Temat: Programownie w atari

Witam
Mnie ciekawi taka oto rzecz
Jak sie programuje na Atari?
I czy moglbym programowac na jakims emulatorze Atari? (bo samego komputera nie posiadam)
Czy musze miec jakis program specjalny ?

Pozdrawiam

Atari

2

Odp: Programownie w atari

ano atari800win w duzej mierze wystarczy

http://atariarea.histeria.pl/PLus/index_pl.htm

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

3

Odp: Programownie w atari

owszem, mam ten emulator  i gdzie tam wejsc abym mogl stworzyc jakis program ?

4

Odp: Programownie w atari

Zacznij od wbudowanego BASICa. Do odpalenia emulatora musisz miec romy
atarixl.rom i ataribas.rom. W opcjach emulatora upewnij sie, ze nie masz zaznaczonego 'disable BASIC' no i wio! Jesli masz napis

READY
[]

to znaczy, ze mozesz zaczac pisac w basicu :)

5

Odp: Programownie w atari

albo wejdź na www.allegro.pl i kup sobie prawdziwego sprzęta (pojawia się tam trochę tego w znośnych cenach), potem zaopatrz się w sio2pc i można już działać swobodnie. :)

I Ty zostaniesz big endianem...

6

Odp: Programownie w atari

Rozejrzyj się za jakimś podręcznikiem programowania w Atari Basic. Jak trochę zajarzysz, o co chodzi, warto się przesiąść na Turbo Basic XL.

[ Dodano: Nie Sty 30, 2005 10:21  ]
A tak się ma -1 do upływu dni i wieczną młodość.  :mrgreen:

7

Odp: Programownie w atari

Ja bym powiedział, że to zależy od Twojej ogólnej wiedzy nt programowania.
Jeżeli np znasz już jakiś assembler, siadaj od razu do asma (jest kurs na atariarea w 'artykuły').
Jeżeli znasz C, to możesz spróbować pobawić się atarowym C na PC (cc65).
Jeżeli nie znasz nic, to ˇ jesteś ambitny - próbuj zrozumieć assembler
ˇ jesteś mniej ambitny albo assembler nie idzie, to zawsze możesz zacząć od BASICa, pogoogluj, przykładowy tutorial jest tu:
  http://www.atariarchives.org/basic/index.php

: 404. Stopka not found

8

Odp: Programownie w atari

dzieki chlopaki, nigdy nie przepadalem za programowaniem, ale  czas to zmienic,  READY na ekranie jest, wiec lece po kursik Basica i jakiegos Ponga zrobie:)

[ Dodano: 31.01.2005 13:10:36 ]
a ten assembler musze sciagnac pewnie ?

9

Odp: Programownie w atari

Jeżeli zaczniesz od asemblera to polecam najpierw zrobić sobie środowisko pracy odpowiednie: (na PC-cie. Ja proponuje swoje rozwiązanie)

1) Jakiś edytor z możliwością edycji klawiszy i podświetlaniem składni. Ja używam ConTEXT.

2) Emulator ATARIWin.

3) plik z podswietlaniem skladni assemblera MAC/65, kompilator MAC/65,MAKEATR do tworzenia całych dyskietek. Załączone w pliku rar.

Oprogramowanie klawiszy. Ja mam tak:
F9   - kompilacja programu (powstaje z .mac65 --> .com)
F10 - tworzenie całego dysku (powstaje z .com --> .atr)
F11 - odpalenie emulatora z twoim programem (AtariWin+ .atr)

To wszystko...

10

Odp: Programownie w atari

a my flove pisalismy w editpluie, bez podswietlania w ASXie (tak fox; ) stylem:

[spacja]instrukcja parametr[enter]
[spacja]...

oczywiscie nie mam pojecia teraz, co tam pisalismy; -).
inna sprawa tez, ze pisalismy w ASX  nie uzywajac jego dodatkowych instrukcji ;o.

ma ktos moze do editplusa skladnie dla atarowskiego asma, np. asx / qa ? z gory thx!

11

Odp: Programownie w atari

Ja tam wolę pisać programy na atarynce. Edytor MAE jest bardzo wygodny (zwłaszcza kombinacja Ctrl/J i Ctrl/H jest niezastąpiona), 64 kolumny tekstu mi wystarczą, a kolorowania nie potrzebuję.

KMK
? HEX$(6670358)

12

Odp: Programownie w atari

Draco: dobrze mowisz! Dam Ci wódki (albo winiacza raczej, jak tylko sie zobaczymy, obiecuje i mozesz mnie trzymac za slowo!).

Co do wygody edytora MAE: jest on wygodny, ale ma sporo bledow, szczegolnie przy wyszukiwaniu. No chyba, ze czegos nie wiem...

13

Odp: Programownie w atari

Co do błędów, to MAE ma błędy raczej w kompilatorze (znam cztery), w edytorze natomiast nie zauważyłem. Aczkolwiek pamiętam, że kiedyś była taka trafiona wersja, że jak się dało Ctrl/F albo Ctrl/L to wyskakiwały krzaki, ale to jest dawno poprawione.

Obecna wersja MAE to 1.3, ale pewnie niedługo będzie 1.4 (jak autor poprawi wspomniane przeze mnie cztery błędy).

KMK
? HEX$(6670358)

14

Odp: Programownie w atari

Co prawda nie uzywalem nigdy MAE, ale napisz co to za bledy. Ciekawostka fajna rzecz!

15

Odp: Programownie w atari

1.

TAKASOBIEETYKIETA = 1

czyli etykieta powyżej 16 znaków z przypisaną wartością jak wyżej - zwis przy kompilacji. Co ciekawe, gdy taka sama etykieta ma wartość nadaną nie przez '=', ale oznacza miejsce gdzieś wewnątrz kodu, to nic złego się nie dzieje.

2.

lda ($2134),y

jest akceptowane bez słowa, mimo że nie ma takiego trybu adresowania. Efekt jest taki, jak przy lda ($34),y.

3.

lda #$<2134

przyjmuje bez protestów, mimo że to błąd składni, a kod potem wygląda jak po lda #$01.

4.

AA = BB
BB = CC
CC = 1
          lda AA

jest akceptowane bez słowa, mimo że etykieta AA w trakcie drugiego przejścia pozostaje niezdefiniowana. Kompilator powinien zaprotestować, nie robi tego tymczasem, a kod jest lda 32768.

Jeśli chodzi o solidność kompilatora, to MAC/65 nie ma żadnej konkurencji. Ale niestety MAC nie zna rozkazów 65c816.

KMK
? HEX$(6670358)

16

Odp: Programownie w atari

eee tam MADS nie ma bledow, ma wszystkie zalety w/w i znacznie wiecej  8)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

17

Odp: Programownie w atari

Mnie na MAE namowil Lewis, i nie zaluje, dobry edytor! i pisze sie na prawdziwej atarce, a to jest to cos...

18

Odp: Programownie w atari

eee tam MADS nie ma bledow, ma wszystkie zalety w/w i znacznie wiecej  8)

Tyle, że MADS nie działa na Atari, co dla mnie dyskwalifikuje go kompletnie. Do programowania na pececie mam gcc :P

KMK
? HEX$(6670358)

19

Odp: Programownie w atari

Bledy edytora zauwazone przeze mnie:
1. cos jest nie tak z wyszukiwaniem/replace. Czseto mi znajduje nie to co trzeba, albo nie znajduje wszystkich wystepowan danego ciagu (to przy replace, niezaleznie od wyboru replace all czy akceptacja przy kazdym znalezieniu)
2. Czasem zle pokazuje kod z ramu (to jest blad procki wyswietlajacej na ekranie). Wystarczy wyjechac danym fragmentem za ekran i wjechac spowortem i jest wsio ok.
3. Podobne cuda sie dzieja przy ctrl+z. Szczegolnie zdarza sie to czesto przy wcisnieciu ctrl+z w pustej linii.

Co do MAE 1.3: mozesz podeslac? Ja mam 1.2, a John Harris zawsze mi podsylal uaktualnienia, a teraz zapomnial chyba. Kiedy zostala wypuszczona ta wersja (1.3)??

20

Odp: Programownie w atari

Co do dwóch ostatnich błędów to nie zauważyłem u siebie, chociaż ctrl/z uzywam bardzo często. Lizard też coś wspominał o tym, że edytor działa źle, może macie to samo rozszerzenie pamięci, i jakieś błędy się ujawniają. Ja mam 256k TOMS-ów, pamięć ekranu zmapowaną do pamięci głównej i edytor się nie krzaczy. Prócz tego ctrl/f cośmy na ircu mówili.

Zmiany w 1.3 opisał tak:

String parameters were not handled correctly in macros.

There are some nesting problems with macros that are only partially fixed.

Source files now have a default file extension of ".MAE". (It's added to
the file if not specified). This may have been added in 1.2, I'm not sure.
It wasn;t listed in the history.doc file anyway.

KMK
? HEX$(6670358)

21

Odp: Programownie w atari

Dzieki! Juz sobie wlasnie zepsulem jedna zrodlowke... :)
Ale automatyczne dodawanie rozszerzenia bardzo mi sie podoba.

22

Odp: Programownie w atari

Jeszcze co do wyszukiwania: jak nie chce znaleźć podanego ciągu ze spacją (albo spacjami) w środku, to warto spróbować podać zamiast spacji tabulatory. Albowiem edytor niestety samowolnie dokonuje konwersji spacji na taby, kiedy się człowiek odwróci ...

KMK
? HEX$(6670358)

23

Odp: Programownie w atari

Nie kiedy się odwróci, a kiedy się w konfigu ustawi taby zamiast spacji. Ja się przyzwyczaiłem, że chcą znaleźć np. "lda #$01" wpisuję "lda[tab]#$01". Jak komus to przeszkadza, niech ustawi sobie wstawianie spacji zamiast tabulatorów, zwłaszcza, gdy ma przyzwyczajenia z QA, gdzie wielkość byufora wymusza oszczędzanie spacyjek.

[ Dodano: 02.02.2005 00:26:46 ]
A tak się ma +1 do statsów na AA i Mistrza offtopicu. :mrgreen:

Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.

24

Odp: Programownie w atari

Odwrotnie: wielkość buforka wymusza oszczędzanie spacji.

Poza tym chciałem zauważyć, że w MAE taby są ustawione by default, więc jednak kiedy się odwróci (= kiedy nie przestawi tego na spacje).

KMK
? HEX$(6670358)

25

Odp: Programownie w atari

ma ktos moze do editplusa skladnie dla atarowskiego asma, np. asx / qa ? z gory thx!

skladnie do editplusa autorstwa foxa ja sciagnalem razem z calym pakietem, sprawdz czy na 100% jej nie masz :)