1

Temat: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

Witajcie!

Dzięki uprzejmości naszego szanownego kolegi XXL-a stałem się posiadaczem cartridge-a dla systemu Blizzard "BIG 2.0 by KNS Corporation". Zgodnie z tradycją postanowiłem się z wami podzielić jego zawartością :) Na początek wygląd zewnętrzny i wewnętrzny wspominanego carta:

Góra obudowy wraz z naklejką:
http://seban.slight.pl/atari/kns_big2/Blizzard%20BIG2.0%20by%20KNS%20-%20CASE_TOP.jpg

Góra płytki drukowanej (PCB) wraz z elementami:
http://seban.slight.pl/atari/kns_big2/Blizzard%20BIG2.0%20by%20KNS%20-%20PCB_TOP.jpg

Spód PCB:
http://seban.slight.pl/atari/kns_big2/Blizzard%20BIG2.0%20by%20KNS%20-%20PCB_BOTTOM.jpg

Cartridge składa się z 32 kilo-bajtowej pamięci EPROM, oraz logiki zapewniającej możliwość odłączenia tego cartridge poprzez dowolne odwołanie do obszaru $D500-$D5FF. Tak naprawdę, są to cztery 8 kilo-bajtowe cartridge upchnięte w jednej 32 kilo-bajtowej pamięci. Do wyboru zawartości którą chcemy uruchomić służą dwa przełączniki. W pamięci EPROM znalazły się cztery następujące obrazy:

1) Turbo DOS (wygląda to na modyfikację DOS 6.x Stefana Dorndorfa)
2) gra River Raid (opis na naklejce sugeruje iż umieszczono ją na cartridge jako test joysticka ;] )
3) Blizzard Super Cartridge 4.0
4) Blizzard Turbo 2.8

Zainteresowani mogą pobrać zawartość pamięci EPROM stąd. Dla chętnych którzy chcą się podjąć testowania zawartości pod emulatorem lub zbudowania sobie prostego pojedynczego 8K carta polecam zawartość tego archiwum. Znajdują się w nim cztery 8K pliki .rom które można uruchomić pod emulatorem Atari800 lub Atari800Win. Gdy emulator zapyta o typ cartridge, należy wybrać "Phoenix 8KB cartridge". Tych samych plików można użyć do zaprogramowania pamięci EPROM typu 27C64 aby potem z niej wykonać sobie prosty 8K cartridge.

Dla tych którzy jednak nie mają ochoty/umiejętności aby wykonywać sobie carta a mają magnetofony obsługujące blizzarda i chcieli by się pobawić software, który jest zawarty na cartridge przygotowałem mini niespodziankę :) Po zaciągnięciu i uruchomieniu tego pliku (usunięto link, ponieważ plik nie działał poprawnie, więcej informacji w poście #11 tego wątku), macie możliwość uruchomienia software umieszczonego na tym cartridge bez jego posiadania. Program jest po prostu "loaderem i uruchamiaczem" tego co znajdowało się w pamięci EPROM cartridge-a Big 2.0. Można powiedzieć iż jest to mini emulator symulujący zachowanie się elektroniki znajdującej się w cartridge. Po wyborze dokonanym przez użytkownika program przepisuje dane w odpowiedni obszar pamięci i dokonuje procedury uruchomienia cartridge. A wspominany program wygląda tak:

http://seban.slight.pl/atari/kns_big2/loader_scr.png

Obsługa programu jest bardzo prosta. Klawiszami 1-4 dokonujemy wyboru, który z obrazów chcemy uruchomić. Klawisz ESC powoduje WarmStart. Należy pamiętać iż po wciśnięciu 1-4 zawartość cartridge zostanie uruchomiona tak jak by to miało miejsce po włączeniu komputera. Tak wiec jeżeli chcemy wyłączyć BASIC warto przytrzymać klawisz OPTION w momencie kiedy program uruchamia obraz danego cartridge. W przeciwnym wypadku np. Blizzard Cartridge 4.0 będzie zakładam iż BASIC ma pozostać włączony :) I jeszcze jedna uwaga do Turbo DOS-a... podczas startu sprawdza on czy wciśnięto START lub SELECT jeżeli tak to umieszcza on procedurę szybkiej transmisji dla TOP DRIVE w lokacji $600 lub $100.

Dla dociekliwych i tych wytrwałych którzy dotrwali do tego miejsca, dołączam jeszcze schemat cartridge który udało mi się przerysować:

wersja PDF: schemat w formacie wektorowym PDF
wersja PNG: schemat w formacie wektorowym PNG

Jak widać ze schematu jest to praktycznie typowy 8KB cartridge z możliwością odłączenia go poprzez dowolne odwołanie do lokacji $D5xx. Wykorzystano jednak 32KB pamięć EPROM. Sygnały A0-A12 podpięte do pamięci EPROM zapewniają adresowanie 8KB widocznych w przestrzeni $A000-$BFFF. Wybór banku 8KB zapewniają przełączniki SW1, SW2 - a to wiąże się z wyborem 1 z 4 dostępnych banków, a co za tym idzie jednego z 4 umieszczonych w pamięci EPROM obrazów (Turbo DOS, River Raid, Blizzard 4.0, Blizzard 2.8). Przełącznik SW3 umożliwia ponowne włączenie cartridge bez wyłączenia komputera.

Przerzutnik RS zbudowany z bramek U2A, U2D umożliwia odłączenie cartridge poprzez dowolne odwołanie do lokacji $D5xx. Rezystor R4 zapewnia podciągnięcie wyjścia bramki U2D do +5V (ponieważ autor zastosował bramki NAND typu OpenCollector) i poprawne wysterowanie tranzystora Q1, który steruje sygnałem RD5 sygnalizującym obecność cartridge w gnieździe. Kondensator C3 służy do filtracji zasilania i wpięty jest w pobliżu układu U2. Elementy R3 i C2 tworzą prosty układ czasowy zapewniający ustawienie przerzutnika RS w stan aktywny po włączeniu zasilana.

Jednak ten cartridge kryje w sobie pewną ciekawostkę... Na początku dziwiło mnie zastosowanie bramek NAND typu OpenCollector i zastosowanie tylko jednego rezystora typu Pull-UP (R4). Jednak po dalszej analizie chyba możemy się domyśleć do czego dążył autor takiego a nie innego rozwiązania.

Gdy spojrzymy na bramki U2B i U2C widzimy dość zaskakujący układ :) W momencie gdy nastąpi dowolny odczyt z pod adresów $D500-$D5FF na wyjściu bramki U2C pojawi się zero logiczne, tym samym linia D6 magistrali danych przyjmie stan logiczny zero. W praktyce sprowadzi się to do tego iż odczyt z pod dowolnej komórki z przedziału adresowego $D500-$D5FF da wartość z zawsze wyzerowanym bitem D6. Stan pozostałych bitów D0-D5 oraz D7 będzie nieustalony. Co autor takiego rozwiązania miał na myśli? Szczerze mówiąc nie wiem... na początku przypuszczałem iż jest to swego rodzaju zabezpieczenie sprzętowe... np. inni kopiujący zawartość pamięci EPROM tego  cartridge nie spodziewali się iż dołożono taką ciekawostkę i że potem software sprawdzał takie a nie inne zachowanie się cartridge. Jeżeli nie wykryto by ze linia D6 jest zawsze zerem przy odczycie dowolnej lokacji z przedziału $D5xx to software mógł robić jakieś nieprzewidywalne rzeczy... jednak po odpaleniu na emulatorze obrazów zrzuconych z pamięci EPROM nie zauważyłem jakiegoś niepoprawnego działania. Przypuszczam więc iż albo zastosowanie czegoś takiego było spowodowane albo możliwością wykrycia obecności takiego cartridge w gnieździe albo było to rozwiązanie przygotowane na przyszłość jego swego rodzaju zabezpieczenie lub możliwość identyfikacji cartridge danego typu.

To wszystko moje domysły i być może się mylę, ale tak mi podpowiadał rozsądek... a może ktoś z was wie lub spotkał się z podobnym rozwiązaniem?

Na koniec oczywiście WIELKIE DZIĘKI dla kolegi XXL-a za podarunek w postaci tego Carta :) Bez tego na pewno nie udałoby się dokonać analizy i dump-a tego carta :D A więc po raz kolejny WIELKIE DZIĘKI XXL! :D


pozdrawiam
Seban

Ostatnio edytowany przez seban (2018-12-05 20:55:41)

life is complex, it has both real and imaginary components.

2

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

Seban mistrz, xxl mistrz. W chwili wolnej przygotuję naklejkę.

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

3

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

Dely, to samo masz w karcie który co robiłem do BLIZZARDA, tożsame rozwiązanie tylko że na diodzie a nie na układzie otwarty kolektor.

Takie rozwiązanie z "podpatrywaniem" bitu D6 miały już bardzo wczesne modele BLIZZARDA.  Sądzę, że jest tak jak przypuszczasz, na dodatek ten tranzystor z wyprowadzonym emiterem, niepotrzebny, ale jeżeli ktoś w przyszłości ma zamiar do jednego gniazda włożyć dwa lub więcej kartów, to tak to zrobi.

Ostatnio edytowany przez Zenon/Dial (2008-04-28 16:46:36)

4

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

Proszę uprzejmie. Wersja w krzywych dla zainteresowanych.

http://img160.imageshack.us/img160/4137/big2wz8.png

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

5

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

Kto zajmie się produkcją w/w carta ? Będą chętni ?

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

6

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

W dobrych czasach naprodukowałem podobnych chyba ze 60 sztuk.... ma sie rozumieć piraty.

7

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

Blizzard Turbo 2.8

to mi się uruchomiło pod emulatorem i jakie było moje zdziwienie gdy na dole przeczytałem Piotr & Janusz Zubek. Tych panów znam bo miałem u nich miesięczną praktykę. wink Sorry za OT.

Ostatnio edytowany przez SQT (2008-05-10 11:29:53)

8

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

Użyłem pliku BLZ_40.rom do zaprogramowania pamięci EPROM typu 27C64 i niestety coś jest nie tak.
Cartridge się uruchamia ale nie da się załadować żadnej kasety w blizzardzie. Po uruchomieniu np. microloadera pojawiają się charakterystyczne żółto-bordowe paski ale ładowanie się nie rozpoczyna. Każdy sygnał pilotujący jest po krótkiej chwili przerywany i nie wczytuje się nawet nazwa programu. W dokładnie taki sam sposób zachowuje się ten dump cartridge'a w emulatorze Atari800 3.1.0 z obsługą Blizzarda. Dla odmiany BLZ_28.rom zarówno w emulatorze jak i na zwykłym 65XE działa bez problemu i gry się wczytują. Czy ktoś posiada działający dump Blizzard Super Cartridge 4.0?

Edit:
Problem rozwiązałem sam. Ten zaskakujący układ na bramkach U2B i U2C o którym napisał Seban jest właśnie zabezpieczeniem bez którego BLZ_40.rom nie działa poprawnie. Montując cartridge wcześniej pominąłem te bramki i dlatego loadery nie działały prawidłowo. Teraz ponownie wszytko zmontowałem zgodnie ze schematem i BLZ_40.rom działa bez problemu.

Ostatnio edytowany przez xtrem007 (2015-08-21 19:03:05)

9

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

Jak wpiszesz Run 8000 to się pojawi ramka z poleceniami tego Turbodosa (taki mały help). Działa tylko w wersji z kartem.(z plikiem.exe też) Dos po instalacji na dyskietce nie ma już tej ramki.
Kolor tła jest można zmienić zmieniając $070B, Była też komórka odpowiedzialna za rodzaj ramdysku, oraz można było przemapować numery napędów (komórki zgodne z DosII+) nie podam jakie bo nie jestem pewien.

Romek w Gliwicach miał tego "Big-a" i używał go na co dzień. Miał pomarańczową nalepkę.

Ostatnio edytowany przez Hans 2004 (2018-11-24 17:17:17)

Post's attachments

TdosHELP.png 2.58 kb, liczba pobrań: 1 (od 2018-11-24) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

10

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

seban napisał/a:

W momencie gdy nastąpi dowolny odczyt z pod adresów $D500-$D5FF na wyjściu bramki U2C pojawi się zero logiczne, tym samym linia D6 magistrali danych przyjmie stan logiczny zero. W praktyce sprowadzi się to do tego iż odczyt z pod dowolnej komórki z przedziału adresowego $D500-$D5FF da wartość z zawsze wyzerowanym bitem D6. Stan pozostałych bitów D0-D5 oraz D7 będzie nieustalony. Co autor takiego rozwiązania miał na myśli?

Identycznie działał cartiridge do HAMPACK. Programy HAMPACK-a czytają jakiś rejestr $D5xx i jak bit 6 nie odpowiada założonej wartości to idą w maliny.

hex, code and ror'n'rol!
"mężczyzna wydoił wielbłąda żoną"
"wcześniej miał na imię Heidi i był niemiecką kulomiotką"

11

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

UWAGA !!! Coś co było podejrzewane jako zabezpieczenie (zerowanie bitu D6 przy odczycie z obszaru $D500-$D5FF), takim zabezpieczeniem się okazało. Plik .XEX udostępniony przeze mnie nie będzie działał prawidłowo po uruchomieniu. Plik z zawartością EPROM będzie działał poprawnie jedynie na prawdziwym sprzęcie z odtworzonym mechanizmem zapewniającym iż bit D6 magistrali danych będzie zawsze wyzerowany przy dowolnym odczycie z obszaru $D500-$D5FF.

Gdy się zorientowałem w czym rzecz, miałem dokonać poprawek w obu plikach, jednak tak się zbierałem do tego, w końcu o tym zapominając, i okazało się że jakiś czasu temu kolega FUJI poprawił co potrzeba, cała walka i jej opis można śledzić w tym wątku na AtariOnline.

Wątek zawiera poprawione wersje plików (XEX, ROM) one będą działać już poprawnie.

1) poprawiona wersja XEX: KNS_big2_cracked_by_FUJI.xex
2) poprawiony obraz Blizzard 4.0 BLZ_40_cracked_by_FUJI.rom

ps1) oba linki prowadzą do portalu AtariOnline.

ps2) przy okazji zabawy z budową takiego cartridge, pomocy się może okazać DATA BUS Analyzer, więcej informacji w tym wątku.

http://seban.pigwa.net/atari/bus_test/bus_analyzer.jpg

Ostatnio edytowany przez seban (2018-12-07 00:09:21)

life is complex, it has both real and imaginary components.

12

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

Znalazłem instrukcję do "BIG Cartridge", stare ksero, co prawda ma BIG w nazwie ale nie jest to do tego w tym wątku.
Załączam  skan. Kiedys kiedys przyszło do mnie wielkie pudło sprzetu Atari, oraz dużo literatury.
Instrukcja jest karta nie było smile  Różni sie od tego tu opisanego  że był najprawdopodobniej z firmy Atares.

Ostatnio edytowany przez JLS (2019-01-13 16:09:34)

Post's attachments

Instrukcja-BIG-Cardridge.pdf 1.23 mb, liczba pobrań: 41 (od 2019-01-13) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

13

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

Dzięki! Może się kiedyś i taki cart znajdzie w czyjejś kolekcji i może będzie można go zarchiwizować i udostępnić! Instrukcja pokazuje że to był bardzo fajny cart! smile Mamy już instrukcję to może uda nam się znaleźć więcej! smile

life is complex, it has both real and imaginary components.

14

Odp: BIG 2.0 by KNS - Blizzard Cartridge

Dorzucam plik xex Turbo Dos'a 2.5 z tego carta.. działa również z Sic!'a

ps2. Dzięki uprzejmości XXL'a dorzucam wersję Turbo Dos 2.6 jako xex!

Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (Wczoraj 22:44:30)

Post's attachments

Turbo_Dos2_5.xex 8.07 kb, liczba pobrań: 2 (od 2021-01-07) 

Turbo_Dos2_6.xex 8.07 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim