51

Odp: Dzwiek w atari STe

Sprawa prosta porównując A1200 do STE jeszcze z PPC to tak jak porównać Atari Falcona 030 do A1200 bez żadnych dopalaczy możesz słuchać mp3 i PPC ci do tego nie jest potrzebny :)

ATARI 800XL/65XE/800XE/520STm/Mega2/520STe/FALCON 030 14MB RAM Roland MT32 i wiele innych zabawek :)

Odp: Dzwiek w atari STe

No trochę zajęło, zanim mogłem to wszystko sprawdzić "w realu". 2 lata, znaczy się.


Fazior:
>Zalozylem ten temat bo niedawno nabawilem sie STe i mimo ze jestem zagorzalym amigowcem od dawien dawna to myslalem ze atari STe polozy amige w kwestii dzwieku
----------------
A ja myślałem, że nie położy.
Ale położyło.

Od roku 1994 robiłem różne podłe rzeczy na Amidze na OctaMEDzie i często włączaliśmy 8 kanałów.
Pamiętam, że niewymownie mnie wkur.wiało, że na te 8 kanałów są tylko 4 głośności (wzajemnie na siebie wpływające, toteż w końcu znacznie prościej było całkowicie zrezygnować z głośności i powiększyć objętość pliku *.med poprzez robienie po kilka wersji jednego sampla, w różnych głośnościach). Również jakość znacznie spadała, po przełączeniu na 8 kanałów, co akurat było dla nas oczywiste, bo do gry musiał wchodzić procek itp itd.

Gdybym wówczas miał STe i Octalysera [ (C) 1994], to mógłbym jedynie w zamyśleniu pokiwać głową nad OctaMEDem i tyle.
Ale po pierwsze to były lata, kiedy nie wybierało się dowolnego sprzętu, tylko patrzyło na możliwości finansowe, znajomości (od kumpla używany komp będzie taniej) itp.
Po drugie, chociaż aktualnie wersję "e" mam już od paru lat jakoś, to przez takie właśnie gadanie, jak występuje tu i ówdzie powyżej, myślałem, że nie ma bolca, by STe przynajmniej dorównało Amidze (mowa o wyrobie standardowym, bez kart muzycznych i dopałek procków), nie wspominając już o jej przewyższeniu.

Miłe zaskoczenie (właściwie to zła nazwa - raczej "szok") zawdzięczam skrajnemu lenistwu Pana Dely'ego (za które jestem mu niewymownie wdzięczny).
Ale po kolei. Kiedy odpaliłem Octalysera na moim STe i zobaczyłem, że ma 8 _niezależnych_ (!!) kanałów, tj. żaden z nich nie wpływa nijak na drugi, a głośności są w pełni niezależne, to już wiedziałem, że amigowy OctaMED wymięka, pomimo faktu, że Octalyser na STe gra muzykę z jakością 12kHz:
Nagranie poglądowe namber ain: http://yerzmyey.i-demo.pl/YERZMYEY-Octo … RI_STe.mp3

Tymczasem jednak Pan Dely nalegał, żeby mu przesłać ten kawałek wraz z edytorem, aby sobie mógł posłuchać tego z realnego sprzętu. Tak też uczyniłem, dodając długą jak Biblia instrukcję samego tylko wgrywania utworu na Octalysera.
Dzięki Bogu Dely okazał się nazbyt leniwy. Wyszukał sobie jakiś player i tyle. Poinformował mnie o tym fakcie, jednocześnie podsyłając ów player.
A ja wgrywam ten kawałek..... Słucham, słucham. Kur.wa, coś tu jest nie tak. Żadnych strat jakości nie ma, leci jak z PeCeta (WinAmp Five odtwarza kawałki z Octalysera).

Sprawdzam ci ja plik TXT do tego playera, a tam jak wół stoi:
"50 kHz 8 channels full volumecontrol and frequensecontrol, taking max 90% of CPUtime on a ordinary STe!". Procek prockiem, i ch.uj, ale OSIEM kanałów i PIĘĆDZIESIĄT kHz na ZWYKŁYM STe.
Nagranie namber cfaj - zgrywka z tego playera i zwykłego STe to: http://ym-digital.i-demo.pl/10_YERZMYEY … ls_DMA.mp3 (jakość/głębia/hi-haty - soprany/dynamika/selektywność poszczególnych kanałów, które już się nie zlewają - itp).

Wstyd się przyznać, ale przez 2 lata niejasno podejrzewałem, że Adam Klobukowski nieco koloryzuje w tym wątku.
Posypuję więc niniejszym łeb popiołem.

Ostatnio edytowany przez YERZMYEY/HOOY-PROGRAM (2010-10-19 15:45:30)

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

53

Odp: Dzwiek w atari STe

A próbowałeś wgrywać inne playery do Octalisera ? WYdaje mi się, że mój znajomy kiedyś używał 25Khz na zwykłym st i 8 kanałach.

Ostatnio edytowany przez sqward (2010-10-19 19:09:41)

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

Odp: Dzwiek w atari STe

Hm, 8 kanałów 50kHz na STE? Owszem, możliwe, ale na pewno jest strata jakości na miksowaniu, prawdopodobnie nie do wykrycia bez sprzętu pomiarowego - i na to idzie też te 90% czasu procesora.

Można linka do playera?

A koloryzować czasem mnie się zdarza, ale raczej z powodu kiepskiej pamięci a nie specjalnie.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

Odp: Dzwiek w atari STe

Sqward: na zwykłym ST chodzi 8 kanałów???????????????????????????? Spróbuję poszukać i sprawdzić. Hm. O ile jest na stronie dhs.nu

Adam: jasne, player jest właśnie tutaj: http://ym-digital.i-demo.pl/ym_digital_MODs.zip w katalogu z omawianym modułem.

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

56

Odp: Dzwiek w atari STe

Odnośnie Octalysera to może pomoże cytat z dokumentacji., bo ma tam różne replay routy, które można sobie według potrzeb wgrać(poniższe procenty dotyczą 8mhz STE) o zwykłym ST tutaj nie ma raczej żadnej wzmianki. Część może być używana tylko do odtwarzania.
To tak, żeby już było bardziej konkretnie:

nazwa modułów, opis

Octalyser doc napisał/a:

LANCE:
Lance!v4.ump and
Lance!v8.ump. Lance!v4 is an 4 channel 50kHz ump and
the v8 is an 8 channel 50kHz. Of course with full volume
control and frequency range. It is a true 50 kHz replay
me are talking about. No Multiplexing. No AntiAliasing.

.. cięcie

The four channel version gives quite high sound quality with
7 bit sound. But I don't know (yet) how good sound quality
the 8 channel version gives since it is just 6 bit sound.

..cięcie, czyli tutaj przy 8 kanałach jest strata na jakości (1 bit w plecy) przy odgrywaniu


ANGELICA - This is a new 50 kHz 4 voice player that replaces TERMODY,
           which was delivered with the earlier versions of Octalyser.
           It's based around the same Algorithm as Termody and plays
           four voices in REAL 50 kHz (no 25 kHz multiplex as in
           Protracker's `Hi-Speed 50').
           The main differences between Angelica and Termody is that
           Angelica supports CIA-timing (The B-flag in Octalyser can
           be set), takes a lot less memory, is Falcon-compatible and
           gives better soundquality. Besides, it's also a lot slower
           than Termody but still fast enough for Octalyser.
           I really recommend you to use this player as your premiere
           player for 4-voice modules since it gives the best possible
           soundquality and supports everything in the Octalyser.
           It uses the blitter, which will make the lower border
           and 8-channel-editor flicker when used in 60 Hz.

TAMMANY - This is a 25 kHz Multiplex 8 voice player taking a maximum of
          about 95% CPU-time, but it varies a lot depending on the
          amount of voices actually playing and effects in use.
          It takes quite a lot of memory and distorts the sound a
          little bit, although it is very hard to hear.
          Falconcompatible and uses the blitter. Does not support
          CIA-timing. Can't be used together with the 8-channel-editor
          (not even in 50 Hz) since the blitter is called anywhere during
          the first 200 scanlines, making the screen flicker since it
          disturbs a very important interrupt.
         
CATHRYN - This player was meant to replace Tammany fully. It takes
          half the amount of memory that Tammany does, it supports
          CIA-timing, it doesn't disturb the 8-voice-editor and takes
          a maximum of a little more than 80% CPU-time. Unfortunately
          it takes more CPU-time in average than Tammany and it also
          sounds a little bit worse, especially when using very high-
          pitched samples since it's not using Multiplex. The sound-
          difference should be about the same as between Protrackers
          normal 25 kHz and 50 kHz Hi-Speed.
          If you're low on memory or using the 8-channel-editor I
          recommend you to use Cathryn instead of Tammany.
           
NAISHEE - Is a 4 channel 16-bit 50 kHz Falcon-only player. Since I can't
          program the DSP yet, this runs on the 68030, taking nearly half
          it's processortime. The reason that it's this slow is that I
          have used the slowest kind of replayroutines in order to increase
          the replayquality as high as possible. It doesn't distort the
          sound at all and the 16-bit output makes sure that it takes
          use of all eight bits of the samples even when playing at low
          volume. Supports CIA-timing. Takes almost no memory at all.

BANSHEE - This is an 8 voice version of NAISHEE. It's slow, but plays
          eight voices at highest possible quality.

over..

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

57

Odp: Dzwiek w atari STe

yerzmiej: sorki miałem na myśli STE.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

Odp: Dzwiek w atari STe

sqward napisał/a:

yerzmiej: sorki miałem na myśli STE.


No widzisz. ;) Minęło trochę czasu i już "na zwykłym ST chodzi 8 kanałów", a nawet 16. :)
Hahahaha.

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.