476

Odp: Vbxe 2

Efekt będzie pewno taki, że w 80-kolumnowej konsoli SDX test na obecność rdzenia FX trzeba będzie przeprowadzać przy każdym wywołaniu PUT w "E:" - czyli przy każdym bajcie wysyłanym na ekran przez edytor ekranowy. A nie tylko przy ładowaniu sterownika. Bo nie będzie przecież przeszkód, by rdzeń nagle się zmienił pomiędzy kolejnymi wywołaniami (sterownik "D:" uruchamiający programy nie ma przecież nic wspólnego z "E:").

Zajebisty pomysł :/ Nawet zakładając, że będzie się sprawdzało tylko numer wersji - który jest dwubajtowy -  oznacza to dołożenie 16 cykli do każdego znaku. Poza tym np. program (typu TLW) będzie chciał mieć blitter FX, a jakieś TDLINE wyświetlające czas na VBL - będzie chciało zamiast blittera mieć zegarek z kolorowym equalizerem i tańczącym chomikiem. Skutek łatwy do przewidzenia, niestety.

Ostatnio edytowany przez drac030 (2010-08-08 20:58:07)

KMK
? HEX$(6670358)

477

Odp: Vbxe 2

A nie dałoby się Draco zaimplementować jakichś powiadomień? Tak żeby przy instalacji nowego rdzenia powiadamiać programy o zmianie i wtedy jednorazowo coś tam przestawiać? Oczywiście każdy program musiałby się zarejestrować na owym zdarzeniu w chwili instalacji.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

478

Odp: Vbxe 2

I rzekł Pan: "Nie uruchamiaj programów z katalogu Windows...."

Nie mam VBXE ale już boje się myśleć o tych driverach, ustawieniach, konfiguracjach, wersjach .... :(

479

Odp: Vbxe 2

to niczego nie zmieni mono... Drac030 bardzo delikatnie dotyka problemu. jesli jakikolwiek uruchomiony program bedzie mial mozliwosc zaladowania (zmiany) rdzenia to lezmy*. przy grach bedzie to tylko bardzo klopotliwe (vbxe1) ale przy programach niemozliwe - przyjaznosc dla usera = 0.

* obecnie mozna zaladowac ale nie robi.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

480

Odp: Vbxe 2

@mono: jedyne sensowne rozwiązanie to chyba takie, że zmiana rdzenia musiałaby wywoływać IRQ. Zainteresowane programy mogłyby się podwiesić pod główny wektor IRQ. Tylko że to może położyć szybkie SIO.

@BartoszP: spoko, na razie to tylko teoretyzowanie. Jak dotąd rdzeń jest zasadniczo jeden i wszystko działa dobrze :)

Ostatnio edytowany przez drac030 (2010-08-08 21:37:40)

KMK
? HEX$(6670358)

481

Odp: Vbxe 2

xxl napisał/a:

moze to zadziala na wyobraznie: chcesz miec emulator spritow c64? punkt2+3

Ja nie chcę. Napisz na Antic + GTIA to będziesz ktoś (oczywiście nie sugeruję, że jesteś nikim - żeby nie było). VBXE nie jest urządzeniem do powiększania penisów wśród Atarowców, tylko - nie oszukujmy się - w tej chwili ciekawostką pozwalającą na uzyskanie obrazu w super jakości za pomocą wyjścia RGB, a wkrótce VGA na wybranych monitorach za 300 zł. No, jeszcze użytkownicy SDX dzięki DLT mogą sobie poszaleć w 80 kolumnach oraz mieć żółte litery na niebieskim tle. Nie bierzcie chłopcy mojego posta zbyt dosłownie, ale ja (powtarzam, ja) nie chcę patrzeć na robotę Electrona i Candle z punktu widzenia: "Fak ya, teraz mamy lepszy komputer od Komodorowców" dokładając 3 stuweksy, ponieważ to wygląda trochę słabo ;)

C64 kosztuje 30 zeta na Allegro i zawsze będzie kompatybilniejsze ze sprajtami C64 :)

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

482

Odp: Vbxe 2

dely napisał/a:

mieć żółte litery na niebieskim tle

Małe sprostowanie, to są kolory defaultowe, kiedy sobie nie wybierzesz innych :P

Z resztą posta się zgadzam. Dodatkowo, mowa jest cały czas o VBXE, a wydaje mi się - ale być może jestem w błędzie - że jeśli już mamy VBXE w komputerze, to overlay + blitter potrafi więcej w dziedzinie ruchomych obiektów 2D (zwanych sprite'ami) niż C-64. Jak nie mamy - to i tak nie ma tematu.

KMK
? HEX$(6670358)

483

Odp: Vbxe 2

Otóż właśnie, żółte na niebieskim tle to miałem może przez pierwsze 5 minut od zainstalowania S_VBXE ;) Dzięki Draco za nową wersję ;) Tu jedna uwaga, stosujesz archiwizację arc, która bądź co bądź nie jest jakoś super popularna na PC, w przeciwieństwie do ATARI. Ale skoro już tak, to może niech plik s_vbxe_099.arc ma nazwę w konwencji 8.3, żeby dało się od razu wrzucić na partycję SDX ;) Bo tak mamy zarazem dość egzotyczne archiwum na PC (tak, są programy, ale jednak...) i nazwę pliku niezjadliwą dla Atari - czyli ani tu, ani tam wygodnie nie jest ;)

Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-08-08 22:11:31)

484

Odp: Vbxe 2

Racja, zaraz poprawię.

KMK
? HEX$(6670358)

485

Odp: Vbxe 2

sprity c64 byly tylko przykladem, innym przykladem moze byc vector generator, innym silnik wypelnionych wektorow, emulator z80, emulator kilku maszyn arcade, koprocesor itd itd. implementacja punktu2 jest 100 razy bardziej funkcjonalna od nie wiem jak wyszukanych modulow w 120 roznych rdzeniach. normalnie nie wierze w to co Candle napisal, dojdzie do tego, ze aby uruchomic jakis program (programista wybierze soebie 2 funkcje z rdzenia a, 1 z rdzenia b i 1 swoja z czego powstanie rdzen c na uzytek jednego programu albo jednego programisty).
owszem Drac030 i Dely vbxe w operacjach kopiowania 2d jest bardzo dobre ale na tym swiat sie nie konczy.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

486

Odp: Vbxe 2

Generalnie nie panikowałbym. Z tego, co mi wiadomo, VBXE 2.0 jest chwilowo wykorzystane do końca jeśli chodzi o pojemność FPGA, i żeby dodać coś nowego, jak sam wiesz, trzeba wywalić coś starego - i zmusić koderów do uaktualnienia softu, co jak jest upierdliwe, to wiem dokładnie, bo odechciało mi się już po trzech niekompatybilnych zmianach w blitterze.

Wsparcie dla 3D byłoby fajne, ale w FPGA nie ma miejsca. W Głuchołazach były różne rozmowy, z których wynika, że electron i candle nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. Trzeba po prostu trochę poczekać.

PS. pośrednio VBXE zapewnia trochę wsparcia dla grafiki 3D:

1) blitter jest bardzo szybki jeśli chodzi o kasowanie zawartości pamięci - więc zasadniczo obiekt trzeba tylko narysować, zmazać go celem narysowania następnej klatki można, przy pewnej dozie starań, blitterem.

2) wyłączenie Antica powoduje zwiększenie wydajności 6502 o ~30%

3) na takim ekranie, gdzie jest 1 bajt na piksel, odpada maskowanie bitów tła przy rysowaniu linii i pojedynczych pikseli (DRAWTO jest 2,5 raza szybsze w STDRES niż w GR.8 mimo że pamięc obrazu jest 8x większa)

Nie jest to jakiś super special support, ale pewne ułatwienia dla wektorówki, kiedy się przyjrzeć, da się znaleźć.

PS.2. kółka niewypełnionego blitterem się raczej nie narysuje - przynajmniej ja nie umiem - ale kółko wypełnione to już owszem, jak najbardziej. Więc nie jest tak, że "blitter tylko kopiuje kwadraty".

Ostatnio edytowany przez drac030 (2010-08-08 22:37:40)

KMK
? HEX$(6670358)

487

Odp: Vbxe 2

a kto panikuje ;-) Electron mowil co usunal z rdzenia zeby wpisac vga, podrzucam tylko pomysl z odwazniejszymi cieciami zeby moglo pojawic sie cos co zakonczy calkowicie jalowe rozmowy ja np. ta :-) rozmowa o 3d... za pol roku urodzi sie nowy modny temat i znowu bedziemy sobie gaworzyli bez sensu. nalezy to zrobic teraz poki masz tych programow do poprawy kilka a nie kilkadziesiat (program blittera zaleznie od cpu moze byc krotszy niz teraz najkrotsza blitter lista dla vbxe...)... a to kolo to ciagle tylko prostokatna bitmapa :/

nie mowie ze jakis cpu w rdzeniu rozwiaze wszystkie problemy ale moze okazac sie dla Electrona brdzo dobra wymowka :-)

no chyba ze traktujemy vbxe jako interfejs do nowoczesnych tv/monitorow to sorry.

ps. poza tym najpierw musi byc chec zmian a pozniej szuka sie 'wolnego miejsca'.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

488

Odp: Vbxe 2

xxl napisał/a:

a to kolo to ciagle tylko prostokatna bitmapa :/

Nie, kolista :) Nie kwadrat z wyciętym kółkiem w środku, tylko kółko.

KMK
? HEX$(6670358)

489

Odp: Vbxe 2

VBXE1 i 2 nie ma tyle pamięci aby spełniać wszystkie zachcianki, nie po to był projektowany, trzeba wyrzucić wszystkie VBXE1 i VBXE2 do kosza i wypuścić VXBE3 z 1GB na pokładzie za 1000 zł, żeby XXL miał swoje z80, Probe GForca, Draco CPM-a i GEM-a, dodatkowo sprzętowy dekoder MP3, DIVX i H264, player MOD-ów itd.

VBXE miało być rozszerzeniem możliwości GTIA i tak się stało, teraz Candle i Electron muszą zginąć w tragicznym wypadku aby VBXE stało się standardem same w sobie, w obecnej postaci, albo sami bez ingerencji boskiej zakończyć ten projekt

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

490

Odp: Vbxe 2

vbxe to sposob na ozenek fpga z atari

fx to rozszerzenie mozliwosci gtia

uwagi na temat rdzenia fx nalezy kierowac w odpowiednim (zamknietym zreszta) temacie
zamknietym nie bez przyczyny

przechodze na tumiwisizm

491

Odp: Vbxe 2

...czyli jak z tego wynika, wszystko co powstało do tej pory w sensie softu trzeba tak czy inaczej traktować z "pewną dozą nieśmiałości" :) -

Dla przykładu, mi zależy przede wszystkim na:

* zgodności w dół
* RGB, lub VGA po prostu :)
* wiernej opcjonalnie emulacji systemu PAL - czyli wspomniany punkt nr. (*) 1 uzupełniony o (co obecnie objawia się niekiedy drętwymi barwami w niektórych trybach interlace) - ... o rdzeń typu STD Atari bez wodotrysków
* tryb tekstowy 80, czyli to co użytkownicy Sparta DOS X i VBXE lubią najbardziej ;)-


BARDZO ważną kwestią jest też to, iż koderzy programujący kartę totalnie olewają temat detekcji strony, na której ona siedzi. Jest to uważam dość ważne, gdyż mając COVOX'a przymusowo musiałem przenieść go na $d7XX z racji na olewanie oficjalnych "wytycznych". Wytyczne, do których nie stosuje się nawet Candle ;)- Candle - wiem, że przede wszystkim zajmujesz się sprzętem i programy są bardzo miłym dodatkiem, lecz proszę - jeśli dochodzi do bardziej lub mniej oficjalnego rilejza wypuszczajcie soft z auto - detekcją, lub jakimkolwiek manualnym wyborem umiejscowienia w rzeczywistości sprzętu. Jest to niewiele, lecz dla niektórych bardzo dużo dobrego :)

Elc - czy istnieje możliwość zaprogramowania FC tak, by korzystał z E: (lub SDX con:) - chodzi o możliwość użycia softu dla karty pod Sparta DOS X i trybu 80 z poziomu sterownika ekranu s_vbxe.sys? :)

Ostatnio edytowany przez Pin (2010-08-09 22:46:08)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

492

Odp: Vbxe 2

pin: to ze przeniosles kowoxa na d7xx to znaczy ze nie wykozystales odpowiedniego... a tak! pinu na swojej vbxe

przechodze na tumiwisizm

493

Odp: Vbxe 2

"prosze kierowac do (zamknietego) tematu" - lol
masz uwagi? to twoj problem :D

z ciekawosci - da sie wykorzystac do czegos innego z poziomu atarki avr ktory sluzy do wrzucania korków w vbxe2?
tyle ludzie zawodzili o "koprocu" to tylko podpytuje, czy ten uklad ma jakies pole manewru?

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

494

Odp: Vbxe 2

avr mnozy w 2 cykle na 14mhz
atari odbiera bajt od avr w 1000 cykli na 1.7mhz
bez sensu

przechodze na tumiwisizm

495

Odp: Vbxe 2

bez sensu bo:

- pomysl przekazywania danych i odbieranie wynikow przez strone rejestrow jest do bani
- nie wydaje mi sie zeby avr mial swobodny dostep do pamieci vbxe
- nawet jesli to czy napewno mozna przekazywac dane i program dla avr poprzez pamiec vbxe
- czy avr moze modyfikowac rejestry sprzetowe vbxe?

zostawil bym go do czytania/zapisu pamieci flash karty (milo by bylo gdyby electron wypowiedzial sie tez na temat mozliwosci uzycia tej pamieci do czegos innego niz tylko bankowanie kilku rdzeni dla boota)

moze faktycznie trzeba zaczac vbxe traktowac jako interface dla nowoczesnych wyswietlaczy.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

496

Odp: Vbxe 2

Nie no nie mam słów. Nie rozumiem powyższej wypowiedzi. AVR jest managerem rdzeni i tyle. Nie będzie inaczej i proszę przestać spekulować.

Obawiających się o sprawy kompatybilności przy ewentualnych zmianach (Draco i Pin) proszę o spokój, nie będzie żadnych dziwnych zmian, burza w tym wątku nie jest moim pomysłem. Jedyna rzecz jaką ostatnio zrobiłem to rdzeń VGA, który jest "prawie" całkowicie kompatybilny z fx - to "prawie" podałem jak wygląda i tyle.
Jest to raczej ciekawostka, ale jeżeli ktoś będzie chciał to użyć to proszę bardzo - należy się jednak liczyć z kłopotami przy np. użytych 4 paletach.

Wszystkich chętnych do umieszczania procesorów w rdzeniach ucieszy natomiast wieść, że Candle właśnie przycina rdzeń robiąc z niego prosty "template" dla osób chcących pisać rdzenie na vbxe.

pomidor

497

Odp: Vbxe 2

a tymczasem prosimy moderatorow o zamkniecie tego tematu...

przechodze na tumiwisizm

498

Odp: Vbxe 2

Przyklepuję prośbę Candle.

pomidor

499

Odp: Vbxe 2

Kurde... Bez przegięć ;) Mam VBXE2, w trakcie użytkowania wynikają różne problemy, pytania, kwestie wymagające wyjaśnienia i mam mieć zamknięty temat ze względu na to, że koder (tu xxl) coś tam postulował w kwestii zmian we wsadzie? :P
Temat jest chyba jak najbardziej żywy dopóty, dopóki ktokolwiek używa VBXE2 ;)

Ostatnio edytowany przez Jacques (2010-08-10 13:17:49)

500

Odp: Vbxe 2

Popieram Jacquesa, electron, za bardzo się przejmujesz. Ja ostatniego tematu w tym wątku wcale nie odebrałem jako "burzy" - było parę wątpliwości, zostały wyjaśnione i tyle.

KMK
? HEX$(6670358)