Temat: Atari2600/Atari320XE - to to samo co 'Rambo' itp. podróbki?!

:?  osobiście nie mam żadnej oryginalnej konsoli Atari.
mam tylko 3 podróbki (2 rambo, i jedna przypominająca atr2600),
są w pełni ze soba kompatybilne (jeśli chodzi o kartridże), czyli także z oryginalnymi konsolami Atari?!
pytam, bo mam okazje atrakcyjnie i hurtowo kupić sobie cartridge od atari2600.
:?  aha czy atr7800 a atr2600 są kompatybilne?

2

Odp: Atari2600/Atari320XE - to to samo co 'Rambo' itp. podróbki?!

A7800 jest kompatybilne z A2600, bo ma w sobie A2600 wiec mozna na niej uruchamiac carty z A2600

z kolei carty dla A7800 sa w wiekszosci dla systemu NTSC, moze dzialac ekran tytulowy ale reszta gry juz nie

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

3

Odp: Atari2600/Atari320XE - to to samo co 'Rambo' itp. podróbki?!

Dlaczego nie? Moje Atari pracowało kiedyś w NTSC i na telewizorze pal był obraz co prawda czarno-biały, ale był. Nie było za to dźwięku. Tzn. można go było uzyskać kręcąc gałkami odbiornika, ale obraz był wtedy lekko nieprzejżysty. ;)

BenjiAtarowiec, jeśli masz okazje kupić hurtem kartridźe, to bierz i się nie pytaj. Choćby ze względów kolekcjonerskich. A jak Ci się znudzą, to zawsze znajdziesz chętych tutaj lub Allegro. Ups! Przepaszam, teraz ibej-peel jest ziomalskie. ;)

Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.

4

Odp: Atari2600/Atari320XE - to to samo co 'Rambo' itp. podróbki?!

To jest dla mnie zagadka do tej pory. Kiedys wyczytalem ze w 2600 obsluga ekranu zapisana jest w carcie i jak jest NTSC to nie bedzie sie dobrze wyswietlal na konsoli i tv PAL. Ale zauwazylem (a 2 innych kolekcjonerow potwierdzilo), ze zdecydowana wiekszosc cartow NTSC chodzi prawidlowo na konsoli PAL + TV PAL. Nie wiem tak naprawde co jest capisywane w carcie... Ktos wie?
PS. Chociaz na zwyklym TV carty NTSC dzialaja mi ok, to jak podlacze Atari2600 do karty TV Avera to mam obraz skaszaniony (zerwane synchro). Na cartach PAL jest ok. Klopoty z synchro na Averze mam tez na niektorych konsolach Segi i Atari ST przywiezionych z Niemiec (ewidentnie sa PAL ale obraz zrywa synchro pionowa). Na TV tradycyjnym jest ok.

Moze ktos rozjasnic temat?

5

Odp: Atari2600/Atari320XE - to to samo co 'Rambo' itp. podróbki?!

dzięki za odpowiedzi

a przy okazji - może ktoś chcałby się wymienić (abo porzyczyć) jakieś ciekawe kartridże do atarek a'la rambo, 2600, czy nawet do 65xe /

6

Odp: Atari2600/Atari320XE - to to samo co 'Rambo' itp. podróbki?!

To jest dla mnie zagadka do tej pory. Kiedys wyczytalem ze w 2600 obsluga ekranu zapisana jest w carcie i jak jest NTSC to nie bedzie sie dobrze wyswietlal na konsoli i tv PAL. Ale zauwazylem (a 2 innych kolekcjonerow potwierdzilo), ze zdecydowana wiekszosc cartow NTSC chodzi prawidlowo na konsoli PAL + TV PAL. Nie wiem tak naprawde co jest capisywane w carcie... Ktos wie?

W A2600 programista ma pełną kontrolę nad sygnałem telewizyjnym, musi więc zadbać o takie pierdóły jak wysyłanie z ustaloną częstotliwością sygnału synchronizacji pionowej. Kartridże PAL różnią się od tych NTSC właśnie tą częstotliwoścą. Natomiast konsole nie róznią się w zasadzie niczym (pomijając inny koder koloru), więc gry NTSC powinny działać na konsoli europejskiej i na odwrót. To co się liczy to model telewizora - gry NTSC zasadniczo będą działać tylko na telewizorach NTSC (i symetrycznie). To że są odstępstwa od reguły, jest efektem dużej tolerancji odbiorników na "odstępstwa od normy" w sygnale wysyłanym z konsoli.

PS. Chociaz na zwyklym TV carty NTSC dzialaja mi ok, to jak podlacze Atari2600 do karty TV Avera to mam obraz skaszaniony (zerwane synchro). Na cartach PAL jest ok.

Zapewne Twój Aver ma "niską tolerancję", nic się nie da zrobić :-(

Klopoty z synchro na Averze mam tez na niektorych konsolach Segi i Atari ST przywiezionych z Niemiec (ewidentnie sa PAL ale obraz zrywa synchro pionowa). Na TV tradycyjnym jest ok.

Tu problem leży pewnie w tym, że karta jest przeznaczona do odbioru normalnego sygnału TV, czyli z przeplotem. Starsze komputery i konsole (oraz nowsze w niskich rozdzielczościach) wysyłają sygnał TV bez przeplotu,  żeby obraz był czytelniejszy i nie trząsł się niemiłosiernie. jest to "do strawienia" przez większość telewizorów, ale zupełnie niezgodne ze standardami PAL czy NTSC. Dlatego takie np. magnetowidy czy karty TV już z tym sobie nie radzą.
Z drugiej strony, A2600 też generalnie wysyła sygnał bez przeplotu, a skoro mówisz, że gry PAL chodzą na Averze OK, to ja już sam nie wiem. :?

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

7

Odp: Atari2600/Atari320XE - to to samo co 'Rambo' itp. podróbki?!

To jest dla mnie zagadka do tej pory. Kiedys wyczytalem ze w 2600 obsluga ekranu zapisana jest w carcie i jak jest NTSC to nie bedzie sie dobrze wyswietlal na konsoli i tv PAL. Ale zauwazylem (a 2 innych kolekcjonerow potwierdzilo), ze zdecydowana wiekszosc cartow NTSC chodzi prawidlowo na konsoli PAL + TV PAL. Nie wiem tak naprawde co jest capisywane w carcie... Ktos wie?

Hej,

No coz, Atari 2600 jest po prostu bardzo prymitywnym komputerkiem. Jestesmy zwykle przyzwyczajeni Atari 800/XL/XE gdzie za wyswietlanie odpowiedzialne sa wyspecjalizowana uklady typu Antic, GTIA etc. Odwalaja one cala czarna robote za programiste tzn. buduja i wyswietlaja obraz posilkujac sie odpowiednio pobranymi danymi z pamieci. W Atari 2600 tego nie ma. Cala robote "odwala" glowny procesor 6507 (okrojona wersja 6502). Programista musi praktycznie sam "narysowac" caly obraz telewizyjny. Pod pojeciem "narysowac" trzebe tu rozumiec tak podstawowe sprawy jak pobranie danych z pamieci, wpisanie ich do specjalnych rejestrow wyswietlajacych (rejestry PF - Atari 2600 *nie* ma pamieci obrazu), pilnowanie synchronizacji etc. Wszystko to trzeba zrobic recznie -> czyli wewnatrz programu. Efekt jest taki, ze wiekszosc czasu pracy programu zajmuje rysowanie obrazu :-) Jesli programista cos "zawali" to moze zerwac synchonizacje etc.

W efekcie A2600 jest relatywnie trudnym kompem do programowania. Ja szczerze podziwieam ludzi, ktorzy pisza gry na te platforme. Poczytajcie sobie kody zrodlowe takich gierek... A trzeba przyznac, ze nowe gierki na te konsole sa *zarabiste* :-D

Reasumujac: oprogramowanie zawarte na karcie do Atari 2600 musi zawierac procedury rysujace obraz w NTSC (525 linii/30 klatek na sek) lub PAL (625 linii/ 25 klatek na sek).

Duzym problemem w wyswietlaniu jest ilosc linii - programy przystosowane do PALa wyswietlaja 625 linii, co na telewizorze NTSC powoduje zrywanie synchornizacji obrazu bo wiazka rysyjaca obraz na kineskopie NTSC po 525-tej linii po prostu wraca do pozycji poczatkowej, a program jeszcze cos chce rysowac, bo mysli, ze jest na dole obrazu :-) = zerwanie synchro. Analogicznie zdarza sie w przypadkach odwrotnych. W A2600 to programista musi sobie policzyc ile linii chce wyswietlic.

Osobna sprawa jest szczesliwie to, ze wspolczesne telewizory sa bardzo tolerancyjne. Tu wiecej napisal "Krotki". Ja tylko dodam, ze mam kolekcje kilkudziesieciu konsol A2600 i jej klonow + wielka kupe kartridy do niej, a praktycznie nie zdarzylo mi sie miec problemow z uzyskaniem obrazu z dowolnego karta z dowolnej konsoli na moim telewizorze (juz nie mowiac o tym, ze nowe telewizory zupelnie normalnie maja wbudowana obsluge NTSC)