1

Temat: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

Dotychczas kiedy był sobie Pokey (i Stereo) na $D2xx, a Covox na $D600 wszystko było cacy :)

Acz pojawił się Electron i wpi*... się na D600 z VBXE  :lol:

Co było zrobić, przerzucił Candle Covox'a na $D280 - co dobrze działa z SimpleStereo.

A jeśli:
- mamy VBXE ($D600)
- chcemy pobawić się modami Covoxem ($D280) czy SoundBoardem ($D2C0)
- mamy lub nie Stereo
to wychodzi kapucha - posłuchajcie sami Adresowanie >$D27F a gra Pokey $D200

Jaka tego przyczyna?
Pokey zabiera całą stronę $D2 dla siebie (adresowanie 4bitowe). Czyli $D200=$D210, $D201=$D211 .... D20F=$D21F oraz D200=$D220 itd
Przy Stereo nie jest lepiej (adresowanie 5bitowe). Czyli $D200=$D220, $D201=$D221 .... D20F=$D22F oraz D210=$D230 itd
Tak więc adresując dane dla Covoxa $D280 czy SoundBoarda $D2C0 wpisze się także Pokeyowi na $D200 :(

Jaka rada temu?
Dodać trochę logiki adresowej aby wyłapywała stany A6 i A7.

Powszechne Stereo bazuje na rozwiązaniu z Pasia Stołówki, tj. dekoderze 7400:
http://hardware.atari8.info/stereo/stereo2.gif
Podobnie postępuje Stereo Rastera czy Aki-Stereo.

W SimpleStereo wystarczy wykorzystać linie EN_C jako A6 i zmienić wsad GALa.
(ale to nie tak całkiem, patrz koniec).

Aby się nie rozczulać, wystarczy na 7400 nalutować 7402 :)
Jeśli nie mamy wykorzystanych bramek C i D w 7400 !!!

http://www.fothost.pl/upload/09/33/76ef06f6.jpg

Czyli "drutując"
- odciąć wyjścia do CS1 Pokey 0 i 1 (74ls00 pin 6 i jeden z 3-4-5)
- nalutować na siebie nogi +5V, GND, 3, 6, 10, 13
- 74ls00 połączyć 12-13
- 74ls02 połączyć 2-5
- 74ls00 pin 11 połączyć z 74ls02 pin 5 (lub 2)
- oPx połączamy za miejscami cięć wyjść do CS1 Pokey 0 i 1 (74ls00 pin 6 i jeden z 3-4-5)
- reszta kabelki A6, A7, D2xx (U2 74ls138 pin 13), D6xx (do Covoxa)

UWAGA: ww. przeróbka nie sprawdzona, to teoria.

No bo zostaje jeszcze jedno.
A co jeśli ktoś wpadnie na wykorzystanie linii A5?
No właśnie, macie może lepsze rozwiązanie (prócz GALa, 138/139) ?????

Ale pewnie dramatyzuje, Candle coś wymyśli lepszego :)

PS. efektem końcowym ma być zamówienie PCB z gotowym rozwiązaniem jako "FixPokey"


UPDATE:
No i kogo dotyczy problem (potrzeba FixPokey):
- chcesz mieć SoundBoarda (zgryz na $D2C0)
- masz VBXE, a checz mieć Covox'a (zgryz na $D280)

Ostatnio edytowany przez pajero (2009-08-14 08:32:37)

2

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

pajero
vbxe jest na d640 i ma swoj dekoder dla innych urzadzen
zamiast d600 z '138 podlaczasz WR0D600 z VBXE i masz z glowy
nie potrzeba zadnej dodatkowej logiki

przechodze na tumiwisizm

3

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

... a największym problemem jest to, że jak miałem VBXE na $D7xx to okazało się, że prawie żaden program dla karty nie posiada detekcji i zakłada na sztywno, że karta siedzi na $D6xx - jeśli już mowa o standaryzacji ;)- ehhh

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

4

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

Na szczęście za dużo tych programów na razie nie ma. Proponuję wystosować petycję do autorów. I dobrze byłoby się zająć oficjalną specyfikacją żeby ludzie takich rzeczy nie robili

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

5

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

pin: to deasemblujesz binarke, szukasz $d6 jako adresu, sprawdzasz czy z kodu wyglada na odnoszacy sie do vbxe - i zmieniasz na d7.
proste i "szybkie" :P

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

6

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

Jellonek - nie TROLUJ mi tu więcej :)-

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

7

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

Candle napisał/a:

pajero
vbxe jest na d640 i ma swoj dekoder dla innych urzadzen
zamiast d600 z '138 podlaczasz WR0D600 z VBXE i masz z glowy
nie potrzeba zadnej dodatkowej logiki

No więc, nie do końca.
Rozwiązuje to problem Covoxa adresowanego na $D600.
A czy SoundBoard nie ma być adresowany na $D2nn ?

Wtedy to żadne "Pasiowe" Stereo nie będzie milczeć.
Tu masz przykład odgrania MODa pod NeoTrackerem ustawionym na $D2C0 na gołym Atari..

I ot, to problem. Bo jeśli SoundBoard zagra se ładnie na swoim wyjściu, to jednocześnie będzie Pokey pierdzieć :(
Logika Pokeya w gołym Atari nie przewiduje innego adresowania niż 4bitowe....

Ostatnio edytowany przez pajero (2009-08-14 15:45:50)

8

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

a to juz nie moja wina, ze autorom nie chcialo sie rozbudowac dekodera
na pocieszke - na komodzie jeden uklad zajmuje 1kb - cale szczescie ze niewiele ich maja ;]
--
edit
sound board jest wykrywalny

Ostatnio edytowany przez Candle (2009-08-14 17:47:44)

przechodze na tumiwisizm

9

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

tak offtopicując trochę ... na komodzie mają tą zaltę że mogą odłączyć rejestry sprzętowe i mają tam RAM. U nas z tej pamięci pod rej. sprzętowymi korzysta tylko freezer który używa tej pamięci jako rej. cieni zapisując tam to co zostało wpisane w obszar $d000-$d7ff.

grtx
seban

10

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

Candle napisał/a:

a to juz nie moja wina, ze autorom nie chcialo sie rozbudowac dekodera....

Skopiemy tyłek autorom płyty głównej ;)
Trzeba będzie dorobić małe upgrade - albo lepiej, dorzuć je jako dodatkowe PCB do SoundBoarda i będzie po kłopocie.

11

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

zapomnij ;]

przechodze na tumiwisizm

12

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

Wiem, wiem.... ciężko by teraz ich odnaleźć  :lol: - a co dopiero w 4litery wpi*.....  ;)

13

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

raczej myslalem o tym drugim zapomnij ;]

przechodze na tumiwisizm

14

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

Zara moment - czy to oznacza - albo grają Pokeye albo Soundboard? No, to nie jest najlepiej :/

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

15

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

jak dla mnie to moze grac wszystko na raz - po co to nie wiem, ale moze
natomiast problem pajero polega na zbyt prostym dekoderze, ktorego to problemu nie ma w przypadku simplestereo

przechodze na tumiwisizm

16

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

Ok, to spoko :) Jak to po co :) Żeby zrobić muzę na 16 kanałów sample + pokey synth ;)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

17

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

Po co to? By prawdą było równanie= 8 kanałów SB + 4 kanały Covox + 8 kanałów Stereo !

Problem ma na pewno każdy kto nie ma SimpleStereo (czyli 99% Atarowców) a chce mieć SoundBrowarka :mad:
SS rozszedł się w niewielkiej ilości jak na lata obowiązywania standardu Pasiowego, wróć - to pomysł z zachodu (ze zgniłego kapitalizmu) :/

W SimpleStereo wystarczy albo wyłączyć Covox'a adresowanego na $D280 albo adresować go na $D600 :)
No bo na 100% gryzie się Covox ($D280) i SB ($D2C0) - brak linii A6 w SS.
A jak podaje Candle $D6xx jest dobrze współdzielone miedzy Covoxa i VBXE.

Każda inna osoba - czyli większość - będzie miała pierdzenie Pokey'a. Czy ma Stereo czy nie ma Stereo. :/

Kończę właśnie jedną modernizacyjkę atarka i chcę ją przygotować na SB. Bo ww. równanie jest całkiem całkiem :lol:


wieczor napisał/a:

Zara moment - czy to oznacza - albo grają Pokeye albo Soundboard.
....na 16 kanałów sample + pokey synth....

Ad1. nie - grają razem to samo
Ad2. jak się tego doliczyłeś? =D

Uważam, że SB jest jak Windows który wymusza stosowanie IExplorer (tutaj: SimpleStereo).
No i znajdą się więc sympatycy FireFoxa (zrobią se FixPokey). :rolleyes:


ALEALEALEALEALEALEALEALEALEALEALE

Ale do rzeczy, czyli czy we FixPokey uwzględnić linie A5 ?

Candle? Chyba SoundBrowarkowi wystarczy $D2C0-$D2FF ???
Powstanie jeszcze coś na $D240-$D27F ????


?

Ostatnio edytowany przez pajero (2009-08-15 07:58:40)

18

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

od strony atari to 4 rejestry
2 do detekcji, 2 do pracy

strasznie motasz i naprawde nie wiem po co

chcesz costam sobie zrobic - rob, moje jest samowystarczalne
kolizji z vbxe tez nigdzie nie ma

przechodze na tumiwisizm

19

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

pajero napisał/a:

Po co to? By prawdą było równanie= 8 kanałów SB + 4 kanały Covox + 8 kanałów Stereo !

Nie poleci... Pokeye + SB polecą razem. Na Covox nie starczy proca po to jest SB. To ma być do użycia w gierce albo demie a nie tylko grac przy wyłączonym ekranie. Zresztą ja jestem muzykiem, i mam fajnych parę pomysłów na muzę 2xPokey + FM albo 2xPokey + Sample x X

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

20

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

Candle - wiem, że Ty robisz wszystko z głową. Nie zakładałem wątku by obniżyć "wartość" SoundBrowarka.
Jego parametry są świetne (mam nadzieje że cena także), ale wyskoczył problem. I chciałem go zasygnalizować, a może uda się mi go wyeliminować...

Wieczór - fajnie że tworzysz (stworzysz) muzę. Tu takich potrzeba. A mnie chodzi głównie by SB i Pokeye łaziły razem, co obecnie jest nie możliwe. Działanie Covoxa nie powinno być zablokowane, niech se będzie choćby i "w obwodzie"...

FixPokey - ciągle kombinuje jak tu zrobić na to zwykłych 74, ale wychodzą mi 3 scalaki (albo 2 jeśli opuści się sterowanie Covoxem). Pewnie w GALa zaraz wpadnę....

21

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

pajero, dla mnie sound board w wersji internal wspolpracuje z dekoderem simplestereo - i to jest gwarantowane
nie moge i nie chce zbawiac swiata zapewniajac wszystkim rozwiazaniom wsparcie

przechodze na tumiwisizm

22

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

zaraz... czyli jesli ktos chce miec kowoksa i soundboadrd to musi miec kowoksa od candle? przeciez covoxy do atarki byly montowane od hoho.
jesli tak to wyglada to soundboard wyglada na sprzedaz wiazana, to soundboard jest niekompatybilny i to candle powinien takiego fix pokeya zaproponowac bo to w jego interesie.

panowie o co tu chodzi?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

23

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

stare covoxy nie koliduja z czymkolwiek procz vbxe, a na to lekarstwo ma vbxe
problem jest sztuczny

przechodze na tumiwisizm

24

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

Nie już o Covoxa + VBXE tu chodzi - rozwiązanie problemu opisał Candle.
A o POKEYe + SoundBoard....

OK. Póki nie ma SoundBoarda - nie ma problemu. Jak coś wyjdzie w praniu - nie mój problem....
Kończę dysputę..

Ostatnio edytowany przez pajero (2009-08-16 08:46:47)

25

Odp: D2xx - zgryz POKEYa, COVOXa i SoundBoarda (czyli FixPokey).

to ja tak jeszcze dorzucę jeszcze jednen mały offtopic, niektóre produkcje ze starych czasów... wykorzystują to iż ANTIC, PIA, GTIA czy POKEY zajmują całą stronę pamięci swoimi rejestrami. Niektóre (szczególnie starsze produkcje) piszą po całych stronach, zamiast zapisywać do bazowego rejestru, np. zamiast do $d01a zapis zostaje wykonany do $d09a. Zamiast do $d200 player zapisuje dane do $d280. Także poprawienie dekodera adresu dla pokey-a spowoduje również niedziałanie tychże produkcji albo działanie ich w sposób niewłaściwy :) Oczywiście pojawia się jeszcze problem znamienitego błędu w oryginalnym playerze CMC, który dokonuje inicalizacji pokey-a poprzez dokonanie zapisu wartości $03 do $D21F zamiast do $D20F. Efekt jest taki iż większość produkcji wykorzystujących player CMC w przypadku włączenia stereo nie dokonuje poprawnej inicjalizacji POKEY#0 bo zapis leci do POKEY#1. Jaki jest efekt mówić chyba nie trzeba.

Do czego zmierzam? Ano do tego że jeżeli będziecie projektować wszelkiego rodzaju "ulepszenia" w dekoderach adresów to w pozycji OFF (default) musi to działać tak jak niezmodyfikowane ATARI. Inaczej część starych produkcji (w tym używających np. playera CMC z błędem) będzie miała problem z działaniem na zmodyfikowanym sprzęcie.

Ostatnio edytowany przez seban (2009-08-16 10:35:39)