401

Odp: Vbxe 2

właśnie miałem pisać to samo ;) lekko się o tę terminologie obawiam ;)

U mnie to wygląda tak jakby nuty było lekko wpadające w czerwień, tak jakby chciały przyjąć odcień tła tylko są na maksa jasne.

402

Odp: Vbxe 2

No to właśnie wygląda na przester czerwieni od potencjometru. Bo zaczynasz kręcić jak są żółte (w teorii takie mają być) a potem w miarę kręcenia w pewnym momencie wpadają w czerwienie, łososie czy jak to zwać. Efekt taki, że żółcie/pomarańcze są czerwone, tak jak na VBXE. Methinks ;)
Naprawdę podejrzewam, że paleta laoo, i parę innych palet powstało właśnie na podstawie Atarek, gdzie żółć w SELF-TEŚCIE nie jest żółta a kolory nie do końca dobrze dostrojone ;)

Moim zdaniem pierwszy level w Boulder Dash ma być właśnie żółty/pomarańczowy a nie czerwony, czyli dostrojenie nut w kierunku żółci a nie czerwieni jest prawidłowe.

To samo sugerowałaby wersja C64 (wygląda tak jak na Atarce z potencjometrem ustawionym wg instrukcji sikora (NUTY ŻÓŁTE! ;) a nie jak na VBXE):
http://www.gb64.com/Screenshots/B/Boulder_Dash__I.png.

Porównajcie teraz do C64 powyżej wersję:

Atarka z poprawnie (wg mnie) ustawionym potencjomerem:
http://img683.imageshack.us/img683/1975/img1733s.jpg

VBXE:
http://img31.imageshack.us/img31/4097/vbxe002s.jpg

Naprawdę, nie wiem czy szerzę herezje, ale podejrzewam, że mam sporo racji w kwestii tych "czerwonych palet", także tej użytej w VBXE.

Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-03-16 16:17:37)

403

Odp: Vbxe 2

Ja nie wiem czy nuty powinny być żółte, nigdy takich nie widziałem, ale nie wydaje mi się aby takie miały być. Sprawdziłem że przy uruchomionym audio-visual test rejestr koloru $2c4 ma wartość $2a więc de facto literki powinny być lekko czerwone a nie żółte.

Możesz sobie sam sprawdzić te kolory, wpisując super kod w BASIC:

10 GRAPHICS 2+16
20 POKE 708,32+10
30 POKE 712,48
40 ? #6;"TEST..."
50 GOTO 50

Ostatnio edytowany przez seban (2010-03-16 16:32:06)

404

Odp: Vbxe 2

No to jesteśmy w punkcie wyjścia: "co jest właściwym skalibrowaniem kolorów" w standardowej Atarce. Tym nie mniej Boulder Dash z C64 co nieco sugeruje ;) Masakra... Zerknę dziś jeszcze na 800XL...

Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-03-16 16:28:12)

405

Odp: Vbxe 2

Co do C64... to oni nie mają zbyt rozbudowanej palety... moim zdaniem gość który ustalił paletę VIC-II w przypadku C64 pomylił słoiki w piwnicy ;) I tym bardziej podziwiam grafików i koderów walczących z tą platformą że udaje im się robić naprawdę ładną grafikę ;)

406

Odp: Vbxe 2

emulator altirra nie kozysta z palety laoo
tworzy wlasna palete proceduralnie - i coz?
ktos chyba chce tu zrobic burze w szklance wody

edit

wlaczylem jeszcze 600xl na normalnym wyjsciu - jakkolwiek krecac potencjometrem nie moge uzyskac kolorow chocby zblizonych z obrazka "s-video" jackquesa, tak wiec jesli ktos tu ma cos roztrojone, to wlasnie jackques

Ostatnio edytowany przez Candle (2010-03-16 16:42:13)

Post's attachments

altirra-boulder.PNG 146.14 kb, liczba pobrań: 1 (od 2010-03-16) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
przechodze na tumiwisizm

407

Odp: Vbxe 2

Czyli nie można na nic patrzeć, tylko najpierw ustalić mniej więcej jaka faktycznie jest "prawidłowa"  kalibracja kolorów w Atari. Potem można się zacząć zastanawiać nad VBXE...

EDIT:
Candle: no to ja już sam nie wiem. Nie zależy mi na bezcelowej burzy w szklance wody ;) Po prostu może parę osób musiałoby może poustawiać kolory wg instrukcji Sikora i wrzucić swoje screeny z Boulder Dasha jako przykład. Atari nam nie ułatwiło zadania, ech ;)

Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-03-16 16:35:43)

408

Odp: Vbxe 2

dokładnie o tym samym miałem pisać ;) Altirra symuluje przesunięcia fazowe pomiędzy imp. "burst" i podnośną koloru a więc kolor z tego emu powinien być jednym z wierniejszych odwzorowań tego co powstaje w GTIA.

409

Odp: Vbxe 2

No skoro tak, to biję się w pierś... :) Sprawdzę jeszcze z ciekawości na 800XL dziś jak to się ma do 130XE S-Video.

Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-03-16 16:41:20)

410

Odp: Vbxe 2

Hmm, a sprawdź jeszcze kolory przez modulator i te porównajmy z self testem...
P.S.
Ja mam awarię tv i w tej chwili kolorów na real atarce nie sprawdzę...

Ostatnio edytowany przez Sikor (2010-03-16 16:59:06)

Sikor umarł...

411

Odp: Vbxe 2

Ja piernicze, to juz jest burza w szklance wody. Po to jest potencjometr do kolorow w atari zeby sobie ustawic takie jakie komu odpowiadaja a nie dumac o jakims standardzie.
Porownywanie kolorow z C64 mija sie z celem. Porownaj sobie, Jacques, chocby Zorro a zobaczysz, ze nie warto sie sugerowac. Tylko nie krec potencjomterem w celu ujednolicenia barw na obu maszynkach bo sie srogo zawiedziesz :)

412

Odp: Vbxe 2

C64 to był przykład a nie jakiś dokładny punkt odniesienia, wiem, że C64 ma paletę jedynie 16 kolorów, znam szczegóły techniczne różnych ośmiobitowców, ale nie w tym rzecz. Chodzi o to, że gdy nawet nie wiemy jak tak naprawdę powinien być ustawiony ten pieprzony potencjometr ( ;) ) to każda sugestia jest cenna. Zakładając, że Boulder Dash na obu maszynkach miał w założeniach wyglądać podobnie, to jednak o czymś mówi, że wersja C64 nie ma czerwieni w pierwszym levelu (a mogli ich użyć, czyż nie?). To po prostu jakiś szczególik, który może rzucić światło w którym kierunku kalibracji powinno to wszystko pójść. Jeżeli ktoś by znalazł tę oryginalną instrukcję strojenia może to by coś nam powiedziało.

mazi napisał/a:

Ja piernicze, to juz jest burza w szklance wody. Po to jest potencjometr do kolorow w atari zeby sobie ustawic takie jakie komu odpowiadaja a nie dumac o jakims standardzie.

A gdzie pokręcę potencjometrem w VBXE? :P Wgranie customowej palety wcale nie jest proste, bynajmniej nie uzyskałem informacji schematu postępowania by dane z plików .act załadować do rdzenia z VBXE "sobie". ;)

O to właśnie chodzi, że mimo wszystko przydałaby się debata na ten temat, bo w VBXE została użyta paleta która jest lub nie jest wierna (nie rozstrzygam). Chodzi właśnie o to moim zdaniem, by szersze gremium się wypowiedziało na temat tego jaka naprawdę jest właściwie paleta prawdziwego Atari i czy ta użyta w VBXE jej odpowiada.

P.S.
Dyskusja nie jest czymś złym, dopóki jest rzeczowa ;) Mam tezę, że te czerwienie zamiast żółci/pomarańczy w niektórych paletach (jak w laoo.act) i w VBXE  nie do końca odzwierciedlają "ZALECANE/SUGEROWANE przez producenta" ustawienie kolorów Atari na potencjometrze. Oczywiście nie da się tego jednoznacznie udowodnić, ale prezentując choćby różne zrzuty z ekranu staram się tę tezę czymś poprzeć. Niech każdy mający argumenty się wypowie i może dojdziemy do jakiegoś "standardu" kiedyś.

Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-03-16 19:51:20)

413

Odp: Vbxe 2

O VBXE sie nie wypowiadalem. Dla mnie ten temat nie istnieje.
Ale skoro VBXE wyswietla inne barwy to moze pokrec potencjomterem w odbiorniku ;)


P.s. To ze atari nie ma czerwonego koloru to tak naprawde dowiedzialem sie dopiero na tym forum. Wczesniej, dla mnie, mial i nigdy nie wnikalem czy on jest jakis sliczny czy nie. Po prostu byl.

414

Odp: Vbxe 2

Dla mnie też Atari ma czerwony kolor. A właśnie cała sprawa dotyczy palety VBXE z tym, że po drodze właśnie wyniknęła sprawa ustawienia potencjometru i tego co tak naprawdę jest właściwym wzorcem dla tejże palety.

P.S.
I nie rozmieniajmy dyskusji na drobne, ustawienia w odbiorniku to równowaga pomiędzy R, G, B oraz neutralna ciepłota kolorów. ;)


Ale temat jest cholernie trudny, jeśli nie niemożliwy do jednoznacznego wyjaśnienia :( A gdyby Atari nie wmontowało tego potencjometru, tylko rezystor o określonej wartości... ;)

Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-03-16 20:01:42)

415

Odp: Vbxe 2

Jacques napisał/a:

[..]A gdyby Atari nie wmontowało tego potencjometru, tylko rezystor o określonej wartości... ;)

A ja myhślę, że nie mogli tak zrobić - zważ na sprzęt z tamtych lat i jakość odbiorników. Dzięki temu można było stosunkowo jednoznacznie, we własnym zakresie -  ustalić kolory. Dodatkowo pierwsze egzemplarze XE miały jeszcze przełącznik mono/kolor - więc tam taki oporniczek nastawny pomagał ustawić kontrast. Więc według mnie - była to odpowiedź na niedoskonałości tamtej epoki i ukłon w stronę użytkownika. Przy palecie rzędu 16 kolorów (C64) na pewno nie ma to aż takiego znaczenia, jednak przy palecie Atari (dopiero VGA w piecu miała 256 kolorów, o ile się nie mylę - wieki później) stały opornik plus różnice w monitorach/telewizorach mogły powodować kaszanienie się palety - a tak można to było dostroić we własnym zakresie.

Sikor umarł...

416

Odp: Vbxe 2

A czy obraz Self Testu z Altirry nie jest dobrym obrazem wzorcowym ?

417

Odp: Vbxe 2

Sikor: tak, chyba masz rację.

I przy okazji to kolejny wynalazek, który z dobrodziejstwa stał się kłopotem z biegiem lat ;)

Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-03-16 21:20:00)

418

Odp: Vbxe 2

zrob sobie test
wez atari800win, wejdz do video, tam palette, zaznacz use custom palette i dawaj po kolei
jedyna paleta ktora dawala kolory podobne do twojego ekranu to xformer.act - pozostale jak jeden maz to co twoje vbxe

palete do vbxe mozesz wgrac z poziomu dos'a - pozostanie niezmieniona do jej modyfikacji (swiadomie, przez odpowiedni program) lub wylaczenia atarki
w paczce vbxe w kaciku programisty masz jakies przyklady, w tym moje gdzie jest mni lib dla vbxe a tam procedura vbxe_set_palette

format pliku act jest rowniez banalny - to 256 wpisow kolorow w kolejnosci RGB
moja procedura przyjmuje dane w innej kolejnosci wiec albo sobie napiszesz wlasna na tej podstawie, albo przystosujesz dane do wymaganego formatu
ze wzgledu na szybkosc ladowania takiej palety format jaki wybralem to 256 * R, 256 * G,256 * B - to zalatwia problem indeksowania rejestrem ktory ma tylko 8 bitow

a ze nie ma gotowego programu - coz - jak zwykle www.napisz.se

przechodze na tumiwisizm

419

Odp: Vbxe 2

No tak, na podstawie obserwacji różnych palet wywnioskowałem, że faktycznie to ustawienie z żółciami w Boulder Dash jest nieprawidłowe (skrajne ustawienie potencjometru). Nie wiem czy to całkiem czerwone jest OK, instynkt podpowiada, że prawda leży gdzieś pośrodku ;)

420

Odp: Vbxe 2

Prawda leży tam gdzie leży.... :-) jak mówi prof. Bartoszewski

Ostatnio edytowany przez BartoszP (2010-03-16 21:48:34)

421

Odp: Vbxe 2

to jest 800xl ktore przylecialo ze stanow (PAL) - tutaj potencjometr nie byl tkniety nawet kijem

http://spiflash.org/atari/boulder.jpg

czy mozemy juz skonczyc dywagacje na temat palety?

przechodze na tumiwisizm

422

Odp: Vbxe 2

Wychodzi na to że VBXE ma kolory nawet mniej nasycone :) Zresztą tak mi się wydawało, bo ekran w basicu mam taki blado niebieski...

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

423

Odp: Vbxe 2

Candle, tak ;) Aczkolwiek dalej mi się wydaje, że ten obraz z 800 XL aczkolwiek ciemny, jest minimalnie inny niż z VBXE, bo bardziej pomarańczowy, podczas gdy z VBXE jest bardziej różowy. I to może być ta prawda która leży pośrodku pomiędzy różem w Boulder Dash (VBXE) a moimi dawnymi żółciami na S-video, które przyznaję były bzdurą. Aczkolwiek przy wielu różnych odbiornikach, ustawieniach potencjometrów, itp. nie dojdziemy raczej z tym do ładu.

Tym nie mniej dzięki wszystkim za głos w dyskusji :)

424

Odp: Vbxe 2

jest ciemny, bo zdjecie jest z flashem i pod katem - niestety mam aparat jaki mam i godzine tez mamy odpowiednia

amen

przechodze na tumiwisizm

425

Odp: Vbxe 2

Masz rację. Nie da się tych dwóch porównać. Skoro tyle jest standardów ile ustawień potencjometrów u użytkowników, to niech faktycznie VBXE z paletą Laoo (który na pewno się przyłożył przecież do niej) wyznacza W KOŃCU nam ten standard.

Amen i dzięki za cierpliwość w dyskusji! :)