1

Temat: silnik stacji LDW 2000

Witam.
Mam problem ze stacją LDW 2000. Po włączeniu stacji, włożeniu dyskietki z DOS i uruchomieniu komputera stacja nie czyta dyskietki a pokazuje jedynie komunikat G5 a na monitorze BOOT ERROR.
Wydaje mi się, że to wina silnika, który obraca dyskiem ponieważ wogóle nie pracuje.
Silnik od głowicy pracuje, przesuwa głowicę i wydaje się być dobry.
Czy zna ktoś jakiś prosty sposób na sprawdzenie sprawności działania silnika stacji ..tzn. czy wogóle działa?

2

Odp: silnik stacji LDW 2000

Najprościej zacząć od sprawdzenia napięć zasilających w stacji. To, że silnik nie daje oznak życia, nie znaczy, że jest uszkodzony.

3

Odp: silnik stacji LDW 2000

Sprawdziłem wyjście na zasilaczu. Na górnych pinach miernik pokazuje (AC) 11 V, na dolnych pinach wtyku 19 V więc chyba zasilanie jest.
Tak się zastanawiam czy może ktoś jak wcześniej grzebał w stacji to nie zrobił zwarcia i przez to silnik nie działa.

Ostatnio edytowany przez Pawex (2015-04-12 17:24:02)

4

Odp: silnik stacji LDW 2000

No, nie jestem pewien - nie jestem elektronikiem, ale powinno być 16 i 10V - tylko nie wiem, czy przed obciążeniem, czy po: http://www.dereatari.republika.pl/serw. … ,%20CA2001
Hmm, o ile pamiętam - tam idzie jeszcze po zasilaczu duży kondensator, może wysechł (ale na 100% nie pamiętam, czy akurat w tych stacjach).

Sikor umarł...

5

Odp: silnik stacji LDW 2000

Interesują nas napięcia wychodzące ze stabilizatorów. Są po prawej i lewej stronie górnej płytki z prostownikiem i włącznikiem zasilania, przykręcone do obudowy. Sprawdzanie 5v możemy z marszu sobie darować, logika i silnik krokowy stacji działa więc nie trzeba tego sprawdzać. Zatem stabilizator po lewej patrząc od przodu stacji - ile z niego wychodzi? Czy cokolwiek? 12v obraca dyskietką.

6

Odp: silnik stacji LDW 2000

Sprawdziłem ten stabilizator po lewej. Ma trzy nóżki.
Zmierzyłem napięcia na:
1 i 2 nóżce: 25 V
1 i 3 nóżce: 13 V
2 i 3 nóżce: 12 V

...przy mierzeniu niechcąco zwarłem któreś nóżki i jakaś mała iskra poszła ale napięcie ciągle pokazuje takie samo. Wyświetlacz z przodu też jeszcze działa. Pokazuje 39.

7

Odp: silnik stacji LDW 2000

Jeżeli zewrzesz wyjście (12V) z masą to nic się nie stanie. Stabilizator przygotowany jest na taką ewentualność :)
Napięcia są prawidłowe, w takim razie (raczej) będziesz musiał kogoś biegłego poprosić o naprawę stacji.

Na wszelki wypadek ten drugi stabilizator (5V) też bym sprawdził.

8

Odp: silnik stacji LDW 2000

Ok, krótkie zwarcie nie szkodzi - powinna przeżyć. 12v zatem ok. Zasilanie wykluczone.

Trzeba by teraz sprawdzić stany logiczne na sterowaniu silnikiem.
Pod napędem są trzy kostki - od lewej: krokowy i czujniki (grubsze kable) druga: silnik obrotów dyskietki (4 piny, cienkie kable) i trzecia, osobna - sygnały z głowicy.

Musiałbyś zerknąć, jak zmieniają się napięcia na białym cienkim lub pomarańczowym w środkowej kostce względem masy (nie pamiętam teraz na 100%, ale raczej chyba biały steruje motorem) w sytuacji:

1. powinna kręcić
2. nie powinna kręcić.

Jeżeli będą zmiany, w tych dwóch stanach (zapewne z 0 na 5v lub odwrotnie) to logika ok i szukamy na płycie silnika (słabe szanse naprawy)
Jeśli poziomy sygnału się nie zmieniają tam,  to coś z logiką stacji.

9

Odp: silnik stacji LDW 2000

Sprawdziłem ten stabilizator po prawej i tutaj niestety brak jakiegokolwiek napięcia.

10

Odp: silnik stacji LDW 2000

...sorki. poprawka: jest napięcie.

Ostatnio edytowany przez Pawex (2015-04-12 20:19:50)

11

Odp: silnik stacji LDW 2000

na środkowej kostce są 4 cieńkie kable: czerwony, biały, czarny, niebieski i jeden czarny trochę grubszy. Nie mogę ustalić, który to masa.

Ostatnio edytowany przez Pawex (2015-04-12 22:16:41)

12

Odp: silnik stacji LDW 2000

czerwony = prawdopodobnie pomarańczowy. Może dawali różne kolory. Masę możesz wziąć z np. bezpośrednio z korpusu napędu, obojętnie skąd.

13

Odp: silnik stacji LDW 2000

a kostka powinna być wpięta czy wypięta z płytki ?

14

Odp: silnik stacji LDW 2000

W LDW często pękały końcówki stabilizatorów. Przyjrzyj się im dobrze. Sprawdź napięcia z zasilacza - zmienne 10 i 16V . To stacja trudna do naprawy z uwagi na jej budowę. Zajrzyj pod spód napędu - do płytki silnika liniowego obracającego dyskietkę powinny iść cztery przewody: +5V, +12V, Start/Stop i masa. Sprawdź czy tam są napięcia 5 i 12V.

Nikt nam lekkiego życia nie obiecał i słowa dotrzymał.
8bitów ; dereatari
Apple Hadware

15

Odp: silnik stacji LDW 2000

RTG23 napisał/a:

na środkowej kostce są 4 cieńkie kable: czerwony, biały, czarny, niebieski i jeden czarny trochę grubszy. Nie mogę ustalić, który to masa.

Hm, to chyba trochę źle opisałem. Niebieski kabel jest tylko w 6 pinowej, ale to kostka z sygnałami z głowicy - tej osobno, pod gniazdem sio. Natomiast pod otworem na kabel zasilania mamy blok kostek, który wygląda jak jedna, ale faktycznie są to 3 kostki, jedna przy drugiej. Od lewej: czujniki (8 pinowa) druga - silnik krokowy (6 pinowa) i trzecia - 4 piny - silnik obrotów dyskietki. Tu mamy od lewej u góry w dwóch rzędach po kolei kolory: czerwony, czarny, biały, pomarańczowy - wszystkie kable cienkie (!). Te trzy kostki mogą być sklejone taśmą w jedną.

Edit:

Rozszycie jest następujące: czerwony 5v, pomaranczowy 12v, czarny - masa, biały - sterowanie silnikem.
Gdy silnik stoi, stan na białym jest wysoki, gdy się kręci, spada.
W trakcie pomiarów kostka ma być podłączona do płyty.
Odpal napęd, poczekaj kilkanaście sekund aż się uspokoi i zmierz napięcie biały vs czarny. Powinno być jakieś 2,5v. W sytuacji, gdy powinna kręcić (np. zaraz po włączeniu) będzie ok 0,5v.

Ostatnio edytowany przez laborant (2015-04-13 09:23:04)

16

Odp: silnik stacji LDW 2000

Trochę ciężko mi idzie z tym mierzeniem. Stacja z odkręconymi stabilizatorami trochę dziwnie się zachowuje (wyświetlacz po kilkunastu sekundach "słabnie" i zapala się dioda "protect").
Stabilizatory są odkręcone ponieważ odkręciłem płytkę zasilania aby było dojście z góry do kostki.
Próbowałem zmierzyć  w kostce z góry. Końcówki miernika są bardzo cienkie więc chyba styk był ale jakieś dziwne pomiary mi wyszły:
biały + czarny  na początku 0,6V  ...póżniej 2,5V
pomarańczowy + czarny  na początku 3,3V  ...póżniej 1,5V
czerwony + czarny na początku 5V  ..póżniej 2,8V

Ostatnio edytowany przez Pawex (2015-04-13 15:42:52)

17

Odp: silnik stacji LDW 2000

Za długo nie przytrzymuj włączonej stacji z odkręconym radiatorem, bo bez chłodzenia w końcu zjara się stabilizator 7805. Sterowanie silnikiem - (biały) - napięcia ok, czyli logika wygląda dobrze - natomiast niepokoi spadek napięcia. 12v kompletnie do niczego. Pomierz jeszcze raz oba napięcia tak po 5 minutach pracy, ale mając cały czas przykręcone stabilizatory, zobaczymy czy to od temperatury, czy też uszkodzenie zasilacza. Jeśli nie będzie spadku - ok, jeśli będzie - wymień na początek oba stabilizatory.

Napięcia można wygodnie zmierzyć od góry na płytce zasilacza - na lutach złącza, którym podpięta jest do płyty głównej.

18

Odp: silnik stacji LDW 2000

Jeśli dobrze odczytałem oznaczenia przy złączu to wygląda to tak (od lewej):
czarny - ?
czerwony - 5V
biały - G
żółty - 5V
szary - 12V
zielony - G
brązowy - 12V

pomiary:
czerwony + biały: 5V
żółty + biały: 5V
szary + zielony: 3,3V (chyba powinno być 12V)
brązowy + zielony: 3,3V (też chyba powinno być 12V)

zmierzyłem też ponownie stabilizator po lewej:
na 1 i 2 nóżce (od przodu): brak napięcia
na 1 i 3: 13,4V
na 2 i 3: 12V

Ostatnio edytowany przez Pawex (2015-04-13 20:26:21)

19

Odp: silnik stacji LDW 2000

Stabilizator się nie uszkodzi - ma zabezpieczenie termiczne, po prostu się wyłączy na jakiś czas, ale możesz sobie sparzyć łapę :) Jednak takie wyłączenie nie musi być zdrowe dla stacji. Jeżeli musisz mieć odkręcone stabilizatory od radiatora to użyj dmuchawy, np. suszarki do włosów (oczywiście ustawionej na nadmuch zimnego powietrza).

PS. Jeżeli padnie z przegrzania, to znaczy, że wcześniej było z nim już coś nie tak.

20

Odp: silnik stacji LDW 2000

lepiej chyba żeby te stabilizatory były przykręcone  ....nie ma co ryzykować.

21

Odp: silnik stacji LDW 2000

W tym gnieździe są zmostkowane niektóre przewody. Są tam linie: 2 x 12v, 2 x 5v i 2 x masa. Jak zerkniesz na ścieżki płytki zasilacza od góry nad gniazdem, to będziesz widział, które to - zawsze mają masę w środku i po bokach napięcie +(5 i 12). Tak czy siak, masz 3,3 zamiast 12v. Choć ze stabilizatora wychodzi przecież 12v. Bardzo dziwne. Spróbujmy pomierzyć te napięcia, ale z odłączoną płytą stacji.  Czy pokaże się wreszcie 12v na złączu? Jeśli nie, to może przebite są kondensatory filtrujące (te małe, tantalowe chyba) i zwierają, stąd spadek.

Edit: na stabilizatorze 7812 musi być na 1 i 2 około 23v, może masz ustawiony za mały zakres pomiarowy, wartość go przekracza  i dlatego miernik pokazuje 0v. Tam na pewno jest napięcie, zaraz po sprostowaniu przez mostek, bo na wyjściu (2 i 3) mamy 12v. Inaczej też byłoby 0.

Ostatnio edytowany przez laborant (2015-04-13 21:55:47)

22

Odp: silnik stacji LDW 2000

Odłączyłem złącze od płyty i zmierzyłem napięcia jeszcze raz. Tam gdzie powinno być 5V (czerwony, żółty) było 5V, natomiast tam gdzie powinno być 12V (szary, brązowy) było 0V.

Jeżeli chodzi o stabilizator i jego mierzenie to faktycznie ustawiłem zakres na 20V i dlatego nic nie pokazało na 1 i 2 nóżce. Zmierzyłem jeszcze raz i jest 25V.

Ostatnio edytowany przez Pawex (2015-04-14 20:55:50)

23

Odp: silnik stacji LDW 2000

No a jakie jest napięcie między 2 i 3 nóżką??? To napięcie jest istotne, bo zasila silnik napędu dyskietki i głowicy. Jak jest inne niż 12V to wymień 7812.

Nikt nam lekkiego życia nie obiecał i słowa dotrzymał.
8bitów ; dereatari
Apple Hadware

24

Odp: silnik stacji LDW 2000

między 2 i 3 nóżką  stabilizatora przy odłączonym złączu od płyty stacji jest 12V

Ostatnio edytowany przez Pawex (2015-04-15 07:17:18)

25

Odp: silnik stacji LDW 2000

To niemożliwe, by tam było 12v a w gnieździe 0. Musiałby być uszkodzony druk na płycie, bo z nóżki 3 ścieżka leci bezpośrednio do gniazda. W takim razie przypuszczam, że pęknięta jest ścieżka bezpośrednio przy nóżce 3 stabilizatora. Zobacz omomierzem, czy jest w ogóle przejście między tą nóżką a ścieżką kawałek dalej. Może trzeba będzie zdrapać lakier by się dostać do druku.