy o ile dobrze pamietam 1.5 mhz 6502

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

25

Odp: GTIA, Gr.10 i rejestry kolorów

A Maria z 7800, on nie miał jakichś podstawowych własności blittera? Chyba mógł wykonywać jakieś operacje na dużych blokach i dawał jakieś znacznie lepsze sprajty. Zdaje się, że był w stanie emulować TIA, może gdyby przeszczepić go do np. Atari 400 z 1mb powstałby jakiś ciekawy potwór i całkowicie zgodny z epoką. Albo podrasować Marię - na jakimś CPLD/FPGA, by robiła pełne GTIA i wrzucić w XL/XE. Taka maszyna to na pewno nadal będzie Atari :)