1

Temat: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Właśnie dotarła do mnie od dawna wyczekiwana 800XL, kupiona w stanie "nie sprawdzona". Pierwsze włączenie - czarny ekran. Rozebrałem, wyczyściłem, wyjąłem wszystkie scalaczki z podstawek, włożyłem z powrotem - ruszyła. No niby działa ale River Raid wygląda tak (ale przez moment od załadowania jest ok):
https://obrazki.elektroda.pl/2789436200_1573911479_thumb.jpg

Podobny objaw jest w Super Cobra (po wystąpieniu usterki helikopter od razu się rozbija), Pitfall, Pitfall II (demo się nie odtwarza).

W SysInfo przechodzi test kolizji spriteów i wszystko wygląda ok, a po chwili dzieje się to:
https://obrazki.elektroda.pl/6058950300_1573911483_thumb.jpg

Przy czym komputer się nie zawiesza, działa dalej normalnie.

Jakieś wskazówki gdzie szukać usterki?

Płyta niestety wygląda na grzebaną, ale ją umyłem i poprawiłem część lutów:
https://obrazki.elektroda.pl/3546909200_1573911743_thumb.jpg

Prawie wszystkie chipy 74LSxxx miały ślady lutowania na pinach zasilających. W/g testera uszkodzony jest układ U2 (74LS138). Tylko, to jest dekoder adresowy (m.in. odpowiada za wystawianie sygnału /CE dla GTIA) i trochę dziwne, że w ogóle komputer działa. Niestety chwilowo nie mam na podstawienie (w moim 65XE jest lutowany, a płyta jest bardzo ładna i trochę szkoda mi ją rozlutowywać).

GTIA podstawiałem ze sprawnego 65XE (ten akurat był w podstawce) - objawy były dokładnie takie same. RAM testowałem przy pomocy tego:
https://www.jammarcade.net/shoestrings- … am-tester/ - błędów brak, mimo to podstawiłem zestaw 8-miu nowiutkich 4164... i nic.

Nie wiem czy to miało jakikolwiek sens ale wrzuciłem do niego XL/XE OS rev.03 (czyli ten z 800 XE) - to w ogóle dobry pomysł?

Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2019-11-16 22:16:34)

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

2

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Coś się może "rozgrzewać" i skutkiem jest takie śmiecenie. Może któraś przelotka >nie styka< po rozgrzaniu pod którymś ze scalaków VLSI? Spróbuj systematycznego chłodzenia obszarów elementów i płyty ciekłym powietrzem. Masz do czynienia z niezbyt dobra wersją płyty 65XE i podejrzewam, że powalczysz trochę zanim znajdziesz usterkę.

Uszkodzenie 74LS138 z pewnością położyło by system.

Innych pomysłów poza chłodzeniem i obserwacją na razie nie mam

Pozdrawiam

http://raven1.magix.net         http://atari.000space.com
różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...

3

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

toriman1 napisał/a:

Masz do czynienia z niezbyt dobra wersją płyty 65XE

Ależ to jest 800XL, a nie 65XE! Wskazuje na to choćby port cartridge-a i sam tytuł wątku. Pomóc niestety nie pomogę, ale wskazówka może być ok.

Sikor umarł...

4

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

yikes o kurczę Sikor - dzięki za wyprostowanie i przepraszam za ewidentne szkodnictwo. Ciężki dzień miałem...ale to niczego nie tłumaczy ani nie wyjaśnia. Niemniej ze schładzaniem trzeba zaeksperymentować.

Czy dociskanie układów albo wyginanie płyty coś zmienia?

Pozdrawiam

P.S. Trzeba sprawdzić zwłaszcza podstawki

Ostatnio edytowany przez tOri (2019-11-16 21:53:25)

http://raven1.magix.net         http://atari.000space.com
różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...

5

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

To nie może być kwestia temperatury, bo test spriteów w SysInfo przechodzi za każdym razem, raz za razem ile razy bym go nie uruchamiał. Sprite'y "wykrzaczają" się w chwilę po zakończeniu testu. RAM i GTIA podstawione sprawne - bez efektu. Wyginanie płyty nic nie zmienia, jak się "wykrzaczy" to już zostaje "wykrzaczone", aż do przeładowania gry (wyjątkiem jest SysInfo, gdzie ponowne uruchomienie testu i znów działa).

***

Zmontowałem małe stanowisko testowe i rzeczywiście 74138 jest ubity - nie reaguje na wejście B (pin 2) - cały czas widzi stan wysoki. Na szybko "zrobiłem" zamiennik na GAL16V8B-15 (nie ma Y7 ale i tak nie jest używane), ale niestety dalej to samo sad

***

Oryginalny TTL też się "naprawił" - wychodzi na to, że nie łączył w gnieździe testera, ani w płytce stykowej, ale w podstawce w ATARI już tak. Czyli to był ślepy trop. No i jest dodatkowa lekcja, że 15ns GALe są wystarczająco szybkie do zastępowania TTLek w ATARI.

W River Raid jest dziwny efekt - w miejsce spriteów pojawiają się kolejne litery alfabetu.

Krzaczki wychodzą powtarzalnie po ok 6 sek. od zainicjowania spriteów.

***

Chyba będę musiał pożyczyć sprawną płytę z 800XL i podstawiać kolejno wszystkie chipy.

Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2019-11-17 01:03:38)

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

6

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

"W River Raid jest dziwny efekt - w miejsce spriteów pojawiają się kolejne litery alfabetu."

W tym akurat nic dziwnego nie ma, tylko masz jednoznaczną wskazówkę: coś przekłamuje Ci zapis lub zawartość rejestru Antica o nazwie PMBASE ($D407) na podstawie którego ANTIC składa sobie adres, z którego pobiera dane graczy i pocisków. Konkretnie z tego rejestru bierze 5 lub 6 (zależnie od trybu) najstarszych bitów.
W przypadku screenu z River Raidu który pokazałeś, Antic odczytuje dane duszków nie z właściwego obszaru PM, tylko częściowo z obszaru pamięci zawierającego definicje zestawu znaków i stąd taki efekt.

Trochę tylko dziwne jest to co piszesz, że przez chwilę po odpaleniu gry jest ok.

Może któryś z naszych dobrych sprzętowców wskaże Ci dokładnie co sprawdzić.

Ostatnio edytowany przez nosty (2019-11-17 02:00:24)

7

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Adresy zestawów w ROM to $E000 i $CC00.

hex, code and ror'n'rol!
"mężczyzna wydoił wielbłąda żoną"
"wcześniej miał na imię Heidi i był niemiecką kulomiotką"

8

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

"Chyba będę musiał pożyczyć sprawną płytę z 800XL i podstawiać kolejno wszystkie chipy"

Zacznij od ANTICa - nosty podpowiada kierunek poszukiwań choć zawsze jest możliwość, że dowolny układ powoduje zamieszanie na szynach.

http://raven1.magix.net         http://atari.000space.com
różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...

9

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Stare gry 16 kB, działają prawidłowo...

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

10

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

W przypadku River Raidu PMBASE = $08, a CHBASE = $06. Uzyskałem identyczny efekt jak Twój wpisując do PMBASE = $00.

Skoro przekłamanie występuje po kilku sekundach, to @toriman1 słusznie radzi: zacznij od Antica.

Post's attachments

rr.jpg 61.23 kb, liczba pobrań: 1 (od 2019-11-17) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

11

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Czy jest zatem opcja aby A3 była przywarta do masy?

Z uwagi na powtarzalny czas - nie może to być efekt występowania jakiegoś sygnału przerwania, który nie powinien występować albo niewystępowania, który powinien występować?

Jeśli palnąłem jakąś głupotę to wybaczcie moją ignorancję w kwestii budowy A8 i trybów adresowania.

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

12

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Może zimny lut. Na zimno działa, jak się rozgrzeje - przestaje.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

13

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Podbijam to co radzą koledzy o Anticu: przelutuj wszystkie nogi Anticowi porządnie z topnikiem, obejrzyj też porządnie czy nie ma tam jakichś zwarć/pęknięć, pomierz sobie nogi adresowe Antica miernikiem na zwarcia względem masy.

14

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Na razie to muszę coś wymyślić ze złączem klawiatury, bo się zaczęło dezintegrować od tego ciągłego odłączania i podłączania...

Może jutro będę miał drugą płytę, na podmianę elementów.

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

15

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Panowie, przecież Antic jest podpięty do wspólnej szyny adresowej i szyny danych? Gdyby na pcb było jakieś zwarcie to chyba wpływałoby na wszystkie układy i funkcje komputera. Nic by nie działało.

A gdyby jakaś noga Antica wisiała w powietrzu, albo Antic zwierał nogę danych wewnętrznie, to przecież widać by było przekłamania i śmieci na całym ekranie, nie tylko w obszarze duszków?

Ciekaw jestem rozwiązania tej zagadki. Poza jakimś subtelnym, wewnętrznym zepsuciem Antica, wpływającym akurat ma rejestr PMBASE nic sensownego nie przychodzi mi do głowy.

PS. Przygotuj sobie jakiś program na carcie uniwersalnym albo SIO2SD tak, by wczytywał się automatycznie i byś mógł robić test bez podłączania klawiatury wink

Ostatnio edytowany przez nosty (2019-11-17 17:02:52)

16

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

...tylko właśnie nie mam nic na czym ujawnia się błąd i działa z BASIC'em (bez wciskania Option).

Dla formalności podmieniłem też MMU ("zrobiłem" sobie zamiennik z GAL16V8) - bez rezultatu.

Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2019-11-17 17:53:38)

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

17

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

próbowałeś schłodzić ANTIC-a?... nie dać mu się rozgrzać :-)

https://systemembedded.eu/
"...Mówił mi to jeden facet, który znał się na atari i takich różnych rzeczach. On mówił, że procesor 6502 to był początkowo procesor wojskowy. On ma tajne funkcje, nie wiadomo w ogóle, co one mogą robić..."
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

18

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Tak, zwarcia na magistrali chyba faktycznie spodziewać się nie należy, ale za to mogą być przerwy. Miewałem przypadki, że scalaki w płytach Atari miały skorodowane nóżki, zwykle poniżej linii lutowania, wówczas są takie efekty, że niby działa, ale nie do końca. Z tego powodu radziłem przelutować nogi porządnie świeżą cyną z topnikiem, najlepiej od wierzchu płyty. W zasadzie to samo się tyczy GTIA w tym przypadku. Drugi częsty przypadek, który miałem już na dwóch czy trzech płytach, to korozja padów pod spodem cyny. To jest ciekawa usterka, bo z wierzchu wygląda dobrze wszystko, co więcej można poprawiać taki lut świeżą cyną z topnikiem i wygląda jak nowy, a nadal cyna jest oddzielona od padu warstwą tlenku. Taki przypadek miałem np. w płycie 800XL przy jednej z kości pamięci na płycie uicr0Bee (gdzieś tam był wątek o tym - śmieci na ekranie, czasami się włączał, czasami nie itp.). Dopiero oczyszczenie padów z cyny, następnie zeszlifowanie tlenków i ponowne lutowanie naprawiło płytę. Siedziałem nad tym chyba ze dwa tygodnie zanim to znalazłem, a za czas mojej pracy pewnie by się kupiło kilka takich płyt sprawnych:-)

19

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

pancio.net napisał/a:

próbowałeś schłodzić ANTIC-a?... nie dać mu się rozgrzać :-)

Nie wierzyłem, że to może cokolwiek dać, bo on się ledwo letni robi, ale najwyraźniej trafiłeś. Zamrożenie ANTICa znacząco opóźnia wystąpienie usterki.

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

20

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Efekty usterek, które znikają po zamrożeniu, a które zaobserwowałem w swoich różnych przypadkach:
- powyższy mój opis z pamięciami i zaoksydowanym połączeniem pada z cyną - zamrażając zmieniamy naprężenia
- przeżarte nogi scalaków - też zamrażając zmieniamy naprężenia i kontakt jest lub go nie ma
- problemy timingowe - może kondensatory na płycie, albo coś z tych rzeczy? Przy okazji walki z jednym niestabilnym rozszerzeniem SIMMexp miałem tak, że zamrażając dowolny układ z "wielkiej czwórki" (Sally, Antic, GTIA, Freddie) zauważyłem, że nieznacznie przesuwają się względem siebie sygnały (u mnie powodując niestabilne zachowania po rozgrzaniu scalaków).

Nadal szukał bym w połączeniach, ale też posprawdzał bym scalaki przekładając z inną płytą, ewentualnie zasilanie/kondensatory.

21

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

_tzok_ napisał/a:
pancio.net napisał/a:

próbowałeś schłodzić ANTIC-a?... nie dać mu się rozgrzać :-)

Nie wierzyłem, że to może cokolwiek dać, bo on się ledwo letni robi, ale najwyraźniej trafiłeś. Zamrożenie ANTICa znacząco opóźnia wystąpienie usterki.

Jeżeli opóźnia, ale usterka znowu się pojawia i to w sposób powtarzalny no to bym podstawił ANTICa.

http://raven1.magix.net         http://atari.000space.com
różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...

22

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Jak zdobędę drugą płytę z 800XL będzie łatwiej, jak nie to wymienię podstawkę ANTICa, bo jeden styk mi się nie podoba... niby łączy, ale jakoś "niewyraźnie" wygląda. Piny ANTICa wyglądają jak nówki.

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

23

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

a który to styk w podstawce?

http://raven1.magix.net         http://atari.000space.com
różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...

24

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

30 ale w sumie to już nie ważne, wylutowałem ANTICa z 65XE, wstawiłem podstawkę i zamieniłem ANTICi między 65XE i 800XL. Teraz taki sam problem występuje na 65XE, a 800XL działa dobrze. Czyli mam niestety uszkodzonego ANTICa, który po kilku sekundach od ustawienia "zapomina" zawartość rejestru PMBASE sad

Wniosek - potrzebuję sprawnego ANTICa... jest to w ogóle realne?

Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2019-11-18 17:15:10)

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

25

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

A gdzieś w Czechosłowacji nie było w jakimś sklepie? Przeszukaj forum, ktoś rzucał linkami... Ewentualnie pytaj, bo Antic jest do dostania, z małego Atari "najtrudniejsze" do dostania i najdroższe zawsze są Pokey i GTIA.