Temat: Prośba o pomoc we flashowaniu U1MB

Minęło już sporo czasu od kiedy mam Atari, zatem przyszedł czas na update firmware'u.  W kolejce były: AVG, U1MB oraz Rapidus.  Z AVG się uporałem (mniej więcej), poległem na jednej instrukcji z U1MB.  Znalazłem taką oto instrukcję:

https://atari8.co.uk/wp-content/uploads … Manual.pdf

Po kolei kroki:

1. Remove any cartridges (including SIDE/SIDE2) or PBI peripherals.
2. Mount the supplied update ATR (FIRMWARE.ATR) on drive 1.
3. Enable SpartaDOS X in the U1MB BIOS.
4. Disable ‘SIDE Hardware’ (original BIOS) or ‘PBI BIOS’ (new firmware).
5. Ensure system memory is set at ‘1088K RAMBO’.
6. Save the setting and press ‘C’ to reboot the machine.
7. You should see the SpartaDOS X prompt ‘D1:’. Type UFLASH.XEX and press Return.
8. If your hardware is not automatically detected, do not proceed.
9. Assuming the hardware is detected, navigate to the ‘Firmware’ entry and press Return.
10. From the resulting file list, select ‘FIRMWARE.ROM’ and press Return.
11. Press Return again to confirm the flash.
12. Power-cycle the machine when the operation is complete.
13. If updating from the original Candle firmware, you will immediately be sent to the configuration menu (with the message ‘Profile 1 reset’), where you should set the system clock and make any other adjustments as you wish, before saving the new configuration and rebooting the machine by pressing ‘B’.

Ja poległem na punkcie 7.  To zresztą dla mnie logiczne, że coś tu nie tak.  Skoro (1) zaznaczam plik ATR jako D1, następnie (2) zmieniam ustawienia w U1MB, to jak potem cokolwiek chcę zrobić, U1MB wymusza reset.

A jak wymusza reset to jak mniemam, kasują się sloty podmontowane D1, D2...

Nic zatem dziwnego, że potem jak daję UFLASH.XEX, to stacja jest niepodmontowana.

Próbowałem jeszcze oszukać nieco (tak jak w AVG) i zaznaczyć plik ATR następnie odpalić Sparta DOS X z folderu BadApple (jest tam taki).  W tym przypadku komputer chyba czyta ten plik XEX ale potem się zawiesza.  Tak więc nie tędy droga, jak widać.

Zatem, jak zrobić żeby równocześnie plik ATR był podmontowany oraz Sparta DOS X włączony??

Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.

Atari 65XE + Ultimate 1MB + VBXE + Rapidus + Stereo + AVG Cart w/ SIO + FujiNet /// Atari 2600jr + Harmony

Odp: Prośba o pomoc we flashowaniu U1MB

Z jakiego urządzenia chcesz to flashować? Znaczy, co jest nośnikiem ATR-a z flasherem? Najprościej jest użyć SIO2SD albo SDrive Max (powyższa lista to zakłada) ale i z Side da się to ogarnąć. Jeśli robisz to z AVG to może ci się nie udać dlatego, że jak włączysz SDX w U1MB to nie odpali AVG a jak zaczniesz z AVG i wyłączonym SDX to masz to co napisałeś.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

System reset does not unmount FAT-hosted ATRs, if that's what you're worried about. Candle's loader completely unmounted all ATRs every time it was run (the new one does not), but providing you avoid the loader after mounting disk images, they will stay put.

Dzięki za podsumowanie.

Jeśli robisz to z AVG to może ci się nie udać dlatego, że jak włączysz SDX w U1MB to nie odpali AVG a jak zaczniesz z AVG i wyłączonym SDX to masz to co napisałeś.

Tak właśnie podejrzewałem.

Czyli co, potrzebuję dokupić SIO2SD tylko po to żeby zrobić update U1MB?

To ja nie będę robił tego update'u jednak.  Trochę kicha że Autorzy nie pomyśleli że ktoś ma AVG.

P.S.   Mam jeszcze FujiNet.  Z tego mogę odpalić ATR.  Ale chyba tylko gry i dema (EXE).

P.S.2. Co z flashowaniem Rapidusa?  Tu się udało, podmontowałem ATR, wszedłem do SDX (z BadApple) i widzę pliki ROM i COM.  Powinno się udać?

Atari 65XE + Ultimate 1MB + VBXE + Rapidus + Stereo + AVG Cart w/ SIO + FujiNet /// Atari 2600jr + Harmony

flashjazzcat napisał/a:

System reset does not unmount FAT-hosted ATRs, if that's what you're worried about. Candle's loader completely unmounted all ATRs every time it was run (the new one does not), but providing you avoid the loader after mounting disk images, they will stay put.

Nevertheless, I cannot finish the procedure with AVG, can I?

DiskDoctor napisał/a:

Nevertheless, I cannot finish the procedure with AVG, can I?

I don't see why not on paper, since AVG in SIDE emulation mode is supposed to act exactly like SIDE, and therefore should not present any ROM or registers in the way of U1MB. I tried the other day starting UFLASH.XEX from the AVG loader (not in SIDE mode) and it didn't work, but I attempted this only to answer a query from a forum user. In SIDE2 mode, the AVG loader should not feature in the procedure at all, which should be functionally indistinguishable from updating U1MB firmware using a real SIDE2.

Ostatnio edytowany przez flashjazzcat (2023-02-06 21:12:17)

Właśnie spróbowałem i niby się da. Schemat postępowania jest tak:
1. Ustawiasz U1MB w tryb bez SDX i bez PBI (oczywiście).
2. Odpalasz komputer - powinien wejść w menu AVG.
3. Znajdujesz ATR z flasherem, montujesz go na D1 (ja dodatkowo wcisnąłem Return, żeby komp się z niego odpalił).
4. Wciskasz Help+Reset i wchodzisz w menu U1MB.
5. Włączasz SDX i wciskasz klawisz R, co zrestartuje komputer.
6. Czekasz spokojnie aż odpali się SDX. Na pierwszym dysku powinieneś mieć ATR-a z flasherem.
Nie robiłem dalej aktualizacji ale mogłem wylistować zawartość katalogu. Sprawdź.

Ostatnio edytowany przez perinoid (2023-02-06 21:19:34)

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

I think I got that far, but then UFLASH was unable to recognise the hardware. Using AVG in SIDE emulation mode at least follows the known working procedure (and since you have U1MB anyway, enable the PBI HDD and mount the ATR using the SIDE loader built into the Ultimate).

perinoid napisał/a:

Właśnie spróbowałem i niby się da. Schemat postępowania jest tak:
1. Ustawiasz U1MB w tryb bez SDX i bez PBI (oczywiście).
2. Odpalasz komputer - powinien wejść w menu AVG.
3. Znajdujesz ATR z flasherem, montujesz go na D1 (ja dodatkowo wcisnąłem Return, żeby komp się z niego odpalił).
4. Wciskasz Help+Reset i wchodzisz w menu U1MB.

Ale gimnastyka z tym, normalnie "admin-friendly" :-D

5. Włączasz SDX i wciskasz klawisz R, co zrestartuje komputer.

I tu poległem bo moje FW nie pozwala na reset za pomocą "R".

Zrobiłem co mogłem.  Zapisałem konfigurację z SDX i zresetowałem komputer.

Włączył się SDX, wylistowałem D2: (mam wpięty FujiNet więc wolę takie rzeczy robić na D2) i... jestem w punkcie wyjścia.

Niemniej, dzięki za próbę pomocy.

P.S.  U1MB kupiłem gdzieś w okolicach sierpnia 2021, tak więc firmware mam mniej więcej z wtedy.

flashjazzcat napisał/a:

I think I got that far, but then UFLASH was unable to recognise the hardware. Using AVG in SIDE emulation mode at least follows the known working procedure (and since you have U1MB anyway, enable the PBI HDD and mount the ATR using the SIDE loader built into the Ultimate).

So ypu say SIDE emulation is proper.  So how to achieve this?

DiskDoctor napisał/a:

I tu poległem bo moje FW nie pozwala na reset za pomocą "R".

Probably because it's 'C'. ;)

DiskDoctor napisał/a:

So how to achieve this?

I forget, since I rarely use AVG, but it will be described here:

https://atari8bit.net/tutorials/de-re-avgcart/

Czekaj, jak masz FujiNet to możesz z niego to zrobić. Tylko w takiej kolejności:
1. W U1MB wyłącz SDX.
2. Odpal komputer z FN, zamontuj obraz z flasherem na D1. Spisz sobie adres IP FujiNetu. Restart (komputer się nie zabootuje z obrazu ale to nieważne).
3. Połącz się się z FujiNetem za pomocą przeglądarki z komputera. W sekcji "BOOT Settings" (na dole) opcję "Enable CONFIG Boot Disk" przestaw na "No".
4. Na Atari wciśnij Help+Reset, włącz SDX i normalnie zrestartuj komputer.
5. Jak się odpali SDX, na D1: powinieneś mieć zamontowany na FN obraz ATR z flasherem.
Oczywiście nie podłączasz do kompa AVG. Jak skończysz aktualizować, możesz znów się przez przeglądarkę połączyć i ponownie przestawić opcję "Enable CONFIG Boot Disk" na "Yes".

Ostatnio edytowany przez perinoid (2023-02-06 22:08:53)

Dziękuję za sugestie!

Opcja pierwsza (AVG, z klawiszem C) nie poskutkowała.

Opcja druga (z FujiNet, lekko zmodyfikowana) dała radę.

Odpaliłem UFLASH.XEX i dostaję takie coś

139 Device NAK

Rozumiem, że to już koniec flashowania? :-)

DiskDoctor napisał/a:

Sorry - I'm confused. I thought you were trying to reboot the system from the U1MB setup menu.

139 Device NAK

Depends what happened between running UFLASH and seeing a NAK error. :)

Ha! Nie sądziłem, że będzie taki problem z flashowaniem U1MB za pomocą AVG carta, dobrze, że nie sprzedałem jeszcze SIO2SD. Gdybym jechał do mojego rodzinnego Rzeszowa to chętnie bym Ci pomógł. Niestety, nie znam nikogo z Rzeszowa kto by miał jeszcze atari i używał go, może na discordzie Borsuka ktoś się znajdzie z Podkarpacia...?

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

flashjazzcat napisał/a:
DiskDoctor napisał/a:

Sorry - I'm confused. I thought you were trying to reboot the system from the U1MB setup menu.

I was.  But after the reboot and entering SDX, no disk was visible, as before.

139 Device NAK

Then I must repeat the test.  Will be back.

Right, I've just done the upgrade using AVG. With FJC SIDE2 U1MB firmware installed on the U1MB:

1. Make sure the PBI HDD and SDX are enabled in U1MB settings
2. Put the U1MB FIRMWARE.ATR disk image on the SD card
3. Power on the machine with AVG/SD card inserted and right AVG button held down
4. Go back to the U1MB setup menu with HELP+RESET, and press 'L' to start the SIDE loader
5. Find the FIRMWARE.ATR file, press TAB and set it as D1: without restarting the system
6. Go to the U1MB setup menu with HELP+RESET and press 'C' to reboot the system
7. Once SDX has booted, type UFLASH.XEX and upgrade the firmware

With Candle firmware (not tested, but sure to work since the above steps work):

1. Make sure 'SIDE Hardware' and SDX are enabled in U1MB settings
2. Put the U1MB FIRMWARE.ATR disk image on the SD card
3. Power on the machine with AVG/SD card inserted and right AVG button held down
4. Go back to the U1MB setup menu with HELP+RESET, and press 'L' to start the SIDE loader
5. Find the FIRMWARE.ATR file, press SPACE to tag the image as D1:
6. Go to the U1MB setup menu with HELP+RESET and press 'C' to reboot the system
7. Once SDX has booted, type UFLASH.XEX and upgrade the firmware

Basically, both methods are identical to the procedure already described in the firmware installation guide with the exception of putting AVG into SIDE emulation mode by holding the button down during power-up.

Ostatnio edytowany przez flashjazzcat (2023-02-07 19:54:52)

Right. And how to install FJC SIDE2 U1MB firmware?

DiskDoctor napisał/a:

And how to install FJC SIDE2 U1MB firmware?

Eh? If you're updating from Candle's stock firmware, do so using the second set of instruction in my prior post. You might want to flash the whole ROM with ULTIMATE.ROM, thus updating SDX, OS ROMs, and firmware in one operation.

Ostatnio edytowany przez flashjazzcat (2023-02-07 21:03:28)

@flashjazzcat

Thanks for the hint.  However:

- when I navigate thru SD via the SIDE Loader (step (5)) I cannot find any ATR files, despite it's there
- I have not the faintest idea how enable >SIDE Hardware< in my U1MB setup

Eh? If you're updating from Candle's stock firmware, do so using the second set of instruction in my prior post. You might want to flash the whole ROM with ULTIMATE.ROM, thus updating SDX, OS ROMs, and firmware in one operation.

I am not so sure now wether I have stock firmware.  When I was buying U1MB (2021), there was a donation option with another firmware (FJC?) so I got this very option.

Thinking so, I tested version 1 of the instructions.  It failed.

- when I enable HDD, my Rapidus is disabled
- when I enable everything, it won't boot into SDX, I got black screen instead
- right button of AVG seems not giving any effect
- I once got SIDE Loader to see directory list (no files) and yet another time, not to see a thing at all.

This is really tricky thing...  I am not expecting much of the users would update their U1MB...

flashjazzcat napisał/a:
DiskDoctor napisał/a:

139 Device NAK

Nothing.  Not a bloody line.

Żeby na raz działał dysk Side2 i Rapidus, musisz zmienić PBI ID w U1MB na cokolwiek byle nie 0 (ja mam na 2). Rapidus ma na sztywno ustawione 0 i nie da się tego zmienić. U1MB może mieć ustawione ID na 2 na stałe, to w niczym nie przeszkadza.
Żeby widzieć ATR-y na Side2/AVG musisz włączyć w U1MB obsługę PBI BIOS oraz HDD. Dopiero wtedy zobaczysz ATR-y.

DiskDoctor napisał/a:
flashjazzcat napisał/a:

Nothing.  Not a bloody line.

Obstawiam, ze winne jest ustawienie PBI ID. Zmień na 2 jak napisałem wyżej.

Ostatnio edytowany przez perinoid (2023-02-08 18:27:20)

UDAŁO SIĘ!!

Co zrobiłem (z pamięci):

1.  Wszedłem w AVG do pliku ATR Firmware i zaznaczyłem go jako D1
2.  Wszedłem (HELP + RESET) do U1MB i ustawiłem
- SpartaDOSX ON
- PBI ON
- PBI ID 2
- HDD ON
3. Zapisałem i restart.  Włączył się SpartaDOSX ale inne są pliki (około 20, miewałem tak już wcześniej, choć nie pisałem). 
4. Wybrałem jakiś typu CONFIG.COM (jeden z pierwszych) ... Przerzuciło mnie do FujiNet Menu :-D gdzie... również miałem podmontowane FW ATR
5. Wcisnąłem na poziomie FujiNet na pozycji pliku ATR boot (OPTION)
6. Znowu odpalił się SpartaDOSX, tym razem tylko kilka plików jest na D1:
7. Uruchomiłem UFLASH.XEX...
... i zadziałało tym razem!
8. Resztę działań dokończyłem wedle instrukcji z Postu #1

Ale Rollercoaster :-D :-D :-D

Ale ważne, że działa i już mam te rzeczy lepiej opanowane.

Zastanawiam się jeszcze, czy Flashować Rapidusa (kupiłem w 2022 r.) -- bo się trochę boję (pytanie z kiedy jest nowy FW)...

@flashjazzcat, @perinoid thanks a lot for help mates!

@TMK jak SIO2SD Ci się popsuje, będziesz miał instrukcję (jednak zakłada ona też posiadanie FujiNeta, tak sądzę).