Temat: Podstawy programowania pod Atari STe
Czy jest jakiś kurs opisujący podstawy programowani pod Atari Ste?? w gfa basic lub asemblerze ?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
FujiNET firmware v1.3.0 Nowa wersja oprogramowania do interfejsu sieciowego FujiNET. Tym razem z obsługą TCP!
hatari 2.5.0 Od dwóch dni dostępna jest najnowsza (2.5.0) wersja Hatari.
Grawitacja 2024 Czas na kolejną edycję 8 bitowego GameJamu.
Tenebra na Atari ST/STE Wersja gry na duże atari.
Wyniki FujiCup 2023 Wyniki konkursu FujiCup na najlepszą grę dla 8-bit Atari w 2023 roku zostały ogłoszone!
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Czy jest jakiś kurs opisujący podstawy programowani pod Atari Ste?? w gfa basic lub asemblerze ?
Chcesz wskrzesić scenę dużego Atari ?
Coś tam jest. Dużo zależy od tego co aktualnie potrafisz.
Czysto dla siebie pisze drobne programy , jednak w dobie prostoty programowania na pc trudno zrobić coś co ludzie docenią , dlatego zwracam się w stronę atari , ponieważ jeśli zrobię jakiś dobry program ( grę ) zostanie ona zauważona i tym samym przyniesie mi dużo satysfakcji ;) że jeszcze dało się z tego komputera tyle wycisnąć ;)
Jeśli dobrze rozumiem, to tak naprawdę dopiero chcesz rozpocząć przygodę z assemblerem na ST?, jeśli tak to wg mnie cholernie prosty i intuicyjny tutorial do assemblera ST to
http://www.atari-forum.com/viewtopic.ph … amp;t=4330
nie ma tam nic o STE, ale jak zaczniesz z ST to z STE tylko prościej, łatwiej i przyjemniej :) a do tego z większym bajerem :D
Ostatnio edytowany przez jury (2010-11-21 00:34:00)
Polecam tutoriale Jamesa Ingrama, jest też opisane STE. Są tam pokazane rzeczy po fragmencie i potem złożone w całość.
Ok zalogowałem się już , teraz tylko pytanie jakiego asemblera (mam na myśli kompilator ) używać?
Ostatnio edytowany przez gotham (2010-11-21 09:04:33)
Zobacz maila, bo jeszcze mam dla Ciebie 2 tutoriale earx'a. Skoro Ciebie interesują gry, to earx napisał pierdółkowaty tutorial do gier i drugi całkiem fajny o optymalizacji. Tutaj nie wiem jak załączyć 2 pliki jednocześnie a nie będę pisał dwóch postów :)
Edit:
co do używania assembler'a, to właśnie w tutorialu ś.p. periheliona ( z atari-forum ) jest prosto wytłumaczone korzystanie z Devpac'a.
Dodatkowo w Atari Magazyn ( na Atari Online są wersje elektroniczne ) jest fajnie opisane jak korzystać z monitora do Devpac'a.
Ostatnio edytowany przez jury (2010-11-21 09:16:56)
matsilver@tlen.pl , taki sam jak na forum ;) Na razie zbieram materiały i czekam aż moje atari ste przyjedzie d mnie ;)
Co do Atari STe to ile maksymalnie może wyświetlic kolorów?
Ostatnio edytowany przez gotham (2010-11-21 09:43:08)
taki sam jak na forum ;)
Domyślam się, ale maile na forum nie są publicznie dostępne :P
Najpierw jeden użytkownik musi napisać do drugiego i tamten odpowiedzieć, aby poznać adres :)
Co do Atari STe to ile maksymalnie może wyświetlic kolorów?
Standardowo 16(więc szaleństwa nie ma), paleta odcieni jest większa niż w zwykłym ST(4096 w stosunku do 512 w ST). Jak je się odpowiednio oprogramuje to możesz paletę zmieniać w każdej linii(w przerwaniu HBL)(np. w neochrome master możesz takie obrazki robić).
BTW robię wiki o programowaniu 16/32 bitów, jak będzie wyglądało po ludzku to podeślę linka.
Ostatnio edytowany przez saulot (2010-11-21 10:01:54)
Akurat HBL nie jest do tego najlepszy, bo jest to przerwanie o najniższym priorytecie, w związku z czym nie jest stabilne. Lepiej oprzeć się o timery MFP.
AdamK: stabilne czy nie, ale działa. ugryźć temat można na wiele sposobów, to był tylko przykład.
Za nim zabiorę się za przerwania to upłynie trochę czasu ;)
Czy ktoś na forum tworzył jakieś demo albo grę??
@saulot: ja tylko zwracam uwagę, aby ktoś kto się będzie za temat brał, wiedział jak najlepiej to zrobić.
adamK: ja tam się nie znam rolnikiem jestem. W tutorialach wszystko jest. Ingrama zmiana palety/zliczanie linii w ramce jest na timerze B. Pozatym chyba dobrze jest sprawdzić kilka opcji i dojść do własnych wniosków.
Ostatnio edytowany przez saulot (2010-11-21 13:23:00)
BTW robię wiki o programowaniu 16/32 bitów, jak będzie wyglądało po ludzku to podeślę linka.
A tak pi razy drzwi, kiedy planujesz go odpalic?
I czy to bedzie szybsze niz nokturnal, ktory dziala z predkosia modemu 56k? :P
raster na ST to temat rzeka, pozwólcie więc że wtrącę swoje pare groszy.
Więc tak, żadne przerwanie MFP nie jest stabilne, bo:
- MFP jest taktowane innym zegarem niż CPU, występuje więc tzw jitter (opóznienia o 4-12 cykli);
- wykonywanie przerwania może być opóźnione przez poprzedzającą je instrukcję - dla divs'a nawet o 156 cykli;
teraz raster na HBL vs Timer B:
- HBL daje nam dostęp do wszystkich 313 linii, Timer B tylko do 200.
- HBL wywoływane jest na końcu każdej fizycznej linii, i ma tylko około 40 cykli do końca 'niewidzialniści ' czyli obszaru lewej ramki TV; Timer B wywoływany jest około 100 cykli wcześniej, więc ma więcej cykli do końca do końca ramki TV.
Istotnym faktem jest to że wejście w przerwanie kosztuje 44 cykle, więc procedura HBL startuje już w obszarze widzialnym, a Timer B ma jeszcze około 100 cykli w ramce.
Co do stabilności przerwania, to jeśli już używamy przerwań, to zazwyczaj kontrolujemy maszynę w 100%, więc można uniknąć instrukcji które mocno opóźniają przerwania. Zresztą, można tą stabilność przywrócić jedną, maksymalnie dwoma instrukcjami (niestety nie pamiętam szczegółów bo dawno o tym czytałem, coś z przesunięciami bitów). Zresztą, mnie chodziło o co innego kiedy wcześniej pisałem o stabilności - chodziło mi o priorytety przerwań i fakt że w trakcie HBLa, może na przerwać inne przerwanie, dlatego jest on średnio użyteczny.
saulot napisał/a:BTW robię wiki o programowaniu 16/32 bitów, jak będzie wyglądało po ludzku to podeślę linka.
A tak pi razy drzwi, kiedy planujesz go odpalic?
I czy to bedzie szybsze niz nokturnal, ktory dziala z predkosia modemu 56k? :P
jury: odpowiem lakonicznie "kiedy będzie gotowe" :). Robię je w "idle mode" czyli w przerwach jak mam natchnienie.
odnośnie prędkości modemu to ja nic o tym nie wiem, nikt mi się nie skarżył do tej pory. Proponuję standardową procedurę, czyli: wyłączyć wszystkie torrenty, eMule i ograniczyć ściąganie pornoli ;). Hosting mam jaki mam i na razie nie mam potrzeby duchowej jego zmiany. Jak będę otrzymywał dużo listów od fanów i fanek to może o tym pomyślę ;). Na razie nie otrzymuję, więc problemu nie ma :).
:P
odnośnie prędkości modemu to ja nic o tym nie wiem, nikt mi się nie skarżył do tej pory.
:P
Ja juz pare razy mialem do Ciebie pisac ze to wolno dziala, ale jakos tak nie wyszlo, hyhy, dlatego wlasnie teraz mi sie ponownie przypomnialo jak napisales o tym wiki :)
A ogolnie to ja kozystam jedynie z www, mail i tyle, nawet nie wiem co to eMule, torrenta uzylem kilka ( slownie: tak z 10 razy ) a do niedawna mialem 16Mbit, ostatnio zredukowalem do 3Mbit bo odbieranie maili przy 16 bylo za szybkie, nie nadazalem czytac, hiehiehie
Ostatnio edytowany przez jury (2010-11-21 14:48:05)
Ma ktoś może zrzucony na dysk tutorial z linka http://www.atari-forum.com/viewtopic.ph … amp;t=4330? Bo nie mogę otworzyć w ogóle strony a chciałbym poczytać... Wam też nie działa, czy tylko ja mam takie problemy?
Pozdrowienia
To forum co jakiś czas ma problemy, często nawet kilkudniowe, więc za jakiś czas powinno wrócić do normy :)
A co do linka który podałeś to nie bardzo wiem który to tutorial bo link nie otwiera się, ale z tutoriali atari-forum kojarzę że chyba najpopularniejszy jest periheliona, może więc to ten tym tajemniczym linkiem? : :)
http://bus-error.nokturnal.pl/tiki-list … allery.php
Ostatnio edytowany przez jury (2011-01-03 20:46:06)
Możliwe, też nie było mi dane zajrzeć do środka a myślałem, że to jakiś "specjalny" tutorial xD no cóż powoli się zabieram za tutoriale :) A do tego coraz dalej przygotowania do projektu...
...o którym na pewno tutaj napiszę, bo chodzi mi kilka rzeczy po głowie ;)
Dzięki za podpowiedź który tutorial to mógł być pod linkiem ;)
Pozdrowienia
Dzięki za podpowiedź który tutorial to mógł być pod linkiem ;)
Yyy, dopiero teraz zauwazylem ze ten link co podales to z mojego wczesniejszego posta :D Wiec tak, to na pewno chodzilo o tutorial perihelion'a, wiec spokojnie mozesz zhakowac wiki saulota i pobrac go z tamtad :)
Ostatnio edytowany przez jury (2011-01-04 00:15:00)
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
[ Wygenerowano w 0.090 sekund, wykonano 14 zapytań ]